مهمترین تکنیک هایی که باید در طراحی وبسایت از آنها استفاده کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مهمترین تکنیک هایی که باید در طراحی وبسایت از آنها استفاده کنید

برای افرادی که در زمینه طراحی وب معلوماتی ندارند، درک آخرین تکنولوژی های طراحی وب و گزینه های متعددی که در یک طراحی خوب وجود دارد، سخت است. اما چیزی که به سادگی می شود درک کرد این است که وبسایت شما باید مهیج، جذاب و با دستگاه های مختلف سازگار باشد. 

به عنوان یک مدیر تجاری که در فضای تجارت دیجیتال و آنلاین کار می کنم، اغلب به یک مترجم ما بین طراحان و کدنویسان تبدیل شده‌ام. در این مقاله قصد دارم به شما ۵ اصل و تکنیک اساسی و مهم را بیاموزم که با اجرایی کردن آنها می توانید به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

۱. طراحی واکنشگرا

در جامعه‌ای که اکثر افراد از موبایل استفاده می کنند، داشتن یک وبسایت واکنشگرا حیاتی است.  ممکن است که کاربران متوجه این نباشند که چه چیزی وبسایت را واکنشگرا می کند، اما آنها می دانند که اگر چنین قابلیتی در وبسایت وجود نداشته باشد، باید برای پیدا کردن محصول، محتوا و… خود به وبسایت دیگری مراجعه کنند. در حقیقت باید گفت وبسایتی که واکنشگرا است، در همه دستگاه های مختلف محتوای یکسانی را ارائه می کند اما، شیوه نمایش آن با هم فرق دارد. برای مثال در یک صفحه موبایل امکان دارد که شما تنها با یک ردیف مواجه شوید و بعد از اسکرول با ردیف های دیگر ارتباط برقرار کنید. اما این در حالی است که در یک صفحه بزرگ مانند مانیتور کامپیوتر شما همزمان می توانید چندین ردیف را به صورت همزمان مشاهده کنید. پس کلیت قضیه یک چیز است اما شیوه نمایش آن تفاوت دارد. برای آشنایی بیشتر با این طراحی می توانید نمونه های مختلف را مشاهده بکنید. Awwwards.com یکی از بهترین منابع برای دیدن طرح های واکنشگرای مختلف است.

۲. طراحی نیمه-فلت

طراحی نیمه فلت، المان های صفحات وبسایت شما را مانند قرار داشتن در یک سطح صاف نشان می دهند. استفاده کردن از اینگونه طراحی موجب می شود که وبسایت شما بیش از اندازه برای کاربر درک پذیر باشد. جدای از آن در این طراحی تمام المان ها از یک اتحاد و سازگاری خوب برخوردار هستند. با وجود آنکه پیاده سازی چنین حالتی ممکن است کمی مشکل باشد،‌ اما در نهایت باید گفت که اگر چنین طراحی پیاده سازی شود، مطمئنا کاربران بیشتری به وبسایت شما روی می آورند. نتیجه انجام این گونه طراحی می تواند انسجام کلی المان های صفحه، سادگی رابط کاربری در عین زیبایی، درک پذیری آسان و… را داشته باشد.

طراحی فلت، در یک الی دو سال پیش با مشکلی همراه بود. مشکل این بود که طراحی فلت نمی توانست کاربران را به وبسایت جذب کند و یک تجربه همه جانبه را برای آنها به عمل بیاورد. این مشکل اغلب به دلیل نبود سایه و درست نکردن تفاوت برای المان ها مختلف بود. المان هایی که تخت هستند و هیچ تفاوتی را با هم ندارند تشخیص آنکه کدام یک کلیک پذیر هستند و کدام یک نه،‌ برای کاربران سخت است. این مشکل را در زمان آزمایش ویندوز ۸ پیدا کردند.

طراحی نیمه-فلت بر این مشکل غلبه کرد، و حال می توانیم از این طراحی را در اپلیکیشن های موبایل و وبسایت مختلف دید. کاربران زیادی وجود دارند که هر روز با اینگونه از طراحی کار می کنند و مشکلی با آن ندارند.

۳. مینیمالیسم همراه با تعاملات کوچک

تمام این موارد در رابطه با تجربه کاربری افراد روی موبایل است. تعاملات کوچک کاربران را قادر می ساخت تا روی تعاملات خود در اپلیکیشن یا وبسایت کنترل داشته باشند و یا اینکه مدیران را قادر می ساخت تا براساس تعاملات کاربران به آنها واکنشی نشان بدهد. طراحی مینیمال به این منظور است که وبسایت شما نباید شلخته و در هم و بر هم باشد. در حقیقت در یک طراحی مینیمال همه المان ها باید در جای مناسبی قرار بگیرند و تا جایی که می شود ساده بود. تلفیق طراحی مینیمال و نیمه فلت می تواند بهترین تجربه کاربری را به برای کاربران فراهم آورد و در زمان بسیار کوتاهی کاربر را به وبسایت جذب کند. 

در چند سال گذشته به این نتیجه رسیده‌ام که وبسایت شرکتی ما با وجود داشتن مشتری های زیاد، باز هم باید برای موبایل ها و دستگاه های مختلف بهینه سازی شود، جالب است که بدانید ما هیچوقت با مشکلاتی که فکر می کردیم اتفاق می افتند، روبرو نشدیم. یکی از مشکلاتی که با آن روبرو شدیم، وجود متن های بسیار زیاد در برگه ها بود. به همین دلیل به دنبال راه چاره گشتیم. در جستجوهایی که انجام دادیم متوجه شدیم که وجود حداقل ۲۰۰ کلمه در هر صفحه می تواند تاثیر مثبتی روی بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشد. اما مشکل اساسی از آنجا بود که کاربران وقتی در یک موبایل با صفحه‌ای پر از متن مواجه‌اند، خسته و ناراحت می شوند. در نهایت با رعایت یک بالانس در تعداد کلمات و طول مقالات این مشکل را حل کردیم.

۴. اسکرول پارالکس و تعامل

حرکت در بین بخش های مختلف وبسایت با سرعت های مختلف (اسکرول پارالکس) موضوع جدیدی نیست. اما افرادی که می دانند چگونه می توانند از این حالت استفاده کنند و از آن بهره ببرند، مطمئنا می توانند کاربران بیشتری را به وبسایت جذب کنند و وبسایت را تعاملی تر نمایند.

یک مثال ساده از استفاده ابتکاری از اسکرول پارالکس، ساختن یک خط داستانی و روایت به صورت تعاملی است. مطمئنا استفاده از چنین حالتی می تواند مخاطب زیادی را جذب کند. استفاده از متن و تصویر نیز در این خط داستانی بسیار مهم و حیاتی است. در واقع باعث می شود که تجربه کاربری وبسایت بیشتر شود و کاربر تعامل بهتری را با وبسایت برقرار کند.

فراهم کردن قابلیت تاچ برای پارالکس اسکرول می تواند روی دستگاه هایی مانند موبایل و تبلت تاثیر بسزا و مهمی داشته باشد. در این حالت می توانید تعامل بیشتری را با کاربر فراهم کنید و وی را مشتاق به تعامل با وبسایت کنید. اینگونه از تعاملات که همراه با یک خط داستانی است، بسیار روی کاربر تاثیر می گذراد. پس حتما متوجه این قضیه باشید.

۵. استفاده درست از تایپوگرافی

به نظر می رسد که همه ما در رابطه با فونت های مناسب و موثر در طراحی وبسایت خبر داریم. این موضوع در وبسایت هایی که از طراحی «تک صفحه‌ای» استفاده می کنند به شدت مهم و حیاتی است. در یک طراحی تک صفحه‌ای باید توجه داشته باشید که تمام عناصر باید با هم سازگاری داشته باشند. پس نوع، اندازه و… مربوط به فونت باید یکی از مهمترین مواردی باشد که در نظر گرفته می شود. 

ما به تازگی مشغول طراحی وبسایتی برای یک شرکت شدیم که در آن کاری شبیه به تبلیغات محصول شکل می گرفت. مهمترین دغدغه و چالشی که روبروی ما بود، این بود که چگونه باید سرویس های خدماتی وبسایت را در یک صفحه به کاربر نمایش دهیم.

برای حل این مشکل ما از یک المان گرافیکی ساده به نام متن استفاده کردیم. به این صورت که در هر خط به صورت کوتاه یک توضیح ساده می نوشتیم. برای نوشتن این متن ها براساس مهم بودن و اولویت‌شان از رنگها و اندازه های مختلف استفاده می کردیم. برای مثال بعضی از آنها را بولد می کردیم و بعضی دیگر اندازه بیشتری را به آن می دادیم. 

با انجام این کار حال به سادگی می شد در یک نگاه سرویس های مهم وبسایت را به چشم دید و از آنها متوجه شد. 

در پایان

این ۵ مورد، از مواردی بودند که بیشتر کاربران در حین بازدید از یک وبسایت می تواند انتظار داشته باشند. با انجام این کار ها می توانید تجارت، وبسایت و یا اپلیکیشن خود را در ذهن کاربر باقی بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات