آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی روبی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی روبی

روبی یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا چند منظوره است که توسط Yukihiro Matsumoto -توسعه‌دهنده ژاپنی- توسعه داده شد. این زبان برنامه‌نویسی به خوبی می‌تواند روی تمام پلتفرم‌های محبوب از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز  و Mac Os کار بکند. 

همچنین روبی را می‌توانید در بین ۱۰ زبان برتر برنامه‌نویسی در گیت‌هاب مشاهده بکنید. در این مطلب کوتاه قصد داریم شما را با کلیات روبی و ویژگی‌های آن به خوبی آشنا بکنیم.

روبی چیست؟

روبی یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا، چند منظوره، پویا و مفسری است که در اواسط دهه ۹۰ میلادی ساخته شد. براساس گفته‌های توسعه‌دهنده روبی این زبان از پرل، اسمال‌تاک، ایفل، ادا و لیسپ تاثیر گرفته است. روبی از چندین پارادیم برنامه‌نویسی از جمله تابعی، شئ‌گرا و امری پشتیبانی می‌کند. همچنین از آنجایی که یک زبان برنامه‌نویسی داینامیک است، نوع‌های داده‌ای در آن به صورت خودکار تعیین می‌شوند و مدیریت حافظه نیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

چرا روبی ساخته شد؟

ابتدای امر بگوییم که روبی برای انجام یک وظیفه خاص و منحصر به فرد ساخته نشده است. قصد توسعه‌دهنده از ساختن روبی، ایجاد یک زبان مفسری و همزمان شئ‌گرا (مانند پایتون) بوده است. بنابراین به خوبی می‌شود از روبی در هر دو شکل از حالت‌ها استفاده کرد.

با این حال وجود کتابخانه‌های مختلف به روبی این قابلیت را داده که تقریبا برای هر کاری آماده باشد. با استفاده از روبی می‌شود اپلیکیشن‌های آندرویدی و IOS را توسعه داد، برای Back-End کد نوشت، با آن بازی ساخت و… .

چرا نام «روبی»؟

داستانی که پشت نامگذاری این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد کمی جالب است. در ابتدا دو نام یکی روبی (یاقوت) و دیگری Coral (مرجان) پیشنهاد داده شد، اما بعدا طی یک گفتگوی آنلاین بین سازنده روبی و یک توسعه دهنده ژاپنی دیگر با نام Keiju Ishitsuka تصمیم بر این شد که روبی به عنوان نام اصلی این زبان قرار بگیرد.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی روبی

۱. رایگان و متن باز – روبی یک زبان برنامه‌نویسی متن باز و همچنین رایگان است. به همین دلیل قابلیت استفاده از آن برای همگان ممکن است.

۲. چند منظوره و شئ‌گرا – روبی یک زبان چند منظوره است، بنابراین برای یک منظور خاص نوشته نشده و تقریبا می‌توان در هر جایی از آن استفاده کرد. همچنین قابلیت شئ‌گرایی یکی دیگر از موضوعات مهم است که روبی از آن پشتیبانی می‌کند. 

۳. اتصال‌پذیری راحت – روبی به سادگی می‌تواند با بانک‌های اطلاعاتی مختلف از جمله MYSQL، DB2، Oracle و… ارتباط برقرار کند.

۴. سینتکس مشابه – روبی سینتکس چندان منحصر به فردی ندارد. به همین دلیل افرادی که با پرل و حتی سی‌پلاس‌پلاس آشنایی داشته باشند می‌توانند به راحتی با روبی کدنویسی بکنند.

۵. زبان سطح بالا – روبی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست. بنابراین انسان‌ها بسیار راحت‌تر می‌توانند کار کردن با آن را یاد بگیرند و با استفاده از آن کد بنویسند. 

۶. جامعه توسعه‌دهندگان بزرگ – مستندات با کیفیت و پر محتوای بسیار زیادی تا به حال برای روبی نوشته شده است. به همین دلیل اگر در توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر روبی با مشکلی مواجه شدید به سرعت می‌توانید مشکلات‌تان را حل نمایید.

۷. موقعیت کاری عالی – در بین زبان‌های برنامه‌نویسی، روبی یکی از زبان‌های پرطرفدار برای یادگیری است. بسیاری از وبسایت‌های کاریابی معروف در حال حاضر به دنبال استخدام توسعه‌دهندگان روبی هستند.

کاربردهای زبان روبی

همانطور که گفته شد روبی را می‌توان در اپلیکیشن‌های مختلفی به کار برد. روبی یک زبان چند منظوره است و وجود اکوسیستم مناسب برای پکیج‌های آن، به روبی قابلیت توسعه بسیار زیادی داده است.

  • پلتفرم موبایل: همانطور که ما اشاره کردیم، با استفاده از روبی می‌شود برای پلتفرم‌های آندروید و IOS اپلیکیشن‌ نوشت. این قابلیتی است که چندین کتابخانه روبی برای ما فراهم می‌کند.
  • سیستم‌های تعبیه شده: روبی را می‌توان به خوبی در سیستم‌های تعبیه شده و در دنیای IOT استفاده کرد. Mruby یکی از مفسرهای زبان روبی است که در این مسیر استفاده می‌شود.
  • وب اپلیکیشن‌ها: براساس پروژه‌هایی که تا به حال با استفاده از روبی برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها نوشته شده است، اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که روبی با کمک فریمورک روبی ان ریلز به شما توانایی بسیار خوبی را جهت توسعه اپلیکیشن‌های وب می‌دهد. گیت‌هاب و ساوندکلاد دو نمونه خوب از اپلیکیشن‌هایی هستند که با روبی ان ریلز توسعه داده شده‌اند.

نظر شما راجع به زبان برنامه‌نویسی روبی چیست؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات