جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نقاط ضعف و قوت آیکون‌ها در طراحی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نقاط ضعف و قوت آیکون‌ها در طراحی وب

به دنیای وب نگاه کنید، از ایمیل تا صفحه شخصی فیسبوک‌تان، در همه جا آیکون‌هایی دیده می‌شوند. گاهی اوقات از این آیکون‌ها به عنوان یک حالت پشتیبانی برای متون استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز به صورت کامل با آن‌ها جایگزین می‌شوند.

انسان‌ها از آیکون‌ها و نشانه‌ها به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده می‌کردند، این قضیه به خیلی وقت پیش برمی‌گردد و تنها مربوط به عصر وب و طراحی تجربه کاربری نیست. هرگاه که از آیکون‌ها استفاده کنید، تنها برای رسیدن به یک هدف این کار را انجام می‌دهید: برای ارسال یک پیام یا مفهوم از طریق زبان بصری.

برای انجام چنین کاری آيکون‌ها به دو چیز نیاز دارند:

  • شناسایی وسیع توسط عموم مردم
  • داشتن یک مفهوم و معنای واحد

وقتی که یک آیکون بتواند این دو مورد را در کنار همدیگر داشته باشد، دیگر هیچ شکی از جانب قدرت آن وجود ندارد. به علامت ادیان مختلف نگاه کنید، آن‌ها تمام این مفاهیم را در خود جای داده‌اند و بلافاصله بعد از دیدن آن‌ها می‌توانید تشخیص‌شان بدهید.

اما در دنیای طراحی، آیکون‌ها با چالش‌های جدی و مختلفی روبرو هستند. یکی از بزرگترین این چالش‌ها نبود ساگاری در استفاده از آن‌ها است. 

بنابراین بیایید نگاهی بهتر و نزدیک‌تر به این چالش‌ها و مسائل بیاندازیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم با آن‌ها کار کنیم.

تشخیص و تعریف جهانی

پذیرش یک آیکون در یک سطح وسیع کار سختی است و حتی ممکن است نیاز به یک سری از استانداردسازی‌ها داشته باشد. ممکن است نیاز باشد که به زور افرادی را برای استفاده از آن استخدام کنیم!

چالش اصلی اینجاست که مردم همیشه در ارتباط با مفهوم یک آیکون با شما موافق نیستند و توافق نظر ندارند. انجمن‌ها و گردهمایی‌های فردی و فرهنگی می‌توانند مفهوم یک آیکون را تغییر دهند.

این موضوع می‌تواند هم به نفع شما باشد و هم به ضررتان.

یک موضوع مهم دیگر که باید در نظر گرفته شود این است که براساس جغرافیا ممکن است برخی مفاهیم تغییر کنند. برای مثال ممکن است شما آیکونی را برای ایالات متحده آمریکا طراحی کنید که همان علامت در اروپا معنای دیگر یا غریبی داشته باشد. 

بنابراین برای طراحی یک علامت شما باید استانداردها و زبان بصری عامه مردم را درک و اعمال کنید.

محدودیت‌های فرهنگی

اگر در حال طراحی برای مخاطبین بین‌المللی هستید، هیچ چیز به این اندازه با ارزش نیست که بتوانید جایگزین‌های مناسبی را براساس محدودیت‌های فرهنگی ایجاد کنید. طراحی آیکون برای فرهنگ‌های مختلف ممکن است که ابهاماتی را ایجاد کند، بنابراین شما باید از آن‌ها اجتناب کنید.

مردم اکثرا در مواجه با این آیکون مفهوم تعداد «بازدید» به ذهن‌شان خطور می‌کند. این در حالی‌ست که برخی این آیکون را به عنوان یک علامت منفی تلقی می‌کنند.

انطابق با کاربران

درست مانند دیگر مفاهیمی که در ارتباطات وجود دارد، آیکون ها نیز می‌توانند مفاهیم پویایی داشته باشند. بنابراین کاربران می‌توانند تفسیرهای متفاوتی را نیز از آن‌ها بکنند. 

اگر مفاهیم مربوط به آیکون‌ها در طول مدتی تغییر کند، باید مطمئن شوید که نسخه‌های قبلی مربوط به آن آیکون در رابط کاربری وجود ندارد.

اگر افرادی که با وبسایت و یا محصول دیجیتالی شما کار می‌کنند، با نتایج تعامل با یک آیکون آشنا شوند، باید سعی کنید که این ارتباط و این آشنایی را حفظ کنید. تغییر دادن نتیجه کنش‌های یک آیکون در یک رابط کاربری می‌تواند آسیب بسیار زیادی را به تجربه کاربری وبسایت وارد کند.

پیام‌های مبهم و دلیل اهمیت کلمات

از کلمات‌تان استفاده کنید

مردم المان‌های بصری را بسیار سریع‌تر از هر متنی درک می‌کنند -مخصوصا زمانی که معنای آن المان را بدانند-. 

اما یک سوال: آیا می‌توانید تنها با استفاده از یک آیکون تنها، معنای یکسانی را به همه بازدیدکنندگان بدهید؟ در بسیار از حالات، کلمات مفهوم یک آیکون را به صورت واضح بیان می‌کنند و به مردم اعتماد کامل برای درک نتیجه تعاملات را می‌دهند. این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی تجربه کاربری وبسایت داشته باشد.

به همین جهت امروزه استفاده بسیار زیادی از آیکون‌ها و کلمات را در کنار همدیگر مشاهده می‌کنیم. 

اجتناب از Vogue 

تعریف آیکون‌های Vogue به این صورت است که آن‌ها همیشه باقی نمی‌مانند. منظور این است که چنین آیکون‌هایی برای پروژه‌هایی که در کوتاه مدت در دسترس هستند مناسب است، اما برای اپلیکیشن‌هایی که در بازه طولانی باقی می‌مانند، انتخاب مناسبی نیستند.

اگر آیکون‌های‌تان تنها برای یک وضعیت یا یک فاصله زمانی خاص کاربرد دارد پس بهتر است با این چالش روبرو شده و انتخاب بهتری برای طراحی‌تان داشته باشید. 

طراحی‌های کلاسیک همواره ثابت کرده‌اند که انتخاب مناسبی هستند. چنین سازگاری باعث می‌شود که مخاطبین بهتر بتوانند طراحی شما را درک کنند و بهتر با آن تعامل داشته باشند. 

بدون توضیحات

اگر یک آیکون نیاز به توضیح دادن داشته باشد، بنابراین شکست خورده است. آشنا شدن معمولا از تکرار استفاده‌ها نشئت می‌گیرد. بنابراین هر گونه انحراف و گُنگی در یک رابط کاربری می‌تواند تجربه کاربری بدی در انتظار داشته باشد.

سعی نکنید که مفهوم یک آيکون را از طریق یک المنت دیگر برسانید. برای مثال به آیکون ذره‌بین دقت کنید، اکثر اوقات برای اینکه کاربران متوجه شوند که کار این آیکون جستجو است نه نزدیک کردن، آن را در یک فرم ورودی قرار می‌دهند. چنین کاری اشتباه است.

چگونه می‌توانیم این موارد را بهبود ببخشیم؟

علارغم کارایی آیکون‌ها، اما آن‌ها نباید همیشه راه‌حل شما باشند.

بجای آن راه‌حل‌های طراحی هوشمندانه‌تری می‌تواند مفهوم یک آیکون را بهتر انتقال دهد. در یک مثال عالی می‌توانید ببینید که برخی از وبسایت‌ها، منوهای همبرگری را کنار گذاشته‌اند و بجای آن تنها لینک‌های مهم را قرار داده‌اند. به این صورت منوها همراه با آیکون‌های درستی، مهمترین برگه‌های یک وبسایت را نمایش می‌دهند.

قراردادها را از یاد نبرید

همواره با دقت و آگاهی نسبت به پیاده‌سازی و استفاده از آیکون‌های نا آشنا رفتار کنید. 

آیکون‌هایی که به صورت قرادادی در بین فضای وب قرار گرفته شده اند تشخیص بسیار راحتی دارند و افراد بیشتری می‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند. 

محتوای معناداری را طراحی کنید

درست مانند یک زبان، آیکون‌ها نیز از طریق محتوای‌شان مفاهیمی را به کاربران القا می‌کنند. بنابراین آیکون‌های‌تان را با طراحی خوبی همراه سازید تا بتواند محتوای معناداری را از آن خود کند.

برای مثال، قرار دادن یک فلش در سمت راست یک کتاب می‌تواند هر معنی داشته باشد، اما وقتی که در جای درستی قرار بگیرد، افراد می‌توانند متوجه شوند که این به معنی صفحه زدن است. 

در پایان

در رابطه با آیکون‌ها به صورت سنجیده و درست رفتار کنید. در کنار آن‌ها از متون درستی استفاده کنید. همچنین همواره سعی کنید که یک مفهوم و معنای خوب را در کنار آیکون‌ها قرار دهید.

هیچگاه فراموش نکنید که آیکون موفق براساس دیدگاه و تشخیص عمومی ایجاد و ساخته می‌شود. تنها از این طریق است که می‌توانید یک پیام همگانی را ارائه دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، هیچوقت اشتباه نخواهید کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است