جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه بنا کردن پایه‌های اعتماد سبب رشد در تجارت شما خواهد شد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه بنا کردن پایه‌های اعتماد سبب رشد در تجارت شما خواهد شد

اگر عاملی وجود داشته باشد که سبب ایجاد یک رابطه کاری خوب شود، آن اعتماد است. یک رئیس می‌خواهد این رابطه بین کارکنانش برقرار شود تا بتواند به آنها اعتماد کند و برعکس، کارکنان نیز به دنبال رابطه‌ای با رئیس خود هستند که سبب برقراری اعتماد بین آن‌ها شود. این امر به ویژه در فریلنسرها صادق است. اگر بتوانید کاری کنید که مشتریان به شما اعتماد کنند، طی کردن مسیر پیشرفت و موفقیت بسیار آسانتر خواهد شد.

آن‌ها بیشتر درگیر ایده‌های خلاقانه شما خواهند بود. احتمال اینکه آن‌ها تصمیمات شما را زیر سوال ببرند کمتر خواهد شد. آن‌ها بیشتر به استخدام شما برای پروژه‌های بعدی علاقه‌مند می‌شوند. پایه ریزی اعتماد یک فرایندی است که به زمان احتیاج دارد. با انجام این کارها می‌توانید در لاین سرعت "بزرگراه اعتماد" حرکت کنید.

شفاف باشید

اعتماد داشتن به کسی یعنی اینکه او را به خوبی می‌شناسیم. با اینکه درست شناختن مشتریانتان سخت است و مشتریان هم نمی‌توانند آنطور که لازم است شما را بشناسند، این شناخت متقابل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. وقتی به آن‌ها اجازه می‌دهید تا وارد دنیای شما شوند و ببینند که در چه مکانی کار می‌کنید، به اصطلاح خودتان را از درون سایه‌ها به بیرون می‌کشید. اگر در یک فضای اداری واقعی کار می‌کنید یعنی اینکه می‌‌توانید این کار را به صورت حضوری نیز انجام دهید. قبل از شروع پروژه، آن‌ها را برای مشاوره اولیه یا یک جلسه ابتدایی دعوت کنید. می‌توانید اطراف را به آنان نشان دهید تا با محل کارتان آشنایی پیدا کنند.

کار کردن از خانه

اگر شما مانند بیشتر فریلنسرها بوده و در خانه مشغول به کار هستید، توصیه نمی‌کنم که شخصا با مشتریان روبرو شوید. با این حال، روش دیگری وجود دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد تا نگاهی به پشت پرده فعالیت‌هایتان بیاندازند: یک ویدیو تهیه کنید. 

من در سایت نمونه کارهایم چندین فیلم دارم و همه آن‌ها برای هدف مشابهی ضبط شده‌اند. آن هدف این است که به مشتریان این اجازه را بدهم تا محل کار مرا مشاهده کرده و بدانند در این مکان مشغول انجام چه کارهایی هستم. این فیلم‌ها در اختیار هر کسی که از سایت بازدید کند قرار می‌گیرد. ممکن است آنها نصف شب سایت را باز کنند، اما من همیشه برای پاسخگویی به مشتریانم در آنجا حضور دارم.

داستان خودتان را تعریف کنید

در صفحات نمونه کارهایم یک سری فیلم‌هایی را با نام "داستان‌های موفقیت" به نمایش می‌گذارم که روند پروژه‌های مختلف را از ابتدا تا انتها نشان می‌دهد. همه‌ی این فیلم‌ها یک حس فضای ایده آل را به مشتری القا می‌کنند تا آن‌ها تصور نکنند من در یک قفسه تنگ و تاریک مشغول به کار کردن هستم. این فیلم‌ها نه تنها آنچه را که انجام می‌دهم نشان داده، بلکه نشان می‌دهد چگونه به مشتریان قبلی نیز کمک کرده‌ام. بعد از تماشای چند مورد از اینگونه فیلم‌ها، مشتریان آینده نگر احساس می‌کنند که مرا به صورت حضوری ملاقات کرده‌اند و این یک شروع عالی برای ایجاد اعتماد است.

به تجارت آن‌ها علاقه‌مند شوید

 احتمالا قبل از اینکه یک پروژه‌ی جدید را شروع کنید، سوال‌های زیادی را در مورد تجارت مشتری خود می‌پرسید. این یک روش کاملا استاندارد است و شما برای تصمیم گیری آگاهانه به این اطلاعات نیاز دارید. اما چرا یک قدم جلوتر نرویم تا نگاهی به کسب و کار مشتریان خود بیاندازیم؟

از مشتریان خود بخواهید تا اطراف را به شما نشان دهند. با برخی از کارمندان ملاقات کنید.

با انجام این کار شما تصویری شفاف‌تر از تجارت و مکان کاری مشتریان خود بدست خواهید آورد. بهترین قسمت این ماجرا این است که در حالیکه شما در آنجا مشغول شناختن آن‌ها هستید، آن‌ها نیز در همان زمان مشغول شناختن شما هستند.

همه برای یکی، یکی برای همه

یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌توانید با مشتری رابطه‌ای بر پایه اعتماد ایجاد کنید این است که هر دوی شما یک ذهنیت درست و مشابه را انتخاب کنید. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند موفقیت شما مال آن‌هاست و شکست آن‌ها شکست شماست. در واقع درک این نکته می‌تواند بسیار ساده باشد: فقط از کلمات "ما" و "مال ما" استفاده کنید. برای مثال:

« اگر ما بخش تماس را در سمت چپ  و درست زیر لوگو قرار دهیم، خواهیم دید که کارآیی بهتری خواهد داشت.»

« من دوست دارم نظرات شما را در مورد این مرحله از پروژه‌مان بشنوم.»

درگیر شدن با مشتری و نشان دادن چنین مالکیتی در پروژه، به مشتریان شما نشان می‌دهد که عمیقا مشغول به کار هستید و فقط حکم یک پیمانکار را ندارید که با تمام شدن پروژه بیایید و بروید.

مراقب سرمایه آن‌ها باشید 

هیچ مشتری‌ای نمی‌خواهد از لحاظ مالیمورد سو استفاده قرار گیرد. این حس ترس می‌تواند مانع به وجود آمدن اعتماد در دو طرف شود. زمانی که مشتری شما احساس کند که می‌تواند به شما اعتماد کند تا طبق حقوقی که توافق شده، بهترین خدمات را ارائه دهید، پایه‌های اعتماد به وجووذ خواهد آمد. پیام واضحی که در اینجا وجود دارد این است که همیشه به بودجه تعیین شده برای پروژه پایبند باشید. اگر دامنه‌ی کاری شما به خاطر خواسته‌های مشتری افزایش پیدا کرد، قبل از انجام دادن خواسته‌های اضافه‌ی او به او بفهمانید که اعمال این تغییرات در نرخ نهایی شما تاثیر خواهد گذاشت. شما می‌خواهید آن‌ها ببینند که شما مسئولیت پول و سرمایه آن‌ها را به گردن گرفته‌اید.

شما به آن احتیاج ندارید، آیا می‌خواهید از آن بگذرید؟

راه دیگری برای نشان دادن این امر وجود دارد و آن این است که همیشه در مورد هزینه‌های غیرضروری با مشتری خود صادق باشید. به عنوان مثال ممکن است یک مشتری برای طراحی سایت خود خواسته‌ای گران اما غیرضروری داشته باشد. یک روش آسان و وسوسه انگیز برای پاسخ به این خواسته آن‌ها این است که فقط کاری که می‌گویند را انجام دهید چون به هر حال این پول قرار است در جیب شما برود و از همه این‌ها بگذریم آن‌ها خواسته‌اند که این کار را انجام بدهید.

اگر می‌خواهید اعتماد بیشتری را به وجود آورید، باید روک و پوست کنده صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که هزینه آن‌ها تاثیری در ارزش نتایج نخواهد داشت. حتی اگر آن‌ها به هر روشی آن را بخواهند، اینکه شما تلاش داشتید تا کمتر پول بگیرید و هزینه‌ها را کمتر کنید سبب می شود تا متوجه شوند که آینده و تجارت آنها برایتان مهم است.

تقاضای یک گواهی کنید

امیدوارم پس از اتمام پروژه توانسته باشید اعتماد مشتری خود را به درست آورده باشید. اما هنوز یک کار دیگر وجود دارد که می‌توانید برای افزایش احساسات مثبت آن‌ها انجام دهید: از آن‌ها بخواهید تا شما را توصیف کنند یا اینکه بهتر از به جای وصف کردن شما از آن‌ها بخواهید تا برایتان نظر و بازخورد بنویسند. این نظرسنجی باید شامل سوالاتی باشد که نظر آن‌ها را در مورد پیشرفت و رویکرد پروژه بپرسد. هر سوال باید جنبه متفاوتی از پروژه را در بر بگیرد و باید پاسخ مثبتی را ایجاد کند. به خاطر سپردن اینکه روند کار چقدر خوب پیش رفته است، چقدر آن‌ٔها از کار کردن با شما لذت برده‌اند و نوشتن این مسائل روی کاغذ تجربه‌ای را در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند که باعث می‌شود دفعه‌ی دیگری هم که به کمک نیاز داشتند با شما تماس بگیرند.

پرسیدن نظر آن‌ها نشان دهنده‌ی این است که برای آن‌ها ارزش قائل هستید. این کار باعث می‌شود که یک برگ برنده دیگر را نیز در اختیار داشته باشید.

نتیجه گیری 

پس از تکمیل نظرسنجی، از مشتری خود به خاطر وقتی که گذاشته تشکر کنید. از آن‌ها بپرسید که اگر نظراتشان را در سایت به عنوان رضایت مشتری قرار دهید عیبی دارد یا نه. طبق تجربه من آنها همیشه با رویی باز درخواست شما را قبول می‌کنند. حالا شما یک مشتری راضی دارید که به شما اعتماد دارد و یک بازخورد را در دست دارید که می‌توانید در سایت خود قرار داده تا اعتماد مشتری بعدی را جلب کنید. دایره‌ی اعتماد همچنان ادامه دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است