رابط تطبیقی چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

رابط تطبیقی چیست؟

رابط‌ها جنبه بسیار مهمی در طراحی‌های مدرن محسوب می‌شوند. رابط‌ها بر اساس نیازهای کاربران و دید بصری آنها نسبت به رابط‌های واکنشگرا برای دسترسی به محتوا و سرویس های آنلاین در اینترنت، در سال های گذشته تغییرات بسیاری کرده است.

خیلی وقت نیست، کامپیوتر های ما توانسته اند که اطلاعات و ورودی ها را از ماوس های نوری و کیبورد ها دریافت کنند، این پیشرفت ها همچنین با دستورات صوتی، تاچ و چیزهای دیگری نیز همراه بوده است. برهمین اساس صفحات نمایش نیز تغییراتی کردند. صفحات نمایش با رزولوشن پایین در طول این پیشرفت ها کنار گذاشته شدند و صفحاتی با رزولوشن بسیار بالاتر جای آنها را تقریبا در هر پلتفرم و دستگاهی گرفت.

مفهوم رابط های تطبیقی یا وفق دهنده دقیقا از همین تغییرات در جهان طراحی شکل گرفت. همانطور که توانایی ها و سلایق تغییر کردند، دستگاه هایی که ما برای دسترسی به اینترنت از آن ها استفاده می کردیم نیز تغییر کردند.

با روی دادن این تغییرات طراحان مجبور شدند که تاکتیکی را ارائه کنند که بتواند بیشترین تاثیر را روی گزینه های مختلف و متعدد داشته باشد. در همین زمان ایده رابط تطبیقی یکی از تغییرات مهم برای برطرف کردن نیاز کاربران بود.

رابط تطبیقی چیست؟

بجای طراحی صفحات متعدد و محتوا برای پاسخگویی به دستگاههای مختلف، توسعه دهندگان وب تلاش کرده اند تا رابطی را بسازند که بتواند منحصرا به کاربران پاسخگو باشد. قابلیت تطبیق پذیری در این طراحی بدین صورت است که هر بار بر اساس داده های کاربران کارایی و عملکرد وبسایت خود را وفق می داد.

دستیار های دیجیتالی مانند کرتانا، سیری و گوگل اسیستنت ممکن است نقش خود را به خوبی ایفا کنند. این برنامه های هوش مجازی تقریبا در زندگی مدرن ما خود را جای داده اند و در همین هنگام رابط های تطبیقی مشغول اند با استفاده از تشخیص صدا، تشخیص چهره و یا دیگر نکات شخصی هر کاربر برنامه را برای ساخت یک رابط تطبیقی آماده کنند.

توسعه دهندگان وب مشغول ساخت رابط تطبیقی هستند تا بتوانند با این مفهوم که رابط های تطبیقی صرفا باید براساس چند ویژگی مخصوص مانند سازگاری اجزا، ازدیاد دستگاه ها، کارایی، ارتباط و میزان مصرف استفاده شوند، ستیز کنند. آنها باور دارند که رابط های تطبیقی باید برای هر فردی در اینترنت قابلیت دسترسی را داشته باشد.

شاید نتیجه این موضوعات را بتوانیم در حال حاضر ببینیم، همانطور که می بینید صفحات وب در حال حاضر می توانند با انواع مختلف دستگاه ها و اندازه های صفحه نمایش ارتباط برقرار کند. البته باز هم مشکلاتی وجود دارد، شاید بعضی از دستگاه هایی که ساخته می شوند خارج از یکسری استاندارد ها باشد و متاسفانه این موضوعی است که بعضی از توسعه دهندگان سخت با آن مقابله می کنند.

با این موضوعات شاید به تعریفی از رابط های تطبیقی برسیم، قبل از آن سوالی که مطرح می شود این است، چرا بجای آنکه مشغول پیش بینی دستگاه های مختلف شویم و برای هر کدام صفحه ای را مطابق با اندازه آن طراحی کنیم، نیایم از یک طراحی پاسخگوی منحصر به فرد استفاده کنیم؟ جواب این سوال دقیقا تعریف رابط های تطبیقی است. یک رابط تطبیقی به نتایج گرفته شده مربوط به ترکیب موضوعات مختلف در پشت طراحی چند-دستگاهی گفته می شود. این کار تجربه کاربری مناسبی را برای تمام پلتفرم های موجود ارائه می کند.

طراحی واکنشگرا همینجاست

براساس تعاریف و بحث هایی که در رابطه با رابط های تطبیقی آورده شد، حال می توانیم بحث طراحی واکنشگرا را پیش بکشیم. در واقع طراحی واکنشگرا نتیجه ذهنیت اصلی رابط های تطبیقی است. دلیل اصلی طراحی واکنشگرا دادن قابلیتی به موبایل های همراه برای دسترسی به محتوا در همه جا بود. توسعه دهندگان به سرعت مشغول یادگیری این علم شدند و سعی کردن آنچه را که برای این کار لازم است را یاد بگیرند. در حالی که برای دسترسی به منو ها و بخش های مختلف یک وبسایت در کامپیوتر شخصی شما به یک ماوس و کیبورد احتیاج داشتید کار کردن با تاچ موبایل ها و حالت های مختلف از جمله سویپ کردن و درگ کردن و … چالش بسیار بزرگی به حساب می آمد.

مسئله اصلی که طراحی واکنشگرا آن را دنبال می کرد، افزایش توانایی خوانایی و درست کارکردن وبسایت در تعداد مختلفی از دستگاه ها بود. این قابلیت به شما این اطمینان را می داد که کاربران می توانند روی هر دستگاهی شما را پیدا کنند، محتوای شما را بخوانند و با شما در ارتباط باشند. یک طراحی واکنشگرای خوب بدین مفهوم است که کاربران وبسایت می توانند بهترین کیفیت از یک وبسایت را در هر دستگاهی در اختیار داشته باشند.

طراحی واکنشگرا تا به امروز مورد استفاده توسعه دهندگان وب قرار گرفته است و قرار نیست به این زودی ها منقضی شود، وجود سیستم عامل های مختلف، دستگاه های مختلف و انواع مختلف داده، توسعه دهندگان را مجبور ساخته که روی این اصل باقی بمانند و به آن ادامه دهند.

ملاقات طراحی تطبیقی با واکنشگرا

با وجود آنکه طراحی واکنشگرا امروزه به یکی از گزینه های بسیار پرطرفدار و محبوب در میان توسعه دهندگان تبدیل شده است اما کماکان افرادی هستند که از طراحی تطبیقی استفاده می کنند و آن را کاراتر می دانند. در حالی که در طراحی موسوم به واکنشگرا تمام لایه ها پشت سر هم و به صورت مداوم نشان داده می شود اما طراحی تطبیقی براساس یکسری از نقاط شکست طراحی شده است. در این حالت بجای نمایش لایه ها به صورت مداوم، آن را حذف می کنیم. در حالت تطبیقی زمانی که صفحه اول بارگذاری می شود صفحات دیگر نیز به صورت خودکار ساخته می شوند.

یکی از مشکلاتی که همراه با طراحی تطبیقی وجود دارد کشمکش و مشکل با کارایی صفحاتی است که در اندازه مفرد ساخته می شود. در این حالت نمایش نقاط شکست با مشکل روبرو می شود. البته باید اشاره کرد که طراحی تطبیقی مشکلاتی که طراحی واکنشگرا با تصاویر دارد را برطرف کرده است.

در حقیقت رابط های کاربری تطبیقی از ازدواج و یا با هم قرار گرفتن طراحی تطبیقی و طراحی واکنشگرا درست شده است. در حالیکه طراحی واکنشگرا، وبسایت را براساس دستگاه کاربر به صورت لایه بندی در پشت سر هم قرار می دهد و طراحی تطبیقی به صورت منحصرا برای هر دستگاه لایه هایی را در برگه های مختلف می سازد، هدف اصلی رابط های تطبیقی نمایش وبسایت برای هر کاربری به صورت یونیک و منحصر است.

تطبیق برای افراد نه برای دستگاه ها

تنظیم رابط تطبیقی منحصرا بر اساس ترجیحات کاربر است. برای این کار شاید، قدری به قدرت یک هوش مجازی احتیاج باشد. رابط تطبیقی نیاز دارد که با کاربر به صورت منحصرا رابطه برقرار کند و تمام عادت های شخصی، ترجیحات، تنظیمات و الگو های شخصی کاربر را دنبال نماید. این کار به صورت بالقوه ای نیاز به ساخت یک مکانیسم تعاملی بسیار پیچیده در اطراف دستگاه های مختلف دارد.

هوش مجازی در طراحی وب احتمالا بدین منظور استفاده می شود که بجای طراحی برای دستگاه ها بتوانیم علایق شخصی کاربران را از طریق تعامل با آنها بدست بیاوریم و براساس آنها طراحی را انجام دهیم. هوش مجازی که در پشت این تعاملات قرار دارد نیاز دارد که قابلیت تطبیق داشته باشد، منعطف باشد و بتواند داده هایی از کاربران را جمع آوری و آنها را آنالیز بکند. این کار مطمئنا مدت زمان زیادی طول می کشد، پردازش اطلاعات کاربران ادامه دار می شود و در نهایت سیستم اجازه می یابد که تمام این پردازش ها را ذخیره کند و براساس آنها وظیفه ای را انجام داده و یا آنکه تغییراتی را با استفاده از اطلاعات بوجود آورد.

چه باور داشته باشید و چه نه بعضی از شرکت ها از تکنولوژی ردیابی چشم و یا داده های کاربر استفاده می کنند. استفاده از وبکم، تشخیص چهره، آنالیز رفتار کاربران و … تمام اینها به شرکت کمک می کند که بیشتر کاربر خود را بشناسد و محصول نهایی را از میان تمام این فیلتر ها رد کند.

البته شاید این موضوع به طراحی وب هیچ ارتباطی نداشته باشد، اما در نهایت بعضی از شرکت ها برای پیشبرد محصولات خود از نظر مارکتینگ از این تکنیک استفاده می کنند.

هوش مصنوعی برای رابط های بهتر

صاحبان شرکت های مارکتینگ نمی توانند دیگر صاحبان شبکه های اینترنت باشند. رابط های تطبیقی و هوش مجازی داده ها را در یک جریان طراحی به قسمت سرور می برند، این کار بزودی در آينده مشاهده خواهد شد.

برای صاحبان شرکت های مارکتینگ مدرن بسیاری حیاطی است که خود را به سوی رابط های که تطبیق دهنده بکشانند، رابط هایی که به کاربران اجازه می دهد خودشان نیز در کنترل تجربیات دستی داشته باشند. مطمئنا یکی از بهترین تجربیات برای کاربران زمانی خواهد بود که بتوانند بدون از دست دادن کیفیت و یا محتوا رابط را آنطور که دوست دارند تغییر دهند.

تنها در زمانی که کاربران مشغول به تعریف ترجیحات و تنظیمات خود هستند، هوش مجازی در پشت این واقعه مشغول جمع آوری داده های کاربر و یاد گرفتن از وی می شود. در نهایت کاربران توقع دارند که بهترین تجربه و کیفیت را براساس ترجیجات و عادت های خود دریافت کنند. زمانی که تغییری اتفاق بیافتد رابط های تطبیقی تغییرات را ذخیره کرده و در زمان لازم اعمال می کنند.

کمی به جلوتر…

بزودی، ما شاهد آن خواهیم بود که می توانیم وبسایت ها و رابط ها را آنچنان که دوست داریم شخصی سازی کنیم. در حالیکه حالت فرمت ها و فعالیت های ما به صورت پایدار روی تمام دستگاه ها مشاهده می شود، رشد و نمو در مسیر کارهایی چون مارکتینگ مدرن بسیار هیجان انگیز خواهد بود. در آینده بجای آنکه هر برند برای خود باید حالت و طراحی خود را داشته باشد، این حالت و طراحی کاملا براساس نیاز کاربران تطبیق می یابد.

در نهایت رابط های تطبیقی به صورت موازی با طراحی واکنشگرا کار می کند، المنت های طراحی تطبیقی، محتوای مختلف، موضوع مارکتینگ و … همه این ها نیز به صورت موازی با رابط تطبیقی باید پیشرفت کند.

هوش مصنوعی در این ماجرا نیز نقش بسزایی خواهد داشت. هوش مصنوعی کمک می کند تا رابط های تطبیقی بتوانند اطلاعات مهمی را از کاربران در اختیار بگیرند. رابط های تطبیقی چالش و فرصت جدیدی در دنیای توسعه وب هستند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات