جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۸ منبع یادگیری برای توسعه‌دهندگان Front-End
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۸ منبع یادگیری برای توسعه‌دهندگان Front-End

همانطور که بیشتر شما می‌دانید، همراه بودن با تغییرات و بروزرسانی‌هایی که در دنیای توسعه وب اتفاق می‌افتد واقعا کار سختی است. حتی اگر تنها از چشم‌انداز یک توسعه دهنده فرانت‌اند وضعیت را مشاهده کنیم، باز هم این امکان وجود دارد که توانایی‌های توسعه‌دهنده کهنه شود و از پیشرفت و نوآوری‌ها عقب بماند. من یقینا در این ماجرا مقصر هستم.

بنابراین در چنین شرایطی بسیار خوب است که هر فردی چندین دقیقه یا حتی ساعت بنشیند و توانایی‌های خودش را بهتر کند و APIها و کتابخانه‌های جدیدی که وارد عرصه توسعه‌وب شده‌اند را یاد بگیرد. برخی دیگر از افراد نیز به صورت سطحی موارد را می‌دانند، این افراد نیاز دارند که عمیق‌تر وارد ماجرا شوند و به آن بنگرند.

با توجه به این موضوعات، من در این پست ۱۸ منبع یادگیری برای توسعه‌دهندگان را فراهم کرده‌ام که به صورت تعاملی، راهنما، برگه تقلب -cheat sheet- و چیزهای دیگر سعی دارد که توانایی شما را بهتر از سابق کند. بنابراین با دنبال کردن این موارد می‌توانید توانایی‌تان را به عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند به مرحله جدیدی ببرید.

۱. زمین بازی CSS Grid

اولین مورد، یک راهنمای بصری است که از سوی تیم موزیلا ساخته شده و هدف آن، آموزش ویژگی‌های جدیدی است که در  وجود دارد. در این آموزش تعداد بسیاری نمونه کد و دمو وجود دارد. این راهنما تا حدی شبیه به تلاش برای ترویج افکار توسعه‌دهندگان به سوی ابزارهای توسعه جدید فایرفاکس است امسیستم گریدبندی CSSا در نهایت برای هر فردی که قصد یادگیری سیستم شبکه‌بندی سی‌اس‌اس را داشته باشد موردی بسیار عالی است.

زمین بازی CSS Grid

اگر قصد دارید به صورت کامل CSS Grid را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش CSS Grid در راکت مراجعه کنید.

2. برگه تقلب جاوااسکریپت مدرن

این مجموعه از جاوااسکریپت حاوی نکات و ویژگی‌های کلی و مدرن جاوااسکریپت است که توسط Manuel Beaudru ایجاد شده. اگر قصد دارید تا با یک فریمورک جدید و مدرن مانند ری‌اکت و یا هر مورد دیگری که از اکمااسکریپت ۶ بهره می‌گیرد استفاده کنید، پیشنهاد خواندن این قسمت را می‌کنم. این مجموعه برای افرادی که کاملا در زمینه جاوااسکریپت مبتدی هستند مناسب نیست، اما برای افرادی که با ویژگی‌های مدرن آن همراه نبوده‌اند، انتخاب بسیار خوبی است. 

جاوا اسکریپت

۳. راهنمای پشتیبانی از CSS برای مشتریان ایمیل

Campaign Monitor، یکی از  سرویس‌دهندگان و بازاریابان محبوب مبتنی بر ایمیل برای سال‌هاست که آموزش CSS برای ایمیل را فراهم کرده است. هدف این سیستم این است که ویژگی‌های CSS را متوجه شوید و بدانید که کدام یک از این ویژگی‌ها روی پلتفرم مشتریان‌تان به خوبی کار می‌کند. این آموزش به تازگی با اضافه شدن ویژگی‌های جدید CSS و کلاینت‌های ایمیل بروزرسانی شده است.

css برای ایمیل

۴. آموزش Git

گیت یکی از ابزارهای بسیار محبوب در محیط تیم‌های برنامه‌نویسی است،‌ پس اگر از آن استفاده نکرده‌اید، این آموزش برای شما نقطه شروع خوبی به حساب می‌آید. این آموزش توسط تیم توسعه ویژوال استدیو کد طراحی شده و تقریبا موارد پایه و مهم گیت شامل گیت چیست؟ آموزش نصب گیت و موارد بیشتری را پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد دارید به صورت کامل Git  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش آموزش گیت و گیت هاب در راکت مراجعه کنید.

آموزش گیت

۵. یادگیری REGEX در آسان‌ترین راه ممکن

در این لینک از گیت‌هاب می توانید جامع‌ترین آموزش استفاده از اصطلاحات با قاعده یا Regular Expressions را در هشت زبان مختلف مشاهده کنید. Regular Expressions ویژگی‌ است که تقریبا در تمام زبان‌های موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرکدام از بخش‌های این آموزش ویژگی مهمی از Regular Expressions را با نمونه‌ها و پیش‌نمایش‌های زنده قرار می‌دهد.

 یادگیری REGEX

اگر قصد دارید به صورت کامل REGEX  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش Regular Expressions در راکت مراجعه کنید.

۶. برگه‌تقلب اکمااسکریپت 2015+

اگر جاوااسکریپت مربوط به نسخه ۵ یا همان ES5 را می‌دانید اما هنوز با ویژگی‌های جدید آن در نسخه ۶ یا مواردی که از سال ۲۰۱۵ به بعد عرضه شد، آشنایی ندارید، این مورد به شما مثال‌ها و نمونه‌های دقیقی از چیزی که می‌خواهید را به شما می‌دهد. 

جاوا اسکریپت es6

اگر قصد دارید به صورت کامل اکمااسکریپت۶  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش اکما‌اسکریپت۶ در راکت مراجعه کنید.

۷. الزامات بهینه‌سازی تصاویر

کارشناس بهینه‌سازی و مهندس گوگل، Addy Osmani این آموزش کامل را برای بهینه‌سازی تصاویر تهیه کرده است. در این آموزشی، بحث‌هایی مانند تعداد تصاویری که باعث می‌شود وب شما با مشکل مواجه شود، انواع مختلف تصاویر، تکنیک‌های بهینه‌سازی، ابزارهای خودکارسازی، شبکه‌های توزیع محتوا و چیزهای دیگر آموزش داده شده است. 

بهینه‌سازی تصاویر

۸. گرید همراه با مثال

متخصص ماژول لایه‌بندی گرید، Rachel Andrew این آموزش برای اینکه «هرچیزی که لازم است در زمینه لایه‌بندی گرید سی‌اس‌اس» را یاد بگیرید، فراهم کرده است. این آموزش شامل، نمونه‌های کدنویسی، الگوهای پیش ساخته، ویدیوی آموزشی و لینک‌های مناسبی می‌شود.

گرید

۹. برگه‌تقلب ری‌اکت

در این آموزش می‌توانید برگه‌های تقلب و موارد مهم مربوط به ری‌اکت را مشاهده کنید. چیز جالبی که در این وبسایت وجود دارد این است که به صورت PWA عرضه شده، پس شما می‌توانید به صورت آفلاین هم به آن دسترسی داشته باشید. 

ری‌اکت

اگر قصد دارید به صورت کامل اکمااسکریپت۶  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش react مراجعه کنید.

۱۰. قابلیت دسترسی‌پذیری در ری‌اکت

اگر از ری‌اکت استفاده می‌کنید پس حتما باید در رابطه با مشکلات مربوط به دسترسی‌پذیری در این کتابخانه آگاه باشید. برای این موضوع می‌توانید به این آموزش که به صورت رسمی از طرف ری‌اکت درست شده است مراجعه کنید. در این آموزش موارد مهم مربوط به دسترسی‌پذیری مانند WAI-ARIA، اچ‌تی‌ام‌ال مفهومی، فرم ها، مدیریت تمرکزها و دیگر ابزارهای مربوط به دسترسی‌پذیری پشتیبانی می‌شود.

دسترسی‌پذیری در ری‌اکت

۱۱. برگه‌تقلب POLYMER 2.X

این آموزش، در حقیقت یک پست وبلاگی است که توسط Monica Dinculescu یکی از مهندسان گوگل که روی پروژه Polymer کار می‌کند تهیه شده است. این آموزش شامل یک رفرنس سریع و البته عمیق در رابطه با POLYMER نسخه دو است.

polymer

۱۲. برگه‌تقلب بوت‌استرپ 4

این آموزش یک برگه تقلب بوت استرپ که دسته بندی شده و روی ویژگی‌های جدید بوت‌استرپ ۴ تمرکز دارد، است. روی هرکدام از دسته‌بندی‌ها و بعد از آن قسمت کدها کلیک کنید تا قسمت مربوطه را مشاهده کنید.

بوت‌استرپ 4

اگر قصد دارید به صورت کامل بوت‌استرپ4  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش پروژه محور bootstrap ۴ در راکت مراجعه کنید.

۱۳. آموزش CSS Grid

این آموزش نیز یکی دیگر از آموزش‌های ساده، واضح و زیبا برای سیستم گرید سی‌اس‌اس است. نویسنده این آموزش، اینگونه شرح می‌دهد که «این آموزش به طوری سازمان‌دهی شده که موقع یادگیری، بیشترین درک‌پذیری از آن صورت بگیرد». به نظر می‌رسد که این مورد، نقطه شروع خوبی برای افرادی باشد که با آموزش‌های مختلف و متعدد سردرگم شده اند.

اگر قصد دارید به صورت کامل بوت‌استرپ4  را یاد بگیرید، می‌توانید به آموزش css Grid مراجعه کنید.

۱۴. REACT EXPRESS

این مورد یک آموزش ۶ قسمتی برای یادگیری ایجاد اپلیکیشن‌های وب توسط ری‌اکت است. بحث‌هایی مانند نصب و پیاده‌سازی محیط کاری‌تان، ابزارهای توسعه، JSX و موارد ضروری ری‌اکت برای ساخت وب اپلیکیشن گفته می‌شود. 

۱۵. برگه‌تقلب CSS

این مورد نیز یک آموزش ساده و زیبا برای یادگیری سلکتورها و خصوصیات CSS در یک صفحه است. من به این دلیل این مورد را دوست دارم چون به صورت درستی دسته‌بندی و بهینه‌سازی شده پس افرادی که در این زمینه مبتدی هستند نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. همچنین در این آموزش بخش‌هایی برای فلکس‌باکس و گرید وجود دارد.

برگه‌تقلب CSS

۱۶. آموزش جاوااسکریپت مدرن

این یک آموزش جامع برای یادگیری جاوااسکریپت به حساب می‌آید و تمام سطوح مربوط به توسعه‌دهندگان جاوااسکریپت را شامل می‌شود. آموزش زبان جاوااسکریپت، DOM و مقاله‌های متفرقه دیگر.

آموزش جاوااسکریپت مدرن

۱۷. سوالات متدوال ری‌اکت

می‌توان گفت یکی از راه‌های جالب که در قالب پرسش و پاسخ‌های متدوال تا به حال شکل گرفته است این مورد باشد. در این مورد می‌توانید سوالات متدوال را در قالب‌های متفاوت و موضوعات مختلف مربوط به ری‌اکت مشاهده کنید. حتی می‌تواند به عنوان یک آموزش برای مبتدی‌ها و یا یک منبع سریع‌ برای توسعه‌دهنده‌های حرفه‌ای در نظر گرفته شود.

سوالات متدوال ری‌اکت

۱۸. بررسی ویژگی‌های موبایل HTML5

این مورد، یک منبع برای بررسی پشتیبانی Web APIهای مختلف روی موبایل است. در این آموزش لیستی از موارد امن و موارد ناامن تهیه شده است. می‌توانید به صورت جداگانه روی هر مورد کلیک کنید و جزئیات آن و دستگاه‌هایی که آن را پشتیبانی می‌کند، را ببینید. یکی دیگر از وبسایت هایی که روی این موضوع تمرکز دارد caniuse.com است، اما در مقایسه با مورد قبلی، اطلاعات بیشتر و اضافه‌تری را ارائه می‌دهد.

بازار کار توسعه فرانت-اند

بازار کار توسعه فرانت-اند (Front-end Development) به طور مداوم در حال تغییر و رشد است، زیرا تقاضا برای ساخت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب با رابط کاربری جذاب و کاربرپسند افزایش می‌یابد. توسعه‌دهندگان فرانت-اند مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی بخش قابل مشاهده وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای کاربران نهایی را بر عهده دارند. این شامل ترکیب مهارت‌های طراحی وب با دانش فنی برنامه‌نویسی مانند HTML, CSS و JavaScript می‌شود.

تقاضا در بازار کار

تقاضا برای توسعه‌دهندگان فرانت-اند به دلیل افزایش استفاده از اینترنت و نیاز به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب در همه صنایع، بالا است. بر اساس گزارش‌های متعدد، توسعه‌دهندگان فرانت-اند در میان مشاغل فناوری اطلاعات با رشد بالا قرار دارند.

مهارت‌های مورد نیاز

برای موفقیت در این حوزه، توسعه‌دهندگان باید در زمینه‌های زیر مهارت داشته باشند:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی: دانش قوی در HTML, CSS, و JavaScript ضروری است. آشنایی با چارچوب‌های جاوااسکریپت مانند React, Angular, و Vue.js می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • طراحی واکنش‌گرا: توانایی طراحی وب‌سایت‌هایی که در دستگاه‌های مختلف به خوبی نمایش داده می‌شوند.
  • بهینه‌سازی عملکرد وب: دانش در مورد روش‌های کاهش زمان بارگذاری صفحه و بهبود تجربه کاربر.
  • نسخه‌برداری کد و همکاری: آشنایی با سیستم‌های کنترل نسخه مانند Git.

روندهای فعلی

  • تمرکز بر تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI): تقاضا برای طراحی‌های خلاقانه و تعاملی افزایش یافته است.
  • جاوااسکریپت و چارچوب‌های مدرن: آشنایی با چارچوب‌های مدرن جاوااسکریپت اهمیت زیادی دارد.
  • توسعه متقابل پلتفرم: توانایی ساخت اپلیکیشن‌هایی که بر روی پلتفرم‌های مختلف کار می‌کنند.

آینده بازار کار

آینده بازار کار برای توسعه‌دهندگان فرانت-اند روشن به نظر می‌رسد، با توجه به افزایش تقاضا برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب که نیازمند تجربه کاربری برجسته هستند. با پیشرفت‌های مداوم در فناوری‌ها و ابزارها، توسعه‌دهندگان باید به طور مداوم مهارت‌های خود را به‌روزرسانی کنند تا در این حوزه رقابتی موفق باشند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است