مراحل یادگیری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مراحل یادگیری

ممکن است این موضوع برای‌تان عجیب باشد اما یادگیری مراحلی دارد که البته برای همه افراد یکسان نیست اما می‌توان یک مخرج مشترک از این مراحل را بدست آورد. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با پنج مرحله از فرایند یادگیری صحبت کنیم. این مراحل را می‌توان در پنج قسمت زیر مشاهده کرد:

۱- آگاهی

۲- ترس

۳- اجتناب و دوری

۴- قبول کردن

۵- یادگیری

آگاهی

  • «اوه! پس اینطوری حل میشه!»
  • «این تکنیک واقعا عالیه! من باید یادش بگیرم»
  • «واقعا؟ چنین کاری انجام شدنیه؟!»

در مرحله آگاهی شما در ارتباط با مشکل و یا مسئله‌ای که با آن برخورد کرده‌اید چیزهای جدیدی را یاد خواهید گرفت. بعد از آن به دنبال یک راه‌حل خواهید بود. راه‌حل را که پیدا کرده وارد مراحل بعدی می‌شوید.

ترس

ترس مرحله‌ای‌ست که ممکن است برای همه افراد پیش نیاید اما براساس میزانی که شما به خودتان فشار می‌آورید ممکن است دچار ترس و اضطراب شوید. در این حالت شما وارد مرحله ترس خواهید شد.

اما چگونه به خودمان فشار وارد می‌کنیم؟ یکی از موضوعاتی که باعث فشار و در نتیجه ترس می‌شود وجود Deadline برای یادگیری است. بیشتر مردم این موضوع را متوجه نمی‌شوند؛ آن‌ها Deadline بلندپروازانه‌ای را برای خودشان ایجاد کرده و نهایت تلاش‌شان را برای رسیدن به آن انجام می‌دهند اما در نهایت اغلب اوقات شکست می‌خورند.

اما چرا مردم Deadlineهای بلندپروازانه‌ای دارند؟ دلیل این موضوع آن است که اغلب افراد هنوز به این درک نرسیده‌اند که یادگیری یک چیز معمولا زمان و تلاش بیشتری نسبت به چیزی که فکرش را می‌کنند نیاز دارد. 

اما به عنوان نکته نهایی این قسمت بدانید که اگر فشار زیادی را به خودتان تحمیل کنید ممکن است سرخورده شده و دیگر به تلاش کردن ادامه ندهید. حتی ممکن است دنبال میانبر بگردید اما صادقانه بهتان بگویم که برای یادگیری، میانبری وجود ندارد.

اجتناب و دوری

زمانی که فشار زیادی روی شما اعمال می‌شود و سرخورده می‌شوید نتیجه کار معلوم خواهد بود: شما از انجام کار دوری می‌کنید:

  • «فکر نکنم در حال حاضر بتونم اینو یاد بگیرم»
  • «به اندازه کافی باهوش نیستم»
  • «به یه استراحت نیاز دارم»
  • «دیگه زندگی اینطوریه!»

بعد از این موارد ما به خودمان مجوزهایی می‌دهیم تا دست از یادگیری برداریم، این مجوزها معمولا همراه با یکسری بهانه نیز همراه خواهند بود.

شاید یک توقف کوتاه لازم باشد و ما منکر این موضوع نیستیم، شما به استراحت نیاز دارید اما نه تسلیم شدن! البته این بدان معنا نیست که هیچگاه نباید دست از انجام کاری بردارید، بعضی مواقع واقعا به این نتیجه خواهید رسید که فلان کار را از روی انتخابی اشتباه جلو بردم و حال دیگر نیاز است که از ادامه آن دست بردارم. چنین سناریوهایی نیز وجود دارد اما اگر کسی هستید که واقعا نسبت به یک موضوع علاقه دارید اما در حال بهانه آوردن برای خلاص شدن از آن هستید بدانید که در حال انجام اشتباه بزرگی هستید.

 یک مشکلی که در فرایند اجتناب و دوری وجود دارد این است که برخی از افراد با وجود آنکه در این مرحله هستند اما آن را تشخیص نمی‌دهند. برای مثال می‌گویند که «آموزش خوبی رو برای یادگیری تا حالا پیدا نکردم» و به همین دلیل دست از یادگیری می‌کشند. اما این دلیل چیزی بیشتر از یک بهانه نیست.

قبول کردن

این مرحله‌ای است که با وجود تمام بهانه‌ها و حتی مشکلات فرد واقعا وارد روال یادگیری شده و این چالش را می‌پذیرد. در حقیقت این مرحله‌ای‌ست که در آن فرد می‌گوید «من بدجور قراره اینو یاد بگیرم». 

در این مرحله است که فرد متوجه میزان زمان، منابع و انرژی لازم برای یادگیری این آموزش خواهد شد و براساس آن جلو می‌رود. اگر شما نیز وارد این مرحله شوید متوجه لذت‌بخش بودن آن خواهید شد و مطمئن باشید به صورتی یاد خواهید گرفت که در یک زمان بلند مدت از یادتان نخواهد رفت.

یادگیری

در این مرحله یادگیری واقعی شروع می‌شود. هر چیزی که نیاز داشته باشیم را می‌خوانیم، نگاه می‌کنیم، انجام می‌دهیم، می‌اندیشیم و... . یادگیری بیشتر شبیه به یک ماراتون است، در وهله اول مهم نیست که شما اول شوید یا آخر، مهم آن است که به نقطه پایان مسابقه برسید. نکته بعدی آن است که در راه رسیدن به این نقطه نیازی به آزار و اذیت بسیار نیست، شما باید تا جایی که می‌توانید با خیال راحت جلو بروید. 

در نهایت: استاد شدن!

بسیاری از مردم ایده‌های فانتزی و عجیب و غریبی در ارتباط با توسعه‌دهندگان و به صورت کلی افراد حرفه‌ای دارند. آن‌ها خیال می‌کنند که این افراد همواره در حال یادگیری بوده‌اند، شب‌ها نخوابیده‌اند و... اما در نهایت باید بگویم که تمام افراد در نهایت این مراحل را گذرانده‌اند، آن‌ها ناامید شده‌اند، برای متوقف کردن روال یادگیری بهانه آورده‌اند و در نهایت دوباره به روال یادگیری بازگشته‌اند. بنابراین بسیار مهم است که افکار غیرواقعی را از سرتان بیرون کرده و بجای آن روی خودتان تمرکز کنید.

اگر شما نیز روال یادگیری منحصر به فردی را دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است