4 فریمورک میکروسرویس برتر سال ۲۰۲۳
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

4 فریمورک میکروسرویس برتر سال ۲۰۲۳

میکروسرویس یکی از مهمترین معماری‌های توسعه اپلیکیشن‌های Back-End است که در یک دهه گذشته بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در شرکت‌های مختلف فرصت‌های شغلی زیادی برای آن بوجود آمده است. البته که استارتاپ‌های کوچک از این فناوری کمتر استفاده می‌کنند اما در شرکت‌های بزرگ که حجم و گستره سازمانی دارند این فناوری بسیار کلیدی‌ست. البته جدای از حجم سازمانی، به اهداف و پروژه‌ای که قصد پیاده سازی آن را دارند نیز مربوط می‌شود.

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم به معرفی فریمورک‌هایی بپردازیم که براساس ایده میکروسرویس ایجاد شده و در این مسیر می‌توانند بیشترین کمک را به توسعه دهندگان بکنند. آگاهی از این فریمورک‌ها هم برای توسعه دهندگان و هم برای شرکت‌ها بسیار ضروری‌ست. حتما در کنار مطالعه این مقاله، به صورت تک به تک فریمورک‌ها را در وبسایت و مستندات مربوط به خودشان بررسی کنید تا عمیق‌تر با آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

۱- فریمورک Spring Boot with Spring Cloud

 Spring Boot مهمترین و محبوب‌ترین فریمورک زبان برنامه نویسی جاوا است که در زمینه توسعه میکروسرویس بسیار فعال عمل کرده و می‌تواند نیازمندی‌های مختلف را پاسخگو باشد. ادغام این فریمورک با پروژه Spring Cloud باعث شده تا Spring Boot بتواند به یک فریمورک تمام عیار برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر میکروسرویس تبدیل شود.

معرفی فریمورک Spring Boot - تصویر لوگو

در Spring Boot شما می‌توانید سیستم‌هایی در مقیاس بسیار بزرگ را ایجاد کنید. برای ایجاد چنین سیستمی نیز شما می‌توانید از یک معماری ساده شروع کرده و با کنار هم قرار دادن کامپوننت‌های مختلف یک سیستم بزرگ را ایجاد کنید. همچنین یکی از اهمیت‌های بالای Spring Boot در این است که شما قابلیت ادغام فریمورک‌های محبوب دیگر را به آسانی دارید و می‌توانید در کنار Spring Boot از آن‌ها استفاده کنید. انجام چنین کاری نیز با استفاده از اکستنشن‌های خود Spring Boot انجام می‌گیرید. برای مثال در زیر می‌توانید چند نمونه از این اکستنشن‌ها را مشاهده بکنید.

  • Data Management – در Spring Boot شما ماژول‌های مختلفی در اختیار دارید که امکان ادغام پروژه‌تان با دیتابیس‌های محبوبی مانند Spring JDBC، Spring MongoDB و Spring Apache Cassandra را فراهم می‌کند. البته این موارد تنها تعداد کمی هستند چرا که ماژول‌های بیشتری نیز وجود دارد.
  • Performance - Catching support, Load Balancing, Clustering with Spring Cloud Cluster
  • Spring Testing module, Mocking, Profiling  - Testing
  • Communication Data FormatJSON، XML

۲- GoMirco (Golang Microservices framework)

Go Micro یک کتابخانه مبتنی بر RPC مبتنی بر زبان برنامه نویسی Golang است که اولین المان‌های پایه‌ای مربوط به نوشتن میکروسرویس را ارائه می‌دهد. Go Micro شامل تمام المان‌های ضروری و اولیه برای سیستم‌های مقیاس‌پذیر است. در این فریمورک الگوهای معماری میکروسرویس به بلاک‌ها و ابزارهای کوچکی تبدیل شده که فرایند ایجاد پلتفرم را آسان‌تر می‌کند. از این جهت می‌توان نتیجه گرفت که GoMicro با ابستراکت (Abstract) کردن تمام پیچیدگی‌های پیاده سازی یک میکروسرویس، تلاش دارد تا فرایند ایجاد پلتفرم‌های پیچیده را آسان بکند.

تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است و استک‌های مربوط به زیرساخت‌ها نیز دائما تغییر می‌کنند. از آنجایی که GoMicro به صورت Pluggable طراحی شده است، شما قابلیت این را پیدا خواهید کرد تا بتوانید تکنولوژی و استک‌های مختلف را به آن متصل یا اصطلاحا Plug کنید. در نتیجه GoMicro یک فریمورک کاملا آینده نگر است.

ویژگی‌ها

  • API Gateway: ای‌پی‌آی های مربوط به این فریمورک ابزارهای قدرتمندی برای مدیریت روتینگ را ارائه می‌دهند. از این موارد برای مدیریت http، grpc، websockets و منتشر کردن رویدادها و... استفاده می‌شود.
  • Interactive CLI: وجود یک رابط متنی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید دستورات لازم برای اجرا و بیلد پروژه را در اختیار داشته باشید.
  • Service Proxy: سرویس پروکسی یک پروکسی شفاف است که براساس Go Micro و پروتکل MUCP ایجاد شده است. رمزنگاری پیام‌ها، بالانس بارگذاری، میان افزارها و... از جمله مواردی است که می‌توانید با استفاده از این ویژگی انجام دهید. این سرویس را می‌توانید به صورت جداگانه و یا در کنار سرویس‌های دیگر اجرا کنید.
  • Service Template: با استفاده از این ویژگی می‌توانید سرویس‌های جدید را در سریع‌ترین حالت ممکن ایجاد کنید. هر کدام از تمپلیت‌های موجود حاوی یکسری پیکربندی از پیش تعریف شده است که باعث می‌شود نقطه شروع بسیار خوبی برای کار با میکروسرویس و ایجاد پروژه داشته باشید.
  • SlackOps Botاین سرویس یک بات میانجی‌ست که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید پروژه‌های خود را از طریق خود Slack مدیریت کنید. همچنین قابلیت پیام‌رسان بودن میان اعضای یک تیم را به سادگی فراهم می‌کند.
  • Web Dashboardداشبورد آماده‌ای که در این فریمورک به اختیار خواهید گرفت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید سرویس‌های مختلف را مشاهده و مدیریت کنید، endpointهای مورد نظر را تعریف کنید، قالب درخواست‌ها و پاسخ‌ها را تعیین نمایید و همچنین به صورت مستقیم از آن‌ها کوئری بگیرید.

۳- Moleculer (فریمورک براساس نودجی‌اس)

Moleculer یک فریمورک میکروسرویس مبتنی بر نودجی‌اس است. از این جهت برای توسعه دهندگان نودجی‌اس این مورد می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد. Moleculer را می‌توان یک فریمورک میکروسرویس سریع، مدرن و بسیار قدرتمند دید که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید سرویس‌های مقیاس‌پذیر و مطمئن با کارایی بالا ایجاد کنید.

معرفی Moleculer (فریمورک براساس نودجی‌اس) - تصویر لوگو

از ویژگی‌های اصلی این فریمورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از معماری مبتنی بر رخداد یا Event-Driven همراه با Balancing
  • وجود سیستم روتینگ و سرویس دیسکاوری داخلی
  • وجود درخواست‌ها و رویدادهای لود بالانس
  • تحمل پذیری خطا بالا و وجود ابزارهای مختلف برای آن
  • وجود سیستم کشینگ به صورت داخلی
  • وجود سیستم‌های لاگر (Logger)

۴- Ballerina Microservices Language

Ballerina یک فریمورک نیست بلکه یک زبان برنامه نویسی توزیع یافته برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر میکروسرویس است. این زبان مبتنی بر هیچ زبان دیگری نیست و یک پروژه صفر تا صدی بوده است. نوشتن اپلیکیشن‌های مبتنی بر شبکه با استفاده از این زبان نسبتا ساده بوده و کارایی بالایی را نیز در بنچمارک‌ها از خود نشان داده است.

Ballerina یک زبان و پلتفرم متن باز است که در زمانه پیشرفت اپلیکیشن‌های مبتنی بر کلود (ابر) می‌تواند بسیار کاربردی باشد. ویژگی‌های بسیار زیادی در این زبان پیاده سازی شده است که چند رشته بودن، استریم محور بودن، امنیت بالا و پشتیبانی محلی و کامل از معماری میکروسرویس از جمله این ویژگی‌هاست.

جدای از این موارد یکسری ویژگی مهم دیگر نیز وجود دارد که در زیر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • ساختار این زبان به صورتی‌ست که برای استفاده‌های میکروسرویس به صورت تمام و کمال پشتیبانی شده و براساس همین اساس نیز ساخته شده است.
  • سطح انتزاع و کوتاه بودن سینتکس باعث می‌شود تا فرایند یادگیری و استفاده پذیری آن آسان شود.
  • سیستم تایپینگ ساختاری موجود در این زبان بسیار انعطاف‌پذیرتر و بی مشکل‌تر از حالت‌های سنتی است.
  • وجود ابزارهای مختلف برای نیازهای توسعه اپلیکیشن‌های مدرن.

در زیر می‌توانید یک نمونه از سینتکس این زبان را مشاهده کنید:

در پایان

هر کدام از این ۴ تکنولوژی که معرفی شدند مطمئنا در بخش مهمی از فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر میکروسرویس می‌توانند کاربرد داشته باشند. بنابراین اگر پروژه میکروسرویسی در اختیار دارید و یا اینکه در حال برنامه ریزی برای یک پروژه از این دست هستید حتما در ارتباط با این موارد مطالعه بیشتری کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا