تست کاربری در تجربه کاربری به چه معناست و به چه صورتی باید انجام شود؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

تست کاربری در تجربه کاربری به چه معناست و به چه صورتی باید انجام شود؟

تست کردن یکی از بخش های کاری یک متخصص تجربه کاربری است و در کل طراحی تجربه کاربری نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده از این حالت بهترین راه برای حذف کردن مشکلات و دشواری های کاربر در جاهایی از طراحی است که به صورت ناخواسته و یا ندانسته درست شده است. 

تحقیقات کاربری کاری است که شرکت‌های موفق در بازه‌های زمانی به صورت مداوم انجام می‌دهند، این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا طراحی را مبتنی بر تصمیمات بسازند، این کار باعث می‌شود که استفاده‌پذیری وبسایت بهبود یابد و نیازهای کاربران برآورده شود. گوگل، فیسبوک و توییتر همگی تیم‌های تحقیقات کاربری منحصر به فردی را دارند.

۱. تا جایی که می‌توانید زود روند تست را شروع کنید.

اگر زود روند تست را شروع کنید، پیاده سازی تغییرات برای شما ساده تر خواهد بود و در همین حال انجام تغییر در زودترین زمان ممکن می تواند تاثیر بسیار بیشتری روی کیفیت کدها و محصول به وجود بیاورد. 

نکات:

  • هیچوقت منتظر یک محصول کامل –از هر جهتی- نباشید، در هر صورت برای اینکه بهتر مشارکت کننده های پروژه را نیز از آنچه که شما نیاز دارید به آن برسید، آگاه کنید، باید نمونه ها و طرح ها را تست و آزمایش نمایید. یکبار شما تصمیم می‌گیرید که کدام قسمت از وظایف کاربری تست شود و پس از آن شروع به اعتبارسنجی طراحی می کنید.
  • در کنار این می‌توانید تست استفاده پذیری را شامل آن کنید. زمانی که شما یک نمونه در دست دارید، از اداره خارج شوید و آن را با افرادی که به افراد هدف شما نزدیک تر هستند به اشتراک بگذارید. اینگونه می‌توانید تست بهتری نیز داشته باشید.

۲. دورنمای کلی را از آزمایش‌تان در نظر داشته باشید.

مانند کریستال در رابطه با اهداف‌تان روشن باشید. مطمئن شوید تنها سوالاتی را می‌پرسید که به جواب‌شان نیاز دارید. قبل از انجام تست کاربری شما باید از خودتان یک سوال را بپرسید:

  • من از این تست به چه چیزی نیاز دارم؟

بعد از آن با درک اینکه به چه چیزی نیاز دارید می توانید پرسشنامه خود را براساس اهداف داخل ذهن‌تان بنویسید.

۳. سوالات بدون قید و بند بپرسید

سوالات بسته و محدود که جواب آن ها صرفا یک بله یا خیر و یا سوالات چند گزینه‌ای باعث می شود که شما به تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید دسترسی پیدا نکنید، در حقیقت سوال هایی که باز هستند و جواب آن ها به تعداد هر کاربر می تواند متفاوت باشد به شما چیزهایی را می‌دهد که خودتان حتی در رابطه با آن ها فکر نکرده‌اید. بگذارید در این رابطه از زبان مشتری و استفاده کننده چیزی یاد بگیرید.

۴. با طراحی به عنوان یک پروسه پویا برخورد کنید

بسیاری از طراحان دید خطی نسبت به پروسه طراحی دارند، آن ها فکر می‌کنند که طراحی از یک تحقیق شروع می‌شود، بعد از آن یک نمونه و در نهایت انجام تست کاربری و تمام. اما با این وجود طراحی پروسه‌ای است که باید به صورت کاملا پویا با آن برخورد شود.

در طراحی تجربه کاربری فییدبک های منظم بخش اساسی از آن را تشکیل می دهند.

انجام آزمایش و تست کردن درست به اندازه کدنویسی، طراحی و دیگر نیازمندی‌ها، برای تولید یا طراحی یک محصول مناسب و با کیفیت مهم است. در فرایند انجام کارهایی مانند کدنویسی، طراحی و... داشتن تست‌های کاربری متفاوت با فاصله های زمانی مختلف بسیار مهم است.

۵. با کاربران واقعی تست را انجام دهید

طراحی‌تان را براساس تست کاربران واقعی اعتبار سنجی نمایید. مطمئن شوید وقتی فرایند تست را انجام می دهید آن را تنها با اعضای خانواده انجام نداده باشید. شما باید کاربران مستقل و بی طرف را برای اینکار انتخاب نمایید.

نکته: وقتی موضوع تست طراحی تجربه کاربری پیش می آید معمولا برخی از افراد کاربران را در بدترین شرایط و سناریو ها قرار می‌دهند برای مثال افرادی را انتخاب می‌کنند که هیچ آشنایی با نرم افزار ندارند و از آن ها می‌خواهند تا طراحی شما را اجرا نمایند. با پیاده سازی چنین حالتی به سادگی می‌توانید تشخیص دهید که کدام قسمت از برنامه شما ساده و واضح نیست.

۶. کاربران روی وظایف تمرکز کنند

وقتی وظایفی را برای کاربران تعیین می کنید بسیار پر ارزش است اگر از آن ها بخواهید که درمورد محصول فکر کنند و یا اینکه به هر یک از المان های داخل رابط کاربری امتیازی بدهند. این طرز کار بهتر از حالتی است که در آن شما وظایفی را بنویسد تا کاربر با تلاش به آن ها برسد، در چنین حالتی شما بازخورد مستقیم و طبیعی خواهید داشت. برای مثال وقتی آن ها در حال تست کردن یک نسخه بازطراحی شده از وبسایت هستند:

  • بد: در مورد وبسایت ما چه فکری می‌کنید؟ از نمره ۱۰ به استفاده پذیری سرویس‌های ما چه امتیازی را می‌دهی؟
  • بهتر: در کجای وبسایت برای اولین بار که صفحه باز شد کلیک کردید؟

۷. رفتارها را مشاهده کنید

خیلی مهم است که روی گوش دادن به کاربر و مشاهده کردن رفتارهای وی تفاوت قائل شوید. در حالی که هر دو حالت اطلاعات مفیدی را برای طراح تجربه کاربری فراهم می‌کند، اما اشتباهی که اغلب طراحان انجام می دهند این است که روی گوش دادن به کاربر تمرکز بیشتری می کنند. مشاهده کردن رفتارهای کاربر می تواند از پوشاندن برخی مسائل مهم جلوگیری کند و در زمان کوتاهی چیزهای مهمی را آشکار سازد. 

۸. تمام اعضای تیم را در فرایند مشارکت دهید

خیلی مهم است که بتوانید تمام اعضای تیم توسعه دهنده محصول را در فرایند تست کردن شرکت دهید. داشتن همچنین فرصتی که تمام تیم بتوانند کارهای کاربر را مشاهده کنند، حالتی را ایجاد می کند که در آن توسعه دهندگان و ... بهتر می توانند مشکلات استفاده پذیری و موارد دیگر را درک کنند.

نکته‌ها:

  • اگر مشارکت کردن تمام اعضای تیم در چنین حالتی غیر ممکن است می‌توانید از صفحه دسکتاپ فیلم گرفته و آن را با اعضا به اشتراک بگذارید.
  • هرکسی که در انجام تست شرکت دارد باید از مشاهدات خود یادداشت برداری کند و چیزهایی که احساس کرده اند و متوجه شده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند. شما به عنوان مدیر اصلی پروژه باید تمام این یادداشت ها و نقطه نظرات را جمع آوری کرده و آن ها را اعمال نمایید.

۹. به کیفیت فکر کنید نه به کمیت

بسیاری از شرکت ها آزمایش کردن را به کلی انجام نمی‌دهند یا برخی دیگر بعد از عرضه محصول آن را تست می‌کنند چون فکر می‌کنند این کار هزینه بردار است و ممکن است زمان زیادی بطلبد. اما واقعیت آن است که انجام دادن تست نه هزینه بردار خواهد بود نه آن قدر‌ها هم زمان بر. NNGroup در یک تحقیق نشان داده اند که:

  • تست کردن تنها با ۵ فرد ۸۵ درصد مشکلات دسترسی پذیری را آشکار می کند.

پس شما می توانید گروه کاری از مردم را تشکیل دهید و تک به تک عملکرد و شیوه کار کردن با نمونه‌تان را مشاهده کنید.

۱۰. هیچوقت سعی نکنید همه چیز را در یک زمان حل کنید

خیلی ساده بگویم که چنین کاری غیر ممکن است. بجای این کار ابتدا مشکلات اساسی و بزرگ را حل نموده و سپس از ابتدا عملیات تست را انجام دهید. بهترین آزمایش آنی خواهد بود که در آن برای حل مشکلات، شما از بهترین توانایی‌هایتان و فییدبک ها استفاده می‌کنید. 

در پایان

تست کردن یک طرح یا پروژه مسئله ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذرید، با وجود آنکه مسئله ساده‌ای است اما انجام ندادن آن ممکن است به نقطه شکستی برای تبدیل کردن ایده‌های‌تان به واقعیت مبدل شود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا