وقتی طراحی با مشکل روبرو شد چه کار کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

وقتی طراحی با مشکل روبرو شد چه کار کنیم؟

این مسئله کابوس یک طراح است. با رخ دادن این اتفاق، روابط کاری عالی بین شما و مشتری خوبتان به طور ناگهانی خدشه دار می‌شود. همه‌ی تعریف و تمجیدهایی که از شما کردند را بی مورد دانسته و ممکن است شما با اقدامات قانونی تهدید کنند. 

چه اتفاقی افتاد؟ این رابطه از کجا با مشکل مواجه شد و برای بهبود این رابطه چه کاری از دستتان بر می‌آید؟ امروز خواهیم دید که چگونه طراحان می‌توانند این نوع موقعیت‌ها را تغییر داده و از همان اول از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

احتمالا این تقصیر شماست

حتی اگر همچین فکری هم نمی‌کنید، اگر شما کاری متفاوت را انجام داده بودید، یک شانس عالی وجود داشت که می‌توانست رابطه شما و این مشتری را نجات دهد. این بدان معنا نیست که شما این کار را از قصد انجام داده‌اید. هیچکس انتظار ندارد که با ورود به یک رابطه کاری با فرد مقابل بد رفتار کند. مشتریان شما به خاطر این به شما مراجعه کردند چون از شما می‌خواستند تا مشکل آنها را به روشی مطلوب حل کنید. شما وظیفه را به عهده گرفتید چون واقعا باور داشتید که می‌توانید به آنها کمک کنید. اینکه در اوایل رابطه کاری، قبول کنید که مشکل از شما بوده می‌تواند از بیزار شدن مشتری و دفاعی عمل کردن آن‌ها جلوگیری کند. 

کنترل آسیب

اگر می‌خواهید روابط خود با این مشتری را نجات دهید، باید فورا یک بررسی دقیق انجام دهید تا ببینید چه چیزی اشتباه پیش رفته است و برای بهبود وضعیت باید چه کارهایی را انجام دهید. یک عذرخواهی صمیمانه می‌تواند معجزه کند، به خصوص اگر اشتباه رخ داده به دلیل یک سو‌ تفاهم بوده باشد. حتی اگر فکر می‌کنید مشتری مقصر است، خوب نیست که او را مقصر خطاب کنید. در بهبود روابط، بحث و مشاجره کردن هرگز بهترین را نبوده است. دعوا کردن با مشتری می‌تواند روی زندگی شخصی و کاری شما تاثیر بگذارد. در بیشتر موارد، حتی اگر کاملا حق با شما باشد، شنیدن این موضوع بسیار موثرتر از "درست" بودن است. 

کلید اصلی اینکه کاری کنید مشتریان به حرف‌های شما گوش دهند این است با آن‌ها رفتاری آرام و عاقلانه داشته باشید. به راه انداختن مشاجره فقط آن‌ها را دفاعی‌تر می‌کند و هر چه سعی کنید تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید آن‌ها عکس العملی نشان نخواهند داد. 

همیشه مشتری‌های خود را خوب جلوه دهید

اگر تجارت مشتری‌تان به خاطر طراحی شما بد به نظر برسد، شما به عنوان یک طراح شکست خورده‌اید. حتی اگر طرح شما زیبا باشد اما پیام اشتباهی را به کاربران مشتری شما منتقل کند، آن‌ها به طراحی‌تان اهمیتی نمی‌دهند. حتی ممکن است کاربران ادعا کنند که مشکلی در مورد محصول یا خدماتی که مشتری شما ارائه می‌دهد وجود دارد که این مسئله می‌تواند عواقب مخربی را هم برای مشتری و هم برای اعتبار حرفه‌ای شما داشته باشد. 

اگر مشتری شما احساس کند که با طراحی‌تان آن‌ها را بد جلوه داده‌اید، این می‌تواند منجر به یک اختلاف جدی شود و بهبود کامل این رابطه کار دشواری خواهد بود. دلیلش هم این است که مشتری اعتمادش را نسبت به شما از دست داده است. همانطور که می‌دانید، اعتماد یکی از مهمترین عناصر هر رابطه است. این موضوع که مشتری شما دیگر به شما اعتماد نداشته باشد می‌تواند در توانایی شما در جذب مشتری‌های آینده تاثیرات جدی داشته باشد. این امر به نوبه خود کل زندگی شما را به عنوان فریلنسری طراح تهدید می‌کند.

دروغگو نباشید

اما اگر با یک مشتری مخرب روبرو شوید که به هر دلیلی عمداً اطلاعات بد و نادرستی در مورد شما را به سایر مشتریان منتقل می‌کند، چه کار می‌کنید؟ شاید آن‌ها به نوعی کینه‌ای از شما به دل گرفته‌اند یا احساس می‌کنند به گونه‌ای با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اید. حال این می‌تواند در قالب یک نظر ضعیف از خدماتی که ارائه داده‌اید باشد یا به صورت هشدارهایی به سایر مشتریان باشد تا به هر قیمتی که شده از شما دوری کنند. اگر با چنین شرایطی روبرو هستید، بهتر است که قبل از ادامه‌ی کار کمی هوا بخورید تا آرامش خود را دوباره بدست آورید. روابط آسیب دیده‌ای که با چنین مشتریانی دارید، احتمالا قابل ترمیم نیست. اگر واقعا از اتهاماتی که به شما می‌زنند بی گناه هستید، تلاش برای ترمیم کردن چنین رابطه‌ای کاملا بی فایده است. 

نمی‌توان گفت که چرا یک مشتری با اینکه کار اشتباهی نکرده‌اید، با شما مشکل پیدا کرده است. با این حال، فقط محض اطمینان بهتر است از یکی از دوستان طراح خود بخواهید تا خدماتی که به این مشتری ارائه داده‌اید را دقیق مورد بررسی قرار دهد. یک چشم انداز جدید و تازه می‌تواند مناطقی را که جا انداخته‌اید نشان داده و دیدگاهی به شما می‌دهد که با استفاده از آن قادر خواهید بود روابط خود را با مشتری از نو تنظیم کنید.

حال بگویید که چگونه روابطی را که به مشکل خورده مدیریت می‌کنید؟ 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی