راهنمای اساسی برای بالا بردن کیفیت کد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

راهنمای اساسی برای بالا بردن کیفیت کد

درست مانند تضمین کیفیت در ساخت، تست کیفیت کد نیز در توسعه نرمافزار انجام میشود. هنگام تهیه نرمافزار یا در صورت بازرسی کدهای نوشته شده توسط خود تیم، باید مطمئن شوید که کیفیت آن را در هر سطح از پیشرفت قبل از پیچیده‌تر شدن آن تأیید کنید. در دنیای نرم‌افزار، عبارت کیفیت کد را می‌توان به روش‌های مختلفی توسط صنایع و تیم‌های مختلف تفسیر کرد.

با این حال، چندین پارامتر اندازه‌گیری کیفیت کد وجود دارد که در همه صنایع و تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که باید در مورد کیفیت کد، دلیل ضروری بودن و چگونگی اندازه‌گیری آن بدانید، با شما به اشتراک بگذاریم.

روش‌های تضمین کیفیت‌کد که می‌خواهیم به آنها بپردازیم، می‌توانند برای تأیید کیفیت کد هم روی دستگاه شما و هم روی گیت‌هاب استفاده شوند. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

کیفیت کد چیست؟

کیفیت‌کد به معیار سنجش خوب نوشتن کد برای اجرای یک کار معین اشاره دارد. بنابراین کدی که به اندازه کافی خوب نوشته نشده است، می‌تواند به عنوان کد بد کیفیت نامیده شود. در حالی که کدی که به خوبی نوشته شده است می‌تواند به عنوان کد با کیفیت خوب شناخته شود.

کیفیت کد توسط برنامه نویس، مدیر ارشد (CTO) یا حتی مدیرعامل در برخی موارد ارزیابی می‌شود.

چرا باید کیفیت کد را سنجید

همانطور که بیل گیتس می‌گوید:

"سنجیدن پیشرفت برنامه نویسی توسط خطوط کد مانند اندازه گیری پیشرفت ساخت یک هواپیما بر اساس وزن آن است."

پیشرفت برنامه نویسی را نه تنها باید با کمیت کد بلکه با کیفیت آن نیز ارزیابی کرد. دلایل آن در زیر ذکر شده:

  • این کار برای تداوم ضروری است: اگر در حال ساخت هر نرم‌افزاری هستید، داشتن کد بی‌کیفیت توسعه پروژه را برای شخص یا تیم بعدی دشوار می‌کند.
  • برای اجتناب از نیاز به تغییرات زیاد در آینده: اگر کیفیت‌کد را به اندازه کافی بهبود ندهید، در آینده مجبور خواهید شد تغییراتی را ایجاد کنید که احتمالا منجر به هزینه‌های مالی بیشتر و اتلاف وقت می‌شود.
  • برای ایجاد اعتبار به عنوان یک نام تجاری: وقتی کد بی‌کیفیت می‌نویسید، برنامه نهایی آنطور که باید موثر و کارآمد نخواهد بود. چنین کاری می‌تواند در طولانی مدت به اعتبار شما به عنوان یک برند آسیب برساند. بنابراین اندازه‌گیری کیفیت کد می‌تواند به شما در جلوگیری از همه اینها کمک کند.
  • همکاری تیم را آسان می‌کند: با بررسی کیفیت کد اطمینان حاصل خواهید کرد که کدهای نوشته شده توسط هر برنامه نویس در تیم برای سایر اعضای تیم به راحتی قابل درک هستند. این امر برای پروژه‌ای که نیاز به تلاش‌های مشترک دارد مهم است.

نحوه سنجیدن کیفیت کد

در اینجا برخی از پارامترهای مورد استفاده برای اندازه گیری کیفیت کد وجود دارد.

قابلیت نگهداری

نوشتن هر کدی بدون اشکال تقریبا غیرممکن است. خصوصا اگر روی پروژه‌های نرم‌افزاری پیچیده کار می‌کنید که نیاز به نوشتن برنامه‌هایی با هزاران خط کد دارند. به همین دلیل لازم است که بدون صرف زمان زیاد، خطاهای احتمالی کد را برطرف کنید.

به عنوان مثال اگر خطایابی چند خط کد ساعت‌ها یا حتی چند روز طول بکشد، این کار در روند اصلی برنامه تأثیر می‌گذارد. به این معنی است که کد به راحتی قابل نگهداری نیست و از این رو کد بی‌کیفیت است.

کد با کیفیت باید کارآمد باشد

هر برنامه نرم‌افزاری با استفاده از منابع سخت‌افزاری محاسباتی اجرا می‌شود. کد کارآمد از حداقل منابع سخت‌افزاری ممکن که برای انجام وظیفه مورد نظر نیاز است، استفاده می‌کند. برنامه‌ای که بیشتر از منابع سخت‌افزاری مورد نیاز خود استفاده کند کارآمد نیست، به این معنی که کد آن از کیفیت خوبی برخوردار نمی‌باشد.

روش دیگر سنجش کارایی، مدت زمان اجرای کد است. برنامه‌ای که اجرای آن زمان کمتری دارد، کارآمدتر از برنامه‌ای است که به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد.

خوانایی و قالب بندی

خواندن کد با کیفیت بالا حتی برای برنامه نویسان مبتدی نیز راحت‌تر است. قالب بندی و فاصله استفاده شده هنگام نوشتن برنامه‌ها باید از استانداردهای برنامه نویسی استفاده شده برای نوشتن برنامه پیروی کند.

کدی که به درستی قالب بندی شده و خواندن آن آسان است نسبت به کدی که خواندن آن دشوارتر و قالب بندی مناسب ندارد، از کیفیت خوبی برخوردار است.

همچنین افزودن کامنت به کد، خوانایی را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود کیفیت آن افزایش یابد. بنابراین در حالی که تضمین کیفیت کد را انجام می‌دهید، باید توجه داشته باشید که آیا کامنت‌ها در هر کجا استفاده میشوند یا خیر.

قابلیت توسعه

قابلیت توسعه در کد نویسی به سطح انعطاف‌پذیری ویژگی‌های بیشتر در برنامه شما اشاره دارد. کیفیت خوب، افزودن ویژگی‌های جدید به برنامه را آسان می‌کند و نیازی به انجام بسیاری از تغییرات برای اجرای صحیح کد نیست.

استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل کیفیت کد

چندین برنامه نرم‌افزاری وجود دارد که برای اندازه گیری کیفیت کد طراحی شده‌اند. در اینجا برخی از پرکاربردترینها را می‌توانید امتحان کنید.

1 - : این یک پلتفرم SaaS است که می‌توان از توسعه دهندگان برای بررسی هرگونه نقص در کد قبل از استفاده از آن برای تولید آن استفاده کرد. این مورد عمدتا برای برنامه‌های نوشته شده درJava ، .Net و #C استفاده می‌شود.

2 - duecode.io: این یک پلتفرم SaaS است که می‌تواند توسط مدیران ارشد و برنامه نویسان واقعی برای ارزیابی کیفیت‌کد مورد استفاده قرار گیرد. duecode.io مطمئنا به شما در بهبود کیفیت کد کمک خواهد کرد و خبر خوب این است که از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. از این ابزار می‌توان تا 30 روز به صورت رایگان استفاده کرد و برای دریافت پنل آزمایشی حتی نیازی به پرداخت هیچ مبلغی ندارید.

3 - Embold: این یکی دیگر از ابزارهای تجزیه و تحلیل کیفیت کد است که می‌تواند برای ارزیابی توانمندی، قابلیت نگهداری، پایداری و امنیت کد شما استفاده شود. Embold از بیش از ده زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در GitHub ،Azure ، Bitbucket و Git ادغام شود.

4 - PVS-Studio: این یک ابزار تجزیه و تحلیل کیفیت نرم‌افزار است که برای بررسی اشکالات و هرگونه آسیب‌پذیری امنیتی در کدی که به زبان‌هایی مانند C# ،C++ ، C و Java نوشته شده استفاده می‌شود. خبر خوب این است که PVS-Studio می‌تواند در لینوکس، ویندوز و مک مورد استفاده قرار گیرد.

ابزارهای زیاد دیگری برای تجزیه و تحلیل کیفیت‌کد وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به دنبال یکی از زبان‌های مناسب برای نوشتن برنامه‌ای باشید که می‌خواهید کیفیت آن را بسنجید.

سخن پایانی

اندازه گیری کیفیت‌کد چیزی است که هر برنامه نویس، مدیر ارشد (CTO) و مدیرعاملی که می‌خواهد نرم‌افزاری بنویسد تا در انجام کارهایی که در حال حاضر و در آینده انجام می‌شود، کارآمد و موثر باشد، مجبور است از آن بهره بگیرد.

اندازه گیری کیفیت‌کد ممکن است دو ساعت یا حتی چند روز طول بکشد، اما این باعث صرفه جویی در منابع مالی و زمانی زیادی می‌شود که در آینده می‌توانید به علت کد بی کیفیت از دست بدهید. این روش بسیار ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از آن است که همه مسائل مربوط به کیفیت کد به اندازه کافی زود حل شوند تا اینکه بعدها پیچیده‌ و پیچیده‌تر گردند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات