مقایسه React و Angular - کدام یک را برای ایجاد وب اپلیکیشن خود انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

مقایسه React و Angular - کدام یک را برای ایجاد وب اپلیکیشن خود انتخاب کنیم؟

توسعه دهندگان جاوااسکریپت معتقدند که انتخاب فریمورک مناسب باعث صرفه جویی در زمان و تولید می‌شود. هدف آن است که کد کمتری بنویسید و سریع‌تر فرانت-اند پروژه را انجام دهید. در این مقاله قرار است تفاوت‌های اصلی بین انگولار و react را کشف کنید تا بتوانید هر کدام را که مناسب پروژه شما است انتخاب کنید. یکی که از پشتیبانی جامعه قوی برخوردار باشد و سرعت استفاده از برنامه را افزایش دهد. این راهنما به شما کمک می‌کند با اطمینان تصمیم بگیرید. پس با دقت هر چه تمام آن را دنبال کنید.

همانطور که مدیران ارشد فناوری (CTO) می‌گویند، این فقط مربوط به محبوبیت فریمورک نیست بلکه در مورد کاری است که می‌توانید با آن انجام دهید. ادامه مطلب را بخوانید تا قبل از تعهد به یکی باید چه چیزهایی را بدانید.

Angular چیست؟

انگولار یک فریمورک فرانت-اند جاوااسکریپت است که با استفاده از زبان TypeScript نوشته شده و توسط گوگل در سال 2010 منتشر شد.

آخرین نسخه آن یعنی 10.1.3 از سپتامبر 2020 بازنویسی شده فریمورک اصلی است که تحت الگوریتم بهبود یافته برای اتصال داده‌های دو طرفه و افزودن معماری مبتنی بر کامپوننت‌ها پنج تا ده برابر سریعتر کار می‌کند.

توسعه دهندگان از انگولار برای ساختن وب اپلیکیشن‌ها در مقیاس بزرگ مانند تجارت الکترونیکی، پلتفرم‌های رزرو یا برنامه‌های وب پیش رونده (PWA) استفاده می‌کنند که عملکرد وب سایت را مانند یک برنامه تلفن هوشمند انجام می‌دهند. همچنین به دلیل پشتیبانی گوگل و قدرت کدنویسی آن، یکی از برترین فریمورک‌های جاوااسکریپتی است.

React چیست؟

در سال 2011 جوردن والک مهندس نرم‌افزار فیسبوک، کتابخانه react را برای طراحی رابط کاربری ایجاد کرد. بله این یک کتابخانه است، اما اغلب فریمورک نامیده می‌شود؛ زیرا پکیج‌های توسعه آن باعث می‌شود که به صورت یک فریمورک عمل کند. برخلاف انگولار، react به جاوااسکریپت متکی است و تحت یک مدل تبادل داده یک جهته کار می‌کند که به جای الگوها از کامپوننت‌ها بهره می‌گیرد.

در حال حاضر نسخه 16.13.1 آن وجود دارد که در مارس 2020 منتشر شد و ویژگی‌های سفارشی DOM را با ارائه بهتر در سمت سرور معرفی کرد. توسعه دهندگان از react برای اهداف مشابه انگولار استفاده می‌کنند. این کتابخانه بنیادی برای PWAها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، داشبورد داده‌ها و برنامه‌های موبایل کراس پلتفرم مناسب است. استقبال گسترده react از سبک قالب بندی واضح و در دسترس بودن کامپوننت‌های آن ناشی می‌شود.

شباهت‌ها

بیش از 65 هزار نفر در نظرسنجی توسعه دهندگانStack Overflow 2020 ، انگولار و react را به عنوان مهمترین فریمورک برای توسعه وب انتخاب کردند. اما دلیل آن چیست؟ آنچه هر دو فریمورک ارائه می‌دهند را در نظر بگیرید.

نمودار بالا درصد توسعه دهندگانی که می‌خواهند با react، انگولار و سایر فریمورک‌های وب کار کنند را نشان می‌دهد

معماری مبتنی بر کامپوننت - Agile و React یک محیط کدنویسی در دنیای باز را فراهم می‌کنند که توسعه دهندگان می‌توانند بدون نیاز به بازسازی برنامه، توابع را در قالب کامپوننت وارد پروژه کنند.

رندرینگ – رندر کردن هم در سمت مشتری و هم در سمت سرور در دسترس است، بنابراین بهینه سازی زمان بارگیری بدون توجه به پیچیدگی برنامه امکان پذیر است.

لایسنس متن باز MIT - هر دو فریمورک برای استفاده شخصی و تجاری، ایجاد تغییرات در آنها و فروش مجدد رایگان هستند.

جامعه پشتیبانی - 157 هزار پروژه react ستاره دار در گیت هاب در مقایسه با 66 هزار ستاره برای انگولار وجود دارد.

تفاوت‌ها

بزرگترین تفاوت بین آنچه در بسته پایه دریافت می‌کنید وجود دارد.

گوگل عمدا react را به عنوان یک ابزار توسعه رابط کاربری مینیمال طراحی کرد. این کار باعث می‌شود اعلان‌هایی برای شما ارسال نشود و داده را نیز برای شما واکشی نکند. اما این کارها را هم می‌تواند انجام دهد. ولی به دلیل پذیرفته شدن موفقیت آمیز react ، آنها کتابخانه را با کامپوننت‌های لازم برای نمونه سازی سریعتر برنامه توسعه دادند.

سازندگان انگولار این فریمورک را برای استفاده از اجزای ضروری مورد نیاز هر برنامه وب رقابتی طراحی کرده‌اند. خوب به نظر می‌آید، این طور نیست؟ اما این آزادی خلاقانه برای توسعه دهندگان بی تجربه امری طاقت فرسا است.

سینتکس

از آنجا که انگولار با الگوهای HTML کار می‌کند، توسعه دهندگان باید بر دستورالعمل‌های جدید "Ng" و سینتکس TypeScript مسلط شوند. تایپ اسکریپت به عنوان یک ابر مجموعه جاوااسکریپت، قابلیت‌های خود را با نمونه سازی اولیه و تعریف متغیرهای گلوبال گسترش می‌دهد.

همانطور که برخی از توسعه دهندگان پیشنهاد می‌کنند می‌توانید از تایپ اسکریپت در react استفاده کنید. اما react شما را ملزم می‌کند تا از جاوااسکریپتی که با نشانه گذاری HTML / XML در همان فایل لینک می‌کنید، کار کنید. نتیجه آن JSX نامیده می‌شود که سینتکسی خواناتر از جاوااسکریپت خام دارد. اگر جاوااسکریپت را به خوبی بشناسید، با react سریعتر اُنس می‌گیرید.

کارایی و عملکرد

هر دوی آنها ساختار هسته نسبتا کوچکی دارند. انگولار 2 با بسته RX دارای حجمی کمتر از 800 کیلوبایت است، در حالی که حجم کتابخانه react با کامپوننت React DOM نزدیک به 100 کیلوبایت می‌رسد. توجه داشته باشید که پکیج نرم‌افزاری کوچکتر سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. از آنجا که بهینه سازی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید، هر دو برای کاربردهای کوچک تا متوسط ​​می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

انگولار ممکن است هنگام رسیدگی به صدها درخواست زمان طولانی تری داشته باشد. به این دلیل است که براساس یک DOM واقعی (Document Object Model) ساخته شده که در طراحی هر شی HTML را در ساختار خود به روز می‌کند. react فقط عناصر مجازی DOM را که نیاز به تغییر دارند بدون رندر کردن مجدد درخت کامپوننت هدف قرار می‌دهد.

مقیاس پذیری

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، react و انگولار به یک اندازه برنامه‌های وب پر بازدید را که توسط برندهای بزرگ دنیا استفاده می‌شوند، تقویت می‌کنند. با توجه به علاقه فراوان جامعه توسعه دهنده به این فریمورک‌ها و افزایش تعداد دانلودها، فیسبوک و گوگل آنها را برای سال‌های متمادی حفظ خواهند کرد. پس با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

تعداد بارگیری برای react و انگولار از سال 2015

در این مقایسه، جوانب مثبت نشان می‌دهند که react به استراتژی بسیار بیشتری نیاز دارد؛ زیرا این کتابخانه مینیمال به کامپوننت‌های شخص ثالث متکی است. اما این قدرت آن را کم نمی‌کند، فقط باید زمان زیادی را صرف مدیریت اجزای سازنده کنید.

از آنجا که انگولار به عنوان یک فریمورک کامل ساخته شده، از ویژگی‌هایی نظیر HttpClientModule و RouterModule که برای توسعه برنامه وب ضروری اند، برخوردار است.

محبوبیت

هرچه افراد بیشتری با فناوری درگیر باشند انتظارات، آموزش‌ها و بازخوردهای بیشتری هم به تبع آن می‌توانید داشته باشید. قبلا گفتیم که react از نظر تعداد پروژه‌های ستاره‌دار در گیت هاب بیشتر از انگولار است.

مروری بر داده‌های گیت هاب برای مخازن انگولار و react

بیایید منابع دیگر را نیز بررسی کنیم. Stack Overflow یکی از پر جنب و جوش ترین انجمن‌های برنامه نویسی است که هم اکنون سوالات زیادی را در مورد انگولار و react ثبت می‌کند. توجه داشته باشید که اکثر کاربران Stack Overflow در مواقعی که به مشکل می‌خورند، درخواست مشاوره و گرفتن راه‌حل می‌کنند. بنابراین می‌توانید نمودار زیر را به عنوان نمایانگر مشارکت پروژه در نظر بگیرید.

معیارهای موجود در نمودار تعداد سوالات تگ شده با "ReactJS" یا "Angular" را شمارش می‌کنند

تقاضای بازار برای هر دو بسیار زیاد است، بنابراین در این مورد با هم مساوی اند. اگر به جستجوی مشاغل موجود در پایگاه داده جهانی Indeed.com نگاهی بیندازید (ثبت شده در نوامبر 2020)، 11388 نتیجه برای جستجوی "React developer" در مقابل 10073 نتیجه برای "Angular developer" مشاهده خواهید کرد. جهت مقایسه فقط 5880 شغل برای جی کوئری ذکر شده که با توجه به آمار Stack Overflow پرکاربردترین فریمورک وب در سال 2020 است.

Angular برای چه کارهایی استفاده می‌شود

گوگل ادوردز، بستر بازاریابی آنها و صفحات G Suite از انگولار استفاده می‌کنند. همچنین این فریمورک پشت جیمیل و مخازن گوگل کلاد نیز هست. پنج برنامه قابل توجه انگولار عبارتند از:

سایر پروژههای ساخته شده با انگولار را خودتان می‌توانید از اینجا کشف کنید.

React برای چه کارهایی استفاده می‌شود

این کتابخانه به مدت سال‌ها ابزار طراحی رابط کاربری فیسبوک بوده است. توسعه دهندگان آنها برای ارائه ویژگی‌های فرانت-اند، پیام رسان‌ها و مدیریت تبلیغات در آخرین طراحی مجدد وب سایت به کامپوننت‌های react متکی بوده‌اند. نسخه‌های مرورگر واتساپ و اینستاگرام نیز بر اساس react ساخته شده‌اند. دیگر برنامه‌هایی که از react استفاده کرده‌اند عبارتند از:

سایر پروژه‌های ساخته شده با react را خودتان از اینجا کشف کنید.

کدام یک را باید انتخاب کنید؟

شما باید انتخاب خود را با در نظر گرفتن سه عامل انجام دهید: زمان مورد نیاز برای سازگاری، سرعت استقرار و الزامات تجاری کارفرما / مشتری.

آمار BuildWith نشان می‌دهد که توسعه دهندگان حرفه‌ای اغلب کتابخانه react را انتخاب می‌کنند، زیرا در حال حاضر برای بیش از 3 میلیون وب سایت استفاده می‌شود. از آنجا که مبتنی بر JS و HTML ساخته شده، تنظیم آن سریعتر است. ساختار مبتنی بر کامپوننت با توجه به اینکه DOM مجازی تغییرات جزئی در کد ایجاد می‌کند، خطاهای به روزرسانی را از بین می‌برد. از آنجا که هر کامپوننت منطق جاسازی شده خود را دارد، توسعه دهندگان با استفاده مجدد از آنها در طول برنامه در زمان نیز صرفه جویی می‌کنند.

توسعه دهندگان react را دوست دارند به دلیل اینکه:

  • یک سبک و الگوی برنامه نویسی زیبا و کاربر پسند است.
  • یک اکوسیستم غنی دارد.
  • یک گزینه کاملا اثبات شده است.

توسعه دهندگان انگولار را به عنوان انتخاب دوم خود در میان فریمورک‌ها قرار می‌دهند، که توسط 208149 وب سایتی که از آن استفاده می‌کنند منعکس می‌شود. گرچه از قابلیت پیش ساخت آن استقبال گسترده‌ای می‌شود، اما پیچیدگی ابزار اجرای آن را دشوارتر می‌کند. قوانین انگولار برنامه نویسی منضبط را مجبور می‌کند تا کدی که در تایپ اسکریپت تولید می‌شود بدون هیچ سردرگمی مقیاس پذیر شود. وقتی در این حوزه متخصص شوید، خواهید فهمید که انگولار یک فریمورک مشترک با بسیاری از راهکارهای خط فرمان برای استقرار، بهینه سازی و نگهداری از بستر وب شماست.

توسعه دهندگان انگولار را دوست دارند زیرا:

  • یک فریمورک کامل و قدرتمند است.
  • یک سبک و الگوی برنامه نویسی زیبا و کاربر پسند است.
  • مستندات خوبی برای آن وجود دارد.

شما کدام یک را دوست دارید؟

انتخاب یکی از دو فریمورک فوق به مهارت شما در برنامه نویسی بستگی دارد. react با تصمیم گیری برای پیاده سازی کامپوننت‌های مورد نیاز برای رابط کاربری خود، به شما امکان کار با جاوااسکریپت را می‌دهد. اگر شما یک توسعه دهنده با تجربه هستید و از داشتن همه گزینه‌های روی میز استقبال می‌کنید، طیف گسترده‌ای از توابع انگولار می‌تواند نیازهای پروژه شما را پوشش دهد. همانطور که صدها پروژه در گیت هاب نشان می‌دهد، شما می‌توانید یک فرانت-اند مقیاس پذیر با هر دو ایجاد کنید.

چه react و چه انگولار را انتخاب کنید، ما برای پروژه بعدی شما بهترین آرزوها را داریم. آنچه را که می‌خواهید ایجاد کنید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید