جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۲ ایده برای بهبود عملکرد وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۲ ایده برای بهبود عملکرد وردپرس

وبسایت‌های کند، آزاردهنده هستند. هنگامی که بارگذاری وبسایت‌ها بیش از حد طولانی می‌شود، بازدیدکنندگان به سرعت علاقه‌ی خود را از دست می‌دهند و دکمه برگشت را می‌فشارند. بر اساس گزارش گوگل، ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان تلفن همراه در صورتی که بارگذاری یک سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، آن را ترک خواهند کرد. علاوه بر این، موتورهای جستجو از سرعت بارگذاری صفحه به‌عنوان شاخصی برای رتبه‌بندی یک وبسایت در کنار بسیاری از عوامل دیگر استفاده می کنند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پویا (CMS) است، به این معنی که یک صفحه‌ی خاص را فقط یک‌بار در هر صفحه ایجاد می‌کند. با وجود اینکه تولید صفحات از این طریق برای محتوای استاتیک کارایی ندارد، اما امکان تولید انواع مختلفی از محتوای پویا را فراهم می‌سازد که به سادگی با یک تولیدکننده‌ی سایت استاتیک امکان‌پذیر نیست. با این حال، کارهایی وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید (مانند ذخیره‌سازی در حافظه‌ی پنهان) که می‌تواند سایت وردپرس شما را به سرعت فعال نگه دارد.

در این مقاله، به بررسی راه‌های مختلفی برای بهبود عملکرد یک سایت وردپرس مثل: ذخیره‌سازی در حافظه‌ی پنهان، کاهش ریدایرکت‌ها، بارگذاری تنبل تصاویر، استفاده از CDNها و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توانم عملکرد وبسایتم را اندازه‌گیری کنم؟

برای اینکه بتوانید زمان بارگذاری سایت خود را بهبود ببخشید، باید یک مجموعه‌ی جامع از اندازه‌گیری‌های اولیه داشته باشید. به جای اینکه سایت خود را به صورت دستی با دستگاه‌ها و اتصال‌های اینترنتی مختلف تست کنید، خدماتی وجود دارند که عملکرد سایتتان را برای شما اندازه‌گیری می‌کنند.

وبسایت‌های GTMetrix و Pingdom Website Speed Test، هر دو گزینه‌های رایگان فوق‌العاده‌ای هستند. پس از اندازه‌گیری‌های اولیه، می‌توانید وبسایت خود را بهبود ببخشید و سرعت ﺁن را بسنجید.

چگونه می‌توانم وبسایتم را سریع‌تر کنم؟

۱. به آخرین نسخه از PHP ارتقا دهید

وردپرس به زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده است. به همین دلیل، هرگونه بهبود در عملکرد PHP می‌تواند باعث بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد سایت وردپرس شما شود. با کامل شدن PHP، به طور قابل توجهی سرعت و بازدهی حافظه بیشتر می‌شود. اگر در نسخه ۵ PHP گیر کرده‌اید، بروزرسانی به آخرین نسخه‌ی PHP (که از این نوشتار ۷.۴ است) عملکرد ۱۰۰٪ سریع‌تر و کاهش ۵۰٪ در مصرف حافظه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

۲. فعال کردن ذخیره‌سازی در سمت سرور

ذخیره‌سازی در سمت سرور روشی است که از ایجاد صفحات مشابه بدون نیاز به بازدیدکنندگان جلوگیری می‌کند. به جای ساخت یک HTML جدید برای هر بارگیری صفحه، یک سیستم ذخیره‌سازی به صورت دوره‌ای آن HTML را ساخته و در خدمت فایل‌ها قرار می‌دهد.

برای اجرای ذخیره‌سازی در سمت سرور، پلاگین WP Fastest Cache را امتحان کنید. این پلاگین کاری می‌کند که ذخیره‌سازی به سادگی فعال کردن این پلاگین شود.

۳. استفاده از حافظه‌ي پنهان مرورگر

با اینکه هر دو به‌عنوان حافظه‌ی پنهان شناخته می‌شوند، اما حافظه‌ی پنهان مرورگر با حافظه‌ی پنهان سمت سرور متفاوت است. در این نسخه، به مرورگر دستور داده می‌شود تا فایلی را ذخیره کند و تا مدت زمان معینی درخواست یک فایل جدید نکند. زمانی که مرورگر شما قصد دارد وبسایتی را بارگذاری کند، اطلاعات زیادی مانند تصاویر و فایل‌های حجیم را دریافت می‌کند. پس بهتر است که مرورگر این فایل‌ها را در حافظه‌ی پنهان خود ذخیره کند تا از دریافت آن‌ها در هر بار مراجعه به وبسایت جلوگیری کرده و مدت زمان لازم برای بارگذاری وبسایت کاهش یابد. در نتیجه ذخیره‌ی عناصری مثل تصاویر، اسکریپت‌ها و استایل شیت‌ها باعث می‌شود تا بارگذاری صفحات در دفعات دوم و بعدی سریع‌تر شود.

ساده‌ترین راه برای استفاده از حافظه‌ی پنهان مرورگر، پیکربندی وب سرور برای ارسال هِدِرهای کنترل حافظه‌ی پنهان است. بسته به وب سرور مورد استفاده‌ی شما (Apache httpd، nginx یا سایر موارد)، پیکربندی دقیق متفاوت خواهد بود. یک وب سرور معمولی برای Apache، پیکربندی زیر را برای فایل .htaccess به مدت ۳۰ روز و فایل‌های CSS و JS را به مدت ۷ روز ذخیره خواهد کرد:

<filesMatch “.(ico|jpg|jpeg|png|gif)$”>
 Header set Cache-Control “max-age=2592000, public”
</filesMatch>
<filesMatch “.(css|js)$”>
 Header set Cache-Control “max-age=86400, public”
</filesMatch>

اگر سایت شما از سیستم CDN استفاده می‌کند، ممکن است بتوانید این هِدِرها را در آن پیکربندی کنید (برای مثال، از قوانین صفحه Cloudflare استفاده کنید). اگر از Apache استفاده می‌کنید و می‌خواهید فایل .htaccess برای شما پیکربندی شده باشد، می‌توانید از این پلاگین استفاده کنید.

۴. کاهش ریدایرکت‌های HTTP

ریدایرکت‌ها برای تبدیل لینک‌های شکسته به محتوای قدیمی مناسب است. هر لینکی در وبسایت شما می‌تواند به طور بالقوه یک ریدایرکت باشد. برای شناسایی لینک‌های شکسته و سایر مشکلات سایت از Dr. Link check استفاده کنید که ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ را پیدا خواهد کرد.

۵. فشرده‌سازی HTML، CSS، JavaScript و تصاویر

با وجود اینکه فایل‌های متنی حاوی HTML، CSS و کد JS ممکن است کوچک به نظر برسند، اما به سرعت اضافه می‌شوند و می‌توانند به طور جدی سرعت یک وبسایت را کاهش دهند. در مورد تصاویر، شما می‌توانید با فشرده‌سازی،‌ اندازه‌ی آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. انجام این کار به صورت دستی عذاب‌آور خواهد بود، بنابراین می‌توانید از پلاگینی مانند ShortPixel استفاده کنید تا به طور خودکار تصاویر شما را در اندازه‌ی مناسب فشرده کند.

برای HTML، استایل شیت‌ها، اسکریپت‌ها، فضای خالی و دیگر محتوای غیر ضروری را می‌توان به طور خودکار از طریق فشرده‌سازی حذف کرد. پلاگین Asset CleanUp، نه تنها این فایل‌ها را فشرده می‌کند، بلکه کد مربوط به پلاگین‌هایی که در صفحه‌ی خاصی استفاده نمی‌شوند را نیز حذف می‌کند.

۶. از lazy loading برای تصاویر استفاده کنید

از ﺁنجا که بسیاری از کاربران قبل از خواندن کل صفحه ﺁنجا را ترک می‌کنند، بارگذاری تصاویری که خارج از صفحه‌ی نمایش هستند، بی‌فایده است. lazy loading باعث می‌شود تا فقط تصاویری که قابل رویت یا تقریبا قابل مشاهده هستند بارگیری شوند، که این کار باعث کاهش استفاده از پهنای باند و در نتیجه سایت سریع‌تر می‌شود. اگرچه lazy loading معمولا از طریق JavaScript انجام می‌شود، اما می‌توان آن را با پلاگین‌های وردپرس مانند a3 Lazy Load پیکربندی کرد. این پلاگین‌ها شامل جاوااسکریپت مربوطه هستند و کنترل lazy loading را از طریق رابط کاربری آسان می‌کنند.

۷. منابع خارجی را حذف کنید

ممکن است فونت‌هایی که از طریق خدمات وب فونت شخص ثالث میزبانی می‌شوند مناسب و زیبا باشند، اما در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند سرعت سایت شما را به طرز چشم‌گیری کاهش دهند. اسکریپت‌های تحلیلی، پخش کننده‌های ویدیویی تعبیه شده و دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی نیز به همین دلیل مقصر هستند. شما باید نگاهی به منابعی که در یک صفحه متوسط در وبسایت شما استفاده می‌شود (با استفاده از ابزارهای توسعه در مرورگر شما) بیندازید و تعیین کنید که کدام یک می‌تواند حذف شود.

۸. پلاگین‌های غیر ضروری را غیر فعال یا حذف کنید

یکی از ویژگی های تعریف شده وردپرس، زیر ساخت پلاگین ﺁن است. اضافه کردن قابلیت از طریق پلاگین‌ها خیلی آسان‌تر است تا اینکه خودتان قابلیت‌ها را بنویسید. با این حال، استفاده از پلاگین‌های زیاد (به خصوص پلاگین‌هایی که فشرده‌سازی نشده‌اند) می‌تواند سرعت وبسایت شما را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. به لیست پلاگین‌ها بروید و مشخص کنید که کدام موارد را می‌توان حذف یا ترکیب کرد.

۹. آفلود منابع استاتیک به CDN

CDNها (شبکه‌ی تحویل محتوا) محتوای استاتیکی مثل تصاویر را به کاربران شما نزدیک‌تر می‌کنند. به این ترتیب، این فایل‌های بزرگ با سرعت بیشتر و با استفاده از پهنای باند کم‌تر در سرور اصلی شما بارگیری می‌شوند. انواع مختلفی از خدمات CDN وجود دارد، اما آن‌ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند: آن‌هایی که وبسایت شما را از طریق سرورهای خود پروکسی می‌کنند و آن‌هایی که شما به سادگی برای فایل‌های خاص استفاده می‌کنید. انواع پروکسی می‌توانند از عهده‌ی HTTPS ،DNSSEC برآیند، در غیر این صورت به‌عنوان یک سرور فرانت-اند پیکربندی شده عمل می‌کند. صرف نظر از نوع انتخاب، استفاده از CDN باعث می‌شود که صفحات شما در هر جایی به طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر بارگیری شوند.

۱۰. صفحه‌بندی نظرات

صفحات دارای نظرات زیاد به زمان زیادی برای بارگیری در سرور نیاز دارند.

اگر شما به قسمت Settings → Discussions در وردپرس و سپس بر روی تغییر چگونگی Break comments into pages بروید باعث می‌شود وبسایت شما سریع‌تر بارگیری شود.

۱۱. HTTP/2 را فعال کنید

نحوه‌ی عملکرد HTTP/2، بسته به وب سرور یا CDN شما ممکن است متفاوت باشد. با این حال، صرف نظر از نحوه‌ی انجام این کار، فعال کردن این ویژگی می‌تواند تغییرات جدی در زمان بارگذاری وبسایت شما ایجاد کند. یکی از ویژگی های اصلی HTTP/2 این است که می‌تواند چندین فایل را در یک درخواست واحد ترکیب کند. به جای نیاز به یک HTTP برای هر دانلود فایل، HTTP/2 می‌تواند آن‌ها را از یک سرور به یکدیگر اتصال دهد. این بدان معناست که لازم نیست فایل‌ها را به صورت دستی با یکدیگر ترکیب کنید تا زمان بارگذاری بهتری داشته باشید. علاوه بر این، HTTP/2 شامل فشرده سازی هِدِر است که باعث می‌شود هِدِرهای HTTP کوچک‌تر شوند.

۱۲. سرور یا پکیج‌ میزبانی خود را ارتقا دهید

اگر شما همه چیز را امتحان کرده‌اید و نمی‌توانید وبسایت خود را به سرعت بارگذاری کنید، ممکن است لازم باشد که سرور خود را ارتقا دهید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که در واقع این سرور است که سایت شما را کند می‌کند. ﺁیا منابع فیزیکی مثل CPU، RAM و Disk I/O به حداکثر رسیده‌اند؟ هنگامی که تصمیم به ارتقا گرفتید، توجه داشته باشید که برای خدمت بهتر به کاربران خود در سرتاسر جهان باید چند سرور را در مکان های مختلف دریافت کنید.

نتیجه گیری

سریع‌تر کردن وردپرس به دلیل ماهیت CMS پویای خود، کار بسیار دشواری است. با این وجود، شما می‌توانید از انواع ترفند‌ها برای بالا بردن سرعت ﺁن استفاده کنید، از موارد ساده‌ای مانند ارتقای PHP، فعال کردن HTTP/2 و استفاده از دستورات حافظه پنهان برای آفلود بهCDNها و lazy loading تصاویر خود شروع کنید. هنگامی که تصمیم گرفتید که از کدام روش در وبسایت خود استفاده نمایید، مطمئن شوید که به طور مداوم عملکرد ﺁن را اندازه‌گیری می‌کنید تا تاثیر هر بهینه‌سازی را بهتر تشخیص دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید