python برای توسعه وب :جوانب مثبت و منفی و معرفی بهترین فریمورک های پایتون
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

python برای توسعه وب :جوانب مثبت و منفی و معرفی بهترین فریمورک های پایتون

طی چند سال گذشته زبان برنامه نویسی پایتون به یکی از محبوب‌ترین‌ها در بین توسعه دهندگان وب تبدیل شده است. تنوع فریمورک های آن، قابلیت چند پلتفرمی و سینتکس ساده روزانه هزاران طرفدار جدید را به خود جذب می‌کند. در اینجا ما در مورد محبوب‌ترین فریمورک های پایتون برای توسعه وب صحبت خواهیم کرد، اینکه کدام یک را باید برای پروژه‌های خود انتخاب کنید و اینکه چرا python سزاوار قرار گرفتن در حیطه دانش شما است.

پایتون مناسب برای مبتدیان

پایتون علی رغم اینکه یک تازه‌کار در میان ابزارهای توسعه وب است، پایه محکمی را برای تیم‌های مشتاق توسعه وب فراهم می‌کند. python به خاطر سینتکسی که به راحتی خوانده می‌شود مشهور است. بنابراین برای تیم‌های کوچک و مبتدی به خوبی عمل می‌کند، حتی در موارد دشوار نیز هر توسعه دهنده می‌تواند بخشی از کد را درک کند.

سادگی آن برای ساخت آسان و سریع سیستم‌های پیچیده نیز مفید است. کتابخانه‌های متعدد پایتون امکان ایجاد پروژه‌ها و حل مشکلات پیچیده را با ابزارهای آماده فراهم می‌کنند. بهترین کتابخانه‌های آن بهره‌وری و عملکرد را بهبود می‌بخشند و محاسبات را تسریع می‌کنند، بنابراین برنامه شما خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان را برآورده می‌کند.

7 مزیت python برای توسعه وب

1. نمونه سازی اولیه

نمونه سازی سریع به برنامه نویسان اجازه میدهد تا در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه حداقل محصول با ارزش (MVP) را ایجاد کنند و نیازی به تنظیم خدمات پیچیده نیست. تمام آنچه شما نیاز دارید یک فایل پایتون است و صرف حداقل زمان، در نهایت پایه و اساس محصول شما ایجاد می‌شود!

2. اکوسیستم متعدد

مبتدیان برای حل مشکلات پیچیده به پشتیبانی نیاز دارند و python آن را فراهم می‌کند. سوالات خود را در انجمن بپرسید و دانش خود را با مشاوره از افراد متخصص رشد دهید.

3. علوم داده و یادگیری ماشین

به لطف انواع روش‌های موجود برای جمع‌آوری اطلاعات، پایتون بهترین انتخاب برای هوش مصنوعی است. برای برآوردن نیازهای یادگیری ماشین، زبان برنامه نویسی شما باید پایدار، انعطاف‌پذیر و دارای ابزارهای متنوعی باشد.

4. برنامه‌های مقیاس پذیر

می‌توانید برنامه‌های وب بسیار مقیاس پذیر با چندین پایگاه داده در سرورهای مختلف بنویسید. این کار دامنه خطا را برای محصول شما پایین می‌آورد و عملکرد برنامه را بهبود می‌بخشد.

5. خوانایی

درک کد پایتون حتی برای برنامه نویسانی با تجربه اندک نیز واضح و روشن است. توسعه دهندگان ماهر به راحتی می‌توانند کد هم تیمی‌های کم سابقه خود را درک کنند و آن را ارتقا دهند.

6. شی گرایی

با رویکرد برنامه نویسی شی گرا (OOP)، کد شما به آسانی مدیریت می‌شود. همچنین می‌توانید برنامه خود را با ویژگی‌های جدید توسعه دهید و بدون بازنویسی کل کد، آن را به روزرسانی کنید.

7. اسکریپت نویسی سمت سرور

python فقط برای توسعه بک-اند استفاده می‌شود. با این وجود صفحات HTML را رندر می‌کند و شما به راحتی می‌توانید با پایگاه داده‌های متعدد کار کنید.

6 عیب پایتون برای توسعه وب

1. مصرف زیاد حافظه

انعطاف پذیری و چند منظوره بودن زبان پایتون باعث می‌شود نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی حافظه بسیار بیشتری هم مصرف کند.

2. محدودیت سرعت

ویژگی‌های فراوان python آن را نسبتا کند می‌کند. در واقع سرعت فدای جامعیت می‌شود.

3. عدم اجرای چند پردازش همزمان

Global Interpreter Lock (GIL) در python از اجرای همزمان چندین بایت کد توسط چندین رشته جلوگیری می‌کند. به دلیل وجود چنین طراحی، پایتون نمی‌تواند کد را روی چندین پردازنده اجرا کند. بنابراین باید چندین فرایند فرعی را اجرا کنید.

4. برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه آن چنان محبوب نیست

هرچند می‌توانید توسعه دهندگان متخصص پایتون را برای برنامه‌های تلفن همراه پیدا کنید، اما تعداد آنها بسیار کم است. ولی یافتن توسعه دهندگان جاوا برای برنامه‌های موبایل بسیار آسان‌تر است.

5. محدودیت‌های طراحی

python رابطی در اختیار ندارد (یعنی راه‌حل‌های طراحی که به کلاس‌ها اجازه می‌دهد متدهای مشابه را متفاوت اجرا کنند). بنابراین توسعه دهندگان پایتون مجبور به استفاده از کلاس‌های انتزاعی برای اهداف مشابه هستند.

6. کمبود توسعه دهندگان حرفه‌ای

یافتن یک توسعه دهنده حرفه‌ای python که به خوبی به این زبان تسلط داشته باشد، تقریبا دشوار خواهد بود. بنابراین جمع کردن یک تیم پایتون برای یک پروژه پیشرفته می‌تواند چالش برانگیز باشد.

فریمورک های توسعه وب پایتون

مزیت اصلی پایتون فراوانی فریمورک های آن است. شما برای پروژه‌های مختلف، گزینه‌های زیادی دارید و به سرعت و به راحتی نتایج مورد انتظار را خواهید گرفت. فریمورک های پایتون به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا ضمن جلوگیری از مشکلات جزئی مربوط به سینتکس، عناصر معمول و کارهای پیش پا افتاده، بر اهداف اصلی خود متمرکز شوند. فریمورک های پایتون هر یک از اهداف شما را در طول مراحل توسعه راهنمایی می‌کنند.

شما می‌توانید یک فریمورک را نوعی فضای کاری با تمام ابزارهای لازم بدانید. این روند نوشتن و راه‌اندازی برنامه شما را ساده می‌کند و نیازی به نوشتن کد زیاد، تصحیح آن و بررسی عملکرد نیست.

python دارای چندین فریمورک محبوب فول استک (فرانت-اند و بک-اند) است. اما اگر می‌خواهید برنامه‌ای ایجاد کنید، مشکلی را حل کنید یا پروژه خود را راه‌اندازی کنید، در یک دوراهی قرار خواهید گرفت. از یک طرف طیف گسترده‌ای از توابع، ابزارها و ویژگی‌های متنوع، پایه و اساس خوبی برای پروژه شما برقرار می‌کنند. از طرف دیگر تنوع زیاد می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند. با این وجود فریمورک‌ها نه تنها مضر نیستند، بلکه مفید و کارآمدند و می‌توانند پروژه بلند پروازانه شما را ارتقا دهند.

در زیر چند فریمورک محبوب آورده شده است که می‌توانید در بیشتر پروژه‌های خود استفاده کنید و نتایج مثبت بگیرید:

فریمورک های Enterprise یا Full-Stack

فریمورک های فول-استک نوعی ابزار چندکاره هستند که متناسب با هر پروژه‌ای، گزینه‌های توسعه بی‌شماری را در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید از آنها برای ساختن هر دو رابط فرانت-اند و پایگاه داده بک-اند استفاده کنید.

Django

جنگو به سرعت بالا، مقیاس پذیری و قابلیت انعطاف پذیری مشهور است و آن را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است. در مقایسه با رقبای خود مانند Pyramid و TurboGears، جنگو به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های متنوعی از پروژه‌های کوچک گرفته تا وب سایت‌های بزرگ و پیچیده ایجاد کنند. این فریمورک به شما امکان می‌دهد از پایگاه داده‌های مختلفی از جملهPostgreSQL ،MySQL ، SQLite و Oracle استفاده کنید. جنگو همچنان در حال افزایش محبوبیت است و اضافه شدن کتابخانه‌های بیشتر در سال 2020 باعث شده این فریمورک همه کاره‌تر شود.

Pyramid

پیرامید یک فریمورک متن‌باز است، به این معنی که هرکسی می‌تواند در شکل‌گیری و رشد آن سهیم باشد. مستندات آن بسیار گسترده و کاملا قابل قبول است. این فریمورک ساده، مینیمال و مناسب برای توسعه API، نمونه سازی اولیه، ایجاد برنامه‌های وب بزرگ، ساختن CMS و برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA) است. پیرامید ابزارهای آزمایشی و مدیریت راحت URL را نیز ارائه می‌دهد.

میکرو فریمورک‌ها

بر خلاف فریمورک های فول-استک، میکرو فریمورک‌ها مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و منابع مورد نیاز برای یک پروژه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. آنها به شما امکان می‌دهند در مهمترین حوزه‌های توسعه متمرکز شوید، تا محصول نهایی خود را به صورت جامع و کامل منتشر کنید. اگر تصمیم دارید از فریمورک استفاده کنید، به قابلیت‌های آن توجه داشته باشید. ممکن است عملکرد لازم را پیدا نکنید و مجبور شوید خودتان آن را توسعه دهید.

Flask

فریمورک فلسک قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید را در دسترس شما قرار می‌دهد. دیباگینگ داخلی آن سریع است و ساختار ماژولار آن نیز در حال رشد و بالا رفتن محبوبیت است. فلسک دارای جامعه پشتیبانی بسیار کوچکی است و اسناد و مدارک آن مدت زیادی است که به روز نشده، بنابراین برای دریافت راهنمایی و اطلاعات ممکن است مجبور شوید از تعداد زیادی انجمن و وب سایت مختلف بازدید کنید.

Falcon

این فریمورک سریع به شما امکان می‌دهد APIهای درخشان و میکروسرویس‌های قابل اعتماد ایجاد کنید. LinkedIn و Wargaming از فالکون در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. این فریمورک از بیشتر نسخه‌های مدرن پایتون مانند CPython 2.6 ، 2.7، +3.4 و حتی PyPy پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی

python زبان خوبی برای مبتدیان است تا به عنوان برنامه نویس کار خود را شروع کنند. شما به عنوان یک توسعه دهنده وب باتجربه، با داشتن یک رزومه قوی همیشه پروژه عالی خواهید داشت. پایتون پایه خوبی برای آینده شغلی شما فراهم می‌کند، زیرا در برخورد با کارهای متنوع و چالش برانگیز می‌توانید تجربه فوق‌العاده‌ای کسب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید