داستان موفقیت کمپانی Slack + بوم مدل کسب و کار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

داستان موفقیت کمپانی Slack + بوم مدل کسب و کار

درباره بنیانگذار Slack

Dharma Jeremy Butterfield در لوند، بریتیش کلمبیا، متولد شد. او سال‌های اولیه‌اش را در کلبه چوبی گذراند، نام خود را به Stewart Butterfield تغییر داد و در نهایت Flickr  و Slack را تأسیس کرد.

بنیانگذار Slack

در سال 2002، او یک بازی مبتنی بر وب به نام Game Neverending را ایجاد کرد اما آن زمان تاریکی بازارهای مالی پس از 11 سپتامبر بود و هیچ کس نمی خواست روی چیزهای اینترنتی سرمایه گذاری کند. پول کافی برای به پایان رساندن آن را نداشت، بنابراین به یک محصول تجاری مناسب به نام Flickr تبدیلش کرد. او می‌گوید: " آن زمان برای این ایده خیلی زود بود. در آن زمان اینترنت تقریباً به صورت dial-up بود و مردم معمولا امتیازات ورزشی و قیمت سهام را بررسی می‌کردند. اما، Flickr بهانه ای برای تعامل اجتماعی بود."

یاهو سرانجام Flickr را خرید و باترفیلد از سال 2005 تا 2008 برای غول اولیه اینترنت کار کرد: "انجام کارها در یک سازمان 12.000 نفری سخت است". او استعفا داد و خود را به یک ماشین ساز در شرکتی تشبیه کرد که دیگر ماشین سازی نمی‌کرد.

پس از یاهو، باترفیلد یکی از بنیانگذاران Tiny Speck، یک تجارت بازی های ویدیویی شد و بیش از 17 میلیون دلار سرمایه VC جمع آوری کرد.

اگرچه محصول پرچم‌دار این شرکت، Glitch، امیدوارکننده‌تر از بازی قبلی باترفیلد بود، اما او تصمیم گرفت به سمت چشم‌انداز رشد بالاتر حرکت کند:"ما می‌توانستیم به راه خود ادامه دهیم، اما این امر در قبال سرمایه‌گذاران ما چندان مسئولانه نبود." با بیش از 30 کارمند و یک جامعه بزرگ کاربران Glitch، این به معنای اخراج و ناامیدی آنها بود: "برای من خیلی شرم آور بود. باید به افرادی که به شهر جدیدی نقل مکان کرده‌اند می‌گفتم که دیگر شغلی ندارند. خیلی وحشتناک بود." اما آنچه از آن تجربه تلخ پدید آمد، به Slack تبدیل شد.

بازی glitch

Johnny Rodgers، معمار محصول در Slack، منطق استوارت برای تعطیل کردن Tiny Speck را اینطور به یاد می آورد؛ استوارت گفت:

«اگر به همین شکلی که هستیم ادامه دهیم، بقیه پولمان را ظرف چند ماه می‌سوزانیم و چیزی برای نشان دادن آن باقی نمی‌ماند. اما اگر اکنون متوقف شویم، می‌توانیم از آن پول برای ساختن چیز دیگری استفاده کنیم.»

استوارت در حالی که تلاش می کرد بقایای Tiny Speck (شرکت سازنده Glitch) را نجات دهد، پتانسیل یک ابزار ارتباط داخلی را که برای تیم Tiny Speck توسعه داده بود، دید. این ابزار را Slack مخفف "Searchable Log of All Communication and Knowledge" نامید. پس از شکست Tiny Speck، استوارت شروع به توسعه Slack کرد تا به عنوان ابزاری مستقل وارد بازار شود. Slack اکنون بیش از 12 میلیون کاربر در 150 کشور جهان دارد و در حال حاضر توسط بیش از 90.000 شرکت مختلف استفاده می شود و Butterfield، در میان 100 فرد تاثیرگذار جهان در Times نامگذاری شد، او به خاطر نجات ایده های خوب از "ویرانه‌های فناوری - technology wrecks" مشهور است.

تاریخچه Slack 

پس از تکمیل آزمایش بتا در سال 2013، Slack در فوریه 2014 برای عموم منتشر شد.

در طول دهه بعد، Slack به طور تصاعدی رشد کرد و به سریع‌ترین رشد نرم‌افزار سازمانی تبدیل شد. دانش استوارت از سرگرم کننده کردن کارهای تکراری - به لطف تجربه بازی های نقش آفرینی آنلاین انبوه چند نفره - نقش مهمی در موفقیت Slack ایفا کرد.

  • در ژانویه 2015، در کمتر از یک سال پس از انتشار عمومی، Slack به 500.000 کاربر فعال روزانه رسید. Slack تعداد کاربران فعال روزانه خود را تنها در چهار ماه پس از آن دو برابر کرد و تا اکتبر 2015، روزانه 1.7 میلیون کاربر فعال داشت.

برنامه استوارت به وضوح موفقیت آمیز بود. زمان آن فرا رسیده بود که Slack شروع به اضافه کردن ویژگی های مورد تقاضا کند.

  • در مارس 2016، Slack تماس های صوتی را معرفی کرد. 9 ماه بعد، در دسامبر 2016، ویژگی تماس ویدیویی خود را راه اندازی کرد و به کاربران پولی این امکان را داد تا با حداکثر 15 شرکت کننده کنفرانس ویدیویی داشته باشند.

اما درست قبل از اینکه Slack تماس ویدیویی را راه‌اندازی کند، اتفاقی افتاد که واقعاً انقلابی در پیام‌های تجاری و ارتباطات تجاری ایجاد کرد.

در نوامبر 2016، درست قبل از راه‌اندازیMicrosoft Teams، نامه‌ای سرگشاده به مایکروسافت در نیویورک تایمز نوشت که در آن اظهار نظر عنوان کرد: "Slack اینجاست تا بماند".

  • Slack پیام‌های رشته‌ای - یکی از با ارزش‌ترین ویژگی‌های آن - را در ژانویه 2017 عرضه کرد. این امر باعث هجوم کاربران جدید به Slack شد.

تا آوریل 2017، Slack روزانه 8 میلیون کاربر فعال داشت. همان ماه، این شرکت 200 میلیون دلار در یک دور تأمین مالی جمع آوری کرد و ارزش شرکت را 3.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

پنج ماه بعد، اسلک 250 میلیون دلار دیگر را به عنوان بخشی از دور سری G این شرکت به رهبری سافت بانک جمع آوری کرد. با این دور، ارزش Slack به 5 میلیارد دلار افزایش یافت؛ یک افزایش 1.2 میلیارد دلاری در کمتر از نیم سال.

  • در فوریه 2018 این شرکت یکی از باسابقه‌ترین کارمندان خود، آلن شیم را به‌عنوان مدیر مالی خود استخدام کرد.

در این مرحله، واضح بود که Slack به سمت عرضه اولیه سهام در حال حرکت است. 

تا سال 2018، رقابت در حال داغ شدن بود. برنامه های پیام رسانی، در شرکت ها مطلوب تر می شدند. مایکروسافت رویکردی تهاجمی برای انتقال کاربران موجود Skype for Business به Teams در پیش گرفته بود، Cisco Jabber به تیم‌های Webex تبدیل شد و حتی شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک (اکنون Meta) وارد صحنه شدند.

در نتیجه اسلک، HipChat و Stride را در ژوئیه 2018 از Atlassian خریداری کرد. سپس Slack Astro، برنامه ایمیل با عملکرد کانال هوشمند را در سپتامبر 2018 خریداری کرد. این موارد برای راه‌اندازی و موفقیت کانال‌های مشترک Slack در سپتامبر 2019 بسیار مهم بود.

در همین زمان بود که شاهد ادغام‌های کلیدی با جی‌میل و مایکروسافت آفیس 365 بودیم.

ادغام کلیدی جیمیل و مایکروسافت با اسلک

در حالی که پایگاه کاربران Slack قبلاً با سرعتی شگفت‌انگیز در حال رشد بود، خریدها به شرکت اجازه داد تا مشتریان سازمانی بیشتری را پیدا کند.

  • قبل از راه اندازی کانال های مشترک، در ژوئن 2019، این شرکت از طریق عرضه مستقیم در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، به ارزش بازار 19.5 میلیارد دلار رسید.

با تبدیل شدن Slack به ابزاری برای ارتباطات سازمانی، چیزی برای کاربران، شرکا و کارکنان Slack آشکار شد. ادغام در خط دیگر برنامه های تجاری برای موفقیت مداوم بسیار مهم بود.

بازار اپلیکیشن Slack امروزه دارای بیش از 2300 ادغام Slack ست. ایجاد اکوسیستمی از شرکا که برنامه‌هایشان می‌توانند در Slack کار کنند، یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت آن بوده است.

Slack API این امکان را برای اشخاص ثالث فراهم می کند تا گردش کار، برنامه ها و میان افزارهای خود را برای دسترسی کاربران Slack ایجاد کنند.

در زمان فهرست مستقیم Slack، Mio قبلا قابلیت همکاری پیام را برای اتصال Slack به تیم های مایکروسافت راه اندازی کرده بود. همانطور که Webex Teams (اکنون Webex) مدعی سهم خود در جنگ پیام‌رسانی سازمانی شد، قابلیت همکاری پیام بین Slack و Webex نیز به یک نیاز واضح تبدیل شد.

خارج از پیام رسانی، تماس خارجی به یکی از اجزای حیاتی تجربه Slack تبدیل شد. در حالی که Slack هیچ پلتفرمی برای تماس ندارد (شما فقط می‌توانید با Slack از طریق اینترنت تماس‌های داخلی برقرار کنید)، کاربران خواستند تماس‌های خارجی در برنامه در دسترس قرار گیرد و Slack شروع به ادغام با سیستم عامل های ارتباطی محبوب کرد.

در سال 2019، Slack به همه کاربرانی که دارای اشتراک تلفن زوم بودند اجازه داد تا با شماره تلفن تماس بگیرند.

  • در آوریل 2020، Slack یک ادغام تماس مشابه را برای Microsoft Teams ارائه کرد.

تنها دو ماه بعد، Slack هنگام معرفی Slack Connect گام های بیشتری برای بهبود همکاری بین شرکتی برداشت. این ویژگی به کاربران Slack اجازه می‌داد تا فایل‌ها را با حداکثر ۲۰ سازمان در هر کانال به اشتراک بگذارند، درست مانند تیم‌های داخلی.

در جولای 2020، اسلک Rimeto را خریداری کرد. یک شرکت نوپا که بر ساخت دایرکتوری متمرکز شده. این خرید به منظور ارائه پیشنهادهای جستجوی اضافی برای کارمندان در یک فضای کاری Slack بود.

  • در ژوئن 2021، پس از رونق اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس، Slack Huddles را معرفی کرد، ویژگی‌ای که به کاربران اجازه می‌داد تا با افراد در فضای کاری خود بحث‌های صوتی بدون برنامه‌ریزی داشته باشند.

در نهایت جولای 2021 ، Salesforce، اسلک را به مبلغ 27.7 میلیارد دلار خریداری کرد.

  • در ژوئن 2022، Mio قابلیت تعامل چت را برای Slack و Zoom Team Chat راه اندازی کرد.

با استفاده از Mio، کاربران Zoom Team Chat می‌توانند به کانال‌های Slack بپیوندند، پیام‌های مستقیم بفرستند و فایل‌های بین پلتفرمی را مبادله کنند.

در 5 دسامبر 2022، Salesforce اعلام کرد که استوارت باترفیلد Slack را ترک می‌کند و Lidiane Jones، معاون اجرایی Salesforce جانشین او می‌شود.

اینفوگرافی سیر زمانی تغییرات کمپانی Slack

مروری بر ویژگی های منحصر به فرد Slack 

در طول دهه گذشته، طراحی نرم، توانایی ایجاد گردش کار سفارشی و ادغام گسترده Slack بوده که رقبا را برای نوآوری مداوم تحت فشار قرار داده است. تیم Slack تصمیم گرفت MetaLab را استخدام کند تا رابط کاربری را بهتر کند. MetaLab با استفاده از طرح رنگی مشابه بازی های ویدیویی، Slack را کمی متفاوت از محصولات رقیب طراحی کرد.

"برای جلب توجه در یک بازار شلوغ، باید راهی برای جلب توجه مردم پیدا می‌کردیم. بیشتر نرم‌افزارهای سازمانی شبیه یک لباس مجلسی ارزان دهه 70 به نظر می‌رسند - همه جا رنگ‌های آبی و خاکستری - بنابراین با لوگو Slack شروع کردیم، آن را شبیه به یک توپ کانفتی کردیم. آبی، زرد، بنفش و سبز. ما طرح رنگی یک بازی ویدیویی را به آن دادیم، نه یک محصول همکاری سازمانی... رنگ‌های پر جنب و جوش، یک تایپ بدون سری منحنی، نمادهای دوستانه، و چهره‌های خندان و شکلک‌ها در همه جا." 

 Andrew Wilkinson، بنیانگذار MetaLab.

Slack همه راه‌حل‌های ارتباطی سازمانی را به یک چالش تبدیل کرد. رسیدن به تجربه کاربری استثنایی و مجموعه ویژگی‌های Slack موجب شد رقبا از Slack الهام گرفته و مشاهده کردند که کاربران چه چیزی را در مورد تجربه Slack دوست دارند تا پلتفرم های خود را تکامل دهند.

به عنوان مثال، Microsoft Teams در جولای 2022، Teams Connect را ارائه کرد، قابلیتی که مانند کانال های مشترک در Slack کار می کند.

این لیست ادامه دارد و نتیجه همان است. وقتی Slack یک ویژگی را اضافه می کند، بقیه متوجه نیاز به آن می شوند.

از زمان آغاز به کار، Slack به طور مداوم کتابخانه ادغام خود را افزایش داده است تا محبوب ترین برنامه های تجاری را اضافه کند. محبوب ترین برنامه های Slack شامل ادغام بومی با غول های جهانی مانند Google Drive، Trello، Dropbox, Heroku, IBM Bluemix, Crashlytics، Github، Runscope، Zendesk و Zapier است.

Slack ابزارهایی برای سیستم عامل‌های موبایل iOS، اندروید و ویندوز فون، کلاینت مبتنی بر مرورگر و سیستم عاملی‌های دسکتاپ macOS، ویندوز و لینوکس فراهم و کاربران ساعت اپل نیز می‌توانند پیام‌های مستقیم بفرستند.

باز کردن API توسط Slack برای تماس‌های تیم‌های مایکروسافت، جلسات Webex، و جلسات زوم و تلفن نشان می‌دهد که این تنها برنامه کاربردی نیست. اسلک از همان روز اول اهمیت ادغام ها را می دانست. و این به آنها کمک کرده است که معاملات بیشتری نسبت به عدم موفقیت کسب کنند.

Slack خود را به عنوان یک محصول freemium در تبلیغات معرفی می‌کند که می‌تواند تعداد نامحدودی از کاربران را سرویس دهی کند، اما هر کانال نمی‌تواند بیش از ۸۴۶۲ کاربر داشته باشد. کاربران می‌تواند با ارتقا به نسخه‌های پولی به کانال‌ها بزرگتر و ویژگی‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند.

اجزای بوم مدل کسب و کار Slack

بوم مدل کسب و کار Slack

1.بخش مشتریان

  • تیم کوچک

  • کمپانی بزرگ

  • سازمانی

2.ارتباط با مشتریان

  • دهان به دهان

  • اتوماسیون

  • سلف سرویس

  • نرم افزار مشارکتی

  • اجازه تیم ها به جوامع

  • اجازه برقراری ارتباط اعضای تیم در کانال های عمومی بدون نیاز به ایمیل یا SMS گروهی

  • همه افراد حاضر در صورتی که به عنوان مشتری دعوت شده باشند می توانند چت کنند

  • کانال های خصوصی امکان گفتگوی خصوصی برای بخش کوچکتری از کل گروه را فراهم می کند

  • به موقع

  • گروه افزایش سرعت ( دسترسی  24 ساعته در هفته)

3.ارزش پیشنهادی

  • جالب و رایگان

  • بهره وری بیشتر در کار با تلاش کمتر

  • قابلیت جستجو در گزارش همه مکالمات و علم

  • افزایش بهره وری ( صرفه جویی در زمان )

  • ساده سازی

  • نداشتن ایمیل های CC غیر ضروری (فقط ایمیل های خارجی )

  • پلتفرم ارتباطی

  • جمع سپاری

  • مدیریت از پایین به بالا

  • کانال باز

  • جستجوی جهانی

  • ادغام

4.فعالیت‌های کلیدی   

  • نقشه راه

  • توسعه نرم افزار

  • گسترش

  • نگهداری APP

  • عملیات

  • بیش از 150 ادغام

  • مارکتینگ

  • پشتیبانی مشتری

5.شرکای کلیدی

  • یکپارچه سازی برای شخص ثالث (Slack برنامه تلفن همراه برای IOs اندروید، تلفن ویندوز و مرورگر وب و دسکتاپ برای ویندوز، macOS و لینوکس و همینطور برای Apple Watch ارائه کرده است )

  • Business Angels

  • دولوپرها

  • The last mile prison program

6.کانال‌ها 

  • API

  • وبسایت

  • شبکه های اجتماعی

  • وبلاگ

  • ادغام کنندگان شخص ثالث

  • SlackShop

7.منابع کلیدی

  • استعداد

  • مراکز داده

  • Cloud

  • پلتفرم

  • دولوپرها

  • جعبه ابزار ایجاد ربات چت

  • ویژگی ورود با Slack که به کاربران اجازه می دهد با اعتبار هویت Slack خود در برنامه ها ثبت نام کنند

  • 8000 مشتری بعد از 24 ساعت از لانچ این سرویس ثبت نام کردند

  • هر هفته 10.000 کاربر فعال جدید، روزانه ثبت نام می کردند

  • 300.000 مشترک پولی و در مجموع 3 میلیون کاربر فعال روزانه

8.جریان درآمدی  

  • Slack خود را به عنوان یک محصول رایگان در دسترس برای تعداد نامحدودی کاربر تبلیغ می کند

  • کاربران برای دسترسی به کانال های بزرگتر یا امکانات اضافی می توانند به نسخه های مختلف پولی ارتقا دهند

  • هزینه اشتراک هر کاربر در ماه 6.67$

9.ساختار هزینه

  • مشخصات محصول          

  • توسعه                              

  • زیرساخت IT                     

  • Hosting                           

  • عملیات

  • تمام سود Slackshop به the Last Mile می رود 

  •  کارکنان

  •  میز کمک 

  • پروژه یکپارچه سازی

  •  بازاریابی

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید