جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چه زمانی از زبان‌های قدیمی باید استفاده کرد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چه زمانی از زبان‌های قدیمی باید استفاده کرد؟

کوبول یک زبان برنامه‌نویسی است که در اصل در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است،‌ دوره‌ای که بسیاری فکر می‌کنند هنوز کامپیوتر ایجاد نشده بود! با این حال کوبول در زمانی طراحی شد که کامپیوتر فراگیری امروز را نداشت و تنها تکنسین‌ها و متخصص‌ها قابلیت استفاده از کامپیوتر را داشتند. اما حقیقت جالب اینجاست که کوبول هنوز توسط برخی از شرکت‌ها برای نگه‌داری کامپیوتر‌ها استفاده می‌شود. کوبول تا حدی شبیه به لینوکس است: مردم در کارهای روزمره‌شان با آن تعامل دارند اما از وجود آن خبری ندارند.

هدف ما در این مطلب ساده است: دنیا هنوز کم و بیش براساس کدهای قدیمی کار می‌کند و این همیشه قرار نیست موضوع الزاما بدی باشد. ما طراحان و توسعه‌دهندگان فرانت-اند از این موضوع نیز می‌توانیم درس‌های جالبی بگیریم.

ما معمولا فکر می‌کنیم که زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی کندتر و نا امن‌تر از زبان‌های امروزی هستند. اما در واقعیت بیشتر اوقات این موضوع دقیقا برعکس است. جوجه هکر‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که می‌توانند به اپلیکیشن‌های ساخته شده با زبان‌های سطح بالای امروزی نفوذ کنند اما آیا واقعا می‌توانند از زبان کوبول سر در بیاورند؟ بعضی اوقات زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی بسیار سازگار‌تر و امن‌تر هستند.

در دنیای فرانت-اند امروزی مشکل سازگاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات است. دپارتمان‌های آی‌تی مختلف در سراسر دنیا سعی دارند با پیشرفت‌هایی که در دنیای مرورگرها اتفاق می‌افتد خود را سازگار کنند و از آخرین تکنولوژی‌ها بهره بگیرند،‌ اما این موضوع مشکل سازگاری را بسیار بزرگ‌ کرده است. بعضی اوقات یک قسمت از کد CSS3 توسط برخی از مرورگرها پشتیبانی نمی‌شود و این زمانی‌ست که مشکل واقعی صورت می‌گیرد. در این حالت است که یک تکنولوژی قدیمی اما قابل استفاده می‌تواند بسیار بهتر از یک تکنولوژی مدرن اما بی استفاده باشد.

البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که تمام کارها برای رشد کردن ابتدا باید چند بار با شکست مواجه شوند و جلا داده شوند تا بتوانند در آینده مورد استفاده قرار بگیرند. 

حال بیایید به سوال اصلی مقاله بپردازیم و ببینیم چه زمانی باید از زبان‌ها و تکنولوژی‌های قدیمی استفاده کرد:

دولت

در حالت ایده‌آل، دولت‌ها باید از امن‌ترین و آخرین تکنولوژی‌های بک‌-اند برای وبسایت‌ و اپلیکیشن‌های‌شان استفاده بکنند. اما چنین ماجرایی همیشه درست نیست. هر کسی که در یک بخش از توسعه ابزارهای دولت کار می‌کند، سعی دارد تا بتواند به همگان قابلیت دسترسی به چیزی که ساخته است را بدهد. این موضوع باعث می‌شود که همیشه استفاده کردن از آخرین تکنولوژی‌ها کار درستی نباشد.

گاهی اوقات شما مجبور خواهید بود که برای مورد استفاده قرار گرفتن سرویس‌تان، از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری نیز استفاده بکنید. حال اگر این سرویس مربوط به نهادی مانند دولت باشد؛ که تمام افراد جامعه با هر سطح از دانش و سخت افزاری، به آن مراجعه می‌کنند، این مسئله دشوارتر خواهد شد. شما باید کاری بکنید که وبسایت‌تان توسط تمام مرورگرها،‌ با سرعت اینترنت کتابخانه، برای افراد توان‌خواه و... باز شود. 

پس در چنین حالتی، استفاده کردن دولت از تکنولوژی‌هایی که بتواند ابزارهای قدیمی را پشتیبانی بکند امری ضروری است.

سرویس‌های سلامتی

خواه شما وبسایتی برای بیمه سلامت ایجاد کنید و یا یک اپلیکیشن برای مدیریت یک بیمارستان، یا هر ساختار دیگری که موجب شود روند ارائه خدمات سلامتی سریع‌تر شود، سازگار امری حیاتی و مهم است. 

فارغ از مسئله سازگاری شما باید سعی داشته باشید که بیشترین میزان از پایداری را ارائه دهید. سرویس‌های سلامتی در برخی از حالات ممکن است به عنوان یک موضوع بسیار مهم شناخته شود و عدم دسترسی به آن ممکن است منجر به آسیب دیدن افراد شود. 

بنابراین شما باید حداکثر پایداری و سازگاری را که معمولا ابزارهای قدیمی به شما می‌دهند، پیاده‌سازی نمایید. 

فروشگاه‌ها و دیگر وبسایت‌های عمومی بزرگ

خوشبختانه قطعی در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه و... نمی‌تواند آسیبی به افراد بزند –احتمالا- تنها چیزی که ممکن است در این روند آسیب ببیند بودجه شماست. 

وبسایت‌های کوچک به صورت کلی نیازی به سازگاری بسیار زیادی ندارند، چون عمدتا مخاطبین‌ آن‌ها خاص هستند و می‌دانند چگونه با یک سرویس به درستی کار بکنند. اما زمانی که مخاطبین وبسایت شما بسیار بیشتر شدند و محدوده مختلفی از مردم را فرا گرفتند، آن زمان است که سازگار شدن با آن‌ها امری اجتناب ناپذیر است. شما باید از تکنولوژی های در فرانت-اند خود استفاده بکنید که بتواند مرورگرهای مختلف مخصوصا مرورگرهای قدیمی را پشتیبانی بکند. 

بنابراین باید نتیجه گرفت که میزان سازگاری مورد نیاز با میزان مخاطبین شما رابطه مستقیمی دارد.

هر جایی که مردم سخت‌افزارشان را به صورت مرتب ارتقا نمی‌دهند

دولت‌ها،‌ خدمات عمومی و بیمارستان‌ها تنها جاهایی نیستند که باید به این مسئله توجه داشته باشند. شما در هر صورت باید به افرادی که از سخت‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند توجه داشته باشید. چنین مسئله‌ای در شرکت‌های مختلف دنیا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

در هر صورت استفاده کردن از تکنولوژی‌های قدیمی فارغ از آنکه سازگاری بیشتری با سخت افزار ایجاد می‌کنند، توانایی پایداری و امن سازی بالایی برای اپلیکیشن‌های شما را دارد. این مسئله در بسیاری از شرکت‌های بزرگ امری حیاتی و مهم است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است