10 عادت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

10 عادت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب

در دنیا افراد زیادی به توسعه نرم‌افزار علاقه دارند و ما اغلب آن‌ها را با القابی مثل برنامه نویس، مهندس نرم‌افزار، کدنویس و توسعه دهنده می‌شناسیم. آن‌ها بعد از مدتی به یک کدنویس خوب تبدیل شده و با کارهای خود آشنا می‌شوند. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب باید چندین نکته را مد نظر داشته باشید. اگر 10 مورد گفته شده در این مقاله را به یک عادت تبدیل کنید، قطعاً پتانسیل تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق را خواهید داشت.

1. یادگیری پایان ندارد

حتی با ۱۰ سال تجربه در برنامه نویسی، همچنان باید به یادگیری ادامه دهید. شما در صنعت کامپیوتر مشغول به کار هستید و مسائل جدیدی به طور روزمره در این حوزه ظهور می‌کند. دنیای کامپیوتر پر از خلاقیت است. باید با زبان‌های برنامه نویسی جدید آشنا شوید. به دنبال فریمورک‌های مختلف بروید و اخبار صنعت را به دقت مطالعه کنید. برای درک کردن روند توسعه نرم‌افزار، در گفتگوهای آنلاین شرکت کنید. افراد برای دیدن وبلاگ‌های مختلف در این زمینه می‌توانند به سایت dig.com مراجعه کنند.

2. روی چند زبان تسلط پیدا کنید

همیشه زبان‌های برنامه نویسی مختلف در موقعیت‌های خاصی بکار برده می‌شوند. برای حل کردن مشکلات فعلی خود باید مناسب‌ترین زبان را انتخاب کنید. مثلاً زبان C و C++ برای عملکرد بسیار خوب هستند. زبان‌های PHP، ASP، Ajax و JSP برای نوشتن برنامه در وب مناسب هستند. برای تعامل برقرار کردن با سایر برنامه‌ها، زبان‌های Python و Perl بهترین گزینه هستند. کمی وقت گذاشته و زبان‌های برنامه نویسی خود را بررسی کنید. با این کار توانایی‌ها و فرصت‌های بیشتری را کسب خواهید کرد. این مسئله برای شما و پروژه‌تان بسیار مفید خواهد بود.

3. در خصوص سیستم عامل‌ها یا تکنولوژی‌های مختلف منطقی باشید

برنامه نویسان همیشه تکنولوژی‌ها و سیستم عامل‌های خاص خود را در ذهن دارند. بعضی افراد استفاده از Ubuntu، Debian، Windows، FreeBSD، MacOSX یا Solaris را ترجیح می‌دهند. برنامه نویسان اندکی از مزایا و معایب سیستم عامل‌های مختلف مطلع هستند. افرادی که نقاط ضعف و قدرت آن را درک کنند، می‌توانند بهترین سیستم عامل را متناسب با کارهای خود انتخاب کنند. یک برنامه نویس خوب اجازه نمی‌دهد احساسات او روی تصمیماتش تاثیر بگذارد. این موضوع در خصوص زبان‌های برنامه نویسی نیز صدق می‌کند. برنامه نویسان بسیاری به مقایسه‌ی زبان‌های مثل Java و Perl علاقه دارند. یک برنامه نویس خوب به این مسائل اهمیت نمی‌دهد و سعی می‌کند با منطق پیش برود. ابتدا باید همه چیز را آنالیز کرده و سپس درست‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

4. خودتان را در یک محیط توسعه قرار ندهید

برنامه نویسان ابزارها و فناوری‌های مورد علاقه‌ی خود را دارند. افراد زیادی برای ویرایش برنامه‌ها از gedit یا Emacs استفاده می‌کنند اما من ابزارهای قدیمی‌تری مثل Vi را ترجیح می‌دهم. برخی استفاده از دیباگرهای GUI مثل VC++ را دوست دارند اما من مدولاتورهای خط فرمان GDB را ترجیح می‌دهم. شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که آیا فرقی بین ابزارهای برنامه نویسان وجود دارد؟ مهم نیست از چه ابزاری استفاده می‌کنید. تا زمانی که آن ابزار بتواند به شما در رسیدن به اهداف کمک کند، قطعاً کاربردی در نظر گرفته می‌شود. برنامه نویسان باید سایر محیط‌های کاری را نیز امتحان کنند. بدون مقایسه کردن دو چیز نمی‌توانید به برتری یکی از آن‌ها پی ببرید.

5. باید با نسخه‌بندی کد منبع آشنایی داشته باشید

اگر تیم شما می‌خواهد کد منبع را بدون داشتن یک سیستم نسخه توسعه دهد، یعنی روش‌های توسعه نرم‌افزارتان بسیار قدیمی است. CVS یک ابزار نسخه‌بندی ساده بوده اما پرکاربردترین سیستم در این زمینه محسوب می‌شود. Subversion نسخه‌ی بروز شده از CVS است. Git یکی دیگر از ابزارهای مربوط به نسخه‌بندی است. با در نظر گرفتن اندازه و جغرافیای تیم خود باید بهترین ابزار را برای مدیریت کردن کد منبع انتخاب کنید. یک برنامه نویس خوب همیشه از یک ابزار نسخه‌بندی برای مدیریت کدهایش استفاده می‌کند. من استفاده کردن از Git را به برنامه نویسان پیشنهاد می‌کنم.

6. یک هم تیمی خوب باشید

اگر به تنها کار کردن علاقه داشته باشید، این مسئله فرق می‌کند. امروزه نرم‌افزارهای کمی را می‌توان به تنهایی توسعه داد. اگر از توانایی‌های خود در یک تیم استفاده کنید، قطعاً شاهد نتایج بهتری خواهید بود. آیا هنگام ارتباط برقرار کردن با اعضای تیم خود از رفتار درستی استفاده می‌کنید؟ آیا به طور مرتب با آن‌ها گفتگو دارید؟ آیا آن‌ها از صحبت کردن در مورد مشکلات با شما لذت می‌برند؟ به یک تیم فوتبال فکر کنید، آیا عضو خوبی در این تیم هستید؟ آیا اعضای تیم شما می‌توانند از اقدام‌های‌تان الهام بگیرند؟

7. از کارهای خود مستند تهیه کنید

تنها کامنت اضافه کردن به کدها کافی نخواهد بود، باید کارهای بیشتری انجام دهید. کامنت‌هایی که به خوبی در کدها لحاظ شده است، می‌تواند زمینه‌ای برای ساخت یک مستند باشد. این مستندات به اعضای تیم کمک می‌کند تا اهداف و ایده‌های شما را بهتر درک کنند. مستندسازی روشی برای انتقال دانش به دیگران است. یادداشت کردن چیزهایی که می‌دانیم، یک عادت بسیار خوب محسوب می‌شود. اگر همه چیز را در ذهن خود حفظ کنید، نمی‌توانید کارهای بیشتری را انجام دهید. محافظه کار بودن شما تنها باعث از دست دادن فرصت‌ها خواهد شد، بنابراین به من اعتماد کنید.

8. مراقب پشتیبان‌گیری و امنیت باشید

شاید با خودتان بگویید که من همین حالا هم از اهمیت پشیبان‌گیری مطلع هستم. می‌خواهم این واقعیت را به شما یادآوری کنم که از دست دادن، بخشی از زندگی است. ما همیشه در زندگی چیزهایی را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم جلوی این موضوع را بگیریم. مثلاً شاید لپتاپ شما دزدیده شده، هارددیسک‌تان آسیب دیده، کامیپوترتان ویروسی شده و خیلی اتفاقات دیگری که می‌تواند در زندگی روزمره اتفاق بیفتد. به همین خاطر پشتیبان گرفتن از کارها بسیار اهمیت دارد. هارددیسک‌ها چندان قابل اعتماد نیستند، به همین خاطر رایت کردن CD می‌تواند راهکار بهتری باشد. اینترنت نیز فضای چندان قابل اعتمادی نیست، بنابراین باید مراقب ویروس‌ها و هکرها باشید. برای نرم‌افزارهای خود از یک استراتژی امنیتی استفاده کنید. اطلاعات خود را تا حد امکان در فضاهای مختلف نگهداری کنید و به یک روش پشتیبان‌گیری منظم (روزانه، هفتگی، ماهانه) پایبند بمانید.

9. طراحی باید به اندازه کافی منعطف باشد

شاید مجبور باشید یک چیز مرده را پیاده‌سازی کنید، اما به عنوان یک برنامه نویس خوب باید به این فکر کنید که آیا آن چیز مرده می‌تواند جنبه‌ی انعطاف‌پذیری داشته باشد؟ مثلاً می‌توانید قابلیت تنظیم شدن را به برخی پارامترها اضافه کنید. آیا طرح شما می‌تواند فوراً با تغییرات سازگار شود؟ اگر رزولوشن صفحه‌ی مورد نیاز ۶۰۰x۸۰۰ باشد، طراحی‌تان می‌تواند نسبت به رزولوشن‌های دیگر انعطاف‌پذیر باشد؟ طراحی انعطاف‌پذیر به معنای استفاده از چیزهای استاندارد شده است. برنامه نویسی همیشه می‌خواهد با محیط‌های مختلف و ترندهای جدید سروکار داشته باشید. ما باید با دیدگاهی پویا به مسائل اطراف خود فکر کنیم.

10. صبور و شکیبا باشید

برنامه نویسان همیشه می‌خواهند کارهای خود را سریع تمام کنند. معمولاً شرایط همیشه مطلوب نیست. با سریع‌تر انجام دادن کارها، احتمال اشتباه کردن بیشتر می‌شود. گاهی اوقات همین سریع انجام دادن کارها باعث می‌شود تا از مشکلات غافل بمانید. یک برنامه نویس خوب، زمان بیشتری را صرف تحقیق کرده و راهکارهای مختلف را برای غلبه بر مشکل آزمایش می‌کند. ما باید به ازای هر 4 ساعت برنامه نویسی، 1 ساعت را به استراحت اختصاص دهیم. مطمئناً روش‌های کدنویسی افراد با یکدیگر متفاوت است اما در چنین موقعیتی باید به این 3 سوال فکر کنید: آیا این کار درست است؟ آیا انجام دادن این کار با در نظر گرفتن تمام شرایط صحیح است؟ آیا روش بهتری وجود دارد؟ گاهی اوقات برای پی بردن به میزان پیشرفت خود باید به عقب نگاه کنید.

این 10 مورد جزو عادات یا هنجارهای رفتاری برنامه نویسان خوب است. قطعاً با پیروی کردن از این موارد می‌توانید به یک برنامه نویس موفق و خوب تبدیل شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات