۷ سوالی که به عنوان فریلنسر باید از مشتری‌تان بپرسید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۷ سوالی که به عنوان فریلنسر باید از مشتری‌تان بپرسید

به عنوان یک فریلسنر فهمیدن اینکه مشتری‌تان چه می خواهد موضوع واقعا مهمی است. داشتن ارتباط بد با مشتری باعث می شود که به عنوان یک فریلنسر اوضاع معیشتی‌تان به خطر بیافتد. قرار دادن خود در ریسک اینکه هیچ مشتری را دریافت نکنید و یا در وبسایت های بزرگی مانند وبسایت فریلنسرها بدنام و بی اعتبار شوید به این معنی است که در آینده نه چندان دور شکست می خورید.

شما به ساختن یک راه مؤثر برای ایجاد ارتباط با مشتری نیازمندید، یک راه استاندارد برای حرف زدن با مشتری را انتخاب کنید و قبل از اینکه حتی شروع به انجام کاری کنید از آنها سوال بپرسید. این کار باعث می شود زمان بسیاری را ذخیره کنید و براساس اینکه زمان به معنی پول نیز هست، پس شما بودجه‌تان را نیز ذخیره کرده‌اید. در نظر گرفتن این مورد روی کامل کردن پروژه نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، در پایان کار شما یک پروژه خوب را بدون دردسر رفت و آمد بسیار با مشتری و … تحویل خواهید داد.

۱. برنامه زمانی پروژه چگونه است؟

این مورد یکی از آسان‌ترین موارد است. بدانید که مشتری شما در چه زمانی انتظار تکمیل پروژه را دارد. اگر این مورد را بدانید می توانید پروژه را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و آن را سر موقع یا حتی زودتر تحویل دهید. 

جدای از آن اگر در حالتی قرار گرفتید که مشتری از شما انتظارات عجیب و غیر واقعی را دارید می توانید در چنین شرایطی با وی صحبت کنید و زمانی که برای هردویتان مناسب باشد را انتخاب نمایید. به مشتری اجازه ندهید که از شما انتظار تحویل یک وبسایت را در دو روز داشته باشد، البته اگر می توانید پس انجامش دهید!

۲. مخاطبان شما چه افرادی هستند؟

از آنها اطلاعاتی راجع به کاربر نهایی که قرار است از پروژه توسعه داده شما استفاده کند، دریافت کنید. کار کردن برای پروژه ای که نمی دانید واقعا مخاطبانشان چه افرادی است کار پر خطر و ریسکی است. 

اگر شما مخطبان محصول را بشناسید می توانید در رابطه با اینکه مخاطبان چه ذوق و علاقه‌هایی دارند و چه چیزی آنها را جلب می کند اطلاعات بسیاری را به دست آورید. 

۳. برند شخصی یا تجاری شما چیست؟

متناسب با پاسخ این سوال شما باید تمام موارد مربوطه را بیابید، تصور آنها، هیئت منظوره، برند‌شان، تصاویری که برای استفاده نیازمند آنها هستند و مواردی از این قبیل که در پایان پروژه و ارائه محصول نهایی باید به آن دقت شود.

۴. هدفتان از ارائه پروژه در نهایت چیست؟ 

آیا آنها انتظار دارند که وبسایت شان بازدید بالایی پیدا کند؟ آیا آنها صرفا می خواهند یک اپلیکیشن یا وبسایت زیبای فروشگاهی داشته باشند؟ آیا آنها می خواهند به هر طور که شده محصولاتشان را به فروش برسانند؟ آیا قصد دارند تا کاربران را برای کمک کردن و حمایت مالی به وبسایت علاقه مند کنند؟

اینکه آنها در نهایت چه چیزی می‌خواهند را باید متوجه شوید.

۵. چه جزئیات، لزومات و نظراتی وجود دارد که آنها علاقه دارند شما از آنها باخبر باشید؟

به مشتری‌تان شانس این را بدهید تا جدای از سوالات شما اگر موردی جا مانده بود بتوانند آن را ابراز کنند. اینکار باعث می شود که آنها متوجه شوند بازخوردشان برای شما ارزشمند است. به آنها اجازه دهید که اطلاعاتی راجع چیزهایی که نمی دانید در عین اینکه نیازمند دانستن‌شان هستید، پیدا کنید.

۶. آیا توضیح اضافی روی … را دارد؟

از آنها راجع به هرچیزی که توضیح کامل و صافی راجع به آن نداده‌اند، توضیح کاملتری بخواهید. این موضوع زمانی بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد که آنها پروژه ای همراه با توضیحات بسیار زیادی داشته باشند در عین اینکه به خوبی همه چیز را توضیح نداده اند. پس از آنها بخواهید چیزی را که واقعا می خواهند به خوبی برای‌تان توضیح دهند.

۷. آیا می خواهند یک کانال ارتباطی مانند تلفن یا اسکایپ با همدیگر داشته باشند؟

از آنها بخواهید که یک کانال ارتباطی با همدیگر داشته باشند. اینکار باعث می شود که ارتباطات میان شما و مشتری خیلی ساده‌تر شود. به آنها حق بدهید که بتوانند جایگزین ها را نیز بررسی کنند. برای مثال شاید آنها با اپلیکیشن های پیام رسان متنی راحت تر باشند.

در پایان

به آنها اجازه بدهید تا راجع به تمام مسائل حوضه کاری و موارد اضافی بدانند و تحقیق کنند. یادتان نرود بیشتر اوقات پروژه نیازمند چیزهای بیشتری از گفته ها و بررسی های مشتری است، بعد از انجام پروژه به آنها اجازه دهید تا اگر می خواهد راجع به تمام ریز و بم های پروژه سر در بیاورد. به آنها حس درست کار بودن خود و اطمینان از اینکه خروجی پروژه بسیار خوب خواهد بود را بدهید. 

همچنین تا جایی که می توانید سعی در استانداردسازی متد ارتباطی خود با مشتری بنمایید. برای اینکه ویژگی های مشتری را بهتر درک کنید می توانید یک فرم سوال را با استفاده از ابزار Google Forms طراحی کنید و به مشتری های‌تان تحویل دهید. این کار باعث می شود که یک ارتباط حرفه‌ای صورت بگیرد و نشان دهد که شما می دانید در حال انجام چه کاری هستید.

هیچوقت اجازه ندهید ارتباطات بد باعث نابودی و سقوط شما شود. هیچوقت از یک تماس تلفنی یا ارتباط ساده با مشتری و سوال اینکه چه می خواهند نترسید. ارتباط با مشتری می تواند به خوبی انجام گیرد و هیچ نیازی با پیچیدگی خاص نیست.

هیچوقت در نظر نداشته باشید که با مشتری در دوره ساخت پروژه صحبت یا ارتباط برقرار نکنید، همیشه آنها را در جریان بگذارید و با هم به جلو پیش بروید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات