جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نکات و منابع آموزشی برای یادگیری جاوااسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نکات و منابع آموزشی برای یادگیری جاوااسکریپت

دقت کرده‌اید که امروزه در بین زبان‌های برنامه‌نویسی به چه میزان از جاوااسکریپت حرف زده می‌شود؟ تقریبا همه در هر سنی از جاوااسکریپت صحبت می‌کند و پلنی برای یادگیری آن دارد. در هر ماه ده‌ها فریمورک و کتابخانه متن باز جاوااسکریپتی ارائه می‌شود که این روند اصلا قابل پیشگیری نیست و رشد همچنان ادامه دارد. 

با وجود تمام این حرف‌ها، مطمئنا نام فریمورک‌های محبوب جاوااسکریپتی را نیز شنیده‌اید. ری‌اکت جی‌اس، نودجی‌اس، انگولار و… . درست است؟ اگر هم نشنیده‌اید که باید بگویم در این مطلب در ارتباط با برخی از آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر برخی از شرکت‌ها در جهان سعی دارند که به صورت Full Stack از جاوااسکریپت استفاده بکنند و این روند کاملا ملموس است. 

هدف ما از این مطلب این است که به شما یکسری نکات و منابع آموزشی را برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای در زمینه جاوااسکریپت ارائه دهیم. با این حال قبل از اینکه سراغ فریمورک‌های جاوااسکریپت بروید به شما پیشنهاد می‌کنم که به این دو نکته توجه بکنید:

  • قبل از هر کاری، در زمینه جاوااسکریپت متخصص شوید. شاید بگویید که این فکر وسواس گونه‌ای است اما باید بگویم که داشتن پایه‌ای قوی به شما کمک بسیار بهتری در زمینه پیشرفت می‌کند. واقعیت آن است که شما در صورتی که درک خوبی از جاوااسکریپت نداشته باشید نمی‌توانید نود جی‌اس، ری‌اکت جی‌اس و… را یاد بگیرید و این یک واقعیت است. وقتی درک خوبی از زبان جاوااسکریپت داشته باشید به سادگی و به بهترین شکل ممکن فریمورک‌ها و کتابخانه‌های آن را یاد می‌گیرید.
  • قبل از اینکه جاوااسکریپت را یاد بگیرید،‌ بهتر است که از اکوسیستم آن مطلع شوید. بفهمید که جاوااسکریپت چیست، چرا ساخته شده است و هدف آن در طی سال‌ها چه بوده و اکنون چه هست. با در نظر گرفتن این است موضوع، می‌توانید در یک مسیر روشن‌تر و مشخص‌تری قدم بزنید.

منابع جاوااسکریپت

بعد از آنکه دانش خوبی از مباحث تئوری پیدا کردید و فهمیدید که جاوااسکریپت چکارهایی می‌تواند انجام دهد نیاز است که یکسری از دوره‌ها را به صورت قدم به قدم طی کنید. من در این جا سعی دارم تا این دوره‌ها را به صورت یک نقشه راه به شما معرفی نمایم.

قدم اول - جاوااسکریپت

همانطور که گفتم بهترین قدم برای شروع جاوااسکریپت درک خود جاوااسکریپت است. شما باید بتوانید که جاوااسکریپت را به خوبی شناسایی بکنید و با آن کدنویسی نمایید. این کار به شما قابلیت بسیار خوبی را برای پیشرفت و جلو رفتن در دنیای جاوااسکریپت می‌دهد. 

قدم دوم – اکمااسکریپت

اگر با اکوسیستم جاوااسکریپت آشنا باشید می‌دانید که جاوااسکریپت براساس این استاندارد جلو می‌رود و به آن قابلیت‌های مختلفی اضافه می‌شود. تمام فریمورک‌های مدرنی که برای جاوااسکریپت ساخته می‌شوند براساس آخرین استانداردهای جاوااسکریپت است و یادگیری این موضوع قابلیت بسیار خوبی را برای درک فریمورک‌ها می‌دهد.

قدم سوم – نود جی‌اس

درست است که ما نود جی‌اس را به عنوان تکنولوژی برای بک-اند می‌شناسیم اما داشتن درکی کلی از ساز و کار نود جی‌اس و موضوع پکیج منیجرها برای تمام توسعه‌دهندگان جاوااسکریپت ضروری است و بهتر است همگان در ارتباط با آن نکاتی را بدانند.

قدم چهارم – تایپ‌اسکریپت

تایپ‌اسکریپت را می‌توان نسخه‌ای از جاوااسکریپت دانست که توسط شرکت مایکروسافت به صورت متن باز ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی در امر اجرا که در این زبان پیاده‌سازی شده است وجود استاتیک تایپ‌هاست که به خودی خود کمک بسیار زیادی را برای سریع‌تر شدن برنامه‌ها می‌کند. 

فریمورکی مانند انگولار در نسخه دوم خود به صورت کامل از تایپ اسکریپت برای توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. بنابراین برای درک انگولار نیاز است که تایپ اسکریپت را به خوبی بشناسید و بتوانید با آن کار بکنید.

قدم پنجم – فریمورک‌ها (انگولار، ری‌اکت، ویو جی‌اس، اکسپرس جی‌اس)

بعد از یادگیری مباحث پایه‌ای و مقدماتی حال وقت آن است که سراغ فریمورک‌های جاوااسکریپتی بروید. انگولار، ری‌اکت و ویو جی‌اس فریمورک‌هایی هستند که به شما در فرایند طراحی رابط کاربری کمک می‌کنند. همچنین اکسپرس جی‌اس فریمورکی است که براساس نود جی‌اس ساخته شده و به شما قابلیت خوبی را برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت بک-اند می‌دهد.

چند نکته مهم دیگر

مطالعه کتاب‌ها و حتی مشاهده دوره‌های آموزشی گاهی اوقات می‌توانند خسته کننده باشند و بعد از مدتی شاید این احساس به شما دست بدهد که به هیچ کجای کار نمی‌رسید. در کنار این دوره‌ها و منابع آموزشی نیاز است که به شما چند نکته مهم دیگر را توضیح بدهم که واقعا برای یادگیری جاوااسکریپت به شما کمک می‌کند.

یک اپلیکیشن ایجاد کنید

ایجاد یک اپلیکیشن ساده To-Do یا یک صفحه شخصی و یا شبکه اجتماعی کوچکی می‌تواند کار ساده و البته لذت بخشی باشد. با این حال در روال انجام پروژه با سینتکس جدید، مستندات، پیکربندی‌های مختلف و… آشنا خواهید شد، مشکلاتی را می‌بینید که هیچ دوره آموزشی به شما نمی‌گویند. بنابراین یادگیری یک فریمورک در روال انجام یک پروژه می‌تواند شما را بسیار سریع‌تر به پیش ببرد و عملکردتان را بهتر نشان دهد. 

از کامل نبودن نترسید

گاهی اوقات ما توسعه‌دهندگان تمایل زیادی به کمال‌گرایی داریم. می‌خواهیم بهترین کار را با بهترین الگوها و رویکردها ارائه دهیم. با این حال در روند یادگیری نباید آنقدرها هم در ارتباط با این موضوع که نمی‌توانید همه کار بکنید خودتان را آزار بدهید. با تجربه کردن و بدست آوردن دانش بیشتر از دوره‌ها و کتاب‌ها واقعا می‌توانید کارهای بزرگی را انجام بدهید.

مطالعه کدهای دیگران

جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در گیت‌هاب است. این بدان معناست که تقریبا بیشترین تعداد مخزن متن باز را در بین زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. به همین دلیل دست شما در مشاهده کدهای مختلف کاملا باز است. با مطالعه کدها، تجربیات جدیدی برای‌تان ایجاد می‌شود و می‌توانید مشکلات مختلفی را حل نمایید. 

درخواست برای بررسی کدها

با توسعه‌دهندگان مختلف دوست شوید و سعی کنید از آن‌ها درخواست نمایید تا کدهای شما را مطالعه نمایند. داشتن افرادی که به شما نکاتی برای کدنویسی را بگویند به نظر می‌رسد که یکی از بهترین رویکردها است. 

از StackOverflow استفاده بکنید

از سوال پرسیدن نترسید. من به شخصه زندگی بدون StackOverflow را کمی ترسناک می‌بینم. همانطور که گفتم همه چیزها را نمی‌شود در کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی مشاهده کرد. باید بتوانید از راه‌های مختلف دیگری تجربیات کسب بکنید. StackOverflow یکی از آن وبسایت‌هاست که به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

در پایان

ممکن است ما در این مطلب به صورت اختصاصی در رابطه با جاوااسکریپت صحبت کرده باشیم، اما باید بگویم که برای زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نیز چنین فرمولی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است