توجهات کلیدی تجربه کاربری برای بهتر کردن صفحات محصولات فروشگاهی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

توجهات کلیدی تجربه کاربری برای بهتر کردن صفحات محصولات فروشگاهی

طراحی کردن وبسایت هایی که مربوط به محصولات فروشگاهی هستند، بسیار سخت و پیچیده است، بخصوص زمانی که قرار است وبسایت شما با دیگر وبسایت‌های در این زمینه رقابت کند. اولا باید گفت که تجارت الکترونیکی به سرویسی گفته می شود که مشتری فقط بابت چیزهای خوب از آن خرید می کند. پس قابلیت استفاده بالا و دسترسی پذیری مناسب یکی از کلیدهای اصلی در طراحی چنین وبسایت هایی است. به عنوان فردی که مشغول کار تجارت و بیزینس است حتما می دانید تهیه کردن محصولی که واقعا مشتری آن را می خواهد چقدر مهم و موضوع حیاتی است. خواه این محصول در قفسه های مغازه باشد و یا در یک وبسایت.

تمام این موارد باید براساس آیتمی تحت عنوان تجربه کاربری یا UX باید انجام بگیرد. برای مثال وقتی که می خواهید صفحه‌ای برای نمایش جزئیات محصول بسازید، باید جزئیات کامل باشد و علاوه بر آن به سادگی در اختیار کاربر قرار بگیرد، توضیحات محصول قابلیت درک بالایی داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی که باعث بشود کاربر سردرگم شود خودداری کنید.

موردی که در حال حاضر باید به آن دقت کرد این است که انجام اینکارها آنقدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. طراحی یک صفحه برای محصولات تجاری کار سختی است و برای طراحی آن باید قوت فکر کردن و بررسی موارد بسیاری را داشته باشید تا بتوانید یک صفحه عالی و مناسب بسازید. برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در رابطه با تجربه کاربری مربوط به صفحات محصولات در یک وبسایت تجاری اطلاعات بیشتری کسب کنند، این مقاله شروع خوبی است.

نام محصول

نام محصول در نگاه اول باید قابل خواندن باشد. این اولین چیزی است که هر مشتری همراه با تصویر محصول مشاهده می کند. نام محصول باید به یک حالت استاندارد نوشته شده باشد. در یک حالت استاندارد معمولا هر چیزی که راجع به معرفی اولیه محصول (نام محصول، برند محصول، نوع محصول و … ) است قرار می گیرد. 

پیروی کردن از این حالت در پیدا کردن سریعتر محصول توسط کاربر کمک می کند و نتایج جستجو مرتبط‌تری را به آنها می دهد. به کار بردن این حالت باعث می شود کاربر بتواند همزمان با وجود توضیحات مربوط به محصول شناختی کلی از محصول پیدا کند.

تصویر محصول

یکی از مهمترین نکات موضوع مربوط به تصویر محصول است. تصویر محصول باید ساده، جذاب با اطلاعات مفید باشد. حالت تصویر نیز باید با کیفیت قابل بررسی باشد. اگر در تصویر از یک پشت زمینه همخوان با محصول اصلی نیز استفاده شود که خیلی بهتر است.

یکی از مواردی که به تجارت الکترونیک چنین وبسایت هایی بسیار آسیب می زند نبود تصویر برای نمایش محصول است. اینگونه حس نارضایتی و بی اعتمادی در کاربر ایجاد می شود و نمی توانند مشاهده کنند چیزی که قرار است تحویل بگیرند چه شکلی است.

در انتخاب تصویر دقت کنید، سعی کنید تصویری را قرار دهید که در آن اطلاعاتی از محصول را به کاربر بدهد، اطلاعاتی مانند اینکه این محصول چه ویژگی هایی دارد و چیزهایی از این قبیل. 

گالری / تصاویر بیشتر

داشتن یک گالری از تصاویر مربوط به محصول و قراردادن آن در قسمت کناری وبسایت یک استاندارد جدید و بسیار کاربردی است. بسیاری از مردم معتقتد هستند که دیدن یک تصویر کافی نیست و می خواهند محصول مورد نظرشان را از زاویه های دیگری نیز مشاهده کنند. بنابراین اگر می خواهید که وبسایتی با تجربه کاربری بالاتری داشته باشید استفاده از چنین حالتی می تواند بسیار مفید باشد. اگر بتوانید تصاویر را در یک جدول زیبا نشان دهید، کار تمیزتر و زیباتر می شود.

مشخصات

این بخش مهمترین قسمت صفحه به حساب می‌آید و شامل اطلاعات کامل و بسیار دقیق از محصول است. 

راه های زیادی برای طراحی این قسمت وجود دارد، برخی از وبسایت ها در این قسمت اطلاعات را به صورت جدول قرار می دهند و یا برخی دیگر که اطلاعات را در چند پاراگراف می نویسند. البته وبسایت هایی نیز وجود دارد که از هر دو حالت پیروی می کند. اطلاعات محصول مانند وزن، رنگ، اندازه و … بهتر است که برای خوانایی بیشتر ابتدا در جداول قرار گرفته باشند و بعد از آن اگر خواستید می توانید در رابطه با آنها توضیحاتی نیز بنویسید. 

یک مثال خوب می تواند تصاویر زیر باشد:

قیمت

یکی دیگر از بخش های مهم در طراحی صفحه محصول بخش قیمت آن است، در واقع بخشی که به سوال کاربر درباره «این محصول چقدر است؟» جواب می دهد. قیمت محصول باید به سادگی و آسانی قابل دیدار باشد. بهترین مکان برای قرار دادن قیمت می تواند کنار عنوان محصول و یا تصویر آن باشد. 

برای وبسایت هایی که جهانی هستند و به چند کشور مختلف محصول می فرستند قرار دادن قسمتی برای محاسبه قیمت براساس پول آن کشور و محاسبه هزینه های حل و نقل نیز می تواند مفید باشد. اگر در وبسایت برای مدتی تخفیف قرار داده‌اید سعی کنید کاربر را از این تخفیف مطلع سازید. برای روی قیمت اصلی یک خط بکشید و قیمت تخفیف خورده را در کنارش قرار دهید. 

دکمه خرید / اضافه کردن به سبد خرید

این نکته چیزی است که در طراحی وبسایت فروشگاهی نباید درباره آن اشتباه کنید. دکمه باید به صورت واضح قابل دیدن باشد و طوری قرار بگیرد که در تداخل با المنت های دیگر وبسایت نباشد. مطمئن شوید که برای اضافه کردن محصول به سبد خرید، کاربر فقط به یک کلیک برای اینکار نیاز دارد. در نهایت از کارایی صحیح دکمه آگاهی پیدا کنید.

در پایان

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که چگونه این چیزهای کوچک اما مهم در خرید چیزی که مشتری می خواهد چه‌قدر مؤثر است. طراحی و نگه داری یک وبسایت فروشگاهی بسیار سخت است، حتی از فروش محصولات به مشتری ها و خوشحال نگه داشتنشان نیز سخت تر و مشکل‌تر است. 

اگر تمام این موارد که ذکر شدند را در کارهای‌تان استفاده کنید مطمئنا وبسایت بسیار خوبی خواهید داشت که به کمک تجارت الکترونیکی‌تان آمده است. در پایان تنها چیزی که مطمئنا با آن سر و کار خواهید داشت بازدید زیاد مشتریان و خرید محصولات توسط آنها است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید