جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چرا python در بین برنامه نویسان بسیار محبوب است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چرا python در بین برنامه نویسان بسیار محبوب است؟

در دهه هشتاد هیچ کس فکر نمی‌کرد که یک زبان برنامه نویسی الهام گرفته از ABC (یک زبان برنامه نویسی منسوخ شده) به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های قرن 21 تبدیل شود. امروزه python پای ثابت بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری است که توسط اکثر شرکت‌های مطرح در سراسر جهان استفاده می‌شود. این شامل یادگیری ماشین، بانکداری، محاسبات علمی، بازی‌های ویدیویی، مهندسی یا هر زمینه قابل تصور دیگر است. احتمالا تاکنون بارها نام آن را توسط بیشتر توسعه دهندگان در حال توسعه نرم‌افزار شنیده باشید. از گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، ناسا و IBM گرفته تا شرکت‌های کوچک و نوپای مختلف، همه یا مستقیما از آن استفاده کرده‌اند یا به طرق دیگری با آن سر و کار داشته‌اند.

مرور کلی بر زبان برنامه نویسی python

هیچ چیز بهتر از این نیست که مقاله را به جای شروع از ابتدا از وسط ماجرا آغاز کنیم. دهه هشتاد بود که Guido van Rossum پس از گرفتن مدرکش شغل رویایی جدید خود را به دست آورد. در آنجا او به تیمی پیوست که وظیفه ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید به نام ABC را داشت و جایگزین تمام زبان‌های اصلی برنامه نویسی آن زمان بود.

چهار سال پس از ایجاد ABC، ​​به دلیل مشکلات بازاریابی و دلایل دیگر رها شد. چند سال طول کشید تا آقای Rossum به دلایل واقعی آن پی ببرد، اما بهترین دلیل از نظر وی اینترنت بود. در آن روزها اینترنت بسیار کم بود و یا به هیچ وجه وجود نداشت و به همین دلیل به مشکل خورد.

نیم دهه بعد Rossum می‌خواست زبان برنامه نویسی خود را به نام python توسعه دهد. او مشتاق بود برخی از ایده‌ها و مفهوم ABC را در حالی که همه نقص‌های آن را برطرف کرده بود، در آن بگنجاند. امروزه پس از سال‌ها، او هنوز هم معتقد است که این انتشار زودهنگام، جنبش متن باز و تکامل کامپیوترها بود که باعث موفقیت python حتی بیشتر از مهارت یا تجربه برنامه نویسی او شد.

اهداف Van Rossum برای ایجاد python

از آنجا که van Rossum python را به صورت متن باز درآورد، از طرف جامعه python به او لقب دیکتاتور خیرخواه را دادند که با کمال میل آن را پذیرفت. او اهدافی را برای توسعه python در نظر گرفته بود که شامل موارد زیر بودند:

  • باید آسان و شهودی اما قدرتمند باشد
  • باید متن باز باشد
  • کد باید قابل درک باشد
  • باید برای کارهای روزمره مناسب باشد

برای یادگیری زبان برنامه نویسی python از ابتدا می‌توانید این آموزش را به صورت رایگان دنبال کنید که به شما سینتکس پایه، ساختارهای داده، دستورات شرطی، کار با حلقه‌ها، آشنایی با توابع و ماژول‌ها، کلاس‌ها و آبجکت‌ها، ارث بری و موارد دیگر را آموزش می‌دهد.

نام python از کجا آمده است؟

وقتی از افراد غیر برنامه نویس در مورد python سوال می‌کنید، بیشتر یا همه آنها در مورد مارهای یافت شده در کشورهای آسیایی فکر می‌کنند. اما وقتی از هر توسعه دهنده‌ای سوال کنید، با خوشحالی به شما می‌گویند این چیزی است که زندگی آنها را آسان‌تر کرده است.

حتی در لوگوی آن دو مار به رنگ آبی و زرد به تصویر کشیده شده، اما در واقع نام آن از Monty Python’s Flying Circus (یک برنامه تلویزیونی کمدی معروف BBC) الهام گرفته شده است. از آنجا که آقای van Rossum طرفدار اصلی این نمایش بود، به همین خاطر نام زبان برنامه نویسی خود را "Python" گذاشت و از آن پس به اتفاق آرا زبان برنامه نویسی python نامیده شد.

چه چیزی زبان برنامه نویسی python را بسیار عالی می‌کند؟

در حال حاضر تعداد زیادی زبان برنامه نویسی وجود دارد که می‌توانیم آنها را انگشت شمار کنیم. هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در میان همه، چه چیزی زبان برنامه نویسی python را بسیار عالی می‌کند؟

اکنون می‌خواهیم برخی از ویژگی‌های آن را مورد بحث قرار دهیم.

  • آسان برای یادگیری و کدنویسی
  • سینتکس خوانا
  • رایگان و متن باز
  • زبان برنامه نویسی سطح بالا
  • قابل حمل و قابل ارتقا
  • تفسیر شده
  • شی گرا
  • دارای طیف وسیعی از کتابخانه‌ها
  • برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی
  • کاملا داینامیک

نسخه‌های مختلف python

در سال 1991 کد آن برای اولین بار در USENET منتشر شد. از آن زمان سه نسخه اصلی python یعنیPython 1.0 ، Python 2.0 و Python 3.0 منتشر شده است. زبان برنامه نویسی python در اوایل دهه نود با شروع تدریجی ابزارهای برنامه نویسی کاربردی و ویژگی‌های مختلف دیگر رشد کرد. هم اکنون به یکی از آسان‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا تبدیل شده است.

python 1 (1994)

این اولین بروزرسانی مهم پایتون از زمان انتشار آن در سال 1991 بود که شامل ویژگی‌های جدیدی مانند ابزارهای مختلف برنامه نویسی کاربردی مانند lambda، filter، map و reduce بود. در نسخه 1.4 هم ویژگی‌های دیگری مانند آرگومان‌های کلمات کلیدی و پشتیبانی داخلی از اعداد مختلط را اضافه کرد.

بعدها van Rossum ابتکاری با عنوان برنامه نویسی کامپیوتری برای همه (CP4E) را با هدف سهولت و دسترسی آسان برنامه نویسی برای مردم آغاز کرد. اکنون برنامه نویسان با مهارت‌های ابتدایی به راحتی می‌توانند از python به دلیل سینتکس خوانای آن استفاده کنند.

python 2 (2000)

همزمان با اینکه python در حال تکامل بود، مسئله اساسی در ذهن کاربران python ظاهر شد و آن وابستگی مداوم به van Rossum بود. برای غلبه بر این مشکل در سال 2000، python 2 توسط تیم BeOpen Python Lab با هدف داشتن یک فرایند توسعه آزاد و جامعه مدار با شفافیت بیشتر منتشر شد. علاوه بر این، مفهوم لیست و سیستم جمع آوری زباله معرفی شد.

در python 2.2 نوآوری عمده اتحاد تایپ‌ها و کلاس‌های python در یک سلسله مراتب بود. این باعث شد مدل آن کاملا شی‌گرا باشد. سپس ژنراتورها نیز گنجانده شدند.

python 3 (2008)

این نسخه python 3000 یا Py3K هم نامیده می‌شد و برای غلبه بر نقص خاصی در طراحی ایجاد شد که بر روی اصل "کاهش تکرارها با حذف روش‌های قدیمی انجام کار" استوار بود. هرچند انتشار آن یک تصمیم بحث برانگیز به دلیل تعمیرات اساسی در زبان و بدون سازگاری عقب افتاده بود. با این وجود python 3 هنوز یک زبان چند پارادایمی است و در نوامبر 2014 اعلام شد که نسخه 2.7 تا سال 2020 پشتیبانی می‌شود و فعلا نسخه 2.8 وجود ندارد. با وجود تمام بحث‌هایی که برای استفاده از نسخه 2 یا 3 در میان جامعه python مطرح شد، python 3 آینده این زبان برنامه نویسی است.

آینده زبان برنامه نویسی python

کاربران و جامعه آن هر دو بطور مداوم در حال رشد هستند و مطمئنا در سال‌های آتی به همین سادگی از بین نخواهند رفت. در حال حاضر به دلیل سینتکس آسان ارائه شده توسط برندهای بزرگی مانند گوگل، ناسا، نوکیا و چندین شرکت دیگر مورد استفادده قرار می‌گیرد. همچنین از چندین الگوی برنامه نویسی مانند برنامه نویسی شی گرا، برنامه نویسی فانکشنال و سایر موارد پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، python توسط محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) مختلفی نیز پشتیبانی میشود که باعث شده در بین توسعه دهندگان به گزینه‌ای سازگار تبدیل شود.

برای یادگیری این زبان آینده می‌توانید تمام بخش‌های دوره فوق الذکر در وب سایت راکت را که لینک آن را هم برای شما عزیزان قرار دادیم، کاوش کرده و به یک توسعه دهنده حرفه‌ای پایتون تبدیل شوید. این به شما اطلاعاتی در مورد نحوه نصب و راه اندازی، سینتکس، ساختارهای داده، دستورات شرطی، کار با حلقه‌ها، آشنایی با توابع و ماژول‌ها، کلاس‌ها و آبجکت‌ها، ارث بری و موارد دیگر را می‌دهد.

IDEهای مختلف برای زبان برنامه نویسی python

IDE یا Integrated Development Environment به معنی محیط توسعه یکپارچه نرم‌افزاری است که به برنامه نویسان کمک می‌کند تا با فراهم آوردن تمام ویژگی‌های اساسی مورد نیاز توسعه نرم‌افزار، به راحتی برنامه نویسی کنند. IDE به دلیل راه اندازی سریع و در دسترس بودن ابزارهای مختلف، بهره وری برنامه نویسان را افزایش می‌دهد.

این نرم‌افزار از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است. اولی ویرایشگر کد منبع است که برنامه نویسان کد خود را در آن می‌نویسند. قسمت دوم ابزار اتوماسیون ساخت یا کامپایلر برای تدوین کدها نامیده می‌شود. قسم سوم هم یک دیباگر برای تست یا عیب یابی برنامه است. در حال حاضر IDEهای زیادی در بازار موجود است که از python پشتیبانی می‌کنند. برای اطلاع از برخی IDEهای معروف که برنامه نویسان برای python استفاده می‌کنند، می‌توانید به تصویر زیر مراجعه کنید.

کاربرد زبان برنامه نویسی python

در میان برنامه‌های بی‌شماری که توسط python توسعه می‌یابند، برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • توسعه وب
  • توسعه نرم‌افزار
  • برنامه‌های دسکتاپ مبتنی بر GUI
  • پردازش تصویر
  • طراحی گرافیک
  • بازی سازی
  • کاربرد علمی و محاسباتی
  • تحلیل داده‌ها
  • حوزه آموزش
  • کسب و کار
  • سیستم‌عامل و توسعه زبان
  • هوش مصنوعی
  •  یادگیری ماشین
  • رباتیک
  • اسکریپت نویسی
  • وب اسکرپینگ

اکنون بیایید نگاهی به برنامه‌های مختلف ایجاد شده توسط زبان برنامه نویسی python بیندازیم.

برای اجرای این کدها آخرین نسخه python و سپس PyCharm IDE را نصب کنید.

مثال 1: Hello World

# Printing hello world!
print('Hello World!')

خروجی

مثال 2: جمع کردن دو عدد در python

# This program adds two numbers

num1 = 1
num2 = 6

# Add two numbers
sum = (num1) + (num2)

# Display the sum
print('The sum of {0} and {1} is {2}'.format(num1, num2, sum))

خروجی: مجموع 1 و 6 برابر است با 7

مثال 3: برای بررسی اینکه آیا این رشته دارای کاراکترهای منحصر به فرد است یا خیر

مثال‌های ورودی کاربر:

شماره 1. ”Input : st = “abcd

Output: True

"abcd" هیچ مشابهی ندارد. از این رو خروجی True است.

تصویر خروجی

شماره 2. ”Input : st = “abcc

Output: False

"abcc" حاوی موارد تکراری است. از این رو خروجی False است.

تصویر خروجی

کدهای مثال بالا:

def isUniqueChars(st):
    # String length cannot be more than
    # 256.
    if len(st) > 256:
        return False

    # Initialize occurrences of all characters
    char_set = [False] * 128

    # For every character, check if it exists
    # in char_set
    for i in range(0, len(st)):

        # Find ASCII value and check if it
        # exists in set.
        val = ord(st[i])
        if char_set[val]:
            return False

        char_set[val] = True

    return True


# driver code
st = "abcc"
print(isUniqueChars(st))

جمع بندی

آیا تعجب آور نیست زبانی که با هدف ساده سازی برنامه نویسی ایجاد شده است، اکنون تقریبا توسط همه افراد از جمله شرکت‌هایی نظیر گوگل و ناسا استفاده می‌شود؟ امروزه پایتون برای همه چیز از یک ربات گرفته تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی ابر رایانه‌ها نیز از python بهره می‌گیرند.

امیدواریم این توضیحات برایتان مفید واقع شود. در صورت تمایل تجربیات خود را برای کار با python در بخش نظرات بنویسید و اگر هرگونه سوالی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است