با شلوار یا بی شلوار؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

با شلوار یا بی شلوار؟

نحوه کار کردن نیروی کار در جهان شکل‌های تازه‌ای به خود گرفته است. با آمدن پاندمی کرونا هم این موضوع واضحیت بسیار بیشتر پیدا کرد. در حال حاضر مردم بسیار زیادی وجود دارند که از کار کردن در شرکت‌ها متنفر بوده و قصد دارند خودشان پروژه‌هایی را بگیرند و در خانه آن‌ها را انجام دهند. دسته‌ای که ما آن‌ها را با عبارت فریلنسر می‌شناسیم. مطابق با یک آمار بیشتر از ۵۰ میلیون نفر در آمریکا مشغول فریلنسری هستند و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۵۰٪ کل جمعیت آمریکا برسد، این موضوع در رابطه با کشورهای اروپایی هم به همین صورت است.

شاید درست باشه که بتونیم بگیم آینده از آن فریلنسرهاست. شما می‌تونید رئیس خودتون باشید، ساعت‌ها و پروژه‌ها تحت کنترل خودتون باشه و بتونید از خونه یا هر جای دیگه‌ای در جهان کار بکنید. فکر کردن به فریلنسری پر از آزادی و امکانات هستش اما درست مثل همون چیزی که ما فکر می‌کنیم نیست. اونم مشکلات خودش رو داره.

فریلنسری لزوما بهتر از حالت استخدام در یک شرکت به صورت فول تایم نیست. هر دو تا چیزهای متفاوتی هستن و بسته به شرایط شما یکی‌شون بهتر از اون یکیه. مثلا درسته که شما توی دنیای فریلنسری آزاد هستید اما خب باید با مالیات‌ها، چک‌های عقب افتاده و مشتری‌ها و… سر و کار داشته باشید.

پس ما توی این مطلب با در نظر گرفتن این شرایط قصد داریم مزیت‌ها و عیب‌های هر کدوم از این موارد یعنی فریلنسری و حالت فول تایم رو بررسی کنیم. برو که بریم.

انعطاف‌پذیری

فول‌تایم

کار کردن به صورت فول تایم زمان‌بندی خیلی ثابت و دقیقی داره، در حقیقت خیلی ساختارمنده. شما هر روز می‌رید سر کار و در نهایت آخر هر ماه حقوق‌تون رو می‌گیرید. شما باید برای تعطیلات‌تون یا برنامه‌های زندگی که مرخصی نیاز دارند اجازه بگیرید.

خب این شرایط انعطاف‌پذیری و آزادی کمتری داره اما از یه طرف دیگه خوبی‌ش اینه که شما ثبات کاری دارید و از این نظر خیال‌تون تخت تخته. همچنین بعد ساعت کاری همه وقت‌تون مال خودتونه و جدای از این آخر هفته‌ها هم بیکاری‌د.

تمام این موارد که گفته شد در حالتیه که شما از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باید سر کار باشید.

فریلنسینگ

به عنوان یه فریلنسر شما خودتونید که تعیین می‌کنید کی و کجا کاراتون رو انجام بدهید. اما فکر نکنید که زندگی فریلنسری همیشه پر از انعطاف‌پذیری و آزادیه. شما باید یه مدیر برنامه خوبی باشید و استعداد زمان‌بندی مناسبی داشته باشید تا بتونید از آزادی و انعطاف‌پذیری زندگی فریلنسری بهره ببرید. با وجود این موارد باز هم ممکنه که بعضی وقتا برنامه مسافرت‌ها و رویدادهاتون رو توی لحظه آخر کنسل کنید. حالا دلایل زیادی داره مثلا دِدلاین یه پروژه داره تموم میشه و یا مشتری کاراش رو زودتر می‌خواد. خلاصه شما باید ۲۴/۷ در دسترس باشید.

بهترین فریلنسرها همیشه اونایی هستن که ساعت رو خیلی خوب می‌شناسن، یعنی بلدن که چطوری زمان رو مدیریت کنن. این استعدادیه که آدمای مختلف خیلی خیلی کم ازش بهره می‌برند.

با در نظر گرفتن این موضوع که شما یک مدیر زمانی خیلی خوب هستید، پس منتظر آزادی و انعطاف‌پذیری که زندگی فریلنسری بهتون می‌ده باشید.

بعضی وقت‌ها فریلنسرها رو توی قسمت اضطراری یه شرکت استخدام هم می‌کنند. یعنی مثلا دِدلاین یه پروژه داره تموم میشه و شرکت نیاز داره که یه نفر دیگه رو بیاره و بهشون کمک کنه،‌ فریلنسرهای خوب معمولا می‌تونن با زمان‌بندی مناسب به این قسمت از کار هم برسن.

انگیزه

فول‌تایم

توی یه شرکت خوب همیشه راه‌های پیشرفت و کاری معلومه، شما مثل یه کارآموز وارد شرکت می‌شید بعد یه ذره پیشرفت می‌کنید، به عنوان یک کارمند استخدام می‌شید بعد ارتقا پیدا می‌کنید می‌شید ارشد و… . همیشه عنوان و درآمدتون پیشرفت میکنه. ولی خب در نهایت همیشه هم یکی هست که مقام‌ش از شما بالاتره و کارهاتون رو بررسی می‌کنه. همیشه هم انگیزه و شوق‌تون رو به عنوان یه کارمند براساس کارایی‌تون، آن‌تایم بودن و چیزهایی مثل این می‌تونید نشون بدید.

فریلنسینگ

توی حالتی که فریلنسر هستید شما باید خودتون به خودتون انگیزه بدید چرا که شما یک رئیس عصبانی ندارید که می‌خواد زود بیاید سر کار! باید دلیل دیگه‌ای برای زود از خواب بیدار شدن داشته باشید. شما باید تمام کارها رو خودتون انجام بدید و همه چیزها رو خودتون مدیریت کنید. اگه چند روزی اصلا پیداتون نشه کسی نمیاد یقه‌تون رو بگیره بگه «مردک چرا نمیای سر کار!» و… البته قبض‌ها و بدهی‌های بانکی و… خودشون یقه‌تون رو ممکنه بگیرن. پس اینم یه جور انگیزه هستش. اما نه منبع اصلی!

شما باید یاد بگیرید که کارایی خودتون رو بررسی کنید و بتونید خودتون رو نقد کنید و اشکالاتتون رو بدست بیارید.

امور مالی

فول‌تایم

کار کردن توی یه شرکت به شما آرامش ذهنی میده، شما همه چیز رو می‌دونید کی حقوق می‌گیرید چقدر حقوق می‌گیرید و کلی چیزهای دیگه. شما می‌تونید دقیقا براساس بودجه‌تون تصمیمات خرید و تعطیلات و… رو بگیرید. حتی شما اگه بازنشسته بشید هم باز می‌تونید پول داشته باشید. پس درگیری زیادی در رابطه با پول ندارید.

فریلنسینگ

من به عنوان یه فریلنسر می‌گم، بودجه مالی‌تون همیشه توی نوسانه! یه روزی پول درمی‌آرید یه روزی ورشکسته می‌شید و در کل بگم هیچوقت ثبات مالی به صورت فول‌تایم ندارید. زندگی فریلنسرها باید به صورتی باشه که همیشه یه مقداری پول پس‌انداز داشته باشند. تا بتونن وقتی که نمی‌تونن برن سر کار یا چیزهایی مثل این، بتونن زندگی‌شون رو بچرخونن.

فریلنسر بودن به این معناست که شما مسئول زندگی خودتون و منابع مالی‌تون هستید، باید همیشه دنبال مشتری‌ها بدوید تا سر موقع پول‌ها‌تون رو بگیرید. همچنین ممکنه که توی زندگی فریلنسرها تسهیلاتی برای زندگی بازنشستگی وجود نداشته باشه.

جامعه کاری

فول‌تایم

توی حالت فول‌تایم بیشتر وقت‌هامون رو سر کار می‌گذرونیم، پس داشتن یه محیط خوب توی شرکت و داشتن همکارای با حال خیلی مهمه. بیشتر شرکت‌های خوب هم برای کارمنداشون رویدادها و مهمونی‌های مختلفی رو می‌گیرن.

در حالت تضاد با این، اگه ارتباط خیلی خوبی بین همکارا وجود نداشته باشه و محیط شادابی نداشت باشید شما واقعا نمی‌تونید لذت ببرید.

اما با در نظر گرفتن اینکه شرکت واقعا جای خوبیه و فرهنگ مناسبی داره پس بخشی از اون جامعه بودن خیلی بهتون حال می‌ده.

فریلنسینگ

فریلنسرها بیشترشون کارهاشون رو از توی خونه انجام می‌دن و این موضوع باعث میشه که کارهای فریلنسری خیلی کار تنهایی به نظر برسه. شما تنها با مشتری‌ها تعامل دارید و بعضی وقت‌ها هم این موضوع اصلا وجود نداره. بعضی از فریلنسرها هم یه فضای همکاری رو پیدا می‌کنن و میرن اونجا کار می‌کنن. اینطوری می‌تونن توی یه جمعی باشن و بتونن فییدبک‌هایی رو از بقیه فریلنسرها بگیرن.

فریلنسر بودن برای آدمای درون‌گرا خیلی خوبه همچنین مهمه که این موضوع رو بدونید، فریلنسرها ممکنه در بلند‌مدت دچار مشکلات روحی و جسمی بشن.

هزینه‌ها

فول‌تایم

بیشتر شرکت‌ها شما رو به عنوان یه کارمند با ابزارهای مفیدی همراه می‌کنه، شما نیاز ندارید که پول نرم‌افزار و یا سخت‌افزارهای مربوط به کار رو بدید، تمام این‌ها رو شرکت پرداخت می‌کنه. همچنین شرکت برای کارمنداش دوره‌های آموزشی رو برگزار می‌کنه که شرکت کردن درشون پولی نمی‌خواد، جدای از اون پول هم دریافت می‌کنید.

فریلنسینگ

به عنوان یه فریلنسر هزینه‌ها توی زندگی‌ شخصی و کاری‌تون شفافیت کمتری داره. شما باید خودتون تمام هزینه‌ها رو به عهده بگیرید. اعم از هزینه‌های نرم افزاری و یا حتی هزینه خرید لپ‌تاپ و دوربین و… . همچنین شما باید با پول خودتون توی دوره‌های آموزشی شرکت کنید که توی این حالت شما دو بار هزینه باید بکنید. هزینه اول اینکه باید پول دوره رو پرداخت کنید و هزینه دوم زمان‌تون که می‌تونید بجای شرکت در اون، کارهای بیشتری رو انجام بدید.

فواید

فول‌تایم

براساس کشوری که تو اون زندگی می‌کنید و شرکتی که برای اونا کار می‌کنید فواید حالت فول‌تایم زیاد هستند: بیمه سلامتی، تعطیلات با حقوق، مرخصی برای بیماری بحقوق، استراحت در دوران بارداریا  و زایمان، بازنشستگی، حمایت قانونی، حقوق اداره کار و چیزهای بسیار دیگری. از حقوق شما براساس قرارداد از طریق قانون و آئین‌نامه حفاظت می‌شود.

فریلنسینگ

به عنوان یک فریلنسر شما باز هم روی پای خودتان هستید. شما باید خودتان برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید. پس برای موفق بودن نیاز است که برنامه‌ریز بسیار خوبی باشید.

بجز در حالتی که خودتان باید فواید را برای خودتان ایجاد کنید، هیچ فایده دیگری در دنیای فریلنسری وجود ندارد.

در پایان

ما بسیار خوش شانس هستیم که در زمینه‌هایی کار می‌کنیم که می‌توانیم بین حالت فول‌تایم و فریلنس تصمیم بگیریم. فکر کردن به این مسائل مانند انتخاب یک شیوه زندگی است تا یک شیوه کار کردن.

راه‌کاری متفاوتی برای کار کردن وجود دارد و هیچ کدام از آن‌ها بهتر از دیگری نیست. فقط سعی کنید موردی رو انتخاب کنید که خوشحال‌تون می‌کنه همین!

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا