جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
Ruby on Rails یا Django
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

Ruby on Rails یا Django

Ruby on Rails و Django هر دو فریمورک‌های بسیار عالی برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها هستند. یکی از موضوعات مشترک این دو مورد این است که زبان اصلی که این فریمورک ها با استفاده از آن ساخته شده‌اند تا حدی شبیه به هم هستند. پایتون و روبی تقریبا از هر لحاظی با همدیگر شباهت دارند و حتی روند یادگیری آن‌ها نیز ساده است. گاهی اوقات می‌شود آن‌ها را دوقلو هم دانست. 

اما در این مطلب ما قصد داریم از سناریوهایی بگوییم که در آن شما قصد دارید تا یک وب اپلیکیشن را بسازید، برای اینکار شما روبی را ترجیح می‌دهید و یا پایتون را؟ برای درک این موضوع باید سراغ فریمورک های محبوب هر کدام از این موارد برویم و ببینیم که هر کدام در چه زمینه‌ای برای شما مناسب خواهند بود.

اگر شما یک مدیر پروژه باشید، باید بگویم که Ruby on Rails و Django هر دو می‌توانند ابزارهای بسیار خوبی برای استارتاپ‌تان باشند، اما قبل از انتخاب نهایی، برای آنکه درست‌ترین انتخاب‌تان را کرده باشید، نیاز است که چند موضوع را بررسی بکنیم.

تشابهات

زبان‌

همانطور که گفته شد زبان پایتون و روبی تشابهات زیادی با همدیگر دارند،‌ هر دو شئ‌گرا هستند و از دسته زبان‌های پویا به شمار می‌روند. این دو مورد نسبت به زبان‌هایی که به زبان‌های سازمانی اطلاق می‌شود مانند جاوا تفاوت‌های زیادی دارند. پایتون و روبی نسبت به جاوا تفاوت‌هایی دارند که می‌شود به عنوان یک گزینه بسیار مهم به متن باز بودن‌شان اشاره کرد، همچنین هر دو مورد جامعه کاربری و کتابخانه‌های عظیم‌تری دارند. فریمورک‌هایی که امروز آن‌ها را بررسی می‌کنیم نیز از این تشابهات و گزینه‌ها بهره‌مند است چرا که مادرشان زبان‌های روبی و پایتون هستند.

کارایی

روبی و پایتون تقریبا یک سطح از کارایی را ارائه می‌کنند. تفاوت‌های این دو مورد را نمی‌شود زیاد در این حالت حس کرد. البته شاید در یک اپلیکیشن بسیار بزرگ بتواند جزئی‌تر در این ارتباط صحبت نمود.

معماری

در هر دو زبان مدل‌ MVC پیاده‌سازی می‌شود. معماری روبی و پایتون خوش ساخت است و مدیریت پروژه‌ها در این زبان‌ها به خوبی صورت می‌گیرد. البته مدل MVC در فریمورک‌های این دو زبان کمی متفاوت رفتار دارد چرا که جنگو به عنوان فریمورک پایتون به صورت کامل MVC نیست و تفاوت‌هایی را در معماری خود پیاده‌سازی کرده است.

تفاوت‌ها

زبان

سینتکس پایتون تمام سعی خود را می‌کند که ظاهری آراسته و زیبا داشته باشد، در پایتون مسئله کناره‌گذاری به عنوان موضوع بسیار مهمی در نظر گرفته می‌شود، از طرفی دیگر روبی را می‌شود نزدیک‌ترین زبان برنامه‌نویسی به زبان انگلیسی دانست. اما با وجود آنکه تفاوت‌های کوچکی بین این دو مورد وجود دارد اما هر دو جزو زبان‌هایی هستند که از نظر سینتکس یادگیری‌شان بسیار ساده است.

فلسفه

Django فریمورکی است که هدفش: رسیدن به کمال در یک پروژه براساس یک مدت زمانی کوتاه است. Django به شدت به DRY یا Don’t Repeat Yourself اعتقاد دارد و برنامه‌نویس را دعوت می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن اپلیکیشن خود را ایجاد بکند. در Ruby on Rails به این دلیل که دست شما در ایجاد پیکربندی و کار با تنظیمات بازتر است، می‌توانید این فرایند را به صورت خودکار به فریمورک بسپارید در نتیجه کدنویسی کمی سریع‌تر خواهد شد. از طرفی دیگر شما در روبی برای انجام یک کار دست‌تان بازتر از پایتون است، چرا که در پایتون اعتقاد بر این است که تنها یک راه عالی برای انجام یک کار وجود دارد. البته این موضوع همیشه واقعیت نیست.

اکوسیستم

هر دو فریمورک را به خوبی می‌شود با ابزارهای مختلفی از زبان خودشان ادغام کرد. Django و Ruby on Rails هر دو کتابخانه‌های بسیار زیادی دارند که می‌شود از آن‌ها در کنار پروژه‌ مورد نظرتان بهره گرفت. با این حال Django علاوه بر توسعه وب اپلیکیشن بیشتر به سمت ادغام شدن با موضوعات یادگیری ماشین و علوم داده هدایت می‌شود اما Ruby on Rails تنها روی وب اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد.

زمانی سراغ Django بروید که:

  • تیم توسعه دهندگان شما با پایتون و جنگو سازگاری بیشتری دارند و توانایی بهتری را در خود برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر پایتون می‌بینند.
  • نیاز به ادغام وب اپلیکیشن با کتابخانه‌های مخصوص پایتون دارید. برای مثال اگر در حوزه یادگیری ماشین کار می‌کنید برای بالاترین سازگاری در بین اجزای مختلف از پایتون استفاده کنید.

زمانی سراغ Ruby on Rails بروید که:

  • تیم حرفه‌ای را داشته باشید که بتواند با تمام ویژگی‌های روبی کار بکند.
  • از آنجایی که بلوغ اکوسیستم روبی برای توسعه وب اپلیکیشن بسیار زیاد است، زمانی که نیاز به توسعه سریع‌تر برای کارهای بزرگ داشته باشید روبی می‌تواند کاربردی باشد.

سخن آخر: چگونه تصمیم درست را بگیریم؟

اگر یکی از زبان‌های ذکر شده را بلد هستید، نیازی به فراگیری زبان دیگر نیست، سراغ فریمورک آن زبان بروید و کارهای‌تان را با آن انجام دهید. هر دو فریمورک در یک سطح می‌توانند کارایی‌های عالی را به شما ارائه دهند از این رو نیازی به نگرانی نیست. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است