بهترین روش‌های SEO برای توسعه دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

بهترین روش‌های SEO برای توسعه دهندگان

این مقاله برای توسعه دهندگانی است که‌ می‌خواهند ویژگی‌های وب سایت خود را ارتقاء دهند و از دوباره کاری پس از پایان کار جلوگیری کنند.

به طور سنتی، تیم توسعه وارد بحث‌ می‌شوند و معماری و منطق کسب و کار پروژه ایجاد‌ می‌شود. اما ارتقاء وب سایت تا مرحله آخر به تعویق افتاده و توسط تیم سئو انجام‌ می‌شود. این رویکرد برای ایجاد یک پروژه‌ می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد. 

در مرحله تولید و یا حتی پس از استقرار، اغلب نیاز به ویرایش پروژه وجود دارد. این ویرایش‌ها ممکن است شامل تغییراتی در متا تگ‌ها و ویژگی‌های لینک‌ها و همچنین بهبود در ساختار لینک باشد.

ما چک لیستی را شامل اصلی‌ترین نکاتی که باید در مرحله توسعه انجام دهید، تهیه کرده‌ایم.

عناوین و توضیحات متا (Titles and meta descriptions)

تگ‌های عنوان و توضیحات متا، قسمت کوچکی از کد HTML در هدر یک صفحه وب هستند. آن‌ها به موتورهای جستجو کمک‌ می‌کنند محتوای یک صفحه را درک کنند.

<head>
    <title>توسعه دهنگان چه چیزهای درباره سئو باید بدانند</title>
    <meta name="description" content="مقاله برای تیم توسعه ای، که قصد ایجاد یک وبسایت بهینه را دارند. ">
</head>

ممکن است فکر کنید که چه چیزهای دیگری برای اضافه کردن وجود دارد؟

معمولا لینک‌هایی را که در نتایج موتور جستجو مشاهده‌ می‌کنید، حاوی عنوان و توضیحاتی هستند.

در مواردی که یک ربات جستجو یک عنوان را به عنوان غیر مرتبط با متن در صفحه مشخص‌ می‌کند، آن بخش را‌ می‌توان به صورت خودکار براساس محتوای صفحه ایجاد کرد.

در نگاه اول، این موضوع مشکلی برای نویسندگان محتوا  و کارشناسان سئو به جای توسعه‌دهندگان به وجود‌ می‌آورد. با این حال، مواردی وجود دارد که توسعه‌دهندگان نباید فقط برچسب <title> را به صفحه اضافه کنند، بلکه باید به صورت خودکار  عنوان و توضیحات را بر اساس منطق پروژه ایجاد کنند.

تولید عناوین و توضیحات منحصر به فرد، برای توسعه‌دهندگان مناسب‌تر است. اما این تضمین نمی‌کند که آن‌ها در نتایج جستجو ظاهر شوند. به عنوان مثال، اگر عناوین تنها در یک کلمه متفاوت باشند، این احتمال وجود دارد که ربات جستجو آن‌ها را به عنوان، عنوان نامناسب علامت گذاری کند.

مثال: 

The best cake shops in New York
The best cake shops in Stamford
The best cake shops in Manchester

یکی از ابزارهایی که‌ می‌تواند به شما کمک کند عناوین و توضیحات را در جنگو مدیریت کنید، django-meta است.

متا تگ‌ها و میکرو دیتا (microdata)

متا تگ‌ها

متا تگ‌ها، برچسب‌های HTML مخفی هستند که در تگ <head> صفحات وب شما قرار‌ می‌گیرند. تگ‌های HTML اطلاعاتی در مورد وب سایت یا صفحه وب شما را برای موتورهای جستجو ارائه‌ می‌دهند، مانند عنوان، توضیحات متا، کلمات کلیدی، روبات‌ها، کپی رایت و زبان. 

موتورهای جستجو معمولا برچسب‌های متا تگ را برای استفاده در نتایج جستجو فهرست(ایندکس)‌ می‌کنند. بدون تگ‌های متا، سایت شما نمی‌تواند وقتی که چیزی به طور مستقیم در یک موتور جستجو تایپ‌ می‌شود به صورت منظم در معرض دید خوانندگان قرار گیرد.

میکرو دیتا (microdata)

Microdata به اصطلاح یک زبان است که توسط Google، Yandex و ربات جستجو یاهو درک و تفسیر می‌شود. موتورهای جستجو با این زبان در سال 2011 به این نتیجه رسیده‌اند.

 با میکرو دیتا، شما‌ می‌توانید به ربات‌های جستجو نشان دهید که متن خاص یا عناصر دیگری در یک صفحه، مهم هستند و متعلق به نوع خاصی از داده‌ها هستند (ربات‌های جستجو نمی توانند معنای محتوا را تفسیر کنند و اولویت‌ها را تعیین‌ ‌کنند).

فایل robots.txt

Robots.txt یک فایل متنی است که شما در سایت خود قرار‌ می‌دهید تا ربات‌های جستجو بدانند که در چه بخش‌هایی اجازه دسترسی و ایندکس کردن را دارند و در چه بخش‌هایی مجاز نیستند.

لازم نیست که حتما از یک فایل robots.txt استفاده کنید. در صورتی که از این فایل استفاده نکنید تمام صفحات وب سایت شما برای ربات‌های جستجو در دسترس خواهند بود.

توجه داشته باشید که اگر شما صفحات مشخص را برای عدم ایندکس شدن در گوگل بسته باشید، در صورتی که آن صفحات در سایت دیگری و یا در صفحات دیگری توسط ربات‌های جستجو پیدا شوند، باز هم‌ می‌توانند ایندکس و در نتایج جستجو نمایان شوند. برای جلوگیری از این اتفاق‌ می‌توانید از دستور "noindex" استفاده کنید.

<meta name="robots" content="noindex">

فایل robots.txt همیشه باید در ریشه دامنه شما باشد. همچنین Robots.txt به شما اجازه‌ می‌دهد تا موتورهای جستجوی نقشه سایت شما را بیابند.

نقشه سایت Sitemap

Sitemap یک فایل XML در وب سایت شما است که به شاخص‌های موتور جستجو اشاره‌ می‌کند که چگونه صفحات تغییر‌ می‌کنند و صفحات چه ارتباطی با یکدیگر دارند. این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک‌ می‌کند سایت شما را بهتر ایندکس نماید.

موتورهای جستجو، سایت نقشه را‌ می‌خوانند تا سایت شما هوشمندانه عمل کند. در نقشه سایت،‌ می‌توانید اطلاعاتی درباره، فایل‌هایی که فکر‌ می‌کنید مهم هستند، هنگامی که یک صفحه آخرین بار روزرسانی شده، چند بار صفحه به روز شده و ... را مشاهده کنید.

وجود نقشه سایت اجباری نیست با این حال، لحظه‌ای را تصور کنید که سایت شما دارای یک بایگانی بزرگ از صفحات و محتوا است که از هم جدا شده یا به خوبی با یکدیگر ارتباط ندارند.

اگر وب سایت شما شامل یک فرم جستجو یا فیلتر باشد، معمولا‌ می‌توانید به صفحات نتایج فقط از طریق این فرم دسترسی پیدا کنید. به طور کلی هیچ لینکی وجود ندارد که شما را به این صفحات هدایت کند. اگر این صفحات برای شما مهم هستند و‌ می‌خواهید موتورهای جستجو آن‌ها فهرست کنند، پیوندی را به صفحه نتایج در sitemap.xml اضافه کنید.

Nofollow و Noindex

تگ‌هایی مانند nofollow و noindex وجود نیز دارد. این تگ‌ها، بخشی از پروتکلRobot Exclusion  Protocol (REP) هستند که کنترل ایندکس شدن صفحات وب را برعهده دارند.

Nofollow به ربات جستجو اجازه نمی دهد یک لینک در سایت شما را دنبال کنید. Nofollow نشان‌ می‌دهد که سیستم‌های جستجو نباید لینک‌های یک صفحه را دنبال کنند و نیازی به اسکن URL‌های مربوطه نیست. این به این معنی است که موتورهای جستجو نه Pagerank و نه متن لینک را ارسال نمی‌کنند.

مثال: 

<meta name="robots" content="nofollow" /> or <a hrefs=”https://www.roocket.ir” rel=”nofollow”>متن لینک</a>

می توانید صفحه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تمام پیوندهای خروجی به آن توجهی نداشته باشند و وزن صفحه را تحمل نکنند. اما هنگامی که شما نیاز به لینک پیوندی dofollow دارید،‌ می‌توانید آن را به صورت دستی از طریق سیستم مدیریت محتوا خود وارد کنید. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا قادر به انجام این کار به صورت خودکار هستند.

Noindex از ایندکس شدن صفحات جلوگیری‌ می‌کند و در واقع آن‌ها را بسته نگه‌ می‌دارد. این متا تگ را‌ می‌توان به کد اولیه صفحه وب HTML اضافه کرد و به موتورهای جستجو‌ می‌گوید که یک صفحه خاص در نتایج جستجو فهرست نمی شود.

افزودنnoindex  به کد HTML برای تبدیل لینک‌های منظم به لینک‌های noindex:

<a href="http://www.roocket.ir" rel="noindex">متن لینک</a>

لینک‌های کانونی Canonical links

لینک کانونی یک عنصر HTML است که به مدیران وب سایت‌ها کمک‌ می‌کند از مشکلِ محتوای تکراری جلوگیری کنند.

گاهی شرایطی وجود دارد که ممکن محتوای مشابه‌ای در وب شما سایت از طریق چندین لینک در دسترس باشد. در مرحله توسعه، اگر شما از قبل بدانید که برخی صفحات‌ می‌توانند به دسته‌های مختلفی مربوط شوند،‌ می‌توانید این مشکل را حل کنید. برای مثال، در محصولات یک سایت فروشگاهی ممکن است یک محصول چندین ویژگی برجسته در چند دسته‌بندی  داشته باشد. وجود محتوای تکراری در وب سایت، تأثیر نامطلوبی بر رتبه‌بندی شما دارد، چرا که موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام نسخه را بار نمایش در جستجو، رتبه‌گذاری کنند.

راه حل این مشکل این است که تمام صفحات تکراری را با عنصر پیوندrel = "canonical"  علامت گذاری کنیم.

<link rel="canonical" href="http://roocket.ir/origin-content/" />

اهمیت تصاویر در سئو

ویژگی alt در واقع متن جایگزینی است که عنوان یک عنصر در html استفاده‌ می‌شود، مانند alt attribute، alt description و alt tag. در تصاویر نیز از این ویژگی استفاده‌ می‌شود که البته بسیار مبحث مهمی است.

شما‌ می‌توانید متن alt را برای تصاویر به صورت خودکار یا دستی وارد کنید.

موارد استفاده ویژگی alt:

  • برای ایجاد دسترسی بهتر، به طور مثال زمانی که تصویر از لحاظ بصری مشکلی پیدا کرده است.
  • هنگامی که تصویر فایل را نمی‌توان بارگذاری کرد.
  • برای اطمینان از توصیف بهتر تصاویر برای ربات‌های جستجو و کمک به آن‌ها برای درستی بهتر به تصاویر.

بهترین شیوه‌های قرار دادن alt

  • هنگام نوشتن متن alt، از موضوعات و زمینه خاص استفاده کنید.
  • نباید متن alt شما بیش از 125 کاراکتر باشد.
  • متن alt را با "تصویری از ..." یا "عکس ..." شروع نکنید.
  • از چند کلید واژه مهم استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی را برای همه تصاویر استفاده نکنید.
  • اگر یک تصویر هیچ ارزشی ندارد، این موضوع باید در داخل CSS مشخص گردد، نه HTML.
  • اگر تصویر نیاز به توضیحات طولانی دارد، از تگ longdesc="" استفاده کنید.

بیایید با یکدیگر نمونه یک متن alt خوب و بد را برای تصویر زیر مقایسه کنیم.

  مدرس دوره‌های تجاری در حال آموزش یک خانوم علاقه‌مند به کار

بد: "خانومی که در حال اشاره به صفحه مانیتور است".

خوب: " مدرس دوره‌های تجاری در حال آموزش یک خانوم علاقه‌مند به کار".

عناوین H1، H2 و H3

در این بخش، ما به متا تگ‌های H1، H2 و H3 نگاهی خواهیم کرد (H برای نامگذاری عناوین) و چگونه آن‌ها، بهینه‌سازی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهند.

اگر این متا تگ‌ها در صفحه شما اشتباه قرار داده شده باشند، موتورهای جستجو برای کسب اطلاعات در مورد وب سایت شما به مشکل‌ می‌خورند. عنوان‌ها، رتبه‌بندی وب سایت شما را تضمین‌ می‌کنند و کدهای HTML را در صفحه شما سفارشی‌ می‌کنند.

هر صفحه وب سایت شما باید فقط یک عنوان H1 داشته باشد. این موضوع باید از همه بخش‌های دیگر در صفحات وب سایت متفاوت باشد. عنوان H2 و H3 اجباری نیست، اما اگر از آن‌ها استفاده کنید، نباید شامل محتوای تکراری باشند. با این حال‌ می‌توانید از دو H2 و دو H3 در یک صفحه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که:

  • عنوان‌ها باید شامل یک کلمه کلیدی برای رتبه‌بندی وب سایت شما در نتایج جستجو باشند.
  • هر عنوان باید منحصر به فرد باشد. اگر تکراری باشند، موتور جستجو ممکن است نتواند آن‌ها را رتبه‌بندی کند.
  • اگر عنوان نزدیک به کد HTML باشد، ارزش آن در مقایسه با سایر عناصر رشد‌ پیدا می‌کند.
  • کلید واژه اصلی شما تا حد امکان باید به عنوان نزدیک باشد.
  • طول عنوان نباید بیش از 60 کاراکتر باشد.
  • عنوان نباید اشتباه گرامری یا املایی داشته باشد.
  • عنوان‌ها برای بهینه‌سازی، مجدد بررسی شوند، نباید در کلمات کلیدی غرق شده باشند.

بهینه‌سازی موفق وب سایت شما بستگی به نحوه نوشتن برچسب‌ها دارد. بنابراین، هنگام نوشتن برچسب‌ها، باید قوانین زیر را حفظ کنید:

  • به سلسله مراتب برچسب‌ها نگاهی بیندازید (H1 باید بالاتر از همه هدینگ‌های دیگر باشد).
  • به سلسله مراتب فونت‌ها (عنوان بالاتر = فونت بزرگتر) توجه کنید.
  • هرگز هدینگ‌ها را به جاهای دیگر لینک ندهید.
  • بیش از حد از H1، H2، و H3 استفاده نکنید. اگر از تعداد زیادی عنوان استفاده کنید تا قسمتهای مهم صفحه خود را برجسته کنید، ممکن است ربات‌های جستجو فکر کنند که صفحه شما هرزنامه است. 
  • شما‌ می‌توانید از یک عکس به عنوان هدینگ خود استفاده کنید. به طور مثال،‌ می‌توانید از یک تصویر با لوگویی استفاده کنید که براساس آن بهینه شده‌اید.

تغییر مسیرها Redirects

تغییر مسیر راهی برای هدایت کاربران و موتورهای جستجو به URL‌های مختلف. تغییر مسیرها تأثیر نامطلوبی بر SEO ندارند،اما اجرای ضعیف آن‌ها‌ می‌تواند انواع مشکلاتی مانند از دست رفتن رتبه‌بندی صفحه و از دست دادن ترافیک را به همراه خواهد داشت. 

تغییر مسیر زمانی لازم است که یک پست را حذف کنید یا ساختار URL خود را تغییر دهید. در جنگو،‌ می‌توانید به صورت خودکار در کدها تغییر مسیر ایجاد کنید یا‌ می‌توانید به کاربران امکان هدایت دستی بدهید.

سرعت صفحه Page speed

سرعت صفحه، زمان لازم برای بارگیری محتویات وب سایت شماست. شما‌ می‌توانید سرعت بارگذاری وب سایت خود را در Insights PageSpeed Google بررسی کنید. همچنین‌ می‌توانید زمان بارگذاری را بهینه‌سازی کنید.

سرعت صفحه، رتبه صفحه را نشان‌ می‌دهد. سرعت پایین صفحه به این معنی است که موتورهای جستجو‌ می‌توانند تعداد کمی از صفحات را با استفاده از بودجه پویش (خزش) داده شده اسکن کنند، که ممکن است منعکس کننده نمایه‌سازی شما باشد.

سرعت صفحه برای کاربران نیز مهم است. به طور معمول، صفحات با زمان بارگذاری طولانی، سریعتر توسط کاربر ترک‌ می‌شوند و میانگین زمان ماندگاری در یک صفحه وب کاهش‌ می‌یابد. بارگذاری طولانی صفحات، تأثیری منفی روی تبدیلات دارد.

برای افزایش سرعت صفحه چه کارهایی‌ می‌توانید انجام دهید؟

  • فشرده‌سازی فایل‌ها (ترجیحا با حفظ کیفیت)
  • کم کردن طول کدهای CSS، جاوااسکریپت و HTML
  • کاهش تغییر مسیرها
  • حذف render-blocking در جاوااسکریپت
  • افزایش قدرت کش مرورگر
  • بهبود زمان پاسخ سرور
  • استفاده از یک شبکه توزیع محتوا 
  • بهینه‌سازی تصاویر

نقش url در سئو

URL یک متن قابل خواندن است که جایگزین اعداد (آدرس‌هایP ا) که کامپیوترها برای برقراری ارتباط با سرورها و شناسایی ساختار فایل در یک وبسایت جایگزین‌ می‌کنند. URL شامل یک پروتکل، نام دامنه و مسیر است و دارای فرمت  زیر‌ می‌باشد:

 protocol: //domain-name.top-level-domain/path.

هر آنچه که درمورد urlها باید بدانید:

  • یک URL نشان دهنده ساختار سایت است.
  • در ساختار url فقط از حروف کوچک استفاده‌ می‌شود (اگر آدرس انگلیسی باشد).
  • برای خوانایی بهتر، طول آن باید کمتر از 90 کاراکتر باشد.

Urlهای شما‌ می‌بایست بهینه شده باشند. برای هر صفحه در وبسایت خود یک url مناسب ایجاد کنید تا به بهبود رتبه شما نیز کمک کند.

همه چیز را انجام داده‌اید ولی تغییری صورت نگرفته؟

شاید شما عنوان یا متا توضیحات را با توجه به توصیه‌های متخصصین سئو اضافه یا تغییر دهید، اما چیزی تغییر نکند. یا شاید یک صفحه جدید را به نقشه سایت اضافه کرده‌اید اما در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شود.

این اتفاق زمانی‌ می‌افتد که وبسایت خود را  ایجاد کرده‌اید و یک موتور جستجو در حال حاضر محتوای آن را نمایه‌سازی کرده است. بعد از این، شما بهینه‌سازی را انجام دادید، برچسب‌های متا اضافه شده و سایت ایجاد شده را بازسازی کردید. پس از انجام این کار، باید منتظر بمانید تا موتور جستجو دوباره وب سایت شما را نمایش دهد. نمایه‌سازی Google را‌ می‌توان از کنسول آغاز کرد. سئو کاری زمانبر است، پس صبور باشید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@vfaryadras2020
وحید فریادرس
Vue js, Nuxt js

عاشق خلق کردن هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

وحید فریادرس

Vue js, Nuxt js

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است