توسعه وب پایتون: جانگو در مقابل فلَسک در سال ۲۰۱۸
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

توسعه وب پایتون: جانگو در مقابل فلَسک در سال ۲۰۱۸

قبلا در سطح اینترنت چنین مطلبی با عنوانی مشابه قرار گرفته است، اما الان سال ۲۰۱۸ است و خیلی از موارد در دنیای IT تغییر کرده است. 

در دنیای توسعه پایتون، چندین نمونه از فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها وجود دارد که در سال‌های اخیر رشد بالایی داشته‌اند، برای مثال می‌توان به Bottle و CherryPy اشاره کرد. با این حال جانگو و فلسک همواره به عنوان دو مورد از بهترین فریمورک‌های دنیای وب در پایتون شناخته شده‌اند و توانسته‌اند این جایگاه را حفظ کنند. 

در این مطلب قصد داریم یک مقایسه مدرن‌تر از این دو فریمورک را داشته باشیم. با درک تفاوت‌ها و توانایی‌های این دو مورد می‌توانیم بهترین مورد که برای توسعه وب اپلیکیشن‌ مورد نظرمان نیاز داریم را انتخاب کنیم.

ابتدای کار قصد داریم به صورت خلاصه تفاوت‌ها را در قالب چندین فاکتور بررسی کنیم.

  • استفاده آسان
  • محبوبیت
  • پشتیبانی انجمن‌ها
  • بازار کار
  • کارایی
  • پشتیبانی از معماری‌های مدرن

استفاده آسان

استفاده آسان اولین موردی است که دوست دارم در رابطه با آن صحبت کنم. این مورد برای توسعه‌دهندگان تازه کار برای زمانی که می‌خواهند مسیر یادگیری یک چهارچوب را ارزیابی کنند بسیار مهم است. استفاده آسان در رابطه با میزان سادگی برای شروع کار با آن و استفاده از ابزارهایی که هر روز در پروژه‌های استفاده می‌کنید است. 

فلسک، مانند وبسایت خود پروژه، ابزاری ساده برای یادگیری است. به این دلیل نیز ساده است که هدف ساخت آن دقیقا همین سادگی بوده است. در کنار ساده بودن، فلسک چهارچوبی منعطف است، بنابراین شما می‌توانید از راه‌های مختلفی از آن استفاده نمایید. برای تازه‌کاران این موضوع بسیار مهم است. شما باید با ابزاری کار کنید که مشکلات کمتری را بوجود می‌آورد و با مسائل کمتری شما را روبرو می‌سازد. 

در طرف دیگر ماجرا، جانگو نیز فریمورک بسیار عالی برای یادگیری است. البته ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان پایتون با من مخالف باشند، اما من می‌گویم که جانگو ممکن است برای افراد تازه‌کار در ابتدا پیچیده باشد. البته این موضوع نقطه ضعف نیست. منظور این است که پروژه‌های بزرگ معمولا با جانگو نوشته می‌شود این در حالی‌ست که برای پروژه‌های ساده نیازی به استفاده از جانگو نیست. 

چیزی که می‌خواهم بگویم این است که یادگیری فلسک در ابتدا به شما اجازه می‌دهد که سریع‌تر جانگو را نیز یاد بگیرید.

محبوبیت

هر دوی این فریمورک‌ها تقریبا از محبوبیت برابری برخوردار هستند. البته میزان محبوبیت جانگو نسبت به فلسک تا حدی بیشتر است و دلیل آن نیز قدیمی بودن آن است. پروژه‌های جانگو در گیت‌هاب ۳۴ هزار مورد و برای فلسک تعداد ۳۶ هزار ثبت شده است. اما براساس آمار Google Trends جانگو در ابتدای کار نرخ بالایی از استفاده را به خود تخصیص داده اما رفته رفته این میزان به فلسک نزدیک‌تر شده است.

 جانگو در مقابل فلَسک

همانطور که قبلا اشاره کردم، فلسک در بین تازه‌کاربران و افرادی که قصد ایجاد وبسایت‌های ساده‌تری را دارند محبوب تر است. از طرف دیگر جانگو در بین افراد حرفه‌ای و افرادی که تجربه بیشتری در وب دارند و وبسایت‌های عظیمی را ایجاد می‌کنند محبوبیت دارد.

پشتیبانی انجمن و مستندات

برای مفهوم پشتیبانی انجمن‌ ما به میزان فعال بودن انجمن در توسعه ابزارها و کمک کردن به افرادی که سوالات و نیازهایی داشته‌اند، نگاه می‌کنیم. این موضوع برای فردی که به تازگی با روند یادگیری یک ابزار را شروع کرده است بسیار مهم است. 

میزان پشتیبانی از جانگو بسیار بالا است. در شبکه‌ای مانند Stackoverflow بیش از ۱۷۰ هزار تگ برای جانگو وجود دارد که ۷ برابر فلسک با میزان ۲۱ هزار است. با وجود آنکه جانگو به نظر برنده است اما هر دوی این فریمورک‌ها دارای جامعه فعالی هستند و همواره سعی در کمک کردن به دیگران را دارند.

وقتی این مسئله به مستندسازی می‌رسد، جانگو مستندات یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شروع کار شما کمک کند. فلسک نیز از مستندات خوبی بهره‌مند است، اما برای پیدا کردن یک مسئله ممکن است کمی بیشتر وقت‌تان گرفته شود.

بازار کار

مسئله شغل موضوع بسیار مهمی است به همین دلیل باید با دقت بیشتری چهارچوب مورد نظرتان را انتخاب کنید. جانگو در جامعه کاری آمریکا توانسته ۲ هزار شغل را برای خود ثبت کند، این در حالی‌ست که فلسک نیمی از این مقدار را از آن خود کرده است. در چند سال اخیر این آمار باز هم به همین شکل بود. حال به این نتیجه می‌رسیم که ممکن است فلسک روند یادگیری آسان‌تری داشته باشد اما جانگو شغل‌های بیشتری را به شما پیشنهاد می‌دهد.

وبسایت Itjobswatch.uk در یک لیست نشان داده که جانگو برای توسعه‌دهندگان پایتون دومین توانایی مورد نیاز و فلسک ۲۰امین مورد است. 

بازار کار پایتون

معلوم است که جانگو تقاضای بیشتری را در اختیار دارد. با این حال اگر شما یک توسعه‌دهنده مستقل هستید، انتخاب فریمورک برای شما آزادانه خواهد بود. 

کارایی

فلسک یک میکروفریمورک است، بنابراین می‌تواند کارایی بهتری را از نظر سرعت به شما بدهد. برای نوشتن برنامه‌ای که در جانگو به ۲۴ هزار خط کد نیاز دارد، در فلسک شما نیاز به نوشتن تنها ۱۰ هزار خط کد دارید. به همین دلیل سرعت اجرا شدن و توسعه در آن بیشتر است.

پایتون

در تصویر بالا می توانیم نرخ بارگذاری یک درخواست از سرور و برگشت پاسخ آن‌ را در هر کدام از این دو مورد را مشاهده کنیم. هر دو ابزار تقریبا در یک سطح هستند اما فلسک مقداری سریع‌تر خود را نشان داده است.

پایتون

در این تصویر می‌توانیم فاصله کارایی بین این دو را به صورت محسوس‌تری مشاهده کنیم. فلسک از نظر بارگذاری داده از بانک اطلاعاتی کارآمدتر عمل می‌کند.

وقتی از کارایی صحبت می‌شود نیاز است که قدرت هرکدام از این فریمورک‌ها را نیز در زمان ایجاد اپلیکیشن‌های بزرگ در نظر بگیریم. جانگو به صورت آشکارا در این حیطه برنده است، این فریمورک به شما اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های شرکتی و عظیم را ایجاد کنید. این فریمورک به عنوان یک فریمورک فول‌-استک شناسایی می‌شود و می‌تواند به آسانی با جاوااسکریپت برای ایجاد اپلیکیشن‌های قدرتمند ادغام شود. در طرف دیگر فلسک برای ایجاد اپلیکیشن‌های بزرگ مناسب نیست.

در یک نظرسنجی از JetBrains مشاهده شده که توسعه‌دهندگان علاقه بیشتری به استفاده از جانگو دارند.

پشتیبانی از معماری‌های مدرن

معماری یک‌پارچه در حال حاضر کمتر استفاده شده و رفته رفته جای‌ش را به میکروسرویس‌ها می‌دهد. البته در این رابطه استثناهایی نیز وجود دارد. 

در حالیکه ممکن است فکر کنید که جانگو فریمورک مناسبی برای ساخت میکروسرویس‌ها باشد اما کاملا برعکس است. فلسک می‌تواند کارایی بهتری در این زمینه ارائه دهد، از آن‌جایی که این فریمورک سبک و ساده است بنابراین این موضوع به درستی صدق می‌کند. 

من قصد ندارم که به آن‌ها امتیاز بدهم، به این دلیل که هر دوی این ابزارها واقعا عالی هستند. تفاوت تنها در زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما قصد انتخاب یکی از این موارد را برای پروژه‌تان داشته باشید. استفاده ترکیبی از این دو مورد نیز می‌تواند کارآمد باشد. در هر حال بهتر است براساس نیازهای‌تان قدم بردارید و انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات