طراحی وب، توسعه وب، رابط کاربری و تجربه کاربری: تفاوت‌ها و شباهت‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

طراحی وب، توسعه وب، رابط کاربری و تجربه کاربری: تفاوت‌ها و شباهت‌ها

طراحی وب، توسعه وب، رابط کاربری و تجربه کاربری اصطلاحاتی هستند که در زمان گفتگو راجع به یک وبسایت بکار برده می‌شوند. با وجود آنکه هر کدام از این موارد معنا و مفهوم مستقلی دارند اما گاهی اوقات بجای یک دیگر استفاده می‌شوند. اما بسیار مهم است که بتوانیم آن‌ها را از همدیگر جدا کنیم و تفاوت‌های آن‌ها را متوجه شویم. به همین دلیل امروز در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم تا شما را با تفاوت‌ها و شباهت‌های چهار اصطلاح طراحی وب، توسعه وب، رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا کنیم.

طراحی وب

هر المانی که شما روی یک وبسایت مشاهده می‌کنید، اعم از لایه‌بندی، گرافیک، رنگ‌، متن، ویدیو و حتی المان های بصری رابط کاربری و تجربه کاربری، همگی بخشی از طراحی وب هستند. بنابراین هر چیزی که روی یک وبسایت قرار می‌گیرد بخشی از طراحی وب است. فرایند طراحی وب با ایجاد طرح‌های اولیه، طراحی لایه‌بندی و نمونه‌سازی انجام می‌شود. بنابراین کدنویسی بخشی از طراحی وب نیست.

در زمانی که قصد ایجاد یک وبسایت را دارید، طراحی وب یکی از المان‌های پایه‌ای به حساب می‌آید. در کنار تجربه کاربری و رابط کاربری، طراحی وب وظیفه تعیین کارایی کلی وبسایت در ابتدا را دارد. طراحی وب باید کاری کند که تجربه کاربری بالایی در وبسایت جریان داشته باشد. بنابراین بحث UI و UX نیز بخشی از خود طراحی وب هستند. مکان قرارگیری المان‌های مختلف، دکمه‌ها، فرم‌ها و… نیز بخشی از تصمیماتی هستند که در روال طراحی وب گرفته می‌شوند.

به صورت کوتاه، طراحی وب شامل هر چیزی می‌شود که شما روی صفحه موبایل، تبلت، دسکتاپ و یا لپ‌تاپ خود مشاهده می‌کنید. زمانی که خواستید یک طراح وب را استخدام کنید به توانایی‌ها وی برای یک امر خاص دقت کنید. برای مثال زمانی که قصد ایجاد یک وبلاگ را دارید، طراح وب باید توانایی خوبی در ارتباط با لایه‌بندی و تایپوگرافی داشته باشد. اگر قصد ایجاد وبسایت فروشگاهی دارید، طراح وب باید روش‌های مختلف برای بهینه‌سازی تجربه کاربری در جهت تبدیل کاربر به مشتری را بداند.

توسعه وب

توسعه وب شاخه‌ای است که در آن سعی می‌شود تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، فریمورک‌ها و ابزارهای متفاوت، یک وبسایت را ایجاد کنند. حتی ایجاد یک وبسایت تک صفحه‌ای ساده با استفاده از HTML و CSS نیز خود بخشی از توسعه وب است. پس گستره منحصر به فردی از کد را در نظر نمی‌گیریم، می‌شود یک وبسایت تنها ۲۰۰ خط کد داشته باشد و یا می‌تواند از ۲ میلیون خط کد تشکیل شده باشد.

اوایل در دنیای وب، توسعه‌دهندگان وب تنها قادر به ایجاد وبسایت‌های ایستا بودند، اما حال آن‌ها می‌توانند وبسایت‌های پویا را با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف ایجاد کنند.

توسعه‌دهنده وب باید کدنویسی وبسایت را انجام دهد. به صورت کلی این کدنویسی به دو قسمت تقسیم می‌شود. Front-End و Back-End. کدنویسی بخش Front-End مربوط به کدنویسی لایه نمایش وبسایت است در حالیکه بخش Back-End روی پردازش داده‌ها، درخواست‌ها و… در سمت سرور کار می‌کند.

با وجود آنکه توسعه‌دهندگان این دو بخش متفاوت هستند اما دسته‌ای از توسعه‌دهندگان تحت عنوان توسعه‌دهنده Full-stack وجود دارد که روی هر دو قسمت به صورت همزمان کار می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید تا یک نفر را برای هر دو بخش وبسایت استخدام کنید سراغ این دسته از توسعه‌دهندگان بروید.

UI یا رابط کاربری

رابط کاربری یک پلتفرم بصری است که به ما قابلیت کنترل کارایی‌های یک دستگاه را می‌دهد. در واقع هر دستگاهی در دنیا که یک صفحه نمایش داشته باشد یک رابط کاربری دارد.

رابط کاربری را می‌توانیم به سه دسته‌بندی تقسیم کنیم، طراحی گرافیکی، طراحی تعاملات و تست کاربر. 

  • طراحی گرافیکی یکی از شناخته شده‌ترین مواردی است که به آن برخورد کرده‌ایم. طراحی گرافیکی پروسه طراحی بصری یک محصول دیجیتالی است.
  • هدف طراحی تعاملی کنترل کردن جریان تعاملات کاربری است. در واقع هدف این طراحی آن است که یک جریان را در وبسایت براساس تعاملات کاربری ایجاد کند. برای مثال اگر کاربر روی دکمه x کلیک کرد، مرورگر به پایین اسکرول کند.
  • تست کاربر بخشی است که ما عملا بخش طراحی تعاملی را با آن بررسی می‌کنیم.

طراحی رابط کاربری برای دستگاه‌های مختلف، متفاوت است. المان‌هایی در رابط کاربری موبایل وجود دارد که ممکن است در لپ‌تاپ وجود نداشته باشد. بنابراین طراح رابط کاربری باید به دستگاه‌های مختلف و ویژگی اندازه آن‌ها دقت کند.

تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری یا UX فرایندی است که ما در آن یک تجربه را برای کاربران وبسایت طراحی می‌کنیم. طراحان تجربه کاربری سعی می‌کنند تا مطمئن شوند که تجربه کاری وبسایت برای کاربران لذت‌بخش و مناسب است. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری دو موضوعی هستند که به هم دیگر گره خورده‌اند، البته بسیاری از مردم بین نقش این دو اشتباهاتی مرتکب می‌شوند و فکر می‌کنند که یک چیز هستند.

در واقع تجربه کاربری بهینه‌سازی‌هایی است که روی یک رابط کاربری اعمال می‌شود. این بهینه‌سازی باعث می‌شود که المان‌های رابط کاربری در دسترس‌تر باشند و استفاده از آن‌ها لذت‌بخش‌تر شود.

کدام مورد برای شماست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که شما باید سمت کدام مورد بروید، نیاز است که به خوبی وظیفه آن‌ها را درک کنید. بنابراین با درک وظیفه منحصر به فرد هر کدام از این موارد می‌شود تصمیم‌گیری بهتری داشت.

طراحی وب:

  • واکنشگرایی وبسایت
  • بروزرسانی ظاهر و حس وبسایت
  • بهبود کیفیت گرافیک وبسایت
  • طراحی نمونه‌های اولیه از وبسایت

توسعه وب:

  • پیاده‌سازی تعاملات و کارایی وبسایت
  • امنیت وبسایت
  • بهینه‌سازی کدهای وبسایت
  • بهینه‌سازی بارگذاری وبسایت

رابط کاربری:

  • بهبود وضعیت ناوبری در وبسایت
  • سفارشی‌سازی وبسایت
  • بررسی مشکلات و شکایات

تجربه کاربری

  • بهبود نرخ تبدیلات
  • حل مشکلاتی که باعث افزایش نرخ پرش می‌شوند
  • درگیر کردن کاربران با بخش‌های حساس وبسایت

در حالیکه تک تک این وظیفه‌ها باید توسط افراد متفاوتی انجام شود، اما باید در نظر داشته باشید که یک طراح حرفه‌ای وب نیز می‌تواند روی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری کار بکند. با این حال جدا کردن این موارد باعث می‌شود که تمرکز بیشتری روی هر بخش انجام شود، این موضوع معمولا باعث بهتر شدن کارایی آن بخش می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات