آشنایی با UX Prototyping
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

آشنایی با UX Prototyping

ساختن تجربه کاربری مناسب نیازمند داشتن هنر و دانش است. برای ساختن چنین چیزی شما نیازمند استفاده از دانش تیمی از طراحان و تیمی از مهندسان وبسایت هستید. در نهایت با انجام چنین کاری شما تجربه کاربری استثنایی، به یاد ماندنی و مبتنی بر تبادل را ایجاد می کنید.

یکی از بهترین ابزارهای موجود برای بهینه سازی تجربه کاربری که در دست هر طراح و مهندسی وجود دارد، «نمونه اولیه» است. یک نمونه اولیه می تواند بهترین دوست شما در جریان ساختن یک طرح و ایجاد نقشه برای ساختن وبسایت باشد. نمونه اولیه می تواند محصول نهایی شما را بسازد و یا نابود کند. اگر بهتر پروسه طراحی یک وبسایت را بدانید، بهتر می‌توانید در آینده از نمونه اولیه متوجه شوید و آن را پیاده سازی کنید.

یک نمونه اولیه چیست؟

ساخت نمونه اولیه یکی از مهمترین قسمت های توسعه بیشتر وبسایت‌هاست. یک نمونه اولیه، شبیه سازی تعاملی از وبسایت نهایی است که کاربر می تواند یکسری از مراحل انجام تست، آزمایش کند.

نمونه اولیه، محصول نهایی نیست. نمونه اولیه درست چیزی نیست که شما در آخر منتظرش هستید، اما می تواند شبیه به آن باشد، در حقیقت نمونه اولیه چندان هم در نهایت صادق نخواهد بود. بسیاری از کاربران در رابطه با آنکه نمونه اولیه چیست دچار سرخوردگی می شوند و اگر محصول نهایی درست شبیه به نمونه اولیه نباشد، طراح را مورد اتهام قرار می‌دهند.

نمونه‌های اولیه، تعاملی، واکنشگرا و کلیک-پذیر هستند. آن‌ها پویا هستند و از میان آزمایشات کاربری کار می کنند، آن‌ها سعی می‌کنند در چنین شرایطی شبیه به محصول نهایی رفتار نمایند. این دلایل هستند که مهندسان وبسایت را ایجاب می‌کنند تا از نمونه‌های اولیه استفاده نمایند.

یک طرح اولیه باید جواب واکنش های کاربران را در وبسایت اصلی و در حالت زنده به صورت مناسب شبیه سازی کنند. طراحان می توانند رابط کاربری و تجربه کاربری را آزمایش کنند، مشکلات آن ها را بیابند و قبل از منتشر ساختن وبسایت به صورت همگانی آن ها را رفع نمایند. این قسمت در حقیقت آخرین قسمت از آزمایش است و قبل از اینکه تمام دنیا بتوانند به وبسایت دسترسی پیدا کنند آن را انجام می دهند.

نمونه‌های اولیه به دو گروه کم low-fidelity -کم-وفادار- و high-fidelity -زیاد-وفادار- تقسیم می‌شوند. نمونه اولیه از نوع low-fi برای زمانی است که طراح wireframes یا استخوان‌بندی اصلی برگه‌ها را به نمونه‌های اولیه تبدیل می‌کند. در کنار این نمونه اولیه High-fi از انتقال مدل‌های اولیه به نمونه اولیه درست می‌شوند.

نوع نمونه اولیه‌ای که شما نیاز دارید بسته به جزئیات و لزومات پروسه اجرای‌تان است. هدف این است که شما بتوانید داستان محصول‌تان را از یک راه ساده و واضح بیان کنید.

نمونه اولیه، اسکله‌بندی اولیه، مدل اولیه

اگر در هنگام توسعه تجربه کاربری از نمونه‌ اولیه استفاده نمی‌کنید، گزینه‌های جایگزینی برای اینکار وجود دارد که عبارت است از  -اسکله بندی- یا wireframe و -مدل اولیه- یا Mockup. این حالت ها اگرچه تعاملی نیستند و محصول نهایی را به کاربر نمایش نمی‌دهند، اما کار می‌کنند. اسکله‌بندی در حقیقت المانی است که با آن می توانید نمونه کوچکی از وبسایت را نمایش دهید.

این مورد همانطور که از اسمش پیدا است، اسکله‌بندی اولیه طراحی است و در آن ساختار اطلاعات و گروه‌های محتوایی نمایش داده می شوند. اسکله‌بندی ها می توانند با دست کشیده شوند و یا آنکه مدل لایه‌ای گرافیکی باشند.

مدل‌های اولیه بصری از طرفی دیگر نسبت به حالت اسکله بندی دقیق‌تر هستند و اطلاعات کاملتری را نمایش می‌دهند. کاربران با استفاده از این مدل می‌توانند ساختار اطلاعات، کارایی‌های پایه، و طراحی بصری را مشاهده کنند، اما نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار نمایند. استفاده از مدل‌های اولیه بکار بردن در ایده‌های تجربه‌کاربری قابل پذیرفتن است. آن‌ها را آزمایش کنید و در پروسه توسعه جدید به کار ببرید.

اگر در حال حاضر نیز مشغول توسعه مورد خاصی هستید باید بدانید که مدل اولیه هنوز به کار شما می‌خورد و می‌توانید برای انجام کار از آن استفاده کنید. البته اگر دنبال آن هستید که بتوانید کاربران با ایده شما تعامل برقرار کنند، باید بگویم که نمونه‌اولیه بسیار راه بهتری است.

اسکله‌بندی و مدل اولیه برای مستندسازی پروژه ها مناسب هستند.

اما برای یک تحقیق بزرگ‌تر، آزمایش کاربری واقعی‌تر و داشتن اسکله‌بندی قابل استفاده از پروژه نهایی شما به نمونه‌های اولیه نیاز دارید. البته شاید نمونه‌سازی اولیه برای تمام پروژه های طراحی نیز مناسب نباشد. اگر تجربه کاربری عالی می‌خواهید مطمئنا تنها یک نمونه‌سازی اولیه نیز برای شما کافی نیست.

کی باید از یک نمونه‌اولیه استفاده کنیم؟

نمونه‌های اولیه برای وبسایت‌هایی که فرایند تجربه کاربری پیچیده‌ای دارند و نیاز دارند تا تعاملات را به خوبی نشان بدهند، بسیار مناسب است. در طراحی‌هایی که جریان کاری و تعاملات کاربری پیچیده وجود دارد ناگزیر برای انتشار محصول نهایی باید از نمونه‌های اولیه استفاده کنید. اگر در وبسایت‌تان از هرگونه انیمیشن، حالت‌های کاوش مختلف، جریانات کاری پیچیده و یا المان‌های نا استاندارد استفاده می‌کنید، مجبور خواهید بود بجای استفاده از مدل‌ و اسکله‌بندی اولیه باید حتما از نمونه‌سازی‌ها استفاده کنید.

با اهمیت پیدا کردن موضوع تجربه کاربری به خصوص در سال ۲۰۱۷، نمونه‌سازی اولیه بسیار اهمیت پیدا کرده است. یک نمونه کامل، بهترین راه برای تعامل با وبسایت، ایجاد تغییرات و بهینه‌سازی پروژه نهایی است. اگر‌ می خواهید به تک تک جزئیات وبسایت‌تان آگاه باشید شما نیاز دارید که از نمونه‌های اولیه استفاده کنید. در حالتی که وبسایتی را به صورت تیمی طراحی می‌کنید نیز استفاده از نمونه‌ها بسیار بهتر از حالت ‌های دیگر است.

پس اگر در چنین شرایطی مشغول کار هستید به سمت یک نمونه‌سازی اولیه با کیفیت و صداقت بالا قدم بگذارید، با اینکار می‌توانید کاربران و افراد دیگر را بهتر در جریان تغییرات پروژه بگذارید. از طرفی دیگر امکان دارد که تیم شما قصد نداشته باشد تا وارد جزئیات شود و از آن ها سر در بیاورد، در چنین شرایطی نمونه‌سازی اولیه برای شما ضروری نخواهد بود. کار کردن به صورت اشتباه روی یک نمونه ممکن است که به پروژه نهایی شما آسیب برساند. اگر به اندازه کافی بودجه و زمان دارید، پس همیشه بهتر است که با یک نمونه سازی تعاملی سر و کار داشته باشید.

چگونه برای بهروری از تمام مزایا از نمونه‌‌‌ اولیه استفاده کنید

داشتن یک شبیه سازی تعاملی از محصول نهایی به شما بینش بهتری برای تولید محصول نهایی را می‌دهد. چنین حالتی به سازنده وبسایت کمک می‌کند تا محصول نهایی را براساس تعاملات کاربری و کشفیات آن‌ها ایجاد کند. با وجود آنکه ساختن یک نمونه اولیه نیازمند زمان و پول است اما برای ایجاد یک وبسایت بهینه تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در اینجا می توانید چند رویکرد مناسب برای ایجاد نمونه‌های اولیه را مشاهده کنید:

  1. نمونه‌اولیه درست را انتخاب کنید. نمونه‌ها می‌توانند ایستا، کلیک پذیر، تست‌پذیر، تعاملی، high-fi، low-fi و… باشد. اگر با یک تیم طراحی همکاری داشته باشید می‌توانید از این مطمئن باشید که به جهت مناسبی حرکت خواهید کرد و مطمئن می‌شوید که چه نمونه‌سازی برای نیازهای شما مناسب تر است. مطمئنا شما نمی خواهید که وقت و هزینه‌تان را روی موردی صرف کنید که در پایان نتیجه مطلوب شما را تولید نخواهد کرد.
  2. آزمایش اولیه را انجام دهید. به نمونه‌های اولیه تنها به عنوان یک مدل ساده از پروژه نهایی تان فکر نکنید. نمونه‌های اولیه به شما اجازه انجام آزمایشات تعاملی را می‌دهند. هدف نمونه‌های اولیه کار کردن با سایت و تعامل با آن درست مانند پروژه واقعی است. اگر آزمایشات اولیه‌ای را روی نمونه‌های‌تان انجام دهید مطمئنا در مسیر بهتری حرکت می‌کنید و در جهت بهتری پروژه تان را ایجاد می‌کنید.
  3. اغلب اوقات آزمایش کنید. برای داشتن تجربه کاربری بهینه، بهتر است که نمونه‌های اولیه‌تان را بار‌ها و بار‌ها تا زمانی که تمام مشکلات را حل می‌کنید، آزمایش نمایید. برای هر مرحله از طراحی‌تان از نمونه‌ها استفاده کنید – حتی برای اولین مدل‌تان. این کار بینش مهمی را به شما می‌دهد که با آن می توانید متوجه مخاطبان چگونه با وبسایت ارتباط برقرار می‌کنند. هرچقدر آزمایش بیشتری را انجام دهید، می‌توانید به اطلاعات مهمتری برای بهتر کردن وبسایت قبل از عمومی کردن آن دست پیدا کنید.

نمونه‌های اولیه به شما اجازه می‌دهند تا استفاده پذیری و تجربه کاربری وبسایت‌تان را در یک تحقیق بدون ریسک انجام دهید. مطمئنا نمی‌خواهید در رابطه با مشکلات عمده‌ای که برای کاربران پیش می‌آید، فییدبک دریافت کنید.

آزمایش کردن نمونه‌های اولیه می‌تواند فییدبک های مهمی را برای شما ایجاد کند و این در حالی است که هیچ تاثیر منفی روی مخاطب مورد نظرتان  ایجاد نشده است. یک نمونه‌اولیه به شما کمک می‌کند تا بتوانید چیزهای مختلف را تست کنید و تغییرات مورد نظر را اعمال نمایید. در نهایت وقتی شما وبسایت را به صورت عمومی منتشر می‌کنید، شما با وبسایتی بهینه و مشتریان راضی برخورد می‌کنید.

برای داشتن تجربه کاربری بهینه، نمونه‌های اولیه را نادیده‌ نگیرید

با استفاده از یک نمونه‌سازی اولیه خوب، می‌توانید از اثرات بد اجتناب کنید، اثراتی مانند، تجربه بد مشتری، نظرات منفی، نبود درک از محصولات، درخواست‌های ترک کردن و مواردی از این قبیل.

بسته به زمان پایان پروژه، بهتر است که زمانی را برای ایجاد نمونه‌های اولیه قرار دهید. وقتی چنین موردی می تواند تجربه کاربری عالی را برای شما ایجاد کند پس سعی کنید از آن اجتناب نکنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا