مقایسه فریمورک‌های Angular ، Vue و React
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 17 دقیقه

مقایسه فریمورک‌های Angular ، Vue و React

Angular ، Vue و React مدت زیادی است که وجود دارند، اما به این معنی نیست که منسوخ شده‌اند. در این مقاله عملکرد این سه فریمورک مبتنی بر جاوااسکریپت را مقایسه خواهیم کرد و این که چرا هنوز جزو مهمترین فریمورک‌ها در دهه گذشته هستند.

مقدمه

در دنیای فناوری که مدام در حال تغییر است، برخی از ابزارها هنوز نزد عده زیادی محبوبیت دارند، در حالی که بسیاری دیگر پس از گذشت مدتی کوتاه در تاریکی محو شده‌اند. با این حال، چیزی که همه می‌توانیم در مورد آن نظر مثبت داشته باشیم این است که زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت به مدت طولانی پابرجا مانده است.

میلیون‌ها نفر این تکنولوژی شگفت انگیز را به دلیل قابلیت کاربردی بودنش بسیار دوست دارند. این فناوری می‌تواند هم در سمت سرور و هم در سمت کلاینت مستقر شود و برای برنامه‌های تلفن همراه، دسکتاپ و وب مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر ویژگی‌های این زبان توانایی ایجاد پروژه‌های قدرتمند از صفر است و کاربرد گسترده آن نیز باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند اولین شغل خود را در این زمینه به دست آورند بسیار قابل فروش و بسیار جالب توجه باشد.

اما همانطور که می‌دانیم استفاده از هر فناوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. جاوااسکریپت با سینتکس و ویژگی‌هایش زبان نسبتا پیچیده‌ای برای یادگیری است. اعتراف می‌کنم بارها برای خودم این اتفاق افتاده که به یک قطعه کد جاوااسکریپت نگاه کنم و از خودم بپرسم که در آن چه اتفاقی می‌افتد.

این همان جایی است که تاریخچه فناوری وارد می‌شود و هر زمان افرادی با مشکلات مشابه روبه رو شوند، راه حل‌هایی ایجاد می‌شود و مردم از خلاقیت خود برای یافتن راه‌های بهتر استفاده می‌کنند. بدین منظور ابزارهایی به نام فریمورک ایجاد شدند.

اینها به عنوان یک اسکلت برای برنامه‌های ما عمل می‌کنند، به این صورت که بسیاری از فاکتورها مانند ساختار کد و نگهداری آنها را ساده کرده و دستورالعمل‌ها و بهترین روش‌ها را برای توسعه پروژه تعریف می‌کنند.

Angular، Vue و React

حتی با وجود چندین فریمورک عالی برای جاوااسکریپت در دهه گذشته Angular ، React و Vue همچنان از محبوب‌ترین‌ها هستند. در این مقاله قصد داریم توجه شما را به طور خاص بر روی عملکرد آنها متمرکز کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین ابزار را انتخاب کنید.

یافتن راه حل کامل

خیلی اوقات پیش آمده از خود بپرسید که هنگام شروع یک پروژه جدید از چه فریمورکی استفاده کنید و ممکن است بدون تجزیه و تحلیل کامل وسوسه شوید که یکی را انتخاب کنید. اما این می‌تواند در طولانی مدت کاملا مشکل ساز باشد، زیرا بعدا متوجه می‌شوید که فریمورک انتخاب شده نیازهای برنامه شما را برآورده نمی‌کند.

هدف این مقاله این است که نه تنها با معرفی کامل هر فریمورک، بلکه با ارائه تجزیه و تحلیل عملکرد آنها ابزاری در اختیار شما قرار دهد تا بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

لطفا توجه داشته باشید حتی اگر ما در اینجا به طور خاص در مورد عملکرد صحبت می‌کنیم، اما باز هم یک دید کلی از هر فریمورک به شما ارائه می‌دهیم. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید چرا این فریمورک ایجاد شده، چه مشکلاتی را حل می‌کند و مزایای کلی آن چیست.

Angular

در دنیای فریمورک‌های جاوااسکریپت، انگولار به سرعت خود را به عنوان یک فناوری اصلی که میلیون‌ها توسعه دهنده از آن استفاده می‌کنند، تثبیت کرد. این نه تنها به دلیل زمان مناسب انتشار آن، بلکه به دلیل ساختار باورنکردنی، اتصال آسان داده دو طرفه، مدل MVC، سیستم ماژول داخلی، مسیریابی، تزریق وابستگی و سایر ویژگی‌های هیجان انگیزی که فراهم می‌کند، می‌باشد.

نکات برجسته عملکردی

به لطف ساختار MVC، angular می‌تواند کارها را به قطعات منطقی تقسیم کند و زمان بارگیری اولیه یک صفحه وب را کاهش دهد. مدل MVC همچنین امکان تفکیک بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند، به این صورت که قسمت قابل مشاهده در سمت کلاینت قرار دارد و درخواست‌های موجود در پس زمینه را کاهش می‌دهد. به علاوه ارتباط با این ابزار در حالت ناهمزمان عمل می‌کند، به این معنی که تماس‌های کمتری با سرور انجام می‌شود.

مزایا

  • اتصال دو طرفه داده‌ها: angular تغییراتی که در لایه model ایجاد می‌شود را فورا در لایه view به روشی آسان و کارآمد منتقل می‌کند.
  • محبوب و پرکاربرد: angular در این زمینه جذابیت زیادی دارد و جوامع و متخصصان زیادی از آن حمایت می‌کنند.

معایب

  • برنامه‌های سنگین: به دلیل ویژگی‌های فراوان این فریمورک، گاهی اوقات می‌تواند برای پروژه‌های شما بار سنگینی ایجاد کند و همه اینها به یک برنامه حجیم با عملکردی کندتر از React یا Vue منجر می‌شود.
  • به روزرسانی مداوم: تغییرات جدید مکررا به روز می‌شود. این امر برای توسعه دهندگان می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.
  • شیب تند منحنی یادگیری: با وجود داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های فراوان، یادگیری این فریمورک به مراتب دشوارتر از نمونه‌های مشابه است.

React

ری‌اکت یک کتابخانه فرانت-اند است که برای ایجاد کامپوننت‌های رابط کاربری با قابلیت استفاده مجدد ساخته شده است. به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های وب بزرگی ایجاد کنند که می‌تواند بدون بارگیری مجدد صفحه، داده‌ها را تغییر دهد.

ویژگی اصلی آن ساده بودن، مقیاس پذیری و سرعت بالا است. در حقیقت یک کتابخانه فرانت-اند، الگوی MVC را به طور کامل اجرا نمی‌کند، با این حال می‌توانید آن را به عنوان بخشی از آن در نظر بگیرید.

نکات برجسته عملکردی

از دیگر مزایای بزرگ استفاده از react عملکرد فوق العاده آن است. این کتابخانه با حجم 43 کیلوبایت، به خاطر سرعت شگفت انگیز و بسیاری از ویژگی‌هایی که برای تحقق بخشیدن به همه این موارد استفاده می‌کند، به شهرت رسیده است. مانند:

  • استفاده از DOM مجازی: react تنها در صورت لزوم توسط رندر مجدد گره‌ها، با به حداکثر رساندن کارایی از این ویژگی بهره می‌گیرد.
  • پشتیبانی از bundling و tree-shaking: این قابلیت برای به حداقل رساندن بار منابع استفاده می‌شود.
  • رندرینگ سمت سرور (SSR): این ویژگی می‌تواند برای برخی از انواع پیاده سازی عالی باشد.

مزایا

  • DOM مجازی: استفاده از DOM مجازی مزایای زیادی را در مورد عملکرد و بهینه سازی حجم برنامه‌ها فراهم می‌کند.
  • اتصال یک طرفه داده‌ها: هنگام نوشتن برنامه‌های react ، داده‌ها فقط در یک جهت جریان می‌یابند و کنترل بهتری بر کل پروژه در اختیار ما قرار می‌دهند.
  • تست آسان: تست کامپوننت‌ها در react بسیار آسان است. به این صورت که نتایج عملکرد ما را کنترل می‌کند و روند توسعه را بهبود می‌بخشد.

معایب

اجرا نکردن MVC: این بدان معناست که شما برای پیاده سازی state و model نیاز دارید گاهی از کتابخانه‌های اضافی استفاده کنید.

مستندات ضعیف: با توجه به به روزرسانی‌های مداوم این ابزار و کتابخانه های همراهی که برای پشتیبانی از آن ایجاد می‌شوند، فناوری‌های react چنان شتاب می‌گیرند که دیگر فرصتی برای نوشتن دستورالعمل‌های مناسب نیست.

همیشه در حال تغییر: همانطور که در بالا ذکر شد، react به طور مداوم تغییر می‌کند و توسعه دهندگان باید مرتبا با روش‌های جدید انجام کارها به روز شوند. همه چیز در حال تکامل است و گاهی اوقات ممکن است در وضعیتی قرار بگیرید که با چنین ریتم تندی پیش بروید.

Vue

طبق تعریف رایج، Vue.js یک فریمورک پیش رونده برای ایجاد رابط کاربری است. برخلاف فریمورک‌های یکپارچه مانند angular ، Vue ساخته شده است تا به تدریج برای کاربران قابل پذیرش باشد.

این فریمورک به لطف ویژگی‌ها، منحنی یادگیری نسبتا آسان و توانایی ایجاد برنامه‌های تک صفحه‌ای کارآمد، سریع و پیشرفته یکی از پر ستاره‌ترین فریمورک‌های جاوااسکریپت در گیت هاب است.

مقایسه vue با react به دلیل اهداف نسبتا مشابه آسان‌تر است. برخی از شباهت‌ها عبارتند از:

  • هر دو از یک DOM مجازی استفاده می‌کنند.
  • هر دو از کامپوننت‌های view واکنش گرا و قابل ترکیب استفاده می‌کنند.
  • هر دوی آنها تلاش خود را بر روی قسمت اصلی کتابخانه متمرکز کرده و سایر کارهای مهم مانند مسیریابی را به کتابخانه‌های دیگر واگذار می‌کنند.

نکات برجسته عملکردی

وقتی صحبت از عملکرد می‌شود، Vue ابزاری فوق العاده سریع است. با حجم باور نکردنی 18 کیلوبایت، این فناوری احتمالا عمر طولانی در پیش دارد.

مزایا

  • عملکرد عالی: با توجه به اندازه قابل کنترل و توانایی اتخاذ تدریجی بخش‌هایی از فناوری، عملکرد آن قسمت بزرگی از آنچه Vue را به ابزاری عالی تبدیل می‌کند، پوشش می‌دهد.
  • سهولت استفاده: برخلاف فریمورک‌های دیگر مانند angular ، یادگیری Vue آسان است که باعث جذابیت آن برای افراد مبتدی و حرفه‌ای قدیمی می‌شود.
  • مستندات عالی: تیم پشتیبان Vue تلاش زیادی برای تهیه مستندات این ابزار کرده‌اند که برای کاربران بسیار مفید است.
  • یکپارچه سازی آسان پروژه: این به شما امکان می‌دهد بلافاصله از Vue در پروژه خود استفاده کنید.

معایب

  • جامعه کوچک: Vue به عنوان یک فریمورک جدید هنوز به زمان نیاز دارد تا جامعه خود را به اندازه آنهایی که از React یا Angular پشتیبانی می‌کنند، رشد دهد.
  • بازار کار کوچک: مشابه آنچه در بالا گفتیم، از آنجا که این یک فریمورک نسبتا جدید است، بازار هنوز Vue را در سطح React و Angular نپذیرفته است. بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا شاهد تقاضای زیادی برای توسعه دهندگان ماهر و جدید Vue.js در بازار کار باشیم.

مقایسه عملکرد Angular ، React و Vue

حالا که یک مرور کلی از تمام فریمورک‌ها داشتیم، سعی کنید آنها را کنار هم قرار دهید تا یک مقایسه عملکردی مناسب داشته باشید. در پایان خواهید دید که چه زمانی باید از چه فریمورکی استفاده کنید.

سه عاملی که مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم، عبارتند از:

  • دستکاری DOM: این به ما کمک می‌کند تا مشخص کنیم کدام فریمورک‌ها برای برنامه‌های بسیار پویا که نیاز به تعامل زیادی با DOM دارند، عملکرد بهتری دارند.
  • زمان راه اندازی: این به ما ایده می‌دهد که کدام فریمورک‌ها بیشتر زمانی مناسب هستند که شما به زمان بارگیری اولیه سریع‌تر نیاز دارید و برای کاربردهایی که به سرعت بیشتری نیاز دارند، مفید هستند.
  • تخصیص حافظه: این نشان می‌دهد که کدام فریمورک‌ها با حافظه بهتر کار می‌کنند. به عنوان مثال انجام عملیاتی مانند خواندن یا نوشتن هزاران رکورد از پایگاه داده.

هر رنگی که در تصاویر خواهید دید معنی خاصی دارد:

  • رنگ سبز روشن به این معنی است که فریمورک ذکر شده عملکرد بهتری نسبت به فریمورک دیگر دارد.
  • رنگ قرمز / زرد به این معنی است که فریمورک ذکر شده عملکرد بدتری دارد.

تمام تست‌های نشان داده شده بین نسخه‌های کلیدی فریمورک‌ها هستند و تمام واحدهای زمانی در میلی ثانیه بیان می‌شوند. 

عملکرد را در محیط‌های تولید اندازه گیری کنید

اگر علاقه مند به درک مشکلات عملکردی در برنامه خود هستید، LogRocket را امتحان کنید.

LogRocket مانند یک DVR برای برنامه‌های وب است که به معنای واقعی کلمه هر آنچه در سایت شما اتفاق می‌افتد را ضبط می‌کند. به جای حدس زدن اینکه چرا مشکلات رخ داده است، می‌توانید در مورد علت به وجود آمدن آن گزارش‌هایی جمع آوری کنید تا به سرعت علت اصلی آن را بیابید.

LogRocket از برنامه شما برای ثبت درخواست‌ها و پاسخ‌ها با هدرها به همراه اطلاعات متنی درباره کاربر استفاده می‌کند تا تصویر کاملی از یک مسئله را به دست آورد. همچنین HTML و CSS را در صفحه ضبط می‌کند و ویدئوهای با کیفیتی حتی از پیچیده‌ترین برنامه‌های تک صفحه‌ای را بازسازی می‌کند. پس عملکرد را در اولویت قرار دهید و نظارت را به صورت رایگان شروع کنید.

سنجیدن معیارها

تمام معیارهای ارائه شده در زیر از تحلیل عالی استفان کراوز حاصل می‌شود. من تصمیم گرفته‌ام از این موارد استفاده کنم تا همه بتوانند برای مشاوره مرجع آنلاین داشته باشند. حتی دستورالعمل‌هایی را برای تست هر فریمورک روی دستگاه محلی خود پیدا خواهید کرد.

دستکاری DOM

همانطور که از اولین آمار مشاهده می‌کنید، در مورد دستکاریDOM ، انگولار عملکرد بهتری دارد. به غیر از چندین مورد که عملکرد بدتری دارد. بنابراین به طور کلی می‌توانیم بپذیریم که وقتی صحبت از چند نوع عملکرد خاص باشد، انگولار در اولویت است.

زمان راه اندازی

همانطور که حدس زده‌اید، Vue.js برنده این بخش است. همانطور که در بالا ذکر شد، اندازه کوچک این فریمورک در زمان شروع کار بسیار کمک می‌کند.

ما نتایج بسیار مشابهی را برای React در این مورد می‌بینیم که می‌توانیم بپذیریم در این بخش عملکرد بسیار خوبی دارد. در مورد انگولار، همانطور که به وضوح می‌بینیم از ساختار سنگینش رنج می‌برد.

تخصیص حافظه

با نگاهی به این آمار، ابتدا می‌توان گفت که angular در این بخش در مقایسه با Vue و React قطعا کندتر است. این دو مورد واقعا خوب عمل می‌کنند و نشان می‌دهند که تفاوت واقعی در عملکرد بین این دو فریمورک وجود ندارد. با این حال اگر مجبور شدیم یک برنده اعلام کنیم، همچنان Vue پیروز میدان است.

اکنون که هر سه فریمورک را از دریچه عملکرد تجزیه و تحلیل کرده‌ایم، می‌توانیم حکم خود را صادر کنیم. با این حال لطفا بخاطر داشته باشید که هر زمان مجبور شدید یک فناوری را براساس عملکرد انتخاب کنید، یافتن راه حل‌هایی که برای هر شرایطی مناسب باشد بسیار دشوار است.

دلیل اصلی آن عمدتا این است که موقعیت‌های مختلف بی شماری وجود دارد که ممکن است هنگام شروع یک پروژه جدید پشت سر بگذارید. همچنین توجه داشته باشید که چگونه همه ابزارهایی که ما در مورد آنها صحبت کردیم به طور کلی عملکرد خوبی دارند و در حال حاضر فناوری‌های مستقر برای توسعه دهندگان خارج از کشور هستند. اما می‌خواهیم تلاش خود را بکنیم تا شما را در این انتخاب راهنمایی کنیم.

چه موقع باید Angular را انتخاب کرد؟

انواع برنامه‌هایی که می‌توانند از استفاده Angular بهره مند شوند، عبارتند از:

  • برنامه‌هایی با محتوای بسیار پویا: به لطف ساختار و اتصال کارآمد داده‌ها، انگولار برای همه برنامه‌هایی که می‌خواهید محتوای نمایش داده شده را براساس رفتار کاربر تغییر دهید بسیار مفید است. این فریمورک مطمئن خواهد شد که با تغییر یک کامپوننت، سایر کامپوننت‌های مرتبط با آن بلافاصله به روز می‌شوند.
  • برنامه‌های کاربردی بسیار بزرگ و در سطح سازمانی: ساختار اصلی آن و ابزارهایی که ارائه می‌دهد هنوز آن را به یک فریمورک عالی برای برنامه‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

با این حال توجه داشته باشید که وقتی صحبت از صفحات ایستا در ابعاد کوچک می‌شود، قطعا angular بهترین انتخاب نیست. به دلیل ساختار یکپارچه، این فریمورک هنگام تولید صفحات ثابت و کوچک، اضافه کردن سربار اضافی و بی فایده و در نتیجه کاهش زمان بارگذاری و عملکرد کلی به خوبی کار نمی‌کند.

چه زمانی باید React را انتخاب کرد؟

استفاده از این فریمورک دوست داشتنی می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد:

  • برنامه هایی که به سرعت بالا نیاز دارند: ری‌اکت با توجه به عملکرد و پشتیبانی از DOM مجازی طراحی شده است، هنگامی که در برنامه خود به سرعت و عملکرد نیاز دارید، این یک فریمورک عالی است.
  • برنامه‌هایی که به قابلیت انعطاف پذیری نیاز دارند: اساسا می‌توانید از ری‌اکت در هر جایی استفاده کنید بدون اینکه عملکرد را تضعیف کند. بهترین قسمت این است که شما مجبور نیستید هر چیزی را فراهم کنید یا از ترفندهای خاصی استفاده کنید تا در سیستم‌عامل‌های مختلف کار کند. شما اکوسیستم فریمورکی را خواهید داشت که با مواردی مانند React Native برای توسعه برنامه تلفن همراه از شما پشتیبانی می‌کند.
  • وب سایت‌های عمومی که به سئو مناسب نیاز دارند: سرعت و عملکرد کلی ری‌اکت می تواند با ارائه یک تجربه کاربری بهتر، به سئوی بهتر از نظر گوگل کمک کند.
  • مناسب برای مخاطبان بین المللی: بسیاری از پروژه‌ها امروزه مخاطبان جهانی دارند، این بدان معنی است که افراد قادر هستند با سخت‌افزار و ارتباطات اینترنتی با سرعت و ظرفیت‌های مختلف به برنامه شما دسترسی پیدا کنند. برنامه‌های سریعتر که از ری‌اکت استفاده می کنند به شما کمک می‌کنند محصول خود را به جغرافیای مختلفی برسانید که ممکن است از پهنای باند یا قابلیت سخت‌افزاری محدودی برخوردار باشند.

چه موقع باید Vue را انتخاب کرد؟

این فریمورک تازه ایجاد شده اما به سرعت در حال پیشرفت در موارد مختلفی می‌باشد. از جمله:

  • برنامه‌هایی که به سرعت بالا نیاز دارند: همانند ری‌اکت، برنامه‌های Vue.js بسیار سریع هستند و می‌توانند سرعت پروژه شما را بهبود بخشند.
  • هنگامی که به برنامه‌های بسیار سبک نیاز دارید: Vue نه تنها سریع است، بلکه فوق العاده سبک است. این مزایایی را فراهم می‌کند که شامل عملکرد بهتر با منابع محدود، قابلیت دسترسی بهتر برای افراد و تجربه کلی بهتر برای کاربران است.
  • وقتی می‌خواهید یک فریمورک را در یک برنامه موجود ادغام کنید: این کار به راحتی و به تدریج به لطف ساختار درونی Vue، بدون آسیب رساندن به عملکرد برنامه و صرفا استفاده دقیق از آنچه شما نیاز دارید، انجام می‌گیرد. این امر در درازمدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود، همچنین Vue را به ابزاری بسیار کارآمد برای استارتاپ‌ها و رشد ایده‌ها تبدیل می‌کند.
  • مناسب برای مخاطبان بین المللی: همان چیزی که در بالا برای ری‌اکت گفتیم، سرعت و سبک Vue نیز به کاربران بین المللی با سرعت اینترنت محدود امکان بیشتری می‌دهد تا از محصول شما بهره مند شوند.

امیدواریم این راهنما در انتخابتان به شما کمک کند. در بخش زیر نظرات گرانبهای خود را بگذارید، چرا که این بازخوردها برای کمک به ارتقای کیفیت اینگونه مقالات بسیار مفید است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید