۷ اشتباه کشنده در طراحی گرافیک و ۴ راه جبران آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۷ اشتباه کشنده در طراحی گرافیک و ۴ راه جبران آن

لیست مشتریان طراحی شما در حال افزایش و رشد نیست؟ در اینجا شخصیت شما بیشتر از مهارت‌هایتان مقصر است. احتمالاً به‌عنوان یک طراح همیشه آرزو داشتید که بدانید مشتریان شما در بازه‌ای خاص چه فکری در سر داشتند. شاید آن بازه زمانی، وقتی بود که آن‌ها سعی داشتند طراحی خود را توصیف کنند. شاید آن زمانی بود که آ‌ن‌ها سعی داشتند دقیقا بگویند که چرا بازنگری پانزدهم هنوز آن چیزی که می‌خواستند نشده است. این موضوع هر چه که بود، مطمئناً شما تعامل با مشتری را رها کردید زیرا نمی‌دانستید چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید.

۶۴ درصد از مشتریان، ارتباطات ضعیف را بدترین بخش کار کردن با یک طراح می‌دانند. وقتی این موضوع را در نظر بگیرید، مشخص است که این احساس متقابل می‌باشد.

اما این تنها مشکلی نیست که مانع یک همکاری عالی بین طراحان و مشتریان می‌شود. ما برای اینکه به بزرگ‌ترین مشکلات در روابط بین مشتری و طراح پی ببریم، از ۱۰۰ مخاطب خواستیم تا با ما در مورد تجربیات کاری خود صحبت کنند.

سوال اصلی: بدترین قسمت کار با یک طراح چیست؟

اصلا این طراحان چه کسانی هستند؟

حال ممکن است به آن ۶۴ درصد نگاه کنید و بگویید که امکان ندارد جزو آن طراحان باشید. اما این احتمال بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. ما از مخاطبان نحوه‌ی پیدا کردن طراحان خود را پرسیدیم تا پیش زمینه‌ای از این طراحان به چالش کشیده شده را بدست آوریم. خلاصه‌ای از آن نتایج در اینجا بیان شده است:

بازارهای آنلاین تا ۳۴ درصد از مواقع، منبع اصلی طراحان را تشکیل می‌دهند. همین امر می‌تواند علت شکایات بسیاری از مشتریان را توضیح دهد. بازارهای آنلاین یک فضای قمار برای مشتریان است، زیرا هر کسی می‌تواند یک اکانت ساخته، نمونه کار ارسال کرده و به دنبال پروژه‌های طراحی باشد. در این بین ارتباطات شخصی برنده‌ی میدان است، زیرا تا ۴۵ درصد از منابع اصلی طراحان برای کار را به خود اختصاص می‌دهد. طراحان می‌توانند از روابط بین دوستان، همکاران و اعضای خانواده خود سود ببرند. این موضوع دو چیز را به ما می‌فهماند:

۱. حتی با ظهور بازارهای آنلاینی مثل Upwork یا Freelancer، هنوز هم ارجاع داده شدن و روابط شخصی محبوب‌ترین روش برای طراحان و مشتریان است تا یکدیگر را پیدا کنند.

۲. اینکه طراحان با مشتریان خود ارتباطات شخصی دارند، به این معنا نیست که آن‌ها می‌توانند بدون مشکل با یکدیگر همکاری داشته باشند. ارتباطات ضعیف را نمی‌توان با ارتباطات شخصی برطرف کرد.

بدترین قسمت‌های کار با یک طراح

برای اینکه به مشتریان فضای کافی برای بیان مشکلات طراحان‌شان را بدهیم، بخش پاسخ دادن را باز گذاشتیم تا هر آنچه را که می‌خواهند بنویسند. پس از بررسی پاسخ‌ها، متوجه شدیم که شکایات آن‌ها معمولاً به این ۷ دسته مربوط می‌شود. ما دوست داریم این ۷ مورد را اشتباه کشنده‌ی طراحان بنامیم:

- ارتباط ضعیف

- مهلت‌های زمانی از دست رفته

- عدم داشتن اعتماد به طراح

- بازنگری محدود

- جدی گرفته نشدن نیازهای تجاری

- هزینه

- عدم احساس در اولویت بودن

به دلیل ماهیت آزاد پاسخ‌ها، بسیاری از آن‌ها در چند دسته قرار می‌گیرند. در اینجا نحوه‌ی افزودن این موضوعات بیان شده است:

بیشترین شکایت مشتریان از طراحان در مورد ارتباطات ضعیف است. ۶۴ درصد از مشتریان از این موضوع احساس ناراحتی می‌کنند. وقتی سایر مشکلات مربوط به ارتباطات را در کنار یکدیگر قرار دهید، این درصد بسیار بدتر خواهد شد. با توجه به دسته‌های مجاور مثل جدی نگرفتن نیازهای تجاری (۱۵ درصد)، اعتماد نداشتن به طراح (۱۵ درصد) و در اولویت نبودن (۶ درصد) جزو مشکلاتی هستند که می‌توان آن‌ را با برقراری ارتباطی بهتر برطرف کرد. پس از همین امروز بر روی نحوه‌ی گفتار و برقراری ارتباط خود کار کنید.

مهلت‌های زمانی از دست رفته (۱۷ درصد)، بازنگری‌های محدود (۱۵ درصد) و هزینه (۱۴ درصد) برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. تمرکز کردن بر روی تحویل سریع و ارزان پروژه‌ها نمی‌تواند همه‌ی این مشکلات را برطرف کند.

بزرگترین مشکلی که مشتریان با طراحان دارند، مشکلات مربوط به مهارت‌های فنی و اجتماعی آن‌ها است. هر طراحی که تجربه‌ای چند ساله در این صنعت داشته باشد، قطعاً با ایمیل‌های بی‌شمار و راهنمایی‌های مبهم مشتریان آشنایی دارد. با اینکه این شکایات عادی شده است، اما طراحان نمی‌توانند به خاطر ظهور طراحی‌های هوش مصنوعی این موضوع را نادیده بگیرند.

طراحان در مقابل هوش مصنوعی

طی چند سال گذشته، طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) پیشرفت‌های بسیاری داشته است. در طراحی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، جنبه‌هایی وجود دارد که انسان‌های طراح قادر به انجام آن نیستند. قیمت ارزان‌تر، بازنگری‌های نامحدود و از دست ندادن هیچ مهلت زمانی جزو نقاط فروش برای یک انسان نیست.

اما این‌ها تنها بخش کوچکی از شکایات مشتریان است. اگر شما طراحی هستید که می‌خواهید با گزینه‌های طراحی شده توسط هوش مصنوعی رقابت کنید، زمان آن رسیده تا روابط خود را با مشتریان جدی بگیرید. وقتی از هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، انسانیت نقطه‌ی فروش شما خواهد بود.

 تبدیل شدن به یک طراح بهتر (بدون یادگیری مهارت‌های جدید طراحی)

اگر قبل از دست به کار شدن و ارتقا بخشیدن به مهارت‌های ارتباط خود به اطمینان بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید در اینجا پاسخ‌های دیگری از مخاطبان را مشاهده کنید.

سوال اصلی: مهمترین چیز در کار کردن با یک طراح چیست؟

این جوابی است که مشتریان به این سوال داده‌اند: در کار کردن با طراحان، ارتباط اهمیت بیشتری نسبت به مهارت دارد. اما بیایید دوباره به بدترین قسمت‌های کار با یک طراح نگاه کنیم. پس از تجزیه و تحلیل پاسخ‌های مشتریان، ما چند مشکل مربوط به ارتباطات را پیدا کردیم که طراحان می‌توانند به‌راحتی آن را اصلاح کنند.

ارتباطات بهتر را تمرین کنید

شکایت:«بیان دقیق افکار شخصی دشوار است. به همین خاطر آن‌ها نمی‌توانند منظور را به خوبی درک کرده و لوگویی مناسب را خلق کنند. به همین ترتیب نیازها و خواسته‌های ما برآورده نمی‌شود.»

راه‌حل: وقتی اولین بار سعی می‌کنید  به خواسته‌ی مشتری پی ببرید، عجله نداشته باشید. معمولاً آن‌ها از همان ادبیات طراحی شما را استفاده نمی‌کنند، بنابراین وقت بگذارید و به آن‌ها توضیح دهید که چگونه می‌توانید به ایده‌های آن‌ها جان ببخشید. بر روی ارتباطات صمیمانه تمرکز کنید و با بروزرسانی‌های مداوم مشتریان را در جریان کارها قرار دهید. هر چه در مورد کارهای خود بیشتر صحبت کنید، آن‌ها با محصول نهایی ارتباط بیشتری را احساس می‌کنند.

برقراری اعتماد

شکایت:«اعتماد کردن به کارهایی که طراح انجام می‌دهد. برای ما سخت است که به یک شخص خارجی اجازه دهیم به طور مستقل تصمیم بگیرد. ما باید یاد می‌گرفتیم که تصمیمات و نصیحت‌های افراد خارجی را بپذیریم.»

راه‌حل: برای اکثر مشتریان، اعتماد به ارتباط برمی‌گردد. آیا می‌توانید نشان دهید که اهداف و نیازهای آن‌ها برای این پروژه را درک می‌کنید؟ آیا می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که به تولید کارهای عالی برای آن‌ها اهمیت می‌دهید؟

شما باید ارتباط عمیق‌تری را با تجارت مشتریان خود نشان دهید. به آن‌ها بفهمانید که طراحی‌های شما به خوبی با اهداف آن‌ها همخوانی دارد. شاید شما در لیست کارمندان آن‌ها نباشید، اما بهتر است تعهدات مشابه کارمندان را نسبت به شرکت داشته باشید. هر چه خودتان را بیشتر وقف یک پروژه کنید، مشتریان در زمان‌های سخت به شما اعتماد بهتری خواهند داشت.

جدی گرفتن تجارت

شکایت:«احساس کردم که او به جای اهمیت دادن به موارد مناسب برای نیازهای تجاری من، روی ظاهر نمونه‌کارهای خود تمرکز دارد.»

راه‌حل: همه‌ی ما می‌خواهیم کارهایی را انجام دهیم که در نمونه‌کارهای ما ظاهر خوبی داشته باشد، اما باید این موضوع را به خاطر بیاوریم که ما برای مشتریان (نه خودمان) خود طراحی می‌کنیم. سعی کنید در حرفه کاری خود محتوای یک پروژه، آنچه مشتری به دنبالش است، ترفندهای موجود در صنعت، مخاطب دلخواه آن‌ها و معیارهایی که می‌خواهند به آن برسند را به درستی درک کنید. با قدرتمندتر شدن طراحی‌های AI، توانایی شما در مشاوره دادن و طراح بودن یک امتیاز به حساب می‌آید.

کاری کنید تا مشتریان احساس کنند در اولویت قرار دارند

شکایت:«طراح من همیشه به طور همزمان چند پروژه را انجام می‌دهد، به همین خاطر من هرگز در اولویت او نبوده‌ام.»

راه‌حل: به احتمال زیاد شما همیشه پروژه‌هایی دارید که باید به طور همزمان انجام داده شوند، اما مشتریان شما نیازی به دانستن این موضوع ندارند. وقتی با مشتریان خود تماس می‌گیرید یا ایمیل می‌فرستید، باید تماماً به آن‌ها توجه داشته باشید. در جلسات کاری کاملاً به آن‌ها دقت کنید. شما نمی‌توانید تمام روز در کنار مشتریان خود باشید، اما توجه کردن و اشتیاق نشان دادن در طول تعاملات شما به مشتری کمک می‌کند تا حس کند که شما به او و پروژه‌اش اهمیت می‌دهید.

گذشتن از اشتباهات طراحی خود

اگر تا به اینجای مقاله رسیده‌اید، می‌توان گفت که حالا شما می‌توانید برخی از اشتباهات طراحی خود را اصلاح کنید تا خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهید. گاهی اوقات شما تمام کارها را به درستی انجام می‌دهید، اما باز هم مشتریانی وجود دارند که از همه چیز شکایت دارند. شما باید یاد بگیرید که این موضوع ایرادی ندارد. گاهی اوقات هر چه در یک رابطه به برخی مشتریان احترام بیشتری بگذارید، آن‌ها طبق غریزه‌ی خود عمل کرده و از هر چیزی شکایت می‌کنند. تا زمانی که به طور مداوم بر روی روابط خود کار کنید، یک قدم از سایر طراحان (چه انسان و چه هوش مصنوعی) جلوتر خواهید بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی