زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز توسعه‌دهندگان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز توسعه‌دهندگان وب

توسعه وب یکی از هیجان انگیزترین کارهایی است که می‌شود آن را یاد گرفت. از یک دهه اخیر به بعد نیاز این دنیا به توسعه وب و طراحی وبسایت بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل این عرصه همواره در حال تغییر و تحول بوده و خواهد بود. قبل از چنین اتفاقی تقریبا طراحی و پیاده‌سازی یک وبسایت برای همگان امکان پذیر نبود و تنها شرکت‌های بزرگ و به قولی Enterprise می‌توانستند وبسایت منحصر به فرد خودشان را داشته باشند. اما داشتن یک وبسایت به این معناست که شما به یک شبکه جهانی از افراد متصل می‌شوید، چنین موضوعی مطمئنا روی رشد شرکت‌های کوچک تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. 

برای طراحی و ساخت یک وبسایت شما مانند دیگر اپلیکیشن‌ها، نیاز به یکسری زبان کدنویسی دارید. در این مطلب سعی دارم تا ۵ مورد از این زبان‌ها که معمولا در دنیای طراحی وبسایت بسیار پر کاربرد و ضروری هستند را معرفی کنم. اما قبل از آن بیایید کمی راجع به خود توسعه وب صحبت کنیم و با اصطلاح اصلی آن آشنا شویم.

توسعه وب چیست؟

توسعه وب را می‌تواند پروسه‌ای دانست که با استفاده از آن می‌تواند وبسایت‌هایی را در دسته‌بندی‌های مختلف ایجاد کرد. یک وبسایت به صورت اساسی یک مجموعه از برگه‌های وب است که شامل اطلاعاتی برای نمایش در دنیای وب هستند. در جهت نمایش اطلاعات در دنیای وب توسعه‌دهندگان می‌توانند از زبان‌های برنامه‌نویسی و یا زبان‌های برچسب گذاری استفاده بکنند. یکی از مهمترین موضوعات که در حرفه توسعه وب باید در خاطر داشته باشید این است که قدم اول شما برنامه‌نویس خوب بودن است.

دو شیوه کلی از توسعه وب وجود دارد:

۱- توسعه فرانت-اند

۲- توسعه بک-اند

منظور از توسعه‌دهنده فرانت-اند کسی است که روی لایه قابل مشاهده یا اصطلاحا Client-Side وبسایت کار می‌کند. آنچه که شما با مراجعه به یک وبسایت مشاهده می‌کنید، محصول کسی به نام توسعه‌دهنده Front-End است. توسعه فرانت‌-اند با استفاده از زبان‌های HTML, CSS و Javascript انجام می‌شود.

منظور از توسعه‌دهنده بک-اند کسی است که روی لایه غیر قابل مشاهده وبسایت کار می‌کند. به صورتی بسیار ساده باید گفت که توسعه‌دهنده بک-اند روی پردازش داده‌ها و مدیریت درخواست‌ها و جواب‌ها روی سرور کار می‌کند. اگر شما وارد وبسایت گوگل شوید و یک جستجو را انجام دهید، کاربر از طریق لایه فرانت-اند یک درخواست به سمت سرور ارسال می‌کند، توسعه‌دهنده بک-اند کسی است که این جستجو را دریافت کرده و جواب جستجو را در یک قالب داده‌ای برمی‌گرداند. زبان‌های برنامه‌نویسی بک-اند بسیار زیاد هستند اما مرسوم‌ترین آن‌ها PHP, Python, Ruby, C# است.

زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه وب

۱. CSS

CSS مخفف کلمات Cascading Style Sheets یا شیوه‌نامه آبشاری است. این زبان را می‌شود تا حدودی در دسته زبان‌های برچسب‌گذاری دانست با این وجود می‌توان با استفاده از پیش پردازنده‌هایی به آن قابلیت‌های برنامه‌نویسی داد. با کمک CSS ما می‌توانیم یک وبسایت را زیبا بکنیم و طراحی HTML خام‌مان را به سطحی جدید ببریم. در واقع یکی از کلیدی‌ترین زبان‌های کدنویسی در طراحی صفحات وب و تعیین ساختار ظاهری آن است. برای مثال تعیین کردن اینکه در این وبسایت متون با چه فونتی نمایش داده شوند با استفاده از CSS تعیین می‌شود. اما در نهایت باید به یاد داشته باشیم که CSS نمی‌تواند قابلیت‌های تعاملی را به وبسایت ما اضافه بکند. برای آنکه بتوانیم وبسایت‌مان را پویا نگه داریم باید از یک زبان برنامه‌نویسی تابع‌گرا استفاده بکنیم.

۲. جاوااسکریپت

جاوااسکریپت در اصل برای پویا کردن صفحات وب و تعاملی‌ کردن آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال در وب مدرن، جاوااسکریپت پیشرفت زیادی داشته و در حال حاضر برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ، بازی و… استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان می‌توانیم روی محتوایی که از طریق مرورگر به نمایش در می‌آید کنترل داشته باشیم، محتوا را ویرایش کنیم و کارهایی از این دست. جاوااسکریپت زبان اصلی اکثر مرورگرهاست بنابراین جاوااسکریپت را می‌توان در هر جایی که مرورگر وجود دارد به اجرا در آورد. جاوااسکریپت از پارادایم برنامه‌نویسی تابعی و شئ‌گرا پیروی می‌کند، پس برنامه‌نویسان در توسعه اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی‌شان آزاد هستند. در حال حاضر جاوااسکریپت علاوه بر توسعه فرانت-اند در سمت سرور نیز استفاده می‌شود. همچنین در پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و ساختارهای داده‌ای مختلف می‌شود از این زبان استفاده کرد.

۳. PHP

PHP مخفف کلمات Hypertext Preprocessor یا پیش پردازنده ابر متن است. PHP یک زبان منحصر به فرد برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور است. آن را یک زبان اسکریپتی تحت سرور نیز می‌شناسند. برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر Server پی‌اچ‌پی را می‌توان یک انتخاب ایده‌آل و بسیار مناسب دانست. 

PHP یک زبان سریع و متن باز است، همچنین بر اساس پلتفرم خاصی کار نمی‌کند و برای اجرا شدن محدودیتی ندارد. PHP را در حال حاضر بیشتر می‌توان در استارتاپ‌ها، اپلیکیشن‌های تبلیغاتی، شرکت‌های کوچک و… مشاهده کرد. وبسایت راکت با استفاده از PHP توسعه داده شده است. PHP را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی ‌Back-End معرفی کرد.

۴. روبی

روبی یک زبان برنامه‌نویسی پویا است که در سال ۱۹۹۳ توسعه داده شد. از این زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین وب استفاده می‌کنند. روبی یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است و همچنین نوشتن و یادگیری آن بسیار ساده است. اما روبی به تنهایی نمی‌تواند برای توسعه وب کاری انجام دهد، بعد از یادگیری روبی شما باید سراغ یادگیری یکی از فریمورک‌های روبی به نام روبی ان ریلز بروید. توییتر، گیت‌هاب و Basecamp وبسایت‌هایی هستند که از روبی استفاده می‌کنند.

۵. پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره، شئ‌گرا و پویا است. به دلیل پویا بودن این زبان، تقریبا می‌توان آن را در بین توسعه‌دهندگان یکی از موارد بسیار محبوب دانست. پایتون نیز به تنهایی برای توسعه وب کافی نیست و شما برای توسعه اپلیکیشن‌های وب خود نیاز دارید که سراغ یادگیری فریمورک‌های توسعه وب پایتون بروید. جنگو و فلسک از جمله این فریمورک‌ها هستند. گوگل، ناسا و پینترست از شرکت‌هایی هستند که از پایتون استفاده می‌کنند.

شما برای توسعه وب چه پیشنهاداتی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا