نکات امنیتی خارج از سایت برای وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

نکات امنیتی خارج از سایت برای وردپرس

در عصر برندسازی دیجیتال، وردپرس از افزایش تقاضا برای پلتفرم کاربرپسند خود استقبال می‌کند که انواع وب‌سایت‌ها از تجارت الکترونیک گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های برندسازی شخصی را شامل می‌شود.

این سیستم مدیریت محتوا (CMS) همچنین به پایگاه مشتریان خود متشکل از توسعه‌دهندگانی که به دنبال استفاده از فضای دیجیتال بر ارائه مهارت‌های خود فعالیت دارند، افتخار می‌نماید.

اما اکثر کاربران وردپرس روی امنیت سایت متمرکز نیستند. درعوض آن‌ها یا درگیر موضوعاتی هستند که وبلاگ خود را پر زرق و برق جلوه دهند یا به محتوای بهینه‌شده برای سئو فکر می‌کنند تا نتایج جستجوی ارگانیک را به دست آورند.

هر دوی این موارد قطعا مهم هستند، اما حقیقت این است که کاربران نباید نیاز به امنیت را فراموش کنند. با این‌که تنها یک سوم از صاحبان وب‌سایت‌ها این موضوع را نادیده می‌گیرند، اما وردپرس فقط به دلیل اولویت پایین کاربران برای در نظر گرفتن امنیت، قربانی بیش از 90 درصد تمام حملات مربوط به هک در حوزه وب است.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی رایج که کاربران وردپرس را هدف قرار می‌دهد

SQL Injection یکی از پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین حملات سایبری است که به هیچ کس رحم نمی‌کند. یکی از موارد طعنه‌آمیز این نوع حمله مربوط به شرکت امنیت شبکه Barracuda Networks بود که با تزریق یک آسیب‌پذیری در کد آن‌ها نشأت گرفت. هکرها توانستند صفحه آسیب‌پذیری را پیدا کنند که آن‌ها را به پایگاه داده اصلی شرکت هدایت می‌کرد.

تزریق SQL را به عنوان یک سرم تهاجمی در نظر بگیرید. هکرها سرورهایی را هدف قرار می‌دهند که آسیب‌پذیری SQL داشته باشند و از این طریق اقدامات امنیتی برنامه را دور می‌زنند. این شکاف به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رکوردها را از پایگاه داده SQL بازیابی کرده یا رکوردهای موجود را تغییر دهند یا حذف کنند.

حمله cross-scripting (XSS) هم در سایت‌های وردپرسی که از اقدامات امنیتی مناسب استفاده نمی‌کنند، رایج است. ایده این است که داده‌ها را از کاربر (عمدتا کوکی‌ها) به سرقت ببرند. این یکی از حملات مخرب‌تر برای کاربران ناآگاه است، زیرا هویت کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این حال کاربران تنها قربانیان این حمله نیستند. چرا که مدیران سایت نیز از زیان‌های اقتصادی احتمالی و از دست دادن اعتماد کاربران متضرر خواهند شد. حملات XSS بین سال‌های 2016 تا 2017 بیش از سه برابر افزایش یافته‌است.

سایر حملات رایج عبارتند از تزریق دستور و گنجاندن فایل که در آن بارگذاری اطلاعات مخرب بر روی سرورهای آسیب‌پذیر منجر به خراب شدن سایت‌ها می‌گردد. این امر موجب ضرر و زیان مالکان سایت شده و باعث ایجاد بی‌اعتمادی در کاربران آن‌ها می‌شود.

از نصب کردن پلاگین‌های متعدد خودداری کنید

یکی از مؤلفه‌هایی که وردپرس را بسیار کاربرپسند می‌کند، در دسترس بودن پلاگین‌های متنوع برای آن است. خرید بهترین پلاگین برای جذاب کردن سایت شما به همان اندازه هیجان‌انگیز است که یک برنامه جدید روی گوشی هوشمند خود نصب کنید که وعده می‌دهد همه چیز را سر و سامان دهد (در حالی که کاملا شکست می‌خورد).

اگرچه پلاگین‌ها به راحتی با چند کلیک نصب و فعال می‌شوند و احساس امنیت کاذبی را ارائه می‌دهند. در حال حاضر ده‌ها هزار پلاگین در دسترس هستند، اما تنها حدود 2000 مورد از آن‌ها در دو سال گذشته تایید شده، به این معنی که بسیاری از آن‌ها به شدت در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند.

پلاگین‌های قدیمی هم اغلب به قربانیان سوءاستفاده در گنجاندن فایلهای مخرب تبدیل می‌شوند، جایی که هکرها به راحتی به پایگاه داده شما دسترسی پیدا می‌کنند، با این وجود می‌توان با رعایت یک سری اقدامات امنیتی مانند تعمیر و به‌روزرسانی پلاگین‌ها از همه این موارد جلوگیری کرد. اما نمونه‌های این چنینی جزء اقدامات داخلی هستند، بنابراین بیایید به نحوه ایمن کردن وردپرس در خارج از سایت بپردازیم.

1. انتخاب یک هاست معتبر و باکیفیت

واضح‌ترین راه‌حل برای امنیت وردپرس خارج از سایت، انتخاب یک هاست وردپرس خوب است که امنیت سایبری را در اولویت قرار می‌دهد. میزبانی وب ممکن است به اندازه طراحی قالب یا محتوای اصلی هیجان‌انگیز نباشد، اما دلیل نمی‌شود که آن را نادیده گرفت.

حتی با این‌که تصمیم‌گیری درباره آدرس و دامنه سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما اکثرا به «http» یا «https» اهمیتی نمی‌دهند که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای امنیتی به حساب می‌آید. باور کنید یا نه، حضور ساده یک حرف "s" تفاوت زیادی را ایجاد می‌کند. پس با دست خود آن را از بین نبرید.

این پروتکل امنیت سایت را نشان می‌دهد که از لایه‌های سوکت امن یا گواهی SSL استفاده می‌کند. همچنین به کاربر می‌گوید که وب‌سایت مورد نظر قابل اعتماد است و هر داده‌ای که برای اشتراک‌گذاری انتخاب می‌کند، با خیال راحت به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع بیش از دو سوم کاربران گزارش کرده‌اند که این قفل امنیتی در تصمیمگیری آن‌ها برای ادامه کار با سایت بسیار تاثیرگذار است. هاست‌های وب اغلب گزینه SSL را از طریق افزونه‌های مختلف یا به عنوان یک ویژگی اضافی ارائه می‌دهند.

بنابراین توسعه‌دهندگان وردپرس باید از انتشار برنامه‌های امنیتی چشم‌پوشی کنند، زیرا این برنامه‌ها معمولا فاقد ویژگی‌هایی مانند تنظیمات امن کوکی و امنیت HTTP هستند. کاربران هم ممکن است وسوسه شوند و بخواهند شکاف‌ها را با نصب چنین پلاگین‌هایی پر کنند، اما غافل از این‌که می‌تواند کاملا برعکس عمل کند. پس توجه داشته باشید استفاده از پلاگین‌های بیش از حد ممکن است باعث تأخیر در سایت شده و حتی امنیت را هم به خطر بیاندازد.

انتخاب یک هاست معتبر و باکیفیت نه تنها گواهی SSL را ارائه می‌دهد (در صورتی که تصمیمی آگاهانه گرفته باشید)، بلکه دسترسی به سایر ویژگی‌های امنیتی مانند اسکن‌های آسیب‌پذیری، تهیه نسخه پشتیبان برای مقابله با از دست دادن داده‌های ضروری و فایروال به منظور اضافه کردن یک لایه امنیتی را نیز فراهم می‌کند.

توسعه‌دهندگان وب هم باید مراقب پیشنهادهای وسوسه‌انگیز هاست‌های رایگان باشند. ضرب‌المثل قدیمی «هرچقدر پول بدهی همانقدر هم آش می‌خوری» در اینجا صدق می‌کند. چرا که هاست‌های وب رایگان محصول قابل دوامی را ارائه نمی‌دهند، به این معنی که اقدامات امنیتی اغلب نادیده گرفته می‌شود و سایت شما را در برابر ویروس‌ها و نرم افزارهای جاسوسی آسیب‌پذیر می‌کند.

نتیجه نهایی: انتخاب هاست مناسب موفقیت سایت شما را نشان می‌دهد. پس اجازه ندهید این تصمیم به ضررتان تمام شود.

2. سرمایه‌گذاری روی یک VPN

شبکه‌های خصوصی مجازی انواع وب‌سایت‌ها در همه اندازه‌ها را بدون توجه به اینکه هدفشان خرید و فروش یا تولید محتوا در وب باشد، سرویس‌دهی می‌کنند.

VPN به عنوان یک تونل مجازی عمل کرده که برای هکرها و سایر حملات مخرب به منظور ایمن کردن اطلاعات حساسی که رد و بدل می‌شوند، غیرقابل نفوذ است.

لایه افزوده شده در امنیت VPN به شما ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که عالی به نظر می‌رسند مانند پنهان کردن هویت، مخفی کردن مکان و از بین بردن گزارش‌ها.

پس از نصب، VPN مکان و فعالیت شبکه را پنهان می‌کند و هیچ گزارش امنیتی را پس از استفاده نگه نمی‌دارد. البته توجه داشته باشید که تقریبا تمام خدمات VPNهای رایگان موجود این نوع ویژگی‌ها را ندارند.

با این‌که حملات سایبری بسیار رایج هستند، اما اقدامات بی‌شماری وجود دارد که حتی بی‌تجربه‌ترین طراحان وب هم می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. اینها گام‌های ساده‌ای هستند تا مطمئن شوید محصولی که تولید می‌شود، امنیت خود و کاربرانش را تضمین می‌کند.

انتخاب هاست در نهایت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هنگام راه‌اندازی سایت می‌گیرید. بنابراین مسائل حاشیه‌ای از قبیل URL را فراموش نمایید. از آنجایی که هاست یکی از اولین مراحل است، پس با دقت انتخاب کنید و از همان ابتدا خودتان را محکوم نکنید. در مرحله بعد از به‌روزرسانی‌های قالب و پلاگین‌ها مطلع شوید و برای محافظت بیشتر یک VPN در نظر بگیرید.

اکنون زمان آن فرا رسیده که توسعه‌دهندگان وردپرس امنیت را در رأس فرآیند توسعه خود قرار دهند. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید