8 مهارت بسیار مهم برای برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

8 مهارت بسیار مهم برای برنامه‌نویسان

برای اینکه یک برنامه‌نویس بتواند به راحتی کار پیدا کند، باید مهارت‌های مشخصی داشته باشد. هیچ فرمول پنهانی برای رسیدن به این مهارت‌ها نیست. شرکت‌ها، تکنولوژی‌ها و شهرهایی که در آن‌ به دنبال شغل هستید، دارای شرایط یکسانی نیستند و الزامات آنان برای استخدام شدن نیز قاعدتاً متفاوت خواهد بود. مهارت‌های اساسی یک برنامه‌نویس به شرح زیر است:

1. برنامه‌نویسی شی‌گرا

اکثر پروژه‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات، با زبان‌هایی ساخته شده‌اند که از شی‌گرایی پشتیبانی می‌کنند. شما بهترین شانس را برای شروع در این زمینه دارید پس حداقل باید اصول این رویکرد را بلد باشید. ابتدا باید با مفاهیم اساسی مانند کلاس، شی، وراثت، انتزاع، چند ریختی، کپسوله‌سازی و غیره شروع کنید. تنها دانستن این اصول کافی نیست و باید در عمل نیز از آن‌ها استفاده کنید. این اصول و مفاهیم را تمرین کنید. سعی در طراحی یک کتابخانه، فروشگاه مبلمان یا هر چیز دیگری داشته باشید. این تمرین‌ها باعث می‌شود تا مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید.

2. مبانی هر دیتابیس

تصور کردن یک سیستم پیچیده بدون دیتابیس سخت است. شما باید اطلاعات را در جایی ذخیره کنید. برای شروع می‌توانید اطلاعات خود را در فایل‌های معمولی ذخیره کنید اما فوراً با محدودیت‌ها و مشکلات فنی متعددی مواجه خواهید شد. یاد گرفتن مبانی دیتابیس‌ها ارزشش را دارد.

3. سیستم کنترل نسخه GIT

خوشبختانه دیگر زمان نگهداری از نسخه‌های جداگانه‌ی اپلیکیشن‌ها در دایرکتوری‌هایی با تاریخ متفاوت به سر رسیده است. امروزه تیم‌های زیادی از Git استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید روی یک پروژه‌ی کارآمد کار کنید، باید اصول اولیه‌ی مربوط به سیستم‌های کنترل نسخه را یاد بگیرید. من به شما GIT را پیشنهاد می‌کنم چون از محبوبیت بالایی برخوردار است.

4. استقلال و جستجو به دنبال اطلاعات

افراد مبتدی و ارشد معمولاً در سطحی مستقل با یکدیگر تفاوت دارند. وقتی تازه‌کار هستید، هیچکس از شما نمی‌خواهد تا همه‌ی کارها را به تنهایی انجام دهید. اما باید بدانید که یک کارمند جدید و بدون تجربه، هزینه‌ی بالایی را برای شرکت به دنبال خواهد داشت. بنابراین توانایی در مدیریت کردن کارها و گشتن به دنبال اطلاعات یکی از خصوصیات بسیار ارزشمند در برنامه‌نویسان است.

قبل از اینکه از همکاران خود درخواست کمک کنید، در مستندات یا گوگل به دنبال جواب سوالات خود باشید. اگرچه سایر برنامه‌نویسان نیز با آغوش باز از شما استقبال می‌کنند و به پرسش‌های شما پاسخ خواهند داد. این موضوع یکی از مسائل مورد علاقه من در مورد این صنعت است. از دیگران سوءاستفاده نکنید و به آن‌ها احترام بگذارید. همه درگیر وظایف و مشکلات خودشان هستند. اگر به شما کمک کنند، از کارهای خودشان عقب خواهند افتاد پس قدردان آن‌ها باشید.

5. مهارت‌های نرم

هیچکس از کار کردن با افراد خودپسند و مغرور لذت نمی‌برد. گاهی اوقات ما برای تکمیل کردن پروژه مجبوریم با افراد دیگری همکاری کنیم. شکاف‌های موجود در شخصیت یک فرد خیلی سخت‌تر از شکاف‌های موجود در مهارت‌های او ترمیم می‌شود. برنامه‌نویسان می‌خواهند با افراد مورد علاقه‌ی خود کار کنند. ما زمان زیادی را با همکاران خود می‌گذرانیم پس طبیعی است که بخواهیم این زمان را به خوبی و با افرادی مناسب سپری کنیم.

6. حداقل یک پروژه‌ی تکمیل شده داشته باشید

پس از گفتگوهایی که با افراد شاغل در حیطه IT داشته‌ام، به این موضوع پی بردم که داشتن حداقل یک پروژه‌ی کامل بسیار مهم است. اگر تا به حال پروژه‌ی موثری را اجرا نکرده‌اید، یعنی چیزی از طراحی نمی‌دانید. ساخت یک پروژه از ابتدا تا انتها و جمع‌آوری نظرات از کاربرانی واقعی، دیدگاه دقیق و کاملی از کارها را به برنامه‌نویس خواهد داد. فقط باید پروژه‌ی انتخابی خود را تکمیل کنید. ساختن یک پروژه می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اضافه کردن یک نمونه‌کار به رزومه‌ی خودتان باشد.

7. دانش تکنولوژی

 من از قصد این مورد را در انتها ذکر کردم تا بتوانم توجه شما را به نکات باقی مانده جلب کنم. معمولاً مهارت‌های سخت توسط برنامه‌نویسان، بیش از حد مورد توجه قرار می‌گیرد. مشخصاً دانستن حداقل یک زبان برنامه‌نویسی امری بسیار ضروری است اما بدون وجود سایر موارد ذکر شده نمی‌توانید کارهای چندانی انجام دهید. تکنولوژی برای یک برنامه‌نویس، ابزاری است که باید تا حد ممکن از آن استفاده کند. یاد گرفتن اصول اولیه مربوط به آن تا حدودی آسان است اما حتی بعد از سال‌ها برنامه‌نویس نیز متوجه شکاف‌هایی در دانش تکنولوژی خود خواهید شد. ابتدا با یاد گرفتن اصول سینتکس مربوط به زبان محبوب خود شروع کنید. شما باید متغیرها، دستورات شرطی، ساختارهای داده و غیره را به خوبی یاد بگیرید.

8. توانایی در حل و آنالیز مشکلات

طبق مشاهداتی که تا به حال داشته‌ام، برنامه‌نویسان مبتدی حتی قبل از کدنویسی نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند. فهمیدن مشکل و تقسیم کردن آن به مشکلات کوچک‌تر یکی از مهارت‌های بسیار مهمی است که هر برنامه‌نویسی باید آن را بلد باشد. برای تسلط پیدا کردن در این زمینه باید حتماً تمرین کنید. سپس با انجام دادن وظایف بیشتر و پیچیده‌تر، به الگوها و روابطی می‌رسید که در حل سریع مشکلات بعدی به شما کمک خواهند کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات