جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
React در مقابل Vue: کدام فریمورک فرانت اند جاوا اسکریپت در خط مقدم قرار دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

React در مقابل Vue: کدام فریمورک فرانت اند جاوا اسکریپت در خط مقدم قرار دارد؟

بیایید ببینیم چه کسی در این نبرد پیروز می‌شود و چه امتیازی می‌گیرد. سه فریمورک بزرگ جاوا اسکریپت (Angular، React و Vue) در بخش فرانت اند را همیشه در صدر جدول و نمودارها معرفی کرده‌اند. در حالی که Ember و Svelte تنها برای جلب توجه شما می‌جنگند، اما این سه صف اول را برای خودشان نگه داشته‌اند.

برنده شماره یک React است و مدت هاست که اول بوده. در همین حال Vue و Angular برای کسب مقام دوم مبارزه می‌کنند و به نظر می‌رسد Angular در حال باختن است. بنابراین در این مقاله، React و Vue را با معیارهای زیر مقایسه خواهیم کرد:

  1. مروری کوتاه
  2. عملکرد و سرعت
  3. انعطاف‌پذیری
  4. قابلیت استفاده مجدد از کد
  5. جریان داده‌ها
  6. پایداری
  7. جامعه پشتیبانی
  8. منحنی یادگیری
  9. برنامه‌هایی که برای آنها مناسب است

مروری کوتاه

React

React.js یک کتابخانه جاوااسکریپت برای ساخت رابط کاربری موثر است. در اردیبهشت سال 2013 توسط جوردن والک - مهندس نرم افزار در فیسبوک - معرفی شد. از آن زمان، فیسبوک از این کتابخانه پشتیبانی و نگهداری می‌کند. به خصوص به روزرسانی‌ها به طور منظم (آخرین نسخه 16.13.1 در مارس 2020( منتشر میشوند. علاوه بر این پروژه‌ای متن باز است، بنابراین توسط جامعه بزرگی از توسعه دهندگان پشتیبانی می‌شود.

در حالی که در ابتدا به عنوان کتابخانه‌ای برای توسعه رابط‌های وب مخصوصا برای لایه نمایش در معماری Model – View – Layer (MVC) معرفی شده بود. امروزه این کتابخانه به تلفن همراه، وقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت اشیا نیز تعمیم داده می‌شود. ری‌اکت ابزار شماره یک برنامه‌های تک صفحه‌ای و برنامه‌های وب پیش رونده است زیرا کامپوننت‌های رابط کاربری قابل استفاده مجدد را ارائه می‌دهد.

با توجه به آزادی که این کتابخانه دارد، به محبوب‌ترین فناوری جاوااسکریپت برای توسعه فرانت اند تبدیل شده است. طبقStack Overflow ، ری‌اکت تقریبا چهار برابرVue محبوب‌تر است.

Vue

Vue یک فریمورک جاوااسکریپت Model – View – Viewmodel (MVVM) است.

در فوریه 2014 توسط Evan You - توسعه دهنده سابق گوگل - کمتر از یک سال پس از معرفی ری‌اکت، منتشر شد. ایده Evan You این بود که از تمام مزایای انگولار استفاده کرده و یک فریمورک سبک و انعطاف‌پذیرتر بسازید. امروزه به روزرسانی‌های جدید به طور منظم منتشر می‌شوند و آخرین به روزرسانی یعنی نسخه 2.6.11 در دسامبر 2019 منتشر شد.

Vue نیز مانند ری‌اکت متن‌باز و دارای جامعه پشتیبانی رو به رشد است. این فریمورک در بین محبوب‌ترین‌ها برای توسعه SPA و PWA می‌باشد که از جوان‌ترین، سبک‌ترین و ساده‌ترین فریمورک فرانت اند جاوااسکریپت است. Vue دارای ساختاری ساده و الگوهای مقیاس بزرگ است که به شما کمک می‌کند تا در زمان توسعه صرفه‌جویی کنید و به راحتی خطاها را در قطعه کد پیدا کنید.

با وجود این واقعیت که طبق بسیاری از تخمین‌ها، Vue در حال حاضر محبوبیت کمتری نسبت به ری‌اکت دارد، اما همیشه اینطور نیست. طبق آمار موجود، Vue.js محبوب‌ترین فریمورک فرانت اند گیت هاب در سال 2019 است و ری‌اکت نایب قهرمان است.

عملکرد و سرعت

React

در حالی که DOM واقعی (Document Object Model) یک استاندارد کنسرسیوم شبکه جهانی وب است، ری‌اکت بیش از انتظار است و با پیاده سازی یک DOM مجازی یک قدم جلوتر می‌رود. به این ترتیب، سرعت آن بسیار سریع‌تر و قابل اعتمادتر از سایر فریمورک‌هایی است که از DOM واقعی مانند انگولار استفاده می‌کنند. Document Object Model یک سند را به عنوان یک درخت مشاهده می‌کند و گره‌های مختلف درخت قسمت سند هستند. پس از تزریق اشیا جدید به سند، DOM واقعی باید کاملا تازه شود. در مقابل، DOM مجازی اجازه تجدید جزئی را می‌دهد. این امر امکان صرفه جویی در منابع و اطمینان از عملکرد سریع را فراهم می‌کند.

Vue

Vue نیز مانند ری‌اکت از DOM مجازی استفاده می‌کند، حتی پیشرفته‌تر از آن. از نظر بسیاری، Vue سریع‌تر و عملکردی بهتر از ری‌اکت دارد. در اینجا می‌توانید مدت زمان و تخصیص حافظه‌ای را ببینید که React و Vue برای برخی پردازش‌ها نیاز دارند.

همچنین Vue سبک‌تر از React است. منابع مختلف آمار متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما همه آن‌ها موافق‌اند که اندازه اولی تقریبا نیمی از دومی است.

Vue برنده مبارزه عملکرد است. در حالی‌که هر دو فناوری کاملا موثر هستند، اولی فاقد سرعتی است که دومی دارد.

React در مقابل Vue: 1-0

انعطاف پذیری

React

ری‌اکت مبتنی بر کامپوننت است که آن را کاملا انعطاف‌پذیر می‌کند. به عنوان یک کتابخانه، می‌توان آن را تقریبا با هر کتابخانه یا فریمورک دیگر جاوااسکریپت جفت کرد. علاوه بر این، ری‌اکت کتابخانه‌ها و ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که روند توسعه را تسهیل و تسریع می‌کند. ری‌اکت در واقع خیلی انعطاف‌پذیر نیست. هنگام کار بر روی کد ری‌اکت، باید دستورالعمل‌های کد آن را دنبال کنید.

Vue

Vue از JSX (سینتکس XML / HTML مانند استفاده شده توسط ری‌اکت)، ECMAScript6 (مشخصات زبان برنامه نویسی که در بیشتر فریمورک‌های جاوااسکریپت استفاده می‌شود)، باندلینگ و مسیریابی پشتیبانی می‌کند. بنابراین بیشتر توسعه دهندگان جاوااسکریپت می‌توانند از فریمورکی که روی آن کار کرده‌اند، به Vue تغییر مسیر دهند. Vue به طور کلی انعطاف‌پذیرتر از React است، و متدهای بیشتری برای توسعه یک ویژگی خاص برای Vue وجود دارد نسبت به React. در عین حال، چنین تطبیق‌پذیری هنگام کار در یک تیم هزینه دارد، زیرا کار بر روی کد شخص دیگری می‌تواند چالش برانگیز باشد.

React و Vue هر دو بسیار انعطاف پذیرند، اما برخی معتقدند که Vue بیش از حد انعطاف‌پذیر است. اما هنگام کار در یک تیم، از تجربه بهتری در توسعه ری‌اکت لذت خواهید برد.

React در مقابل Vue: 1-1

قابلیت استفاده مجدد از کد

React

ری‌اکت فرصتی برای استفاده مجدد از اجزای رابط کاربری بدون هیچ گونه تلاش اضافی را ارائه می‌دهد. در زمان توسعه صرفه‌جویی می‌کند و پایداری کد را تضمین می‌کند.

Vue

Vue همچنین قابلیت استفاده مجدد کامل را دارد که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های اضافی برای فرآیند توسعه می‌شود.

React و Vue هر دو مبتنی بر کامپوننت هستند و قابلیت استفاده مجدد از کدی که ارائه می‌دهند، یک مزیت بزرگ است.

React در مقابل Vue: 2-2

جریان داده

React

جریان داده‌ها در ری‌اکت یک جهته است و به سمت پایین ادامه می‌یابد. اگر ساختارهای داده را مانند یک درخت مشاهده کنیم، تغییرات در گره‌های فرزند بر عناصر والدین آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. به عبارت دیگر، تکه‌های کوچکتر از داده‌ها بر تکه‌های بزرگ تأثیر نمی‌گذارند. بنابراین می‌توانید تغییرات را به راحتی و بدون هیچ احتیاط اضافی در آن‌ها وارد کنید. با این حال، اگر شما نیاز به تغییر چیزی در یک عنصر والد دارید، مجبورید کد زیادی را برای حفظ حالت‌ها تغییر دهید. با این گفته‌ها، جریان داده‌های یک طرفه ری‌اکت پایدار اما ناخوشایند است.

Vue

جریان داده‌ها در Vue دو طرفه است، هم به سمت بالا و هم به پایین جریان می‌یابد. چنین رویکردی مدیریت بلاک‌های HTML را سرعت می‌بخشد. تمام تغییرات داده در رابط کاربری منعکس می‌شود، زیرا هر تغییری که در مدل یا ویو ایجاد شود، در هر دو ایجاد خواهد شد. به طور کلی، روش Vue موثرتر است اما از پایداری کمتری نسبت به ری‌اکت برخوردار است.

دشوار است که بگوییم کدام جریان داده - جریان React یا Vue - بهتر است. هر دو مزایای خود را دارند و هر دو معایبی نیز دارند. در این بخش، بهتر است به هر کدام یک امتیاز اضافه کنیم. به هر حال، DOM مجازی Vue و React از DOM واقعی برخی از رقبای آن‌ها موثرتر است.

React در مقابل Vue: 3-3

پایداری

React

پایداری کد در ری‌اکت به دلیل دو جنبه عمده تضمین می‌شود: قابلیت استفاده مجدد کد و جریان داده‌های یک طرفه. نکته در مورد قابلیت استفاده مجدد کد ساده است. اگر کد جدیدی تولید نکنید اما از کد قبلی استفاده مجدد کنید، هیچ خطایی ایجاد نمی‌کند. در مورد نکته دوم، ری‌اکت از جریان داده‌های یک جهته استفاده می‌کند، به این معنی که تغییرات در عناصر فرزندان بر ساختار والدین تأثیر نمی‌گذارد. قبل از به روزرسانی کامپوننت‌ها، توسعه دهندگان باید state را اصلاح کنند. چنین محدودیت‌هایی فرصت‌های کمتری را برای رفع سریع ارائه می‌دهند. در عین حال، آن‌ها احتمال اشتباهات جدی را که می‌توانند بر پایداری کد و عملکرد برنامه تأثیر بگذارند، به حداقل می‌رسانند.

Vue

همانند ری‌اکت، Vue قابلیت استفاده مجدد از کد را فراهم می‌کند که احتمال اشتباهات را کاهش می‌دهد و باعث پایداری بیشتر می‌شود. در عین حال، جریان داده دو طرفه که Vue استفاده می‌کند، بیشتر از جریان یک طرفه ری‌اکت مستعد خطرات و پایداری است. به عبارت دیگر، Vue فضای بیشتری برای خطاهای انسانی فراهم می‌کند.

در حالی که هر دو کاملا پایدار هستند، اما Vue این بخش را به خاطر آزادی و این فضای خطای ایجاد شده توسط جریان داده دو طرفه از دست می‌دهند. اگر VueJS و ReactJS را از نظر ثبات مقایسه کنید، ری‌اکت برنده است.

React در مقابل Vue: 3-4

جامعه پشتیبانی

React

ری‌اکت توسط فیسبوک و جامعه بزرگی از توسعه دهندگان فعال پشتیبانی می‌شود. از ماه مه سال 2020، 1326 توسعه دهنده وجود دارند که به ریپازیتوری رسمی ری‌اکت در گیت هاب کمک می‌کنند. به این ترتیب تمام مشکلات شناخته شده به زودی برطرف می‌شوند، بنابراین به روزرسانی‌ها به طور مداوم منتشر می‌شود. با این حال، چنین جامعه سریع و پاسخگویی که منجر به سرعت سریع توسعه فریمورک ری‌اکت می‌شود، هزینه بالایی هم می‌طلبد. همگام بودن با این سرعت ممکن است یک چالش واقعی برای توسعه دهندگان باشد.

Vue

Vue نسبت به React کمتر مورد توجه جامعه توسعه دهنده قرار می‌گیرد. 293 همکار فعال در ریپازیتوری رسمی Vue در گیت هاب از ماه مه سال 2020 وجود دارد. علاوه بر این، Vue به طور گسترده‌ای در قاره آسیا محبوب است، بنابراین بخش عمده‌ای از جامعه فعلی را آسیایی‌ها تشکیل می‌دهند. این گاهی اوقات منجر به محدودیت برای رشد زبان می‌شود که فرصت‌های توسعه دهندگان Vue.js را تا حدودی محدود می‌کند. توسعه دهندگان ری‌اکت با چنین مشکلی مواجه نیستند، زیرا ری‌اکت در ایالات متحده بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط غول آمریکایی فیسبوک پشتیبانی می‌شود.

با این وجود، جامعه Vue با سرعتی امیدوار کننده در حال رشد است. همچنین یک ویژگی بدون شک در Vue برتری دارد و آن هم مستندات آن است که بسیار مفصل و جامع است. در ری‌اکت چنین نسخه‌های شتاب زده‌ای وجود ندارد و بنابراین زمان بیشتری برای جامعه برای ایجاد اسناد مناسب و توسعه دهندگان برای ادامه کار وجود دارد.

هر دو فناوری در اینجا نقاط قوت خود را دارند. React از پشتیبانی بسیار گسترده‌ای برخوردار است و Vue دارای مستندات بسیار کاملی است. با وجود برخی نقاط ضعف، می‌خواهیم یک امتیاز را به هر دو اضافه کنیم.

React در مقابل Vue: 4-5

منحنی یادگیری

React

اعتقاد بر این است که ری‌اکت منحنی یادگیری نسبتا کمی دارد، خصوصا اگر در مقایسه با سایر فریمورک‌های جاوااسکریپت مانند انگولار قرار بگیرد. اگر دانش اولیهJS ، HTML و CSS را داشته باشید، می‌توانید در ری‌اکت شروع به توسعه کنید. اما همانطور که قبلا گفتیم، همگام شدن با تغییرات مکرر ممکن است به یک چالش تبدیل شود.

Vue

درک Vue بسیار آسان و کار با آن ساده‌تر است. ساختار آن پیچیده نیست و مستندات دقیقا همان چیزی است که یک توسعه دهنده اولیه به آن نیاز دارد. بیشتر توسعه دهندگان می‌گویند که یادگیری و درک Vue آسان‌تر از React است.

به دلیل راحتی کار با Vue، در این بخش یک امتیاز را از آن خود می‌کند.

React در مقابل Vue: 5-5

برنامه‌هایی که برای آنها مناسب است

React

React.js برای پروژه‌های پیچیده مناسب است و نه تنها به راه‌حل‌های وب بلکه بهSPA ، PWA، برنامه‌های موبایل کراس پلتفرم، راه‌حل‌های اینترنت اشیا یا برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز نیاز دارد. ری‌اکت را می‌توان با چندین کتابخانه و پکیج گسترش داد که استفاده از آن یا اطمینان از سازگاری در سیستم‌عامل‌های مختلف را آسان می‌کند.

پروژه‌های بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، واتساپ، نتفلیکس، نیویورک تایمز و دراپ باکس از ری‌اکت استفاده می‌کنند.

Vue

Vue بسیار متنوع است، بنابراین می‌توانید با کمک آن یک برنامه ساده تک صفحه‌ای یا یک سیستم کامل CRM پیچیده بسازید. گرچه Vue به اندازه React چندان یکپارچه نیست، اما برای توسعه PWA، توسعه MVP و به طور کلی برای وب مناسب است.

برخی از شرکت‌ها مانند 9Gag،Alibaba ،Grammarly ،BuzzFeed ،Behance ،Nintendo ، Adobe و GitLab از Vue.js استفاده می‌کنند.

اینکه کدام یک را انتخاب کنید React یا Vue، کاملا به اهداف پروژه شما بستگی دارد. هرچند React همه کاره‌تر از Vue است، بنابراین باید در اینجا یک امتیاز کسب کند.

React در مقابل Vue: 5-6

جمع‌بندی

React و Vue از بسیاری جهات شبیه یکدیگرند. هر دو از یک DOM مجازی استفاده می‌کنند، هر دو کامپوننت رابط کاربری قابل استفاده مجدد را ارائه می‌دهند و یادگیری هر دو آسان است. همچنین React و Vue توسط شرکت‌های بزرگ و معتبری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هر حال، این دو فریمورک فرانت اند جاوااسکریپت هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این وجود، تفاوت‌های جزئی بین React و Vue وجود دارد که در انتخاب نوع فناوری برای پروژه آینده شما تأثیر گذار است.

از خدمات توسعه React استفاده کنید اگر:

  • پروژه توسط یک تیم بزرگ در حال توسعه است، به خصوص اگر تیم در مکان‌های مختلفی واقع شده باشد.
  • نیاز به ایجاد یک پروژه بزرگ و پیچیده داشته باشید، که صرفا فراتر از یک راه‌حل ساده وب است.
  • می‌خواهید فریمورکتان توسط جامعه بزرگی پشتیبانی شود.
  • می‌خواهید فرایند تست را تسهیل کنید.

از خدمات توسعه Vue استفاده کنید اگر:

  • روی پروژه خود به تنهایی کار می‌کنید.
  • می‌خواهید سریعا یک برنامه وب ایجاد کنید.
  • می‌خواهید یک برنامه مبتنی بر الگو ایجاد کنید.
  • به مستندات اهمیت می‌دهید.
  • پروژه شما محدود به راه‌حل وب است.

نبرد Vue.js و React.js با نتیجه 5 - 6 به پایان رسید. با این حال، این فقط یک مقایسه است. در حالی که رقابت بین این دو سال‌های سال ادامه خواهد داشت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.25 از 4 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است