از NodeJS چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

از NodeJS چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

یک دهه از انتشار اولیه Node JS می‌گذرد و همچنان جایگاه خودش را باافتخار حفظ کرده است. 

هرکسی از Microsoft، PayPal و Netflix تا فهرستی از سازمان‌های مهم از آن استفاده می‌کنند و در سال‌های اخیر تعداد استفاده‌کنندگان آن رشد قابل‌توجهی داشته است و به‌راحتی می‌توان گفت که این سیر صعودی با همین روند در آینده هم به دلیل محبوبیت Node JS بین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ادامه خواهد داشت. 

احتمالاً شما می‌دانید که Node JS یک عملگر جاوااسکریپت است که روی موتور جاوااسکریپت کروم نسخه 8 ساخته‌ شده است و از مدل رویدادمحور بلاک نشده I/O استفاده می‌کند تا هم سبک باقی بماند و هم به‌طور مؤثر عمل کند.

اما از Node JS چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟ 

آیا جاهایی وجود دارند که Node JS خودش را به‌عنوان یک راه‌حل کامل نشان دهد؟

طراحی‌شده برای نرم‌افزارهای کاربردی وب

Node JS ویژگی‌هایی دارد که آن را برای ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی وب، مناسب می‌سازد:

  • V8: در ابتدا برای Google Chrome ساخته شد، V8 یک موتور جاوااسکریپت متن‌باز است که توسط پروژه Chromium برای Google Chrome و مرورگرهای وب Chromium گسترش‌ یافته است و این، جاوااسکریپت را مستقیماً برای کد ماشین بومی قبل از آنکه آن را اجرا کند، آماده می‌کند و به آن اجازه می‌دهد که به عملکرد اجرایی عالی دست پیدا کند.
  • Asynchronous: وقتی‌که از یک سرویس‌دهنده وب PHP درخواست می‌شود که یک فایل را باز کند و محتوای آن را بازیابی کند، PHP نمی‌تواند به سایر درخواست‌ها رسیدگی کند تا زمانی که محتوا را بازیابی کند. 

برخلاف Node JS، php به‌صورت غیرهمزمان کار می‌کند بنابراین درخواست‌ها می‌توانند بدون هیچ وابستگی به یکدیگر کنترل شوند که باعث بهبود کارایی و توان عملیاتی بالا می‌شود. 

این الگوی طراحی به‌عنوان عملگر کد بلاک نشده (non-blocking) شناخته می‌شود.

  • single-thread: با استفاده از مدل حلق‌های رویداد تک نخی،Node JS  می‌تواند به چندین کارفرما به‌صورت هم‌زمان بدون ایجاد چندین رشته رسیدگی کند. 

این قابلیت، هزینه تغییر محتوای رشته را از بین می‌برد و از بروز خطاهایی که در اثر هم‌زمانی نادرست رشته‌ها به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند و لازم به ذکر است که رفع این خطاها هم بسیار مشکل هست.

  • API یکپارچه: به دلیل اینکه Node JS با الگوهای توسعه سرویس‌دهنده‌های محبوب منطبق شده است، به‌راحتی می‌تواند با یک مرورگر یا پایگاه داده برای یک پشته توسعه‌یافته جاوااسکریپت برای حمایت JSON ترکیب شود.
  • جریان‌های داده: نرم‌افزارهای Node JS به لطف ماژول Stream، هیچ داده‌ای را بافر نمی‌کنند. 

ماژول stream یک رابط انتزاعی برای کار کردن با داده‌های جریان یافته است که ساخت اشیایی را که جریان داده ایجاد می‌کنند، آسان می‌سازد. 

امکان خروجی آسان داده‌ها در بخش‌های بزرگ، باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان Node JS قدرت ساخت کدهایشان را داشته و همچنین زمان اجرای جاوااسکریپت را به‌طور خاص برای ساخت نرم‌افزارهای کاربردی وب، مناسب می‌سازد.

چند مثال از کاربرد این پلتفرم

 Node JS توانایی خودش را برای توسعه نرم‌افزارهایی که از قابلیت‌های جاوااسکریپت هم برای client و هم برای server استفاده می‌کنند، اثبات کرده است.

نرم‌افزارهای چت کردن

Node JS عموماً برای توسعه نرمافزارهای Real-time (که به‌عنوان RTAs شناخته می‌شوند)، استفاده می‌شود و آن‌ها را قادر می‌سازد که عملکردهای ورودی - خروجی سنگین را مدیریت کنند، همچنین کار را برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر می‌سازد که بتوانند کاربران را به همان سطح عملکردی برسانند که از نرم‌افزارهای real-time انتظار دارند. 

هنگام ساخت نرم‌افزارهای مخصوص چت کردن با Node JS، دسترسی به کتابخانه Socket.IO و ویژگی‌هایی مثل چند جهتی بودن و ارتباط رویداد محور بین مرورگر و سرور، عادی و قابل‌انتظار است. 

با استفاده از Socket.IO امکان ساخت نرم‌افزارهای مخصوص چت گروهی در کمتر از 30 خط کد فراهم می‌شود.

نرم‌افزارهای steaming

یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سرویس‌های رسانه بودن در جهان، کار آسانی نیست بخصوص وقتی‌که کار شما ارائه محتوای پیوسته برای بیش از 150 میلیون کاربر در جهان باشد و این همان دلیلی است که Netflix نیمی از API خود را به Node JS در سال 2018 انتقال داده است. به لطف Netflix،Node JS درنهایت به یک‌زبان مشترک هم برای سرویس‌دهنده و هم برای مرورگر دست‌یافت و این از مزیت‌های قابلیت هم‌زمانی I/O است که عملکرد پیوسته و بهنگام را با Node JS بسیار آسان و کارآمد می‌کند.

نرم‌افزارهای Command-Line

در دنیای توسعه جاوااسکریپت، نرم‌افزارهای command-line زیاد مورد توجه نیستند. 

واقعیت این است که بیشتر سازمان‌ها، حداقل از یک سری ابزار command-line سفارشی استفاده می‌کنند. 

به لطف کتابخانه‌هایی مثل commander،yargs  و oclif ساخت نرم‌افزارهای command-line با Node JS راحت، سریع و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. 

همان‌طور که گفته شد Node JS به توسعه‌دهندگانی که با زبان‌های back-end سنتی آشنا نیستند، کمک می‌کند که از جاوااسکریپت خارج از وب استفاده کنند و راه‌حل‌های خودکارسازی را توسعه دهند.

بازی‌های مرورگر

Node JS همچنین می‌تواند برای توسعه بازی با فناوری‌هایی مثل HTML5 و Socket.IO ترکیب شود که منجر به ساخت بازی‌هایی با این ویژگی‌ها می‌شود: بازی‌هایی یک یا چندکاربره که مستقیماً با مرورگر کار می‌کنند و نیازی به نصب هیچ دستگاهی ندارند. 

Node JS برای توسعه‌دهندگان بازی چندین ابزار فراهم می‌کند که مدیریت پیچیدگی بازی‌های چندکاربره را آسان می‌کند مثل: EventEmitter که می‌تواند برای ارتقا و مدیریت رویدادهای سفارشی استفاده شود.

Node JS همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که تعداد زیادی کد را بین client و Server به اشتراک بگذارند.

سیستم‌های embedded

ایده استفاده از جاوااسکریپت برای برنامه‌نویسی میکروکنترلرها و نمونه‌های اولیه از هر ابزاری باقابلیت اتصال به اینترنت ممکن است عجیب به نظر برسد اما برنامه‌نویسی سخت‌افزار به‌سرعت به‌عنوان نقش اصلی Node JS به وجود می‌آید. 

در حال حاضر حتی یک بخش از Node JS با ملزومات سیستمی خیلی کمتر وجود دارد که low.js نامیده می‌شود و باعث می‌شود که Node JS روی بردهای میکروکنترلر قوی و ارزان با پایه مدول ESP32-WROVER اجرا شود و انجام این کار با استفاده از IOT قوی پلتفرم‌های توسعه روباتیک مثل Tessel 2 (که تمام کتابخانه‌های Node JS را برای ساخت آسان ابزارهای مفید به کار می‌گیرد)، نیز آسانتر شده است.

نتیجه‌گیری

پاسخ‌های بسیار زیادی برای این سؤال که از Node JS چه استفاده‌هایی می‌توان کرد وجود دارد. از این‌رو Node.js یک پلتفرم سبک و کارا برای پیاده سازی برنامه های Real-time و مبتنی بر داده است که می توانند به راحتی در سرورهای نامتمرکز اجرا شوند.

نرم‌افزارهای مخصوص چت کردن، بازی‌های مرورگر، نرم‌افزارهای کامندلاین و... نمونه‌هایی از بیشمار موارد استفاده Node JS هستند که توسعه‌دهندگان را عاشق کار با آن می‌کند.

همچنین ما در سایت راکت، دوره‌های ویژه‌ای را از این پلتفرم دوست‌داشتنی آماده کرده‌ایم.

اگر مایل هستید می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

مبنع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات