مناسب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد معماری میکرو-سرویس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مناسب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد معماری میکرو-سرویس

یک جمله معروف در دنیای برنامه نویسی وجود دارد و آن این است که برای حل کردن مشکلات بزرگ خودتان همواره باید آن‌ها را به مشکلات کوچک‌تر تبدیل کرده و سپس به صورت جداگانه آن‌ها را حل کنید. تنها در این صورت است که از سردرگمی بیرون خواهید آمد و می‌توانید به درستی از موضوعات موجود درک درستی پیدا بکنید.

زمانی که ما مشغول توسعه یک اپلیکیشن بزرگ به صورت میکروسرویس هستیم ممکن است باز هم بدین شکل فکر بکنیم. بجای آنکه یک کد یکپارچه بسیار بزرگ را ایجاد کنیم می‌توانیم چندین اپلیکیشن کوچک‌تر به صورت مستقل را خلق کنیم و سپس آن‌ها را در کنار همدیگر قرار دهیم. در این صورت می‌توان مدیریت بهتری روی تمامی قسمت‌ها داشت و تیم‌های توسعه مختلفی برای بخش‌های متفاوت ایجاد کرد. 

در چند سال گذشته تکنولوژی‌های مبتنی بر میکروسرویس از اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده است. باید گفت که میکروسرویس بهترین راه‌حل برای توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ و پیچیده بوده و در حال حاضر بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت آن نیز خواهند رفت. 

البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که میکروسرویس ممکن است برای اپلیکیشن‌های کوچک بیشتر از آنکه یک کمک کننده باشد به دردسر بزرگی تبدیل شده و همه چیز را پیچیده‌تر بکند.

حال سوالی که پیش خواهد آمد این است که بهترین ابزارها برای پیاده‌سازی یک میکروسرویس چیست یا به صورت دقیق‌تر بگویم چه زبان‌های برنامه نویسی هستند که بیشترین سازگاری را با الگوهای میکروسرویس داشته باشند؟

مطمئنا این موضوع دارای یک وجه مستقل بوده و بیشتر ابزارها فارغ از آنکه چه هستند می‌توانند در پیاده‌سازی آن دخیل باشند اما به راستی چه تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه نویسی وجود دارند که به خوبی می‌توانند در این فرایند به شما کمک بکنند و روح میکروسرویس در آن‌ها وجود دارد؟

هدف از این مقاله معرفی 4 زبان و تکنولوژی برنامه نویسی برتر در این زمینه است که با معرفی کردن آن‌ها می‌توانید در انتخاب ابزار ایده‌آل‌تان آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

اما قبل از معرفی این موارد بیایید کمی با این معماری آشنایی پیدا کنیم و بفهمیم که میکروسرویس چیست و چه مشکلی را برای ما حل می‌کند؟

میکروسرویس

در معماری میکروسرویس هر اپلیکیشن بزرگی به جای آنکه به صورت یکپارچه و در یک واحد تکی توسعه پیدا کند به صورت قطعات جداگانه و در قسمت‌های مختلف توسعه یافته و هر قسمت نیز دارای پردازش خود بوده و از معماری نسبتا سبک خود برخوردار است. بخش‌های مختلف یک میکروسرویس می‌تواند توسط زبان‌های برنامه نویسی مختلف نوشته شده و در نهایت چیزی که مهم است داده‌ای است که میکروسرویس تولید کرده و فرایند پیاده‌سازی آن است.

مزایای استفاده از میکروسرویس

  • تطبیق‌پذیری آسان‌تر: زمانی که تکنولوژی‌های جدیدی را در اپلیکیشن خود استفاده می‌کنید با در نظر گرفتن معماری میکروسرویس همه چیز به سادگی ادغام شده و قسمت‌های مختلف تطبیق‌پذیر خواهند بود.
  • ماژول‌های کوچک: هر اپلیکیشن در دنیای میکروسرویس به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شده و در نهایت این موضوع روی بهینه بودن و مدیریت آسان‌تر تاثیر می‌گذارد.
  • استقلال در مقیاس‌بندی: هر کدام از بخش‌های میکروسرویس می‌تواند به صورت جداگانه مقیاس‌دهی شود. (افقی و عمودی)
  • قابلیت DURS: هر کدام از سرویس‌های معماری میکروسرویس به صورت جداگانه قابلیت اجرای عملیات‌های Deployed, Updated, Replaced & Scaled را دارند.
  • تاثیرناپذیری: از آنجایی که هر سرویس به صورت مستقل عمل می‌کند در نتیجه وقتی بخشی از آن آسیب ببیند روی دیگر قسمت‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

مشخصات یک تکنولوژی مناسب برای میکروسرویس

درست است که در معماری میکروسرویس شما قابلیت استفاده از زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف برنامه نویسی را دارید اما این بدان معنا نیست که هر روشی می‌تواند موثر و مفید باشد. به همین دلیل در زمان انتخاب یک تکنولوژی برای میکروسرویس باید بتوانید مشخصات حیاتی را در آن‌ها ببینید. اصلی‌ترین این مشخصات را می‌توانید در لیست زیر مشاهده بکنید.

  • یکپارچه بودن و بهره‌گیری از ویژگی‌های داخلی مناسب
  • پشتیبانی از خودکارسازی
  • ماژولار بودن
  • پشتیبانی از قابلیت‌های ادغام‌پذیری مداوم
  • استفاده از کتابخانه‌های استاندارد
  • قابلیت مستقل بودن در فرایند دیپلوی

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای میکروسرویس

میکروسرویس را می‌توان با استفاده از ابزارهای بسیار زیادی پیاده‌سازی کرد جاوا، پایتون، نودجی‌اس، asp.net و گولنگ تنها چند مورد از این تکنولوژی‌ها هستند که کاربرد بسیار زیادی نیز در بین برنامه نویسان دارد.

۱- جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی بالغ بوده و در مسائل بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود فریمورک‌های قدرتمند مختلف نیز جاوا را برای کارهای مربوط به میکروسرویس مناسب کرده  است. در زمان توسعه اپلیکیشن‌ها و ساختار‌های پیچیده جاوا می‌تواند انتخابی بسیار مناسب باشد.

چند فریمورک محبوب و شناخته شده برای جاوا وجود دارد که در زمینه توسعه میکروسرویس‌ها می‌تواند به کاربران کمک بکند. در زیر می‌توانید چهار مورد از این فریمورک‌ها را مشاهده بکنید:

  • Spring Boot: محبوب‌ترین فریمورک جاوا برای توسعه سمت سرور
  • Dropwizard : یک میکروفریمورک فوق حرفه‌ای برای جاوا که از ویژگی‌های اصلی آن ساده و سریع بودن است.
  • Restlet: با استفاده از این کتابخانه می‌توانید APIهای بهتری را ایجاد بکنید که از معماری REST نیز پشتیبانی می‌کند.
  • Spark : بهترین فریمورک میکروسرویس که در کنار جاوا و کاتلین می‌تواند در توسعه وب اپلیکیشن‌ها به شما کمک بکند.

۲- گولنگ

اگر قصد دارید پروژه کنونی‌تان را به صورت بهتری توسعه داده و کارایی آن را بالاتر ببرید در نتیجه گولنگ برای شما خواهد بود. گولنگ از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که هر کدام از آن‌ها در توسعه اپلیکیشنی سریع‌تر و بی نقص‌تر به شما کمک می‌کند. برای مثال اگر فکر می‌کنید به ویژگی‌هایی مانند پردازش بلادرنگ و کانکارنسی نیاز دارید Golang می‌تواند به بهترین شکل به شما کمک بکند.

GoMicroیک فریمورک RPC است که با قابلیت‌هایی مانند load-balancing، Server packages، Message Encoding و... همراه است.

Go KitGo kit شامل همان قابلیت‌های GoMicro است با این تفاوت که ویژگی‌های جدیدی  نیز به همراه دارد.

۳- پایتون

پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در دنیای وب به حساب می‌آید. از ویژگی‌های بسیار محبوب پایتون داشتن ماژول‌های بسیار زیاد، یادگیری ساده‌تر نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، داشتن منابع یادگیری بسیار زیاد و... . به همین جهت مطمئنا پایتون می‌تواند با داشتن ابزارهای مختلف به شما در زمینه توسعه میکروسرویس‌ها کمک بکند.

از جمله محبوب‌ترین فریمورک‌های پایتونی که در زمینه توسعه میکروسرویس می‌تواند به شما کمک بکند فلاسک، فالکون، باتل و FastAPI است.

۴- نودجی‌اس

نودجی‌اس یکی از محبوب‌ترین روش‌های توسعه میکروسرویس به شمار می‌رود که توسط افراد زیادی برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نودجی‌اس تکنولوژی نسبتا سریعی بوده و به همین دلیل در زمینه اجرا درخواست‌های HTTP می‌تواند به خوبی عمل کند.

فریمورک‌های مختلف نودجی‌اس این قابلیت را به شما می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن اپلیکیشن‌های مناسبی را ایجاد بکنید. اکسپرس‌جی‌اس نمونه‌ای عالی از این فریمورک‌ها به شمار می‌رود.

در پایان

هر زمان که قصد ایجاد ساختار میکروسرویس را داشتید این موضوع را در نظر بگیرید که بهترین تکنولوژی‌ها را بسته به نیاز خود انتخاب بکنید تا در ادامه مسیر به مشکل برخورد نکنید. هر چند معماری میکروسرویس از این مزیت برخوردار است که ایجاد تغییرات در آن ساده بوده و پیچیدگی خاصی را نمی‌طلبد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا