هر آنچه که باید درباره طراحی UX (تجربه کاربری) و GDPR بدانید

گردآوری و تالیف : عرفان کاکایی
تاریخ انتشار : 15 خرداد 1397
دسته بندی ها : تجربه کاربری

اینترنت جایی است که ما مقدار زیادی از زمان خود را در آن صرف می کنیم. چه در حال کار کردن، مطالعه یا ارتباط با دیگران. و اگر در زندگی واقعی قوانین و مقررات واضحی درباره حریم خصوصی و زندگی شخصی وجود دارد، همه چیز بر روی اینترنت به کلی متفاوت است.

در پرتو رسوایی های حریم خصوصی و تداخل افزایش یافته دولت های محلی در مقررات وب اخیر، دیر یا زود باید سر و کله مقررات محافظت اطلاعات عمومی (GDPR = General Data Protection Regulation) پیدا می شد.

محافظت اطلاعات به مدت چهار سال بود که در فرایند اصلاح به سر می برد، و GDPR یکی از کامپوننت های اصلی این چارچوب بود.

GDPR چیست؟

GDPR یک مقررات اتحاد اروپایی (EU = European Union) جدید درباره محافظت اطلاعات و حریم خصوصی است که از 25 می 2018 به کار افتاد. این مقررات در درجه اول بر پایه فرایند دریافت و مدیریت داده های کاربر است، که به شهروندان EU کنترل بیشتری بر روی حریم خصوصی شان بر روی وب می دهد.

این مقررات قطعا تغیررات بزرگی به نحوه تجارت آنلاین اعمال می کند. اما همچنین محیط نظارتی بر روی تمام اعضای EU را ساده تر می کند، که باعث ساده تر شدن مطابقت با نیازمندی ها می شود.

درک این که GDPR یک دستور العمل نبوده، بلکه یک مقررات است که در آن نیازی به ایجاد تغییر در قوانین توسط دولت ها نیست، مهم است. گرچه، همچنان برای کمپانی های در حال پردازش داده های شهروندان EU قابل اقدام است. به علاوه، عدم مطابقت با GDPR به مجازات پرداخت 4% سود کلی یا 20 میلیون یورو، هر کدام که بیشتر باشد ختم می شود.

تجارت ها باید سیاست های حریم خصوصی فعلی خود را با GDPR تطبیق دهند، که این چالش جدیدی برای تجربه کاربری محسوب می شود.

قبلا، جمع آوری داده ها و پردازش اطلاعات بخشی از شرایط و ضوابط عمومی بود، که معمولا کسی آنها را نمی خواند. پس تعداد خیلی کمی از کاربران می دانستند که چه کسی و چگونه داده های شخصی آنها را پردازش می کرد. GDPR شفافیت بیشتری به این شرایط و ضوابط می آورد، و به کاربران اجازه می دهد که به سادگی بدانند به چه چیز هایی رضایت می دهند.

اما قبل از ورود به پیامد های GDPR بر روی UX، می خواهم بدانید که این مقاله به هیچ وجه هیچ نصیحتی را به هیچ شکلی شامل نمی شود. برای تطابق با نیازمندی های GDPR، باید به سراغ مشاوران حرفه ای بروید.

GDPR برای UX چه معنایی دارد؟

مقررات به خودی خود سندی طولانی هستند که محدوده ای از مشکلات حفاظت اطلاعات را پوشش می دهند، اما دو جنبه اصلی وجود دارند که تجربه کاربری را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند:

  1. رضایت کاربر
  2. حق کاربران برای مدیریت یا حذف داده هایشان

رضایت

در مقررات GDPR، رضایت مشتری به صورت زیر تعریف شده است.

«هر نشانه آزاد، دقیق، با جزئیات و یکپارچه درباره خواسته های شخص، که شخص به وسیله آن ها، به صورت بیانیه، یا هر عملی که موافقت با پردازش داده های مربوط به او را نشان می دهد.»

باید کاملا واضح باشد که کاربر به شما به عنوان یک تجارت یا یک کنترل کننده اجازه داده باشد که داده های شخصی شان را جمع کرده، و پردازش کنید.

حال، بیایید ببینیم که چگونه می توانید اشکال جمع آوری اطلاعات خود را در جهت تطابق با این نیازمندی ها اصلاح کنید.

  • با بررسی الگوی گردش کاربران فعلی شروع کنید. آیا شما اطلاعات و جزئیات کافی درباره نحوه پردازش داده های کاربر ارائه می کنید؟
  • مطمئن شوید که هیج گونه هیچ Checkbox که به طور پیشفرض تیک خورده باشد، یا هر شکل دیگری از موافقت پیشفرض نداشته باشید. این درباره همه چیز، حتی ایمیل و اخبار نیز صدق می کند.
  • کاربران باید بتوانند در هر لحظه از رضایت دست بکشند، و شما باید به وضوح به آنها بگویید که چگونه این کار را انجام دهند.
  • برخی درخواست های رضایت، مثل ارتباطات بازاریابی، باید از شرایط و ضوابط عمومی جدا باشند.
  • رضایت های مورد نظر خود را به صورت دانه دانه بیان کنید و درباره این که رضایت چه کار هایی را می خواهید، واضح باشید. برای هر رضایت، در بخش مختلفی درخواست کنید.
  • نام کنترل کننده هایی که داده ها را پردازش می کنند، ذکر کنید.

در حالی که فراهم کردن تمام این اطلاعات برای کاربر عادلانه و مهم است، نباید تجربه کاربر را سخت تر کند. این یک چالش واقعی است.

وبسایت H&M UK قوانین جدید GDPR را استفاده کرده، و کاربران جدید بر روی وبسایت خود را اینگونه خوشامد گویی می کنند:

GDPR بدانید

نکته خوب درباره این Popup این است که سریعا توجه کاربر را جلب کرده، و آنها از به روز رسانی های سیاست های حریم خصوصی به روش دوستانه ای مطلع می کند. اگر به Microcopy توجه کنید، H&M عبارات قانونی را به زبان ساده تری ترجمه کرده است. همچنین صفحه ای جدا ساخته اند، که تمام داده های حریم خصوصی و پردازش ها را به صورت قابل هضمی شامل می شود.

وقتی که بحث جلب رضایت کاربر به روش ساده می شود، ASOS و IKEA مثال خوبی را دارا می باشند.

GDPR

چک باکس های ساده راه خوبی برای این که بگذاریم کاربر ها انتخاب کنند که چه ارتباطاتی می خواهند داشته باشند، هستند. و از آنجایی که کاربران به مواردی که انتخاب کرده اند علاقه دارند، این ممکن است بازایابی ایمیلی را نیز بهبود بخشد.

Ikea با جداسازی سیاست های حریم خصوصی از شرایط و ضوابط عمومی وبسایت، چند قدم نیز جلوتر رفته است.

GDPR

مشخص نیست که این تغییرات چگونه نرخ های ثبت و تبدیل را در مسیر طولانی در پیش رو تغییر خواهند داد. پس خوب است که بر روی Microcopy و UI در محدوده های موجود آزمایشاتی انجام دهید تا ببینید که کدام گزینه بهترین کارایی را دارد.

نمونه دیگری از ASOS نشان می دهد که چگونه می توانید به صورت دوستانه ای به کاربران اجازه دهید که رضایت خود را اعلام کرده، و پس بگیرند.

GDPR

هنگامی که شما تجربه کاربری خود را با GDPR تطابق می دهید، در نظر داشته باشید که هر چیزی نیاز به رضایت کاربر ندارد و نیازی نیست که در UX با اضافه کردن درخواست های رضایت بیهوده اختلال ایجاد کنید. برای مثال، ارسال ایمیل هایی درباره فراموش کردن رزور کردن هتل می تواند حتی بدون داشتن رضایت کاربر نیز قانونی باشد. به این دلیل است که بهتر است به یک نماینده قانونی به عنوان بخشی از بهینه سازی تجربه کاربری خود با GDPR مراجعه کنید.

حق کاربر برای مدیریت و حذف داده ها

پس از به عمل آمدن GDPR، کاربر ها کنترل بیشتری بر روی داده ها و حساب های خود خواهند داشت. آنها قادر به تغییر اولویت ها و حذف حساب های خود نیز خواهند بود. هر کاربری حق درخواست حذف داده ها و دریافت پاسخ رسمی از کمپانی در کمتر از یک ماه را خواهد داشت.

چالش UX این است که این ویژگی را به گونه ای به اجرا بگذارند که ساده باشد، و به خوبی به کاربر ها در مدیریت داده هایشان کمک کند. اما همچنان هدف اصلی تجارت، یعنی جذب مشتری را نیز دنبال کند. بیایید نگاهی به چند مثال از برند های بزرگ داشته باشیم.

GDPR

MailChimp بسیار ساده است و به کاربران حق حذف یا دانلود داده ها را در تنظیمات حساب می دهد.

Canva هم همه چیز را ساده و قابل دسترسی نگه داشته است. گرچه، کاربران حق دانلود تمام داده ها را قبل از حذف ندارند.

canva

مثال دیگر از Microcopy و UX از Buffer می آید. اول از همه، گزینه Leave Buffer جایی در بخش Fine Print تنظیمات حساب مخفی شده است. Fine Print یک آیتم در منو است، که همیشه در دسترس است.

ایده اصلی پشت این، این است که اگر کاربر ها از خدمات شما راضی نیستند، راهی برای توقف استفاده از آن ها را داشته باشند. پس هیچ سودی در مخفی کردن این گزینه وجود ندارد.

ختم کلام

GDPR فرا رسیده، و اگر UX وبسایت خود را از نظر محافظت اطلاعات و حریم خصوصی بررسی نکرده اید، حال زمانش است. این مقررات قدمی دیگر در جهت ساخت یک تجربه کاربری امن و واضح در تمام وبسایت ها و پلتفرم ها هستند. آنها به کاربران کنترل بیشتری بر روی داده های خود داده، و ابزار بیشتری برای مطلع بودن و انجام کار های مورد نیاز در زمان احساس نا امنی فراهم کرده اند.

منبع

مقالات پیشنهادی

10 قطعه کد jquery که هر طراحی باید بدانند | قسمت اول

امروزه jquery به یکی از عضوهای جدایی ناپذیر طراحی وب تبدیل شده که همه طراحا یا با اون آشنا هستن یا خیلی خوب اونو میشناسن و میدونن که چه نقش مهمی درطرا...

10 قطعه کد jquery که هر طراحی باید بدانند | قسمت دوم

امروزه jquery به یکی از عضوهای جدایی ناپذیر طراحی وب تبدیل شده که همه طراحا یا با اون آشنا هستن یا خیلی خوب اونو میشناسن و میدونن که چه نقش مهمی درطرا...

جدیدترن ابزار طراحی و برنامه نویسی وب - مهر 94

تحولات دیگه بصورت گذشته هر سال یا هر ماه اتفاق نمیوفته بلکه بصورت لحظه ای همه چی متحول میشه این قانون بر اینترنت و طراحی و برنامه نویسی وب هم حکم میکن...

نکات ux برای تسلط بر طراحی مجدد بعدی وب سایت

تجارت می تواند تنها در عرض چند سال متحول شود. 24 ماه قبل ، موبایل بیانگر حدود 10 درصد کل ترافیک اینترنت بود.امروزه به 25 درصد رسیده است و گوگل تغییرات...