هشت قاعده طلایی برای طراحی رابط بهتر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

هشت قاعده طلایی برای طراحی رابط بهتر

طراحان نیاز دارند که هر روز مشکلاتی را حل کنند و براساس تحقیقات عمیقی که دارند بهترین راه حل‌ها را بیابند و آن‌ها را مطابق با برنامه تست کنند. ممکن است این موضوع که یک رویکرد برای حل همه چیز یا اینکه یک فرمول مخفی برای حل مشکلات مربوط به طراحی رابط کاربری داشته باشید مناسب و خوب به نظر برسد. البته چنین موضوعی نمی‌تواند واقعیت داشته باشد اما با این حال ما میانبرهای خوبی را پیدا کرده‌ایم.

اکتشافات قواعد ساده و مؤثری برای کمک به ما در جهت تصمیم گیری و قضاوت کردن است. ما می‌توانیم در رابطه با آن‌ها به عنوان راهنما‌های عمومی  برای بهترین رویکردهای مربوط به رابط کاربری فکر کنیم.

نکته : این قواعد زمان و مکان مربوط به خود را دارند و به عنوان جایگزین برای هیچ اصل دیگری مخصوصا تست استفاده‌پذیری استفاده نمی‌شوند.

در حالی که ۱۰ کشفیات طراحی رابط کاربری مربوط به Jakob Nielsen را می‌توانیم مطالعه کنیم،‌ اما باید بگویم که جدای از آن موارد دیگری نیز موجود است. Ben Shneiderman یکی دیگر از محققین است که یک آموزش بسیار عالی را در کتابی با نام طراحی رابط کاربری معرفی کرده که در آن مجموعه‌ای از ۸ قاعده طلایی برای طراحی رابط کاربری ارائه شده است. در این پست قرار است که نگاهی به این ۸ قانون بیاندازیم.

هشت قاعده طلایی برای طراحی رابط بهتر

در این تصویر Loren Terveen و Ben Shneiderman را در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه مریلند مشاهده می‌کنید. 

۱. برای ثبات و همخوانی تلاش کنید

طراحی یک رابط همخوان و با ثبات به این معناست که از یک الگوی طراحی ثابت و دنباله‌ای از تعاملات یکسان در موقعیت های مشابه استفاده شود. این موارد می‌تواند در قالب رنگ‌ها، تایپوگرافی و موارد مختلف دیگری ارائه شود، هر چند که در این قضیه هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. 

به یاد داشته باشید: یک رابط همخوان و سازگار به کاربران اجازه می‌دهد که وظایف و اهداف‌شان را به صورت بسیار ساده‌تر و آسان‌تری انجام دهند. 

 برای ثبات و همخوانی تلاش کنید

۲. پیاده‌سازی قابلیت مداوم استفاده از میانبرها توسط کاربران

با صحبت کردن در رابطه با استفاده از قواعد رابط کاربری به عنوان میانبرها، کاربران نیز از این موارد فایده می‌برند، مخصوصا اگر به انجام وظایف خاصی به صورت متعدد نیاز داشته باشند. 

کاربران حرفه‌ای ممک است ویژگی‌های زیر را بسیار مفید بدانند:

  • اختصارات
  • کلیدهای تابعی
  • دستورات مخفی شده
  • امکانات ماکرو

پیاده‌سازی قابلیت مداوم استفاده از میانبرها توسط کاربران

۳. پیشنهاد بازخوردهای محتوایی

شما نیاز دارید که کاربران را در هر قسمت از انجام یک کار یا فرایند آگاه نگه دارید. این بدان معناست که باید در مسیر درخواست و خروجی دادن به کاربران از بازخوردها و پیام‌های درست استفاده کنید. این پیام‌ها نیاز دارند که معنادار، مربوط، واضح و مرتبط با محتوا باشند.

 پیشنهاد بازخوردهای محتوایی

۴. دیالوگ‌ها را طراحی کنید

بگذارید بهتر توضیح دهم. دنباله کنش‌ها همواره یک شروع، میانه و پایان مشخصی دارند. وقتی هر قسمتی از کار تمام می‌شود سعی کنید به کاربران‌تان اطلاعات کامل و کلی از مواردی که انجام شده را بدهید. همچنین دید کلی از مراحل بعدی می‌تواند مفید باشد. هیچوقت آن‌ها را حیرت زده نگذارید.

دیالوگ‌ها را طراحی کنید

۵. مدیریت خطا را ساده کنید

یک رابط خوب باید به گونه‌ای ساخته شود که تا جای ممکن از خطاها اجتناب کند. اما وقتی خطاهایی اتفاق می‌افتند، سیستم شما نیاز دارند که به کاربران با پیامی واضح و ساده بگویند که چه اتفاقی افتاده و برای حل آن باید چکاری انجام دهند. این کار به کاربران کمک می‌کند که به بهترین شیوه ممکن بتوانند مشکلات‌شان را حل نمایند.

 مدیریت خطا را ساده کنید

۶. بازگشت از کنش‌ها را ساده کنید

پیدا کردن گزینه Undo بعد از انجام یک اشتباه و خطا واقعا گزینه تسکین بخش و مفیدی است. با این کار کاربران‌تان از آنجایی که دیگر نگران اتفاق ناگوار نیستند، اضطراب کمتری خواهند داشت و به خوبی می‌توانند گزینه‌های مختلف را بررسی کنند. 

این قاعده می‌تواند برای هر عملیات و کنشی انجام شود. پیاده‌سازی این حالت می‌تواند هم از طریق قرار دادن یک دکمه ساده انجام شود و هم از قرار دادن تاریخچه کاملی از کنش‌های انجام شده.

بازگشت از کنش‌ها را ساده کنید

۷. پشتیبانی از کنترل Locus داخلی

در یک تعریف ساده از ژولیان روتر، کنترل Locus داخلی، مرتبه‌ای از باور مردم است که در آن عقیده دارند می‌توانند روی رویدادهای حاصله کنترل داشته باشند.

این موضوع که آزادی و کنترل کامل را به کاربر بدهید بسیار مهم است، با این کار به آن‌ها این احساس که بخش بسیار مهمی از سیستم هستند را می‌دهید. از شگفت زده کردن کاربران، انداختن وقفه در عملیات‌ها و هر چیز دیگری که در کنترل کاربر نباشد دوری کنید.

کاربران باید آغازگر عملیات‌ها باشند نه پاسخگو به آن‌ها.

 پشتیبانی از کنترل Locus داخلی

۸. کاهش یادآوری در حافظه کوتاه مدت

چرخه توجه ما محدود است و هرکاری که باعث شود انجام عملیات‌ها توسط کاربر ساده‌تر شود بهتر است. همواره تشخیص اطلاعات برای ما بسیار ساده‌تر از فراخوانی مجدد آن‌هاست. اگر ما سعی کنیم که رابط کاربری را ساده و همخوان نگه دارید، از استاندارد‌ها و الگوها پیروی کنیم، پس ما به خوبی و به سادگی می‌توانیم در بهتر تشخیص دادن مشارکت داشته باشیم و با آسانی بیشتر استفاده کنیم.

در اینجا می‌توانید ویژگی‌های مختلفی را مشاهده کنید که به ما کمک می‌کند تا به اهدافمان برسیم. برای مثال در یک محیط فروشگاهی قرار دادن یک لیست از محصولاتی که به تازگی مشاهده یا خریده شده می‌تواند بسیار زیرکانه باشد.

کاهش یادآوری در حافظه کوتاه مدت

در پایان

دنبال کردن قاعده‌ها و راهنماها معمولا به شما کمک می‌کنند که در مسیر درست قدم بگذارید و مسائل و مشکلات دنیای طراحی را حل کنید. این ۸ قاعده جزو آن دسته از قواعد بود که پیروی کردن از آن‌ها می‌تواند فایده و بهره‌وری بسیار خوبی را به شما بدهد. 

با بهره‌گیری از این قواعد می‌توانید موارد دیگر و البته منحصر به فرد خودتان را نیز پیدا کرده و آن ها را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات