جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چرا Vue.js تا به این حد محبوب شده است ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا Vue.js تا به این حد محبوب شده است ؟

اکوسیستم جاوااسکریپت پر از انتخاب‌های متفاوت است، در میان این انتخاب‌ها، فریمورک‌ها و کتاب‌خانه های مختلفی وجود دارد. یکی از این فریمورک‌ها  Vue.js نام دارد که امروز به محبوبیت بسیار بالایی دست یافته است.  در این مطلب قصد دارم  بگویم که چرا باید Vue.js را انتخاب کنیم و چه چیزی باعث می‌شود که Vue.js تا به این حد محبوب شود؟

Vue.js چیست ؟

Vue.js یکی از فریمورک‌های جاوااسکریپت برای ساختن رابط کاربری مبتنی بر وب است. Vue.js جدیدا محبوبیت زیادی در میان توسعه دهندگان پیدا کرده است. اگر به صفحه گیت‌هاب آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که تا چه حد محبوب است و جامعه تا به چه اندازه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. 

به عنوان یک فریمورک مدرن  Vue.js می‌تواند نیازهای متفاوتی را برآورده کند. این فریمورک برای داشتن کارایی بهتر از یک DOM مجازی استفاده می‌کند. (DOM مجازی، حالتی مفهومی و البته انتزاعی از یک DOM واقعی است). اهمیت این ماجرا در این است که فریمورک با استفاده از چنین تکنیکی سبک‌تر و در نهایت برای اجرا سریع‌تر می‌شود. Vue.js همچنین تعاملی و مبتنی اعلانات است. وجود چنین قابلیتی در Vue.js این کمک را می‌کند که بتوانید المان‌ها را براساس تغییرات وضعیت و داده بروزرسانی کنید. 

یکی از مهیج‌ترین موارد در  Vue.js این است که از رویکردی مبتنی بر کامپوننت برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب استفاده می کند. این رویکرد شامل یک فایل از کامپوننت‌هاست که می‌تواند مستقل از کل پروژه باشد، نکته مهم این است که شما می‌توانید از آن چندین بار استفاده کنید و فرایند توسعه‌تان را سرعت ببخشید. این ابزار به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن بتوانید کارهای‌تان را انجام دهید.

فواید استفاده از Vue.js چیست؟

هر وب فریمورک مدرنی یکسری فواید قدرتمند دارد – اگر هم کسی راجع به آن‌ها نداند بعد از یکبار استفاده کردن از آن‌ها متوجه می‌شود. اما جدای از این قضیه ما در اینجا لیستی را آماده کرده‌ایم که با نگاه کردن به آن ها متوجه می‌شوید که چرا باید از Vue.js در پروژه بعدی‌تان استفاده کنید.

مستندسازی خوب

 یکی از موارد مهمی که هنگام انتخاب یک فریمورک باید به آن دقت کنید مستندسازی آن است. مستندسازی مربوط به Vue.js بسیار خوب ساخته شده است، این مستندسازی ساده است اما همراه با راهنماهای جامع و APIهایی با مستندسازی خوب است. 

روند یادگیری

 ‌یکی دیگر از مواردی که هنگام انتخاب یک فریمورک باید به آن خوب توجه کنید، روند یادگیری آن است. در مقایسه با دیگر فریمورک‌ها یادگیری Vue.js بسیار ساده تر و درک‌پذیری آسان‌تری است. جدای از آن نکته مهم این است که این فریمورک براساس تکنولوژی‌های کلاسیک و پایه‌ای دنیای وب (جاوااسکریپت، سی‌اس‌اس و HTML) ایجاده شده است. در نتیجه روند یادگیری آن بسیار ملایم تر و ساده‌تر است. برخلاف دیگر فریمورک‌ها مانند انگولار که نیازمند دانستن Typescript و یا ری‌اکت که نیازمند JSX است، یادگیری Vue.js چندان سخت نیست و با تکنولوژی‌های ساده وب انجام پذیر است.

لجاجت کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتر

 Vue.js همچنین نسبت به دیگر فریمورک‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. هسته اصلی کتابخانه روی لایه View تمرکز دارد که خود آن نیز از یک رویکرد ماژولار استفاده می‌کند در نتیجه می‌توانید از راه‌حل خود در مشکلات دیگر نیز استفاده کنید. در حالی که در دیگر فریمورک‌ها می‌توانید از روند‌هایی مانند وضعیت مدیریت و مسیریابی استفاده کنید اما در Vue.js به صورت رسمی از ویژگی‌ کتابخانه‌های همراه پشتیبانی می‌شود که همگی با هسته اصلی بروزرسانی و آپدیت می‌شوند. این قسمت را Vuex به عهده می گیرد که الهام گرفته از مواردی مانند Redux و Flux برای مسئله مدیریت وضعیت است. در کنار این vue-router نیز به صورت رسمی ارائه شده که مسئله مسیریابی را حل می‌کند. جدای از این موارد همانطور که گفته شد Vue.js منعطف است به همین دلیل اگر علاقه‌مند به استفاده از Redux بجای Vuex هستید، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. جدای از این Vue.js از تایپ‌اسکریپت و JSX نیز پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید از رویکرد سی‌اس‌اس در جاوااسکریپت نیز استفاده کنید بسیاری از کتابخانه‌های موجود Vue.js را پشتیبانی می‌کنند. 

کارایی

 یکی از دلایل مهمی که بسیاری از تیم‌های توسعه اپلیکیشن از Vue.js استفاده می‌کنند به دلیل کارایی آن است.Vue.js کوچک است و بهینه‌سازی شده، به همین دلیل از نظر کارایی می‌تواند از دیگر فریمورک‌های موجود کارایی بهتری را از خود نشان دهد. وجود DOM مجازی با حجم بسیار کم یکی از مواردی است که باید به آن دقت کرد. 

ابزارها

با وجود کتاب‌خانه‌های همکار بسیاری کهVue.js دارد، در نتیجه می‌توان گفت که تجربه بسیار خوبی برای توسعه را نیز ارائه می‌دهد. Vue-CLI یک رابط کابری مبتنی بر متنVue.js است. در کل ساده است اما با وجود قدرتی که دارد، می‌توان با آن قالب‌های متفاوتی ایجاد کرد، پروژه‌ها را شخصی سازی نمود و ساختن یک پروژه جدید مبتنی برVue.js را بسیار ساده‌تر کرد. همچنین با وجود ابزارهای توسعه داخلی، Vue.js به شما کمک می‌کند که مراحل رفع عیب کردن بسیار ساده‌تر از همیشه شود. Vue.js همچنین از قابلیت hot reload پشتیبانی می‌کند، این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا بجای بارگذاری مجدد کل صفحه، تنها آن بخشی را بارگذاری کنید که به آن نیاز دارید. 

جامعه

هیچ فریمورکی بدون داشتن انجمن پشتیبانی نمی‌تواند موفق شود و همانطور که قبلا مشاهده کردیم Vue.js دارای انجمن فعال و در حال رشدی است. این فریمورک توسط شرکت‌های مختلفی تایید شده و این رشد تنها موجب ادامه کار آن‌ها شده است.

در حالی که این فریمورک برای توسعه وب بسیار انتخاب مناسبی است اما Vue.js با Weex نیز همکاری دارد. Weex پلتفرمی است که با استفاده از آن می توان اپلیکیشن‌های موبایل را طراحی کرد. Weex توسط گروه علی‌بابا -یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت آنلاین و فروشگاه- پشتیبانی می‌شود. درست است که این پلتفرم به اندازه فریمورکی مانند React-native بالغ نیست اما به شما اجازه می‌دهد با استفاده از Vue.js رابط مربوط به آندروید و آی‌او‌اس را طراحی کرده و آن را رندر کنید.

Vue.js فواید بسیار زیادی را پیشنهاد می‌دهد. کارایی مناسبی دارد و یادگیری آن نیز ساده است. با این حال در نهایت انتخاب ابزار درست اغلب اوقات به پروژه‌ای بستگی دارد که شما آن را انتخاب می‌کنید. با در نظر گرفتن این موضوع بسیار خوب است که بتوانید همواره Vue.js را با دیگر فریمورک‌ها مقایسه کنید.

آیا فکر می‌کنید که باید از Vue.js استفاده کنید؟ آیا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید؟ تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است