وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

از آن‌جایی که خیلی از افراد علاقه‌مند به درک ویژگی‌های موجود در اپ‌های PWA و INTANT هستند، در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلفی از این دو می‌پردازیم. تحلیل ما به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • سرعت
  • برندینگ
  • ایجاد پیچیدگی

در ابتدا پیش از هر چیزی منطقی است که کمی گوگل کنیم و در ویکی‌پدیا در این باره گشتی بزنیم.

PWA چیست و چرا همه راجع به آن صحبت می‌کنند؟

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

طبق معمول شرکت گوگل پشت این افزایش محبوبیت PWA و مفهوم آن است. کلماتی مثل سریع، قابل اطمینان و تعامل بالا کلید واژه‌های پیرامون این مفهوم پر سر و صدا هستند. در واقع PWA یک اپلیکیشن تحت وب عادی است که توسط HTML، CSS و JS نوشته شده است؛ اما قابلیتی که آن را از یک وب اپلیکیشن ساده متمایز می‌کند، استفاده از چیزی شبیه به service worker ها در آن‌هاست که بین سرور و وب اپلیکیشن شما قرار می‌گیرد. این همان نقطه‌ای است که در یک وب اپلیکیشن PWA وجود دارد که در وب‌سایت‌های معمولی وجود دارد: قابلیت کارکرد به شکل آفلاین

شما به راحتی می‌توانید telegram, Instagram, facebook را به عنوان وب اپلیکیشن، در صفحه‌ی خانه‌ی تلفن همراه‌تان پین کنید. در مدت زمان کوتاهی، این اپلیکیشن تمام نیازمندی‌های لازم برای کارایی خود به عنوان یک اپلیکیشن موبایل معمول را فراهم خواهد کرد.

این مفهوم را با مفهوم واکنش‌گرایی (responsive) اشتباه نگیرید. درست است هر دوی این مفاهیم برای وب‌سایت‌ها ضروری هستند و معمولا با یک‌دیگر به کار گرفته می‌شوند، اما ممکن است شما وب‌سایت واکنش‌گرایی داشته باشید که PWA نباشد و در حالت آفلاین به شکل درستی عمل نکند.

فقط تنها عیب PWA ها در سختی تعامل آن‌ها با قابلیت‌های درون گوشی تلفن همراه مانند بلوتوث است.

Android Instant App چیست و چرا از اپلیکیشن‌های معمولی استفاده نمی‌کنیم؟

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

(Android Instant App (AIA یک اپلیکیشن واقعی است که قابلیت استفاده از تمامی قابلیت‌های تلفن‌ همراه را دارد. در یک نقطه‌ای، گوگل متوجه شد که مردم از دانلود اپلیکیشن‌های مختلف از اپ استورها خسته شده‌اند. در این زمان گوگل شروع به فکر کردن راجع به چگونگی استفاده از اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به دانلود چیزی بر روی موبایل کرد. تصویر بالا به شکلی واضح تفاوت بین اپلیکیشن‌های معمولی موبایل را با AIA ها نشان می‌دهد. این نوع جدید از موبایل اپ‌ها،‌ نسخه‌ی سبک‌تری از آن‌هاست.

اگر شما یک اپ خبری دارید، می‌توانید یک کامپوننت سبک‌تر از آن اپ را بسازید و گوگل آن را به شکل خودکار دریافت کند و در نتایج سرچ خود به نمایش درآورد؛ اما نکته این‌جاست که گوگل به جای لینک دادن آن به گوگل پلی، کامپوننت سبک‌تر را مستقیما درون مرورگر کاربر به نمایش می‌گذارد و کاربران می‌توانند همان‌جا از آن استفاده کنند..

حال پس از این مقدمه شروع به بررسی اساسی خود می‌کنیم:

سرعت

بیاید برای انجام این مقایسه، یک اپلیکیشن AIA و یک اپلیکیشن PWA را پیدا کنیم. برای این کار به وب‌سایت https://pwa.rocks رفته که لیستی از PWA ها را دارد و همچنین برای اپ AIA هر چیزی را که گوگل برایمان پیدا کند، مناسب است.

PWA Financial Times

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

این اپ کاملا فرمی واکنش‌گرا دارد و به شما پیشنهاد اضافه شدن به صفحه‌ی خانگی تلفن همراه‌تان را می‌دهد. سرعت لود شدن این صفحه بسیار بالاست و تنها اشکالاتی در سرچ بار خود دارد که اگر از صفحه‌ی خانگی خود این اپ را باز کنید، با آن‌ها مواجه نخواهید شد. علاوه بر این عیب دیگری نیز وجود دارد؛ شما به هیچ عنوان حس روان بودن یک اپلیکیشن معمولی را از این اپ دریافت نمی‌کنید.

البته که PWA توانسته تا حد زیادی قابلیت‌های مناسب و کاربردی ارائه دهد. مهم‌ترین این قابلیت‌ها همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، سرعت بالای این اپ‌ها و توانایی کارکرد آفلاین آن‌هاست.

حال بیایید یک وب اپلیکیشن دیگر به نام meduza را بررسی کنیم:

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

این وب‌سایت هم PWA و هم AIA خود را به شما پیشنهاد می‌دهد. وقتی این دو را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت چندانی در سرعت لود آن دو مشاهده نمی‌کنید. اگر چه که اگر برای بار اول meduza را باز کرده باشید، متوجه دانلود شدن چیزهایی برای شروع AIA آن می‌شوید. این همان کامپوننت سبک‌تر اپلیکیشن‌ آن‌هاست که قرار است بر روی مرورگر شما برای استفاده شما محیا شود.

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

خبر خوب این است که در اجراهای بعدی این اپ، سرعت بسیار بالاتر خواهد بود و PWA را شکست خواهد داد.

Meduza AIA:

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

علاوه بر این، AIA یک instant app (اپلیکیشن فوری) نیز می‌سازد که در آینده می توانید آن را به اجرا درآورید:

وب اپلیکیشن‌های PWA در مقابل INSTANT 

البته برای بررسی بهتر نیاز است که نگاهی عمیق‌تر به این مقایسه بیندازیم.

برای مثال یک اپلیکیشن مدیریت مالی یا یک پیام‌رسان را در نظر بگیرید. PWA به خوبی اجرا خواهد شد، در حالت آفلاین کار خواهد کرد و می‌تواند آیکونش را به صفحه‌ی خانگی موبایل شما اضافه کند؛ ولی شما قطعا خواهید گفت که این یک اپلیکیشن موبایل نیست و متوجه این قضیه خواهید شد؛ زیرا انیمیشن‌ها و سرعت آن مثل یک وب‌سایت باقی خواهد ماند.

اما AIA یک پیام‌رسان این گونه نخواهد بود. اما سوال مهم این است که آیا واقعا ورژنی سبک از یک پیام‌رسان وجود دارد؟ کدام بخش یک پیام‌رسان باید در AIA آن به شکلی سبک آورده شود؟ آیا ما می‌توانیم برای سبک کردن آن، قابلیت پیام صوتی یا ارسال استیکرها را حذف کنیم؟ این مورد اساسی‌ترین مشکل AIA است. اگر این مورد را مد نظر بگیریم، AIAها فقط در مواردی مثل اپ‌های خبری یا اطلاع‌رسانی و فروشگاه‌ها قابل استفاده هستند که در این موارد PWA ها نیز به خوبی جواب خواهند داد؛ مگر این که نیاز به استفاده از بلوتوث در اپ خود داشته باشید.

ایجاد پیچیدگی

این یکی کمی جالب است. شما برای ساختن یک PWA قطعا نیاز دارید که وب‌سایتتان را ابتدا واکنش‌گرا کنید که در تمامی دستگاه‌های مختلف مثل موبایل‌ها و تبلت‌ها نیز علاوه بر کامپیوتر‌های شخصی، به درستی به نمایش کاربر در بیایند. سپس نیاز دارید که service worker ها را به اپ خود اضافه کنید و نحوه کارکرد با آن‌ها را یاد بگیرید. پس ساختن یک PWA خیلی کار ساده‌ای نیست.

در این زمینه ساخت AIA آسان‌تر است؛ چرا که شما باز هم در حال ساخت یک اپلیکیشن موبایل هستید و فقط باید تعریف کنید که چه بخش‌هایی از این اپ، برای سبک‌تر شدن آن، باید حذف شوند. اما شما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که AIA ها خیلی محبوب نیستند و همچنین کاربران iOS نیز فعلا توانایی استفاده از آن را ندارند.

پس با وجود ارائه‌ی یک تجربه‌ی native خوب برای کاربران با استفاده از AIA ها، شما کاربران زیادی را که از iPhone استفاده می‌کنند، از دست خواهید داد. کاربران کامپیوترهای شخصی نیز قابلیت استفاده از این اپ شما را نخواهند داشت.

برندینگ

ایده‌ی استفاده از نام PWA یا AIA در چند وقت اخیر برای نشان دادن مدرن بودن، قابل اعتماد بودن و هوشمند بودن برندها، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالیست که خیلی از افرا هنوز مفهوم این دو را به درستی درک نکرده اند و برندها نیز از موقعیت سواستفاده کرده و به عنوان ابزار تبلیغاتی از این موارد استفاده می‌کنند.

اما اگر بخواهیم واقعیت قضیه را مد نظر بگیریم، اگر شما از progressive web app ها استفاده کنید، شما در حال استفاده از یک ترند بسیار کاربردی و خوب هستید که کاربرانتان برای استفاده از اپ شما نیاز به دانلود چیزهای غیر ضروری نخواهند داشت. 

پیشنهاد می‌کنم که mitty را که یک اپلیکیشن iOS ساخته شده توسط ‌Swift است را بررسی کنید. این اپ به شما لیستی از دیگر اپلیکیشن‌های PWA پرکاربرد مثل uber, skyscanner, Airbnb را می‌دهد. در واقع شما می‌توانید با دانلود این اپ، به ده‌ها اپلیکیشن دیگر دسترسی داشته باشید و نیاز به دانلود تک تک آن‌ها نداشته باشید. البته که شما می‌توانید با پین کردن PWA های این اپلیکیشن‌ها در موبایل خود، همان یک اپلیکیشن native را هم دانلود نکنید!

نتیجه‌گیری

به نظر شخصی من، هر دوی این موارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم، ماندگار و ترند خواهند ماند و کسانی که PWA و یا AIA را مسلط باشند، به دنیای آینده حکم‌رانی خواهند کرد. اپلیکیشن‌های native جای خود را به PWA ها، AIA ها و وب‌سایت‌های واکنش‌گرا خواهند داد و شاهد رقابت بین AIA ها و PWA ها خواهیم بود.

اگر تا به این‌جای این مطلب را خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم بند زیر را مطالعه کنید و راجع به ‌ان فکر کنید:

چرا عمدتا گوگل سعی در پیش‌برد و پیش‌رفت صنعت و معرفی کردن استانداردهای جدید دارد؟ چرا اپل در تکامل صنعت، سرمایه‌گذاری نمی‌کند و در گوشه‌ای ایستاده است؟ اگر همه به سوی PWA ها سوق پیدا کنند، چه اتفاقی برای اپ استور اپل خواهد افتاد؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@BAbolfazl

Front-End

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید