نکاتی در مورد UX :سه موردی که باید برای داشتن یک User Onboarding موفق بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

نکاتی در مورد UX :سه موردی که باید برای داشتن یک User Onboarding موفق بدانید

روند onboarding شما معمولاً اولین احساسی است که کاربر از محصول یا خدمات جدید شما خواهد داشت. یک onboarding موفقیت‌آمیز در واقع کم‌ترین میزان onboarding لازم برای راه‌اندازی کاربرانتان است تا بتوانند در سریع‌ترین زمان، ارزش محصول شما را درک کنند. سه هدف عالی در onboarding وجود دارد که شما باید آن‌ها را به خاطر بسپارید:

۱. اضافه کردن هیجان به ارزش اصلی برنامه

۲. کمک به کاربران در فهم کارکرد برنامه و اقدامات متقابل خودشان

۳. اضافه کردن شخصی‌سازی برای محتوای مربوطه

در اینجا ۳ نکته بیان شده تا بتوانید از این روند نهایت استفاده را ببرید:

۱. به کاربران کمک کنید تا علت را درک کنند

در سال‌های اخیر مردم استفاده از الگوی رایج کاروسل که در آن ارزش محصول را قبل از صفحه‌ی ثبت نام توضیح می‌داد نادیده گرفتند. تحقیقات نشان داده است که بیشتر کاربران از آن صفحات پرش می‌کنند، اما حذف کامل این صفحات بدان معناست که شما فرصت خود را برای نشان دادن تمایز از دست خواهید داد.

Vevo گفته است:« ما متوجه شدیم که اکثر کاربران بدون خواندن نسخه، از کاروسل عبور می‌کنند.»

این ترکیب نشان دادن ارزش و صفحه‌ی ثبت نام، مزایایی را مشخص می‌کند اما در عین حال این گزینه‌ی انتخابی را به کاربران می‌دهد تا بدون خواندن ارزش از آن عبور کنند. کاربران را با یک روش استفاده از محصول محدود نکنید، کنار گذاشتن صفحات غیرضروری را آسان کنید.

مزایایی که با این روش نمایش داده می‌شود باید کاربر را هیجان زده کند و آن‌ها را به سمت اولین اقدام در محصول هدایت کند. درست مانند کاری که Pocket کرده است:

۲. آموزش باید یکپارچه باشد

گاهی‌اوقات یک تجربه‌ی onboarding می‌تواند ناکارآمد و بی‌فایده شود، زیرا آن تیم سعی می‌کند در یک زمان کارهای بسیاری را برای مخاطبان خود انجام دهد. جنبه‌ی آموزشیِ onboarding را مثل یک روند طولانی مدت تصور کنید. این همان تجربه‌ای است که با استفاده کردن محصول به شما ارائه داده خواهد شد.

Duolingo با ادغام کردن بخش آموزشی در مقدمه، این کار را به خوبی انجام داده است. چه زبان جدیدی را تجربه کنید و چه دارای تجربیات قدیمی باشید، هر مرحله کاربران را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کند. رابط کاربری از پیام‌های دوستانه استفاده می‌کند تا شما را مرحله به مرحله راهنمایی کند، به همین خاطر است که همیشه نحوه‌ی انجام کارهای بعدی کاملاً واضح می‌باشد.

شما نباید تمام موارد ممکن برای یادگیری را در ابتدای تجربه‌ی کاربران خود فشرده‌سازی کنید. یادگیری و آموزش دادن به آنان باید به موقع و مرتبط با شرایط آن‌ها باشد. سعی کنید زمانی به مخاطبان خود آموزش دهید که واقعاً به آن احتیاج داشته باشند. 

ویژگی UberPOOL مفهومی است که بعد از درک اولیه کاربران از نحوه پرداخت و سیستم اصلی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود. این بخش اطلاعاتی به جای تحمیل کردن مفهومی جدید در ابتدای فرآیند، چندین صفحه را نشان می‌دهد تا از سردرگمی کاربران جلوگیری کند.

۳. شخصی سازی را مرتبط نگه دارید

در آخر باید گفت که onboarding عالی به شخصی سازی محصول با محتوای مربوطه کمک می‌کند. Turbo Tax فرآیند زجرآور و گیج کننده تشکیل مالیات را آسان می‌کند و با استفاده از رابط کاربری آسان به انتخاب‌های خاص شما پاسخ می‌دهد.

وضوح و شفافیت، دوستان شما در هر تجربه‌ی onboarding هستند. هدف شما این است که مطمئن شوید کاربر کارهایی که انجام می‌دهد را درک می‌کند. این کار شما به کاربران احساس کنترل داشتن بر فرآیند را القا می‌کند. 

نتیجه‌‌گیری

Onboarding حتماً نباید خسته کننده باشد. حتماً از تصاویر ساده یا انیمیشن‌ها برای پشتیبانی کردن از داستان کلی و برند محصولات خود استفاده کنید. اگر یک onboarding به خوبی طراحی شود، می‌تواند جذابیتی عاطفی را به محصول شما اضافه کند. علاوه بر این‌ها می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف پایه‌ای و درک کردن روند اولیه ثبت نام نیز کمک کند. با این کار تجربه‌ی استفاده از محصول شما حرفه‌ای‌تر و دلنشین‌تر خواهد شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات