چگونه یک فریم‌وورک PHP را انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه یک فریم‌وورک PHP را انتخاب کنیم؟

PHP یکی از معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دردنیا است، و انتشار اخیر PHP 7.2، این زبان برنامه‌نویسی سمت سرور را بهتر و باثبات‌تر از همیشه کرد.

PHP در پروژه‌های عمده، بسیار مورد استفاده قرار دارد. برای مثال Facebook، از PHP برای نگهداری و ساخت سیستم‌های داخلی خود استفاده می‌کند. WordPress از PHP برای نیرو بخشیدن به سیستم‌های داخلی خود استفاده می‌کند، که در نتیجه ۲۶ درصد وب را نیرو می‌بخشد. در حال حاضر، PHP بیش از ۸۲ درصد وبسایت‌ها (که بررسی فناوری وب می‌تواند زبان برنامه‌‌نویسی سمت سرورشان را ردگیری کند) را نیرو می‌بخشد.

در این مقاله، ما به سه مورد از معروف‌ترین فریم‌وورک‌های PHP نگاه خواهیم داشت: Symfony، Laravel و Yii. ما تفاوت‌های آن‌ها در قبال یکدیگر را بررسی خواهیم کرد، تا تصمیم بگیریم که کدام مورد برای نیازهای شما بهتر خواهد بود.

چرا یک فریم‌وورک PHP را انتخاب کنیم؟

هدف از استفاده از یک فریم‌وورک به جای PHP خام برای توسعه‌دهی برنامه خود چیست؟ برخی از منفعت‌های استفاده از یک فریم‌وورک شامل این موارد می‌باشند:

  • یک فریم‌وورک PHP، روند توسعه‌دهی را سریع‌تر می‌کند. برای مثال، شما نیازی نیست که کوئری‌های پیچیده‌ای را برای دریافت داده‌ها از دیتابیس بنویسید. فریم‌وورک‌های PHP عملیات‌های CRUD (Create = ساخت، Read = خواندن، Update = بروزرسانی و Delete = حذف) را فراهم می‌کنند.
  • فریم‌وورک‌ها توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازند تا سیستم‌ها را به راحتی مقیاس‌بندی کنند.
  • نگهداری کد با یک برنامه PHP خالص، بسیار ساده‌تر است. در این صورت کد برنامه مختصر بوده،‌ و کار با آن ساده است.
  • مدل MVC توسعه‌دهی سریع را تضمین می‌کند.
  • فریم‌وورک‌ها در امن‌سازی وب از تهدیدات امنیتی رایج بهتر هستند.
  • اصل DRY که در فریم‌وورک‌ها رعایت شده است، (حرف خود را تکرار نکنید) تضمین می‌کند که یک کد حداقلی،‌ تاثیر حداکثری را دارد.

منافع بالا، بیش از حد چشمگیر هستند که بخواهیم آن‌ها را نادیده بگیریم. با این که PHP خام می‌تواند برای ساخت برنامه‌ها استفاده شود، همچنان استانداردهای توسعه‌دهی فعلی نیازمند ابزار و مهارت‌های مدیریت زمان هستند که بتوانند با نیازهای بازار تطابق داشته باشند.

چگونه یک فریم‌وورک PHP را انتخاب کنیم؟

پاسخ دادن به چند سوال، می‌تواند به شما در انتخاب یک فریم‌وورک کمک کند:

۱. امکانات و عملکرد فریم‌وورک مورد نظر به چه صورت است؟ (آیا چیزی که من نیاز دارم را فراهم می‌کند؟)

۲. انحنای یادگیری فریم‌وورک مورد نظر چگونه است؟

۳. فریم‌وورک مورد نظر چقدر مقیاس‌پذیر است؟

۴. آیا فریم‌وورک مورد نظر به طور فعالانه توسط تیم هسته‌ای آن توسعه داده شده، و نگهداری می‌شود؟

۵. آیا فریم‌وورک مورد نظر پشتیبانی طولانی مدتی را فراهم می‌کند؟

۶. آیا فریم‌وورک مورد نظر پشتیبانی جامعه قوی‌ای دارد؟

Symfony، Laravel و Yii

قبل از این که به مشخصات فنی وارد شوید، در اینجا یک بررسی اجمالی از متقاضیان را مشاهده می‌نمایید:

Symfony

Symfony‌ مجموعه‌ای از کامپوننت‌های PHP‌ با قابلیت استفاده مجدد است،‌ که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا بسازند. با ۳۰ کامپوننت که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید، توسعه دهنده آزادی کامل برای آزمایش و کار در یک محیط خوب را دارد. APIهای Symfony همچنین ادغام‌سازی ساده با برنامه‌های جداگانه را ممکن می‌سازند، و می‌توانند در کنار فریم‌وورک‌های frontend معروف مانند AngularJS استفاده شوند.

بسیاری از پروژه‌های معروف مانند Drupal و phpBB همچنین از یک فریم‌وورک Symfony استفاده می‌کنند. در واقع Laravel، یعنی معروف‌ترین فریم‌وورک PHP، از روی Symfony ساخته شده است.

Laravel

Laravel که تحت عنوان «فریم‌وورک PHP برای صنعتگران وب»‌ هم شناخته می‌شود، یک جامعه عالی را فراهم می‌کند و به عنوان معروف‌ترین فریم‌وورک پیروز می‌شود.

در ماه می سال ۲۰۱۵، Laravel خبر داد که نسخه 5.1 آن پشتیبانی طولانی مدت را برای دو سال فراهم می‌کند. نسخه 7.2 در دسامبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد. بسیاری از شرکت‌های میزبانی، پشتیبانی Laravel را فراهم می‌کنند و راه حل‌های میزبانی برای برنامه‌های Laravel پیشنهاد می‌دهند.

Yii

Yii‌ که در سال ۲۰۰۸ توسط Qiang Xue ساخته شد، یک فریم‌وورک توسعه‌دهی برنامه / وب امن، سریع و با کارایی بالا است. Yii ابزار مدیریت dependency برای PHP با نام Composer را برای مدیریت dependencyهای مختلف و نصب به کار می‌گیرد. Yii همچنین با تشکر از فن بارگذاری lazy، سریع‌ترین فریم‌وورک PHP است.

یک ویژگی عالی دیگر از Yii، ادغام‌سازی کوئری است. این ادغام‌سازی توسعه‌دهندگان frontend را قادر می‌سازد تا به سرعت این فریم‌وورک را در آغوش بگیرند، و از scaffolding برای تولید کد استفاده می‌کند. Yii هم مشابه به Symfony، کامپوننت‌ها را برای توسعه‌دهی برنامه سریع به کار می‌گیرد.

این سه فریم‌وورک در مقایسه با یکدیگر چگونه هستند؟

هر سه این فریم‌وورک‌ها برای ساخت برنامه‌های Web 2.0 عالی هستند، اما هر فریم‌وورک برای یک هدف متفاوت کار می‌کند. بیایید به امکانات آن‌ها نگاهی داشته باشیم.

موتورهای قالب‌سازی

موتورهای قالب‌سازی تلاش توسعه‌دهنده را به حداقل می‌رسانند و عملکرد بهتری در نوشتن کد frontend فراهم می‌کنند. موتورهای قالب‌سازی، امکاناتی مانند گریز HTML خودکار را فراهم می‌کنند، و حفره باقی مانده از PHP را پر می‌کنند.

سیستم قالب‌سازی Symfony Twig

Twig یک سیستم قالب‌سازی مدرن برای PHP است. Symfony از Twig به نفع خود استفاده می‌کند و توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا یک کد مرتب و خلاصه را بنویسند، و توانایی بیشتری نسبت به PHP خام داشته باشند. برای مثال، Twig از این کد برای نوشتن گریز استفاده می‌کند:

{{ var }} {{ var|escape }} {{ var|e }} {# میان‌بر برای گریز از یک متغیر #}

سیستم قالب‌سازی Laravel Blade

Blade برخلاف سیستم‌هی قالب‌سازی دیگر، شما را قادر می‌سازد تا از کد PHP در viewها استفاده کنید. همچنین Blade هیچ تاثیری بر روی کارایی برنامه ندارد؛ زیرا فایل‌های view آن در افزونه .blade.php ذخیره می‌شود. تمام کد داخل فایل‌های view در طی پردازش به PHP خام تبدیل می‌شوند.

سیستم قالب‌سازی پیشفرض Yii

Yii‌ به طور پیشفرض هیچ سیستم قالب‌سازی جداگانه‌ای را به کار نمی‌گیرد، اما معنای آن این نیست که کمبود پشتیبانی سیستم قالب‌سازی را دارد. انتخاب سیستم قالب‌سازی به تیم توسعه‌دهی بستگی دارد. Twig و Smarty برای شما پیشنهاد می‌شوند. Symfony از Twig استفاده می‌‌کند؛ پس اگر در گذشته از Symfony استفاده کرده‌اید، شاید بخواهید Twig را برای پروژه Yii‌ بعدی خود به کار بگیرید.

در اینجا هیچ برنده واضحی وجود ندارد. هر سه این فریم‌وورک‌ها از موتورهای قالب‌سازی برای کدنویسی و نگهداری frontend بهتر استفاده می‌کنند. یک برتری کوچک Yii این است که این فریم‌وورک هیچ سیستم قالب‌سازی پیشفرضی ندارد.

تفاوت‌های این فریم‌وورک‌ها

هر فریم‌وورک به صورت متفاوتی ساخته شده است. Symfony بر روی کامپوننت‌های با قابلیت استفاده مجدد کار کرده، و بهترین حالت ماژولار بودن را فراهم می‌کند. Symfony همچنین از مدل و کنترلر برای توسعه‌دهی یک برنامه استفاده می‌کند، که ممکن است برای بسیاری از توسعه دهندگان جدید، قدیمی به نظر برسد؛ اما این روش کار می‌کند. همچنین، Symfony یک مثال خوب برای یک فریم‌وورک‌ ماژولار است. شما می‌توانید از ۳۰ کامپوننت فراهم شده توسط Symfony در پروژه خود، به روشی ماژولار استفاده کنید.

Yii از یک چارچوب MVC استفاده می‌کند.

Symfony می‌تواند برای توسعه‌دهی سریع و پروژه‌های پیچیده مورد استفاده قرار گیرد. حتی با این که موضوع فریم‌وورک بهتر برای پروژه‌های پیچیده همچنان مورد بحث قرار دارد، باز هم Symfony مدیریت پیچیدگی خوبی در مقایسه با فریم‌وورک‌های دیگر از خود نشان می‌دهد. Yii همچنین از کامپوننت‌ها بهره می‌برد، اما به اندازه Symfony‌ ماژولار نیست. Laravel هیچ رویکرد ماژولاری به خوبی دو فریم‌وورک دیگر فراهم نمی‌کند.

اگر به دنبال یک فریم‌وورک ماژولار هستید، به سراغ Symfony‌ بروید. در غیر این صورت، Laravel و Yii هر دو انتخابات خوبی هستند.

نصب

این سه فریم‌وورک چندین روش نصب را فراهم می‌کنند. اگر از Composer برای مدیریت پکیج‌ها استفاده می‌کنید، از شنیدن این که تمام فریم‌وورک‌ها می‌توانند از طریق Composer نصب شوند، خوشحال خواهید شد.

برای Symfony، نقش Composer حیاتی‌تر است. ایده اصلی مدیریت کامپوننت، در بهترین حالت با استفاده از ابزار مدیریت Dependency با نام Composer انجام می‌شود.

راه‌های دیگری هم برای نصب فریم‌وورک‌های مربوطه وجود دارند. برای مثال، شما می‌توانید فریک‌وورک‌ها را با استفاده از متد بایگانی ساده نصب کنید.

Yii پس از نصب، یک وب‌اپلیکیشن و یک قالب پایه برای کار کردن می‌سازد. Symfony 2 همچنین یک برنامه دمو برای شروع کار فراهم می‌کند.

نصب Laravel هم با استفاده از create-project در Composer یا از طریق Laravel Installer ساده است.

توسعه‌دهی سریع

از نظر یک شرکت یا مشتری، این که برنامه به سرعت به بازار رسانده شود تا با مشتریان ملاقات کند و رقبا را شکست دهد، مهم است. Symfony برای این که یک فریم‌وورک عظیم با یک جامعه عظیم در پشت خود است، معروف می‌باشد. Laravel به سرعت در حال رشد است، اما همچنان قبل از این که انتخاب والاتر برای توسعه‌دهی PHP در نظر گرفته شود، راه زیادی برای رفتن دارد. در سمت دیگر، اگر هیچ دانشی در زمینه هیچ فریم‌وورک PHP ندارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن شروع به کار کنید، Laravel را در نظر داشته باشید. Laravel یک انحنای یادگیری ساده دارد، و شما آموزش‌های آنلاین زیادی را برای کمک به شما در شروع کار خواهید یافت. Yii کارایی را به مرحله بعدی می‌برد، و scaffolding کد را برای تولید کد و توسعه‌دهی سریع‌تر فراهم می‌کند.

کارایی

کارایی هر برنامه‌ای فقط در صورتی اهمیت دارد که آن یک برنامه realtime و در حال استفاده از داده‌های حیاتی باشد. چند برنامه تحت وب به کارایی بالا وابسته هستند؟ خیلی نه، اما کارایی فریم‌وورک‌ها می‌تواند یک نقش حیاتی در بسیاری از پروژه‌ها بازی کند.

شبکه‌های اجتماعی، مثال نخست برای رویدادهای real-time می‌باشند و یکی از ستاره‌های پرشور ما، یعنی jadson یک شبکه اجتماعی موبایل را با استفاده از Yii2 ساخت. وقتی که به انتخاب بهترین فریم‌وورک برای کدنویسی یک برنامه با کارایی بالا می‌‌رسیم، Yii سریع‌ترین فریم‌وورک PHP است.

کارایی Laravel به شدت قابل بحث است. Laravel کندترین مورد است، اما آیا این مسئله اهمیت دارد؟ شما می‌توانید منابع آنلاینی برای تسریع کارایی بیابید. مانند یک راهنما بر روی گیت‌هاب برای سریع‌تر کردن برنامه Laravel‌ خود.

پشتیبانی دیتابیس

Symfony 2 یک پشتیبانی دیتابیس بهتر را فراهم می‌کند. شما می‌توانید در آن با مجموعه‌ای از دیتابیس‌ها مانند NoSQL و DynamoDB کار کنید. Yii‌ و Laravel همچنین از این نظر هم کاربردی هستند، اما دیتابیس‌های کمتری را نسبت به Symfony پشتیبانی می‌کنند. دیتابیس‌های مورد پشتیبانی توسط هر فریم‌وورک، در این جدول نمایش داده شده است:

جامعه و ارتباطات

یک شکارچی بزرگ برای طول عمر یک فریم‌وورک متن باز، قدرت جامعه آن است. هر سه این فریم‌وورک‌ها جامعه‌های محکمی دارند؛ گرچه جامعه Symfony شاید کمی بالغ‌تر باشد. جوامع تکامل می‌یابند؛ پس پیش‌بینی حرکات این جوامع در آینده چالش برانگیز است.

وقتی که به یادگیری و سندنگاری می‌رسیم، Laravel برتری دارد. گرچه، Symfony و Yii هم خیلی عقب نیستند:

قابلیت گسترش

فریم‌وورک‌ها، ساختارهایی هستند که می‌توانند با استفاده از افزونه‌ها و پکیج‌ها گسترش یابند، و عملکرد و محدوده خود را بهبود بخشند. وقتی که به افزونه‌ها می‌رسیم، Laravel برنده است. Packalyst که یک راهنمایی برای پکیج‌های Laravel می‌باشد، بیش از ۹.۰۰۰ پکیج را فراهم می‌کند. در سمت دیگر Yii و Symfony هم به ترتیب حدود ۲۸۰۰ افزونه و ۲۸۳۰ باندل را فراهم می‌کنند. Laravel که دارای سه برابر افزونه می‌باشد، به نظر می‌رسد از این نظر بهترین فریم‌وورک باشد.

تشابه‌ها

ما به تفاوت‌های میان این فریم‌وورک‌ها نگاه کرده‌ایم. حال بیایید به تشابه‌های آن‌ها نگاهی داشته باشیم:

  • هر سه این فریم‌وورک‌ها، فریم‌وورک‌های PHP همه جانبه‌ای هستند و عملکردهایی را برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها، از کدنویسی frontend گرفته تا دریافت داده backend فراهم می‌کنند.
  • پروژه‌های آ‌ن‌ها متن باز هستند و سورس کد آن‌ها می‌تواند بر روی گیت‌هاب یافت شود، و در نتیجه شراکت در آن‌ها برای هر کسی بسیار ساده خواهد بود:
    Symfony
    Laravel
    Yii
  • این فریم‌وورک‌ها به خوبی سندنگاری شده، و توسط جوامع بزرگی پشتیبانی شده‌اند.
  • همه آن‌ها از ORM (map کردن روابط آبجکت‌ها) پشتیبانی می‌کنند. ORM برای نوشتن کد شئ‌گرا برای برنامه خود کاملا ارجع است.
  • این فریم‌وورک‌ها برای ساخت برنامه‌های Web 2 عظیم، امن و قابل اطمینان هستند.

همچنان نمی‌توانید انتخاب کنید؟ شاید این چک لیست‌ها به شما کمک کنند تا گزینه‌های موجود را کمتر کنید:

Symfony:

  • از پشتیبانی طولانی مدت پشتیبانی می‌کند.
  • مقدار زیادی امکانات را به همراه دارد.
  • در حال حاضر با ثبات‌ترین فریم‌وورک است.
  • یک فریم‌وورک بر پایه کامپوننت‌ها بوده، و ماژولار بودن گسترده‌ای را فراهم می‌کند.
  • یک جامعه عالی با تعداد زیادی منابع یادگیری دارد.

Yii:

  • پشتیبانی Ajax را به همراه دارد.
  • برای توسعه‌دهی برنامه‌های realtime عالی است و عملیات‌های سریع‌تری را فراهم می‌کند.
  • به شدت قابل گسترش است.
  • بر روی مدیریت خطا متمرکز شده است.
  • برای ساخت وب سرویس‌های Restful عالی است.
  • یک جامعه عالی با تعداد زیادی منابع یادگیری دارد.

Laravel:

  • معروف‌ترین فریم‌وورک‌ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ می‌باشد.
  • از Composer برای مدیریت پکیج پشتیبانی می‌کند.
  • آزمایش واحد را به خوبی انجام می‌دهد.
  • تعداد زیادی پکیج برای گسترش عملکردهای خود فراهم می‌کند.
  • یک جامعه عالی با تعداد زیادی منابع یادگیری دارد.

نتیجه گیری

در مبارزه Symfony علیه Laravel علیه Yii، هر سه این فریم‌وورک‌های PHP گزینه‌های عالی‌ای هستند که یک محیط توسعه‌دهی با امکانات کامل برای توسعه دهنندگان فراهم می‌کنند. برای من، Laravel پیروزی است که در حال ظهور به عنوان یک ستاره می‌باشد، و هیچ اثری از توقف در خود نشان نمی‌دهد.

همچنان، هم Symfony و هم Yii نیز فریم‌وورک‌های خوبی هستند. Symfony به خوبی مقرر شده است و یک جامعه بزرگ‌تر و بالغ‌تر دارد. Yii یک فریم‌وورک خاص است که عظیم و امن بوده، و کار شما را راه می‌اندازد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید