معرفی ۵ زبان برنامه‌نویسی برتر برای کودکان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

معرفی ۵ زبان برنامه‌نویسی برتر برای کودکان

آمار کودکانی که می‌توانند با گجت‌هایی با تکنولوژی‌های هوشمند کار کنند خیلی جالب است. این حقیقت که کودکان به راحتی قادر به کارکردن با گجت‌ها و اجرای برنامه‌ها بر روی آن‌ها هستند،‌ به سادگی نشان می‌دهد کودکان تا چه حد به تکنولوژی علاقه‌مند هستند. 

معرفی ۵ زبان برنامه‌نویسی برتر برای کودکان

همه‌ی ما به کودکانی برخورد کرده‌ایم که نه‌تنها از بازی‌ها یا دیگر نرم‌افزارها لذت می‌برند بلکه کنجکاو بودند بدانند این نرم‌افزارها چگونه ساخته‌شده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای مشتاق نگه‌داشتن آن‌ها این است که، زبان‌های برنامه‌نویسی را به آن‌ها آموزش دهیم، یا از آن‌ها بخواهیم یک تحقیق کوچک بنویسند تا علاقه آن‌ها به کدنویسی تقویت شود.

نرم‌افزار کامپیوتری، اپلیکیشن‌های موبایل و وب توسط زبان برنامه‌نویسی توسعه داده‌می‌شوند که غالباً از این‌ کار به‌عنوان “کدنویسی“ یاد می‌شود. کدنویسی اساساً پروسه‌ی واردکردن ساختارها در کامپیوتر،‌ با این هدف که است که به روش خاصی عمل کند یا وظایف خاصی را انجام دهد. کدنویسی برای بچه‌ها لازم است زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد مهارت‌های متفاوتی مانند مهارت حل مسأله (خلاصه کردن و جزئی کردن دستورات به کوتاه‌ترین شکل ممکن، قسمت منطقی و آنالیزگر مغز آن‌ها را فعال می‌کند)، و افزایش خلاقیت‌ (فعال کردن تصورات ذهنی به آن‌ها اجازه می‌دهد برروی اپ‌های دیگر که در قسمت خاصی از آن کمبودی پیدا کرده‌اند، خلاقانه عمل کرده و حتی به آن‌ها امکان ساخت اپلیکیشنی برای حل مسائل خودشان را می‌دهد) را کسب کرده و هوشمندانه تفریح کنند به‌جای آن‌که زمان خود را برروی مسائل نامربوط هدر بدهند. به‌علاوه، کدنویسی روش سودآور جدیدی برای کسب درآمد است.

وقتی بحث تکنولوژی درمیان باشد،‌ همه‌چیز به کدنویسی و برنامه‌نویسی مربوط می‌شود. تصور کنید در اینترنت سرچ کرده‌اید: “ چه‌کسی می‌تواند تحقیق من را انجام دهد؟ “ 

جوابی که به شما داده‌می‌شود، تابعی از کدهاست. زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که کودکان در مراحل اولیه‌ و متوسط یادگیری می‌توانند کدنویسی را در آن‌ها بیاموزند. 

با ما در ادامه این مقاله از سایت راکت همراه باشید.

معرفی ۵ زبان برنامه‌نویسی برتر برای کودکان

Scratch

این زبان برنامه‌نویسی توسط آزمایشگاه دانشگاه MIT ساخته شده‌است. این زبان برنامه‌نویسی رایگان،‌ آفلاین است و برای استفاده کودکان علاقه‌مند به بازی، انیمیشن، موسیقی یا هنر ساخته شده و یک انجمن ارتباطی آنلاین نیز دارد که در آن کودکان می‌توانند با یک‌دیگر در ارتباط بوده و اپلیکیشن‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند. این زبان از رابط بصری "building-block" استفاده می‌کند.

Scratch از رابط کاربری دوستانه و تعاملی‌ای برخوردار است که به‌طور طبیعی بچه‌ها را به خود جذب می‌کند. هم‌چنین به کودک اجازه می‌دهد در طراحی بازی‌ها خلاقیت خود را آزادانه به کار ببرد؛ درست همان‌طور که از نام آن پیداست. این زبان برای کودکان ۶ تا ۱۵ ساله مناسب است و برای افراد مبتدی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

Python

پایتون به‌عنوان آسان‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری درنظر گرفته‌ می‌شود. بخشی از آن به‌خاطر ترکیب‌بندی پایه‌ای و تمرکز آن بر فضای سفید موجود است. گفته می‌شود Python از روی یک سریال کمدی به همین نام، نام‌گذاری شده‌است. این زبان برای همه بازه‌های سنی پیشنهاد می‌شود و اولین سنگ‌بنایی است که برای افزایش علاقه‌ی فرزندتان به کدنویسی می‌گذارید. 

برای نمایش فواید آن می‌توان گفت حتی گوگل و دیزنی نیز از این زبان استفاده می‌کنند. کدنویسی با پایتون می‌تواند برای ساخت بازی‌های ویدئویی، اعمال محاسباتی بی‌شمار و فریمورک‌های وب استفاده شود. پایتون مانند یک زبان عادی ارائه شده و نیاز کمی به استفاده از کامنت‌گذاری دارد زیرا با لغات انگلیسی پایه نوشته‌می‌شود.

درضمن،‌ پایتون بخشی ویژه‌ی کتابخانه‌ها دارد که به بچه‌ها اجازه می‌دهد کد خود را از حد پایه فراتر ببرند؛‌ به آن‌ها صبر کردن و مهارت آنالیز را آموزش می‌دهد تا از پس پیچیدگی‌ها بر بیایند، که بر مقاومت و قدرت تحمل آن‌ها در آینده بسیار مؤثر خواهد بود.

Ruby

برای افراد مبتدی، زبان ruby یکی از قابل رمزگشایی‌ترین ترکیب‌بندی‌ها را دارد. این زبان بسیار رسا،‌ شهودی،‌ ساده و قدرتمند است؛ به کودک یاد‌می‌دهد، آزادانه نظر خودش را بیان کند زیرا به او اجازه می‌دهد از بین متدهای مختلف حل مسأله یکی را انتخاب کند. 

Ruby از بلوک‌ها و کلاس استفاده می‌کند. هم‌چنین یک کتابخانه استاندارد و پوسته‌ای تعاملی دارد. این زبان مختصر است و مستندات‌ (فایل‌های Api گسترده)، فهم آسانی دارد و به توضیح اضافی نیاز نخواهد داشت. با Ruby کودکان می‌توانند با مفاهیم اولیه برنامه نویسی مانند متغیرها،‌ حلقه‌ها، برنامه‌نویسی شیء‌گرا و ... آشنا شوند.

Lua

Lua یک زبان رایگان،‌ قدرتمند و دارای کاربری آسان است که به‌راحتی برای کودکان قابل درک است. این زبان به‌عنوان یک پلتفرم برنامه‌نویسی محبوبیت زیادی درمیان توسعه‌دهندگان بازی دارد. Lua به‌خاطر سرعت و وضوح بالایش برای کودکانی که قصد توسعه بازی‌های انیمیشنی داشته‌باشند عالی است. این زبان کاربر را با مفاهیم ساده درگیر می‌کند و مشکلات سینتکسی، که برنامه‌نویسی را برای کودکان مشکل می‌سازد را از بین می‌برد.

Blockly

یک زبان برنامه‌نویسی با بلوک‌های بصری است که بر روی دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی موجود ساخته‌ شده تا به کودکان کمک کند در کدنویسی ماهر شوند. Blockly اساساً برای کودکان 8 سال به بالا که با وجود محدودیت‌های خانه و مدرسه درحال یادگیری کدنویسی هستند توسعه داده‌شده‌است. در blockly یک گزینه به نام  ” کتابخانه جاوااسکریپت”، UI خاص، تشابه لازم برای نگه‌داری بلوک‌های چندرنگ و چندشکل و یک جعبه‌ابزار برای نگه‌داری بلوک‌ها که کدها در آن‌ها نوشته‌می‌شود را داراست. در اجرای این زبان، کودکان بلوک‌ها را یکی‌یکی از جعبه‌ابزار برداشته و ساختار آن‌ها را طراحی می‌کنند تا زمانی‌که بتوانند مسأله را حل کنند. به‌محض تکمیل کد، blockly شروع به بررسی و ارزیابی کدها می‌کند تا ارورها را پیدا کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات