آشنایی با تکنیک‌های مدرن طراحی و توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

آشنایی با تکنیک‌های مدرن طراحی و توسعه وب

توسعه‌دهندگان هوشمند همواره در حال مشاهده تغییراتی هستند که در دنیای توسعه وب اتفاق می‌افتند. هر چقدر تکنیک‌های جدید‌تری بوجود بیایند مطمئنا فرصت‌های بیشتری نیز برای پیشرفت بوجود می‌آید. از آنجایی که این تکنیک‌ها هر روز در حال رشد و تغییر هستند کسی نمی‌تواند آینده وب را به خوبی تصور بکند. بخشی از مصاحبه‌های کاری نیز با محوریت تکنیک‌های جدید طی می‌شود، اگر بخواهید یک شغل خوب داشته باشید نیاز است که این تکنیک‌ها را به خوبی بدانید. 

۱. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده

واکنشگرا بودن دیگر کافی نیست؛ امروزه وبسایت‌ها نیاز دارند تا پیش‌رونده باشند. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده وبسایت‌هایی هستند که شکل و شمایل اپلیکیشن‌های موبایلی را ارائه می‌کنند. از آنجایی که اپلیکیشن‌های محلی موبایل به صورت آفلاین نیز کار می‌کنند، وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده نیز چنین قابلیتی را بوجود آورده اند. در حال حاضر وبسایت‌هایی که از وب اپلیکیشن‌های محلی قدیمی به وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده سوئیچ کرده اند نرخ بازدید و تعامل بسیار بالاتری نسبت به قبل داشته‌اند. وبسایت PWA.Rocks نمونه‌های بسیار زیادی از این وب اپلیکیشن‌ها را دارد که می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.

برای آشنایی بهتر با این دست از اپلیکیشن‌ها می‌توانید دوره آموزشی «ایجاد وبسایت PWA یا Progressive Web Apps» را مشاهده کنید.

۲. فریمورک‌های فرانت‌-اند

اگر با فریمورک‌هایی مانند ری‌اکت، انگولار و ویوجی‌اس آشنایی ندارید، باید بگویم که حال دیگر زمان یادگیری است. این فریمورک‌ها در توسعه رابط کاربری و لایه فرانت-اند به شما کمک‌های بسیار زیادی می‌کنند.

۳. وبسایت‌های تک صفحه‌ای و استاتیک

فریمورک‌هایی مانند Jekyll، Gatsby و یا Hugo به سرعت به شما در ایجاد برگه‌های استاتیک کمک می‌کنند. با وجود آنکه امکانات این وبسایت‌ها در مقایسه با حالت پویا چیزی نیست اما می‌تواند در مواقعی برای مثال مستندسازی، وبلاگ‌نویسی و… مناسب باشد و بهتر از یک وبسایت پویا عمل کند. 

۴. جایگزین کردن GraphQL با REST API

GraphQL یک زبان کوئری است که به سرعت در حال جایگزین شدن با REST API است. یادگیری این ابزار از آن جهت اهمیت دارد که پروژه‌های بزرگ می‌تواند بهره‌وری و کارایی اپلیکیشن‌تان را بسیار بالا ببرد.

۵. اپلیکیشن‌های چند-سکوی

بیشتر مردم از یک ابزار بیشتر برای گردش در محیط وب استفاده می‌کنند. در حقیقت براساس یک آمار، مصرف‌کنندگان آمریکایی تلفن شخصی، کامپیوتر و تبلت منحصر به فرد خود را دارد. از این رو بسیار مهم است که بتوانید اپلیکیشنی بسازید که به خوبی روی تمام این دستگاه‌ها کار بکند. فریمورک‌هایی مانند الکترون، ری‌اکت نیتیو، فلاتر و… به شما در پیاده‌سازی این امر کمک می‌کنند.

۶. Web Components

Web Components پروژه‌ای است که به شما قابلیت پیاده‌سازی المان‌های سفارشی خودتان را می‌دهد. المان‌هایی که با استفاده از این پروژه ایجاد می‌شوند قابلیت استفاده مجدد بالایی دارند و می‌توانند به خوبی در پروژه‌های مختلف استفاده و سفارشی شوند.

۷. اپلیکیشن‌های Serverless

داشتن یک سرور منحصر به فرد امری بود که تنها در سال ۲۰۱۸ محبوبیت بالایی داشت اما حال شما با استفاده از فریمورک‌های Serverless مانند Nuclio می‌تواند با بهره‌گرفتن از تکنولوژی‌های ابری، مقیاس‌پذیری، Workload، امنیت و… خود را بهبود ببخشید. AWS، مایکروسافت آژور و گوگل کلود از دسته تکنولوژی‌هایی هستند که قابلیت Serverless را پشتیبانی می‌کنند.

۸. یادگیری ماشین

اگر بخواهید که براساس میل کاربران‌تان پیش بروید و تجربه کاربری خوبی را به آن‌ها تحویل دهید نیاز است تا درباره آن‌ها بیشتر بدانید. اگر یک سرویس خودکار برای جمع کردن اطلاعات از آن‌ها داشته باشید این موضوع به سادگی پیاده‌سازی می‌شود. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ابزارهایی هستند که به شما در پیاده‌سازی چنین امری کمک می‌کنند. اگر با جاوااسکریپت کار می‌کنید پیشنهاد میکنم که کار با TensorFlow را یاد بیگیرید، با استفاده از این ابزار می‌توانید مدل یادگیری ماشین مورد نظرتان را ایجاد کنید. 

۹. چت‌بات‌های پاسخگو

استفاده کردن از چت‌بات برای قسمت مدیریت مشتریان کاری است که شاید فانتزی به نظر برسد اما باید بگویم که امکان پذیر است. در واقع بعضی اوقات این چت‌بات‌ها بسیار بهتر نسبت به انسان‌ها نیز به سوالات جواب می‌دهند. البته شاید هنوز نتوانند همه کارها را به خوبی انجام دهند اما قطعا پیشرفت‌شان در آینده قابل پیش‌بینی است.

۱۰. تکنولوژی بلاک‌چین

سرمایه‌گذاری روی بلاک‌چین یکی از موضوعات مهمی‌ست که باید در روند توسعه مدرن وب در نظر بگیرید. در حال حاضر موضوع ارز دیجیتالی کاملا مبتنی بر بلاک‌چین است. شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، IBM و آمازون در حال پیدا کردن راه‌هایی جدید برای استفاده از بلاک‌چین هستند.

۱۱. استفاده از Push Notification بجای خبرنامه

در سال‌های اخیر استفاده از Push Notification در مرورگرها بسیار رشد کرده است. برای مدت زمان طولانی استفاده از این ویژگی تنها در موبایل‌ها فعال بود اما حال می‌شود از آ‌ن‌ها در مرورگرها نیز استفاده کرد و حتی برای آگاهی دادن به کاربران برای بروزرسانی وبسایت و کارهایی از این دست از آن‌ها استفاده نمود.

۱۲. هزینه کمتر مشکلات کمتر

پلتفرم‌هایی مانند Google App Maker و Microsoft PowerApps به طراحان و سازندگان اپلیکیشن‌ها این کمک را می‌کنند تا پروسه توسعه یک ابزار را بسیار ساده‌تر پیش ببرند. 

۱۳. متغیرهای CSS

متغیرهای CSS که به نام خصوصیات سفارشی نیز شناخته می‌شوند به شما اجازه می‌دهند تا تنها با یک تکه کد کوچک لایه‌بندی خودتان را ایجاد کنید. استفاده از متغیرهای CSS در طراحی گرید نیز بسیار کاربردی است. 

۱۴. طراحی محیطی

مردم هر روز زمان بیشتری نسبت به دیروز را به نگاه کردن به صفحات نمایشگر‌ مشغول هستند. به همین خاطر طراحان باید دنبال پیاده‌سازی اهداف‌شان به صورت‌های خلاقانه‌تری باشند. برای مثال در سیستم عامل مک‌او‌اس نسخه Mojave تصویر پس زمینه براساس ساعت کامپیوتر تغییر می‌کند. شما نیز می‌توانید رابط کاربری وبسایت‌تان را براساس رویدادهای مختلفی تغییر دهید. به این مسئله طراحی محیطی گفته می‌شود.

۱۵. محتوای آموزشی

SkillShare و دیگر سیستم‌های آموزشی حال به افراد مختلف اجازه به اشتراک‌گذاری توانایی‌های خودشان را می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا محتوای بیشتر و در نهایت مخاطب بیشتری جذاب شود.

۱۶. طراحی آزاد

فریمورک‌ها به ما قابلیت آن را می‌دهند تا بتوانیم وبسایت مورد نظرمان را سریع‌تر و راحت‌تر ایجاد کنیم. اما این موضوع یک اشکال دارد و آن این است که دنیای وب در حال یکسان شدن است. تقریبا وبسایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که تا حد بسیاری به هم شبیه هستند. حال توسعه‌دهندگان باید به فکر ایجاد طراحی آزاد باشند، باید سعی کنند تا طراحی را ارائه دهند که والاتر از طراحی‌های موجود باشد.

۱۷. مشکلات امنیتی

با بزرگ شدن تعداد کاربران و دنیای اینترنت، مشکلات امنیتی نیز افزایش پیدا می‌کنند. درخواست کردن از کاربران برای وارد شدن از طریق اکانت فیسبوک و مواردی مانند این نمی‌تواند چندان راه منطقی باشد. شما باید سیستم ورود و ثبت‌نام منحصر به فرد خودتان را داشته باشید و بتوانید امنیت را در لایه های مختلفی بوجود بیاورید.

۱۸. جستجوی صوتی

کوئری‌های جستجوی صوتی در یک دهه گذشته شروع به بزرگ شدن کرده‌اند. تقریبا نیمی از نوجوانان امروزی از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند و از همان طریق نیز جستجوهای‌شان را انجام می‌دهند. برای وبسایت خود باید یک سیستم جستجوی صوتی را پیاده‌سازی کنید. خوشبختانه APIهای مختلفی برای انجام چنین کاری وجود دارد.

۱۹. طراحی مبتنی بر API

یک راه مرسوم برای طراحی وب، طراحی ظاهری وبسایت و بعد طراحی یکسری API برای قرارگیری داده در رابط کاربری بوده. اما حال باید طور دیگری با این مسئله برخورد شود. اگر وبسایت شما به APIهای زیادی نیاز داشته باشد ممکن است مدیریت آن‌ها دشوار شود، به همین دلیل بسیار مهم است که ابتدا طراحی APIها انجام شود و پس از آن سراغ طراحی رابط کاربری بروید.

۲۰. واقعیت افزوده

بازی پوکمون گو آمد و در نهایت فراموش شد، اما چیزی که فراموش نشد قابلیت‌هایی است که واقعیت افزوده به ما می‌دهد. حال تکنیک‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق رابط کاربری خود واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را به وجود آورده و از توانایی‌های آن‌ها برای بالا بردن تجربه کاربری استفاده نمایید. 

در پایان

طراحان و توسعه دهندگان همواره نیاز دارند که با بهترین و جدیدترین تکنیک‌های توسعه وبسایت آشنا شوند. در این مقاله تلاش شد تا شما را بهترین نمونه‌های این موارد آشنا کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا