۳ استراتژی برای مدیریت وقت و افزایش نتایج
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۳ استراتژی برای مدیریت وقت و افزایش نتایج

زمان یک منبع غیرقابل مذاکره و غیرقابل تجدید است، اما به نظر می‌رسد ما آن را فراموش می‌کنیم، مخصوصا وقتی که غرق در کاری می‌شویم. اما اگر می‌توانید حواس پرتی ها را از خودتان دور و کارهای مهم را اولویت بندی کنید، توانایی انجام بیشتر کارها را خواهید داشت و زندگی تان شادتر از گذشته خواهد شد.

این را در نظر بگیرید: آیا شما به صورت فعال درگیر کارهای روزانه تان می‌شوید؟

این وظیفه شماست تا زمانتان را طوری مدیریت کنید که در این دریای بی کران از خواسته ها و علایق، هیچ کار مهمی را از قلم نیاندازید. ما از آنچه که فکرش را هم می‌کنیم توانایی بیشتری در کنترل خودمان داریم.

این هم از ۳ روش که به وسیله آنها قادر خواهید بود خود را کنترل و زمانتان را مدیریت کنید:

۱. آخر کارها را در نظر بگیرید. 

قبل از شروع هفته، مهمترین وظایفی را که باید انجام دهید، به همراه نتایجی که انتظار بدست آوردنش را دارید، شناسایی کنید. لیست خود را محدود به ۳ تا ۵ کار کنید و طبق سختی، برای هر کار برنامه ریزی کنید.

مراقب باشید کارهایی که شبیه هستند را در یک روز قرار ندهید. برای تمام کردن هر کار، روز مشخصی را به آن اختصاص دهید و طوری آنها را انجام دهید که انگار ضرورتی در کار است. وقتی یکی از علاقه هایتان سر بلند کرد، با خود بگویید آیا این فعالیت، چیز مناسبی را که برای اتمام امروز احتیاج دارم به من می‌دهد؟ 

هر از چند بار، ممکن از یک معظل برخیزد و خودش را مقدم تر جلوه دهد، اما شما باید با هشیاری کامل بتوانید این مشکل را از اولویت های خود جدا کرده و دوباره بر روی علایق خود تمرکز کنید. موفقیت خود را با تعداد نتایج مهم باقی مانده تا آخر هفته ارزیابی کنید. هدف شما این است که ۹۰ درصد یا بیشتر  کارهایتان را تکمیل کرده باشید. هر کار ناتمام را به هفته آینده موکول کنید اما یادتان باشد، حتما باید آنها را انجام دهید.

۲. با حواس‌پرتی ها مقابله کنید.

ممکن است اجتناب از مردم، تکنولوژی و تمام چیزهای جذاب در مقایسه با "کار" کمی سخت به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که شما مسئول تمام انتخاب هایی هستید که می‌کنید.

 بهترین انتخاب چیست؟ مقابله با حواس پرتی ها.

شما از عیب و نقص های خود که می‌توانند شما را به زمین بزنند آگاه هستید. پس چرا از همان اول این انحرافات را از خودمان دور نکنیم؟

دانستن علت حواس‌پرتی ها و با بی توجهی برخورد کردن نسبت به آنان تنها باعث از دست رفتن زمان باارزش شما می‌شود. زمانی که می‌توانستید از آن برای انجام بهترین کارها استفاده کنید. موفقیت خود را با چگونگی مقابله با هر حواس پرتی ارزیابی کنید. به سختی بجنگید و تسلیم نشوید تا به نتایج مهم و دلخواه خود دست پیدا کنید.

در اینجا روش های مقابله با حواس پرتی را ذکر می‌کنم:

۱. یک لیست مناسب از کارهای مهم تهیه کنید.

۲. بیشترین سازماندهی را در خود به وجود آورید.

۳. زمانتان را در تقویم برنامه ریزی کنید. برای اینکه در این قسمت مهارت پیدا کنید باید بتوانید به خیلی از چیزها نه بگویید.

۴. به طور مداوم خود را بازرسی کنید. آخر هر روز با خود بگویید که امروز چه کار کرده اید؟ آیا سازنده بودید و روی نتایج تمرکز داشتید یا فقط کلی کار انجام داده اید. کارهایی که حتی ب حساب هم نمی‌آیند.

۳. نتایج خود را ارزیابی کنید.

با نگاهی دقیق تر به عملکرد خود، می‌توانید تعیین کنید که در کدام بخش ها به تغییر احتیاج دارید. ارزیابی باید در ۲ معیار مهم انجام شود: روزانه و هفتگی. در آخر هر روز، وقتی هنوز تمام فعالیت ها و اطلاعات در ذهنتان است، یک ارزیابی سریع انجام دهید. آیا کار مهم و قابل توجهی وجود دارد؟ اگر وجود دارد تاثیرش را در زمان و عملکرد خود در نظر بگیرید. آیا اینکار مثبت است یا منفی؟ هر کاری را که برایتان نفعی ندارد، ترک کنید.

در پایان هفته، یک ارزیابی کلی انجام دهید. به دنبال الگو ها و تمایلات بگردید. آیا متوجه زمان هایی شده اید که کار کردن در آنها آسانتر بود؟ یا متوجه انحرافات تکراری شده اید؟ سعی کنید فراتراز مشاهدات خود عمل کنید. از تمام چیزهایی که پیدا کرده یا متوجه شده اید استفاده کنید تا به شما در مدیریت زمان و افزایش نتیجه کمک کنند. 

خودتان را برای موفقیت آماده کنید. با استفاده از این استراتژی ها قادر خواهید بود تا قدرت مدیریت زمان را مشاهده کرده و فعال تر از همیشه عمل کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات