۱۰ راه برای ارتباط داشتن با کاربران
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۱۰ راه برای ارتباط داشتن با کاربران

مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ شاید به نظر سوال ساده‌ای باشد اما اینگونه نیست. شناخت مخاطبین وبسایت به شما این کمک را می‌کند تا بتوانید وبسایت‌تان را ارتقا دهید، ترافیک آن را بالا ببرید و در نهایت محتوا و محصولات‌تان را بهتر ارائه کنید. 

اما از طرفی دیگر، عدم درک درست از مخاطبین، می‌تواند فاجعه آمیز باشد. اگر نتوانید مخاطبین‌تان را درک بکنید، نمی‌توانید محتوایی که آن‌ها می‌خواهند را نیز تولید نمایید و در این حالت ترافیک وبسایت روز به روز کمتر خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ استراتژی را بررسی بکنیم که به شما کمک می‌کند تا به صورتی بسیار بهتر مخاطبین وبسایت‌تان را بشناسید و از تجارت در حال رشد‌تان محافظت نمایید:

۱. استفاده از ابزارهای تحلیل

ممکن است مورد اول کمی مبتدیانه برسد، اما اینگونه نیست. باید بگویم که حدود بیشتر از یک سوم وبسایت‌های دنیا از ابزارهای تحلیل و آنالیز استفاده نمی‌کنند. از آن بدتر نیز باید گفت که کمتر از ۳۰ درصد شرکت‌های دنیا از این ابزارها بهره می‌برند. تمام این اتفاقات باعث می‌شوند تا مخاطبین نادیده گرفته شده و در نهایت همه چیز بر باد برود.

ابزارهای آنالیز و روش‌های مختلف تحلیل وبسایت، کلیدی اصلی برای درک رفتارهای کاربران است. آنالیزها به شما این کمک را می‌کنند تا به سوالات مهمی که در روال شناسایی مخاطبین پرسیده می‌شود پاسخ دهید. برای نمونه، چه محتوایی توسط مخاطبین شما خوانده می‌شود؟ چه زمان‌هایی از روز وبسایت شما را بررسی می‌کنند؟ چه میزان زمان برای مطالعه وبسایت صرف می‌کنند؟ و بعد از مشاهده وبسایت شما به کجا می‌روند؟ زمانی که شما با رقیبان مختلفی سر و کار داشته باشید، تمام این تحلیل‌ها می‌توانند به کمک شما بیایند.

تقریبا نیمی از وبسایت‌هایی که ابزارهای تحلیلی را به کار می‌برند از Google Analytics استفاده می‌کنند. البته ما ابزارهای بسیار زیاد دیگری را نیز در اختیار داریم، بنابراین اگر با Google راحت نیستید، می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. پس به خود و شرکت‌تان لطفی بکنید: یک ابزار تحلیلی را برای وبسایت‌تان به کار ببرید.

۲. درک تحلیل‌ها

تا به اینجای کار متوجه شدیم که حجم قابل توجهی از وبسایت‌های دنیا از ابزارهای تحلیل استفاده نمی‌کنند. فارغ از آن باید گفت که استفاده از چنین ابزارهایی تنها بخش کوچکی از کار است. شما باید سعی کنید داده‌هایی که از این تحلیل‌ها بدست می‌آیند را درک کنید. اگر شما صرفا یکسری داده داشته باشید اما کاری با آن‌ها نداشته باشید، عملا کار خاصی را انجام نداده‌اید. 

خواندن اعداد و ارقام تحلیل‌ها کار سختی نیست، اما به عنوان یک تحلیلگر باید بتوانید این ارقام را در کنار همدیگر قرار دهید و یک معنی از آن‌ها بسازید. شما باید تبدیل به فردی شوید که داده‌ها را درک می‌کند و می‌تواند رابطه معناداری را در بین آن‌ها بوجود می‌آورد. 

۳. درک کلمات کلیدی

کلمات کلیدی معمولا به دسته‌ای از واژه‌ها و جملات گفته می‌شود که کاربران اغلب اوقات از آن‌ها در موتورهای جستجوگر استفاده می‌کنند. آن‌ها از این جهت مهم هستند که یا به وبسایت شما ختم می‌شوند و یا نمی‌شوند. در حقیقت بخشی از درک مخاطبین و ارتباط داشتن با آن‌ها به همین مسئله بستگی دارد، شما باید بدانید که کاربران به چه شکلی می‌توانند وبسایت شما را پیدا بکنند. در واقع برای این بخش شما باید بدانید که کاربران با استفاده از چه کلماتی می‌توانند وبسایت شما را در موتورهای جستجوگر پیدا می‌کنند. درک این کلمات و در واقع ساخت چنین حالتی به شما کمک می‌کند تا ترافیک وبسایت را بالا ببرید؛ انجام کار اشتباه باعث می‌شود که ترافیک کمتری وارد وبسایت شما شود.

از طرفی دیگر باید راه‌های متفاوتی که در نهایت یک مفهوم را برای مخاطب دارد، پیدا کنید. مثلا شما یک فست فود دارید که در آن ساندویچ سوسیس می‌فروشید، اما کاربران اغلب اوقات برای چنین غذایی از عبارت هات‌داگ استفاده می‌کنند. به دلیل رعایت نکردن چنین قضیه‌ای بخشی از ترافیک شما از دست می‌رود. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Keyword Research و WordTracker می‌توانید کلمات کلیدی دیگری را که به کلمات شما نزدیک هستند پیدا کنید.

۴. استفاده از فیسبوک

شاید فکر کنید که کار با فیسبوک را بلد هستید. با خودتان فکر می‌کنید که تنها یک پست ساده را در بزرگ‌ترین کانال ارتباطی دنیا منتشر می‌کنم و در نهایت منتظر می‌مانم تا مخاطبین بسیار زیادی وارد وبسایت من شوند. اما این طرز فکر کردن اشتباه است. استفاده کردن از فیسبوک و بهره‌ بردن از آن برای جذب مخاطبین واقعا یک هنر است.

شما باید با یک هارمونی خاص در فیسبوک مطالب‌تان را منتشر کنید، باید به یاد داشته باشید که تصاویر حکم مهمی در دیده شدن شما دارند. از نوشته‌هایی استفاده کنید که بیشترین کاربر را به خود جذب می‌کند و کاربران را وادار می‌کند تا به وبسایت شما مراجعه کنند. می‌توانید آموزش‌های کاملی را در ارتباط با شیوه استفاده از فیسبوک در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

WikiHow

LifeWire

۵. درک شیوه تعامل مخاطبین روی شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیاست، چیزی حدود ۱.۷ میلیارد نفر جمعیت دارد. اما جدای از فیسبوک دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، پینترست و اینستاگرام نیز می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. البته در قدم اول باید هدف وجود هر کدام را درک کنید و سپس از آن‌ها استفاده کنید. 

مطمئن باشید که هیچ شبکه اجتماعی در دنیا وجود ندارد که بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند، بنابراین باید براساس نیازهای‌تان تصمیم بگیرید.

۶. بررسی نظرات مخاطبین

افرادی هستند که از نقد شدن خوششان نمی‌آید. مطمئنا اینکه مدام زیر حمله دیگران باشید خوشایند نیست. اما باید این موضوع را درک کنید که نقدها و نظرات کاربران خود می‌تواند پنجره‌ای به سوی تعالی تجارت شما باشد. 

مدیران حرفه‌ای رسانه میزان ارزش نظرات مخاطبین را درک می‌کنند و مدام در حال کاوش بدنبال پیدا کردن راه‌های جدیدی برای ارتباط داشتن با مخاطبین هستند. نادیده گرفتن مخاطبین باعث می‌شود که اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با تجارت‌تان را از دست بدهید.

۷. بگذارید مخاطبین چیزهای مهم را به شما بگویند

شکل قدیم روزنامه‌ها به این صورت بود که یک تیم در اتاق خبر تصمیم می‌گرفتند که چه اخباری از همه بیشتر اهمیت دارد. این اخبار همگی در صفحه اول روزنامه چاپ می‌شد. اما حال با پیشرفت تعاملات میان افراد، این تصمیم از طریق تحلیل رفتارهای کاربران بدست می‌آید. کاربران در شبکه‌های اجتماعی مدام در ارتباط با چیزهایی که برای‌شان اهمیت دارد صحبت می‌کنند و در نهایت این موضوع باعث می‌شود که اتاق‌های خبری به خوبی از سلایق این دسته افراد خبردار شوند. 

از این رو باید برخی از تصمیم‌گیری‌های‌تان را از شکل سنتی خارج کرده و به مخاطبین اجازه صحبت کردن بدهید.

۸. درک تجارت‌‌تان و چیزهایی که تولید می‌کنید

براساس یک یادداشت از وبسایت Forbes تجارت‌های بزرگ مدام در حال تعقیب بازارهای رقابتی جدیدی هستند که به صورت مداوم شکل می‌گیرند. این کار اگر به صورت خردمندانه انجام شود منجر به بزرگ‌تر شدن تجارت آن‌ها می‌شود. شما باید به یاد داشته باشید که تجارت شما به دنبال چیست و اساسا چه چیزهایی را تولید می‌کند، تنها در این صورت است که می‌توانید رشد اهداف شرکت‌تان را دنبال کنید.

۹. همه چیز، برای همه کس نباشید

در این مرحله از تجارت شما نمی‌توانید همه چیز برای همه کس باشید. البته جدای از نتوانستن، نباید چنین کاری را نیز انجام دهید. برای آنکه بتوانید در یک مسیر درست حرکت کنید، اهداف‌ اصلی را تعیین نمایید و بعد از آن مخاطبین به شما خواهند گفت که دقیقا چه انتظاراتی از شما دارند. 

۱۰. نظرسنجی از مخاطبین

نظرسنجی راهی ساده و البته ارزان است که به شما کمک می‌کند تا مخاطبین‌تان را به خوبی درک کنید. استفاده از نظرسنجی‌هایی با سوالات کوتاه به شما این قابلیت را می‌دهند تا بتوانید همواره از خواسته مشتریان آگاهی داشته باشید. 

در پایان

درک کردن مخاطبین کار ساده‌ای نیست. شما به یکسری ابزارهای تحلیلی قدرتمند و فردی که بتواند داده‌های تولیدی را بررسی بکند نیاز دارید. شبکه‌های اجتماعی نیز موضوع مهم دیگری‌ست که باید براساس نیازتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

در هر صورت باید بدانید که بدون درک مخاطبین، وبسایت شما نمی‌تواند ترافیک بالایی را جذب بکند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا