جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۲ فریمورک قدیمی جاوااسکریپت که امروز هم کاربرد دارند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۱۲ فریمورک قدیمی جاوااسکریپت که امروز هم کاربرد دارند

جاوااسکریپت در میان توسعه‌دهندگان هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی برگردد. جدای از آنکه جاوااسکریپت به صورت محلی روی مرورگرها توانایی اجرا شدن دارند، از زمان عرضه نودجی‌اس این موضوع به قسمت سرور وبسایت‌ها نیز منتقل شده و تقریبا توسعه‌دهندگان را از هر تکنولوژی دیگری بی نیاز ساخته است.

وقتی موضوع به تعاملی کردن صفحات وب و قرار دادن افکت‌های بصری می‌‌رسد، جاوااسکریپت انتخاب بسیار شگفت‌انگیزی برای توسعه‌دهندگان خواهد بود.

همانطور که گفته شد جاوااسکریپت در حال حاضر تغییرات بسیار زیادی کرده و فریمورک‌های مبتنی بر جاوااسکریپت بسیاری وارد عرصه شده است. امروز قصد داریم جدای از فریمورک‌هایی که اغلب اوقات از آن‌ها صحبت می‌کنیم به مواردی اشاره کنیم که کمتر با آن‌ها کار شده و کمتر در فضای وب دیده شده اند، جدای از آن به مواردی اشاره خواهیم کرد که در دنیای وب قدیم بیشتر حضور داشته اند اما حال نیز پشتیبانی می‌شوند و برخی از آن‌ها بروزرسانی دریافت می‌کنند، به همین جهت قصد از معرفی این فریمورک‌ها، جلب کردن توجه کاربران به بخش دیگری از دنیای وب بوده و اینکه ممکن است این گزینه‌ها امکانات بسیار مناسبی را برای کاربران مهیا سازد. 

بیاید شروع کنیم.

۱. SCRIPT.ACULO.US

Script.aculo.us یک افزونه نمونه اولیه در جاوااسکریپت است. کار اصلی این فریمورک این است که به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که صفحات وبی با قابلیت تعاملی و پویا را ایجاد کنند. این امکانات همگی از طریق مرورگرهای مختلف قابل دسترس است و توانایی برای پیاده سازی امکاناتی مانند انیمیشن‌ها، درگ‌/درپ، کنترل‌های آژاکس و… را به توسعه دهندگان می‌دهد. با استفاده از این فریمورک می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن چنین کارهای با ارزشی را انجام دهید.

۱۲ فریمورک قدیمی جاوااسکریپت که امروز هم کاربرد دارند

۲. DOJO TOOLKIT

از Dojo می‌توان به عنوان ابزاری قدرتمند برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ استفاده کرد. می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته سیستم گرید‌بندی و چارت‌های آن اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ای را درست کنید و یا اینکه می‌توانید از نسخه کم حجم آن برای کارهای ساده‌تر بهره بگیرید. کارهایی مانند انیمیشن‌ها و یا دستکاری‌های مربوط به DOM. برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ Dojo شامل API‌هایی است که از توانایی‌های کامل HTML5 استفاده می‌کند توانایی‌های مانند مختصات جغرافیایی، امکانات تاچ‌اسکرین و چیزهای دیگر. 

dojo

۳. SENCHA EXT JS4

Sencha Ext یک فریمورک مبتنی بر مرورگر جاوااسکریپت است که با استفاده از آن می‌توانید وب اپلیکیشن‌های پر قدرت را ایجاد کنید. برای نمایش و استفاده از داده‌ها در صفحات وب، این فریمورک قابلیت‌های زیادی مانند چارت‌ها و انیمیشن‌های مختلف را در نظر گرفته است. Sencha.io نیز یک سرویس مبتنی بر ابر است که کمک می‌کند درخواست‌های مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل سریع‌تر و با هزینه کمتری اجرا شود.

جاوا اسکریپت

۴. PROTOTYPE

prototype یک کتابخانه مناسب جاوااسکریپت است که با استفاده از آن توسعه‌دهندگان می‌توانند وب اپلیکیشن‌های خودشان را ایجاد کنند. در حقیقت پایه‌های کدنویسی خود را نیز می‌توانند با استفاده از این کتابخانه تهیه نمایند. از ویژگی‌های این کتابخانه می‌توان به سادگی، منحصر به فرد بودن، مناسب بودن برای توسعه مبتنی بر کلاس و داشتن یک کتابخانه کوچک آژاکس است.

جاوااسکریپت

۵. UIZE JAVASCRIPT FRAMEWORK

Uize یک فریمورک جاوااسکریپتی متن باز است که همراه با ویژگی‌های مختلفی ارائه شده است. این فریمورک مبتنی بر وب است و توانایی اضافه شدن به هر پلتفرمی که مربوط به سرور باشد را دارد، پلتفرم‌هایی مانند ASP.net، PHP، پایتون و… . همچنین این ابزار همراه با یکسری المان‌های مهم برای رابط کاربری دستگاه‌های موبایل شامل ویجت، اسلایدشو، تقویم، مگامنو و… است.

جاوااسکریپت

۶. QOOXDOO

QOOXDOO یک فریمورک همگانی جاوااسکریپت است که به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های بزرگ جاوااسکریپتی را ایجاد کنید و آن را روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا نمایید. این کتابخانه از مدل شئ‌گرایی بهره می‌گیرد و به شما فضای مناسب برای خلاقیت را می‌دهد. با استفاده از این فریمورک حتی بدون دانش حرفه‌ای از HTML و CSS می‌توانید رابط کاربری حرفه‌ای را ایجاد کنید و روند پیاده‌سازی را جلو بروید.

جاوااسکریپت

۷. ZEPTO

Zepto یک فریمورک کوچک و سبک جاوااسکریپت برای مرورگرهای mobile webkit همراه با سینتکس سازگار با جی‌کوئری است. هدف اصلی این فریمورک آن است که با استفاده از تنها ۲.۵ کیلوبایت حجم کارهای اساسی را تنها از طریق برخی APIها مدیریت کنید.

جاوااسکریپت

۸. DHTMLX TOUCH

DHTMLX یک فریمورک جاوااسکریپتی است که با بیشتر مرورگرهای وب و پلتفرم های مربوط به موبایل سازگاری تمام دارد. همچنین از HTML5 پشتیبانی می‌کند. همچنین این فریمورک با دیگر فریمورک‌های موجود که به توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلف کمک می‌کند سازگاری دارد و می‌تواند در کنار آن‌ها کار کند.

جاوااسکریپت

۹. YUI

YUI یک کتابخانه قدرتمند جاوااسکریپتی است که از طرف شرکت یاهوو ساخته شده است. برای ایجاد آن مهندسان فرانت‌اند و همچنین مشارکت‌کننده‌های جهانی شرکت داشته‌اند. با استفاده از این کتابخانه مجموعه‌ای کامل از کنترل‌های جاوااسکریپت و سی‌اس‌اس را در اختیار دارید که می‌توانید از آن‌ها به صورت مقیاس‌پذیر و سریع استفاده کنید. همچنین بهتر است که بدانید این کتابخانه تحت مجوز BSD عرضه شده است. از این کتابخانه برای تعاملی کردن اپلیکیشن‌های وب و اسکریپت‌نویسی مربوط به DOM می‌توانید استفاده کنید همچنین از تکنیک‌های Ajax و DHTML بهره ببرید.

جاوااسکریپت

۱۰. SPRY

معمولا افرادی از این کتابخانه جاوااسکریپتی استفاده می‌کنند که در زمینه جاوااسکریپت کاملا حرفه‌ای نیستند. هر سرویس و تکنولوژی که مرتبط به قسمت سرور باشد با این کتابخانه سازگار است، پس نتیجه این موضوع آن می‌شود که هر فردی با هر دانشی و هر امکاناتی می‌تواند به بهترین شیوه و سریع‌ترین حالت ممکن از این کتابخانه استفاده کند و با استفاده از آن صفحات تعاملی ایجاد نماید.

جاوااسکریپت

۱۱. MOO TOOLS

MooTools یک فریمورک ماژولار جاوااسکریپتی است که براساس رویکرد برنامه‌نویسی شئ‌گرا ایجاد شده و این کمک را به توسعه‌دهندگان پیشرفته می‌کند که با رویکرد بهتری برنامه‌نویسی را انجام دهند. این ابزار به خوبی مستندسازی شده و قدرتمند و منعطف است. این ابزار از استانداردهای سخت‌گیرانه پیروی می‌کند و کمترین خطا در آن دیده نمی‌شود. در آن از متغیرهایی با نام‌های با مفهومی استفاده شده و کدها به صورت سازمان‌دهی شده‌ای نوشته شده اند.

جاوااسکریپت

۱۲. SPROUTCORE

SproutCore مثال بسیار خوبی برای ساخت رابط‌های کاربری عالی همراه با کارکرد بالاست، این کتابخانه کمک بسیار برای داشتن تجربه کاربری مناسب در وبسایت می‌کند. با وجود پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید، تمام مرورگرها به خوبی آن را پشتیبانی می‌کنند.

جاوااسکریپت

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است