اهمیت خوانا بودن محتوای وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

اهمیت خوانا بودن محتوای وبسایت

قابلیت خوانایی موضوعی است که در دنیای وب با مشکلات بسیار زیادی مواجه است و نیاز دارد که برای ارائه حداکثری از خوانایی در وبسایت این موارد را حل نمایید. در دنیای وب مدرن که پر از تبلیغات دیجیتالی، پاپ‌آپ‌ها و… است حتی با وجود پیروی کردن از قواعد پایه‌ای باز هم ممکن است با مشکلات خوانایی مواجه شوید. مشکلاتی که باعث می‌شوند تا افراد نتوانند به خوبی محتوای وبسایت شما را مطالعه نمایند. اما این موضوعات چگونه روی قابلیت خوانایی تاثیر می‌گذارند؟ چگونه می‌شود این موارد را حل کرد؟ در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم تا به صورتی کوتاه در ارتباط با راه‌های ساده‌ای برای حل این مشکل صحبت کنیم.

متون خوانا 

بجای استفاده کردن از واحدهای اندازه‌گیری ثابت مانند px از واحد‌های نسبی مانند em استفاده کنید تا بتواند به خوبی در صفحات مختلف متن را نشان دهد. مسئله بعدی بالا بردن کنتراست بین پس‌زمینه و رنگ متن وبسایت است. برای این موضوع استانداردهایی وجود دارد که مهمترین آن را می‌توانید در W3C مطالعه کنید. پیروی کردن از استانداردها از این بابت اهمیت بالایی دارد که کاربران از دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلفی استفاده می‌کنند؛ در هر کدام این موارد رنگ‌ها، الگوها و… تا حدی متفاوت رندر می‌شوند، به همین دلیل باید سازگاری کاملی را بین این موارد بوجود بیاورید.

شفافیت بالا

باید شیوه خواندن مطالب توسط مردم را در دنیای وب درک کنید. با در نظر گرفتن این موضوع یاد خواهید گرفت که نیاز است در متون خود حداکثر شفافیت را ارائه کرده و میزان استفاده از اصطلاحات و کلمات پیچیده را کم کنید. همچنین اجتناب از جملات طولانی و کم کردن طول خطوط در وبسایت می‌تواند نکته مثبت دیگری باشد.

یکی از مشکلاتی که اغلب وبسایت‌های تولید محتوا دارند این است که از کلمات و اختصاراتی استفاده می‌کنند که تنها یک گروه خاص از کاربران آن‌ها را متوجه می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که گستره بسیار زیادی از کاربران را از دست بدهید.

زمانی که محتوای بسیار زیادی را قرار است در یک صفحه قرار دهید آن‌ها را در بسته‌های محتوایی مختلفی قرار دهید. این کار را می‌توانید با پاراگراف‌بندی درست، قرار دادن عنوان‌های مختلف و… انجام دهید. 

استفاده کردن از المان‌های گرافیکی نیز در محتوا می‌تواند جذاب باشد. برای مثال می‌توانید یکسری از محتوا را به صورت جداول و یا چارت‌های بصری ارائه کنید. 

الگوهای خوانایی

در دنیای وب کاربران به شکل‌های مختلفی محتوای یک وبسایت را مشاهده می‌کنند. این شکل‌های مختلف به الگوهای خوانایی متفاوتی تبدیل شده‌اند. الگوی F و Z دو نمونه از عمده‌ترین الگوهای خواندن محتوا روی وب هستند. دانستن اینکه کاربران به چه شکلی روی یک وبسایت محتوا را مطالعه می‌کنند می‌تواند در ارائه محتوا به صورتی بهتر به شما کمک بکند. 

در پایان

کاربران مهمترین المان هر وبسایتی هستند، بدون آن‌ها هیچ وبسایت یا اپلیکیشنی معنا پیدا نمی‌کند. بنابراین نیاز است بهینه‌ترین شکل وبسایت را به آن‌ها تحویل دهید. با مواردی که در این مطلب گفته شد می‌توانید تجربه خوانایی بهینه و مناسبی را به کاربران ارائه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا