جاوا در مقابل نودجی‌اس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

جاوا در مقابل نودجی‌اس

تا به حال در وبسایت راکت چندین بار مقایسه‌های مختلفی را انجام داده‌ایم، اما چرا باید چنین کاری را انجام دهیم؟ چرا باید تفاوت‌های میان زبان‌های برنامه‌نویسی، فریمورک‌ها، ابزارها و… را بدانیم؟

دلیل این موضوع ساده است – انتخاب یک مجموعه ابزار برای انجام پروژه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. برای صاحبان یک تجارت، استفاده از یک تکنولوژی خاص می‌تواند تعیین کننده کارایی و میزان رشدی باشد که محصول‌شان می‌تواند ارائه کند. برای یک تیم، استفاده از تکنولوژی خاص می‌تواند میزان ساده بودن امر پشتیبانی و پیاده‌سازی پروژه‌شان را تعیین کند. و در نهایت برای یک توسعه‌دهنده این امر می‌تواند شغل آینده وی را تعیین کند.

امروز قصد داریم تا در ارتباط با تفاوت‌های میان Java و NodeJS صحبت کنیم. دو ابزاری که می‌توانند در توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ استفاده شوند. 

جاوا در مقابل نودجی‌اس – بررسی اجمالی

در نگاه اول شاید مقایسه کردن یک زبان برنامه‌نویسی با یک محیط اجرایی یا runtime منطقی به نظر نرسد. با این حال اگر کمی بیشتر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که Java اکوسیستم بزرگی دارد و به لطف کتابخانه‌ها، پلاگین‌ها و APIهای مختلف می‌تواند در کنار ابزارهای مختلفی بررسی شود.

جاوا در سال ۱۹۹۶ توسط سان مایکروسیستم ساخته شد. در حال حاضر نیز جاوا توسط شرکت اوراکل مدیریت می‌شود. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا (کامل) است و می‌تواند همزمان در اپلیکیشن‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های سمت سرور استفاده شود. جاوا زبانی است که از نظر سینتکس به سی‌پلاس‌پلاس بسیار شبیه است و البته باید گفت که یکی از زبان‌های ریشه‌ای برای جاوا به حساب می‌آید.

از طرفی دیگر نودجی‌اس یک زبان برنامه‌نویسی نیست بلکه یک محیط اجرایی است که به جاوااسکریپت اجازه می‌دهد تا سمت سرور اجرا شود. جاوااسکریپت نیز به اندازه جاوا زبانی قدیمی است اما نسبت به جاوا بروزرسانی‌های گسترده‌تری را دریافت کرده است. در حال حاضر می‌توان جاوااسکریپت را در هر دو سمت کاربر و سرور مشاهده کرد. NodeJS باعث شد تا مفهوم «جاوااسکریپت در همه جا» به خوبی پیاده‌سازی شود. 

نودجی‌اس در سال ۲۰۰۹ ارائه شد و در حال حاضر توسط Node.js Foundation مدیریت می‌شود.

مزیت‌های Java

مزایای جاوا برای استفاده به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور بسیار زیاد است.

مستقل از پلتفرم

یکی از شناخته‌ترین ویژگی‌های جاوا قابلیت «Write once, Run Anywhere» است. این ویژگی به جاوا اجازه می‌دهد تا بتواند روی هر پلتفرمی اجرا شود. این موضوع بدلیل وجود ماشین مجازی جاوا است، محیطی که کدهای جاوا را اجرا می‌کند.

قبل از بوجود آمدن ماشین‌های مجازی مانند JVM برنامه‌نویس مجبور بود تا برای هر پلتفرم یک برنامه جداگانه را ایجاد کند. برنامه‌ای که با سیستم عامل سازگار باشد. اما از آنجایی که ماشین مجازی جاوا را می‌توان روی هر سیستم عاملی نصب کرد، امکان استفاده از جاوا در هر سیستم عاملی وجود دارد. 

البته در ارتباط با سازگاری با سیستم عامل‌های جدیدتر مانند کرومیوم و… نودجی‌اس می‌تواند کاربردی‌تر و سازگارتر عمل کند.

IDE

هر دو تکنولوژی Node.js و Java ابزارهای توسعه بسیار زیادی دارند. تا چند سال پیش جاوا زبانی بود که بهترین IDEها را در اختیار داشت اما در حال حاضر نودجی‌اس نیز ابزارهای توسعه بسیار مناسبی دارد.

اما ویژگی که باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان جاوا بسیار راحت باشند این است که IDEهای توسعه داده شده برای جاوا بسیار کامل هستند. تمام امکاناتی که می‌توان از یک IDE انتظار داشت را می‌توان در ابزارهایی مانند Eclipse، IntelliJ IDEA و NetBeans مشاهده کرد.

البته تا به حال هیچ IDE اختصاصی و کاملی برای نودجی‌اس ساخته نشده اما کد ادیتورهای موجود مانند VSCode و یا Webstorm به خوبی می‌توانند نیازهای یک توسعه‌دهنده نودجی‌اس را پاسخگو باشند.

کتابخانه

با گذشت بیش از دو دهه از عمر جاوا، کتابخانه‌های بسیار زیادی برای آن ساخته شده‌اند. بیشترین این کتابخانه‌ها نیز متن باز بوده و توسط توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بروزرسانی می‌شوند. 

از طرفی دیگر نودجی‌اس نیز کتابخانه‌های بسیار زیادی دارد. ممکن است این موضوع را نیز بدانید که جاوااسکریپت و جاوا محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هستند و به همین دلیل نیز وجود کتابخانه‌های زیاد برای این دو ابزار طبیعی است.

پردازش چندنخی

جاوا یک زبان چند نخی است و به همین دلیل زمانی که در وب استفاده شود می‌تواند هر پردازش را در یک نخ جداگانه بررسی کند. برنامه‌نویسی چند نخی به ما این امکان را می‌دهد تا بدون مشکل چندین پروسه را به صورت همزمان پردازش کرده و صف رویدادی نداشته باشیم. 

پردازش چند نخی جاوا باعث می‌شود که یک تکنولوژی بتوند برای اپلیکیشن‌های سنگین مناسب باشد. اپلیکیشن‌هایی که نیاز بالایی به استفاده از CPU را دارند. ابزارهایی مانند ویرایشگر تصویری، استریم ویدیو و… از جاوا استفاده می‌کنند. 

نودجی‌اس تکنولوژی تک-نخی است و به همین دلیل برای ساخت اپلیکیشن‌هایی که نیاز پردازشی بسیار بالایی دارند مناسب نیست. البته نودجی‌اس در حال کار روی ابزاری تحت عنوان Worker threads است که باعث بوجود آمدن یک جریان پردازشی جدید روی نودجی‌اس می‌شود.

البته تا به اینجای کار به نسخه پایداری از Worker threads نرسیده‌ایم اما مطمئنا در صورتی که خروجی مناسب را دریافت کند می‌تواند تنها مشکل اصلی نودجی‌اس را حل نماید.

مزیت‌های نودجی‌اس

نودجی‌اس نیز به نوبت خود مزیت‌های بسیار مناسبی دارد.

جاوااسکریپت در همه‌جا

یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از نودجی‌اس این است که شما از ابزاری استفاده می‌کنید که در همه جای وب حضور دارد. همانطور که می‌دانید جاوااسکریپت زبان اصلی وب و بخش کلاینت است از این رو ادغام‌سازی بسیار خوبی می‌تواند بین نودجی‌اس و قسمت کلاینت صورت بگیرد.

جاوا یک زبان بک-اند است اما تلاش‌هایی نیز برای تبدیل شدن به زبان کلاینت داشته که تا به حال چندان موفق نبوده‌اند. JavaFX و Swing دو مورد از این تلاش‌ها بوده اند. 

توسعه سریع‌تر

نودجی‌اس روند یادگیری بسیار راحت‌تری نسبت به جاوا دارد و همچنین توسعه‌دهندگان بیشتری را به خود جذب کرده است. جدای از این موارد نودجی‌اس در روند توسعه بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. تقریبا می‌توان گفت که برای نوشتن یک برنامه ثابت در دو تکنولوژی جاوا و نودجی‌اس شما ۳۳ درصد خط کد کمتری در نودجی‌اس خواهید داشت.

مقیاس‌پذیری

هر دو تکنولوژی جاوا و نودجی‌اس مقیاس‌پذیر هستند. اما نودجی‌اس میزان مقیاس‌پذیری افقی بهتری را ارائه می‌کند. در این مقیاس‌پذیری شما میزان منابع سخت‌افزاری بیشتری را به سرور اضافه می‌کنید. اما در ارتباط با پردازنده، نودجی‌اس نمی‌تواند کارایی به مقدار جاوا را از پردازنده ببرد، همانطور که گفته شد این موضوع به دلیل تک رشته‌ای بودن نودجی‌اس است.

مزیت‌های مشترک

هر دو تکنولوژی سریع هستند اما در برخی اپلیکیشن‌ها نودجی‌اس می‌تواند سریع‌تر عمل کند و در برخی دیگر از موارد جاوا. نودجی‌اس روال Non-blocking را در پیش گرفته که باعث می‌شود تا بتواند به بهترین شکل ممکن درخواست‌های ورودی/خروجی را مدیریت کند. از طرفی دیگر جاوا هم فرایند non-blocking و هم blocking را ارائه می‌کند. البته کارایی نودجی‌اس در این رابطه می‌تواند بهتر باشد.

قابلیت پردازش Non-blocking در نودجی‌اس باعث می‌شود که به یک تکنولوژی بسیار مناسب برای اپلیکیشن‌هایی تبدیل شود که حجم بسیار زیادی از فرایند‌های نوشتن و خواندن را انجام می‌دهند. اپلیکیشن‌های بلادرنگ یکی از مشتریان همیشگی برای نودجی‌اس هستند.

انتخاب ابزار مناسب

زمانی که قصد انتخاب یک تکنولوژی را دارید باید بیشتر از یک فاکتور را بررسی کنید. برای مثال اگر قصد یک اپلیکیشن سازمانی را دارید و می‌خواهید حجم زیادی از داده را پردازش کنید جاوا می‌تواند انتخابی مناسب باشد. شرکت‌های بسیار زیادی از جاوا به عنوان یک زبان برای زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. گوگل یکی از مهمترین شرکت‌هایی است که بیشترین استفاده را از جاوا می‌برد.

نودجی‌اس به عنوان تکنولوژی دیگر نیز در اپلیکیشن‌های سازمانی استفاده می‌شود. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، فین‌تک‌ها و… از نودجی‌اس بخاطر توانایی در پردازش تعداد بسیار زیادی از فرایندهای I/O استفاده می‌کنند. پی‌پال یکی از موارد مهم است که از نودجی‌اس برای ساخت اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کند.

مطمئنا نمی‌توان گفت که جاوا از نودجی‌اس بهتر است و یا بلعکس، چرا که شما براساس نیازتان باید گزینه مناسب را تعیین کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا