مقایسه React با فریمورک های جدید JavaScript - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مقایسه React با فریمورک های جدید JavaScript - بخش دوم

ما در بخش دوم مقاله‌ی مقایسه React با فریمورک های جدید JavaScript در مورد ادامه‌ی کاربرد هر فریمورک، و اینکه چگونه می‌توان از آن استفاده کرد و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن در مقایسه با React بحث خواهیم کرد. 

مقایسه hyperHTML با React

hyperHTML و React هر دو کتابخانه متن باز کارآمد برای ایجاد برنامه‌های کاربردی هستند. با این حال اگرچه از برخی جهات به یکدیگر شبیه هستند، اما تفاوت‌های چشمگیری با هم دارند.

React با DOM مجازی بزرگی همراه است، در حالی که hyperHTML عمدا از آن جلوگیری می‌کند. این امر به کاهش مصرف RAM و پردازنده آن کمک می‌کند، زیرا هیچ عملیات DOM مجازی در آن وجود ندارد. لازم به ذکر است که hyperHTML با حجم 4.5 کیلوبایت بسیار سبک‌تر است، در حالی که React حجمی بیش از 5.3 کیلوبایت دارد.

همانطور که قبلا ذکر شد، hyperHTML از الفبای واقعی برای الگوبرداری استفاده می‌کند در حالی که React از JSX بهره می‌گیرد. هر دو کاملا کاربردی هستند، اما JSX ویژگی خالص JavaScript است، در حالی که دیگری اینگونه نیست. استفاده از الگوی الفبایی به معنای این است که در هنگام یادگیری سینتکس، به هیچ وجه منحنی یادگیری وجود نخواهد داشت. خصوصا اگر فرد قبلا با توابع ساده JavaScript آشنا باشد.

با تمام این گفته‌ها، انتخاب فریمورک مناسب برای شما بستگی به هدف پروژه دارد. اگر در شروع کار چیزی سبک و بدون دردسر می‌خواهید، می‌توانید با hyperHTML همراه شوید. اگر می‌خواهید یک کتابخانه با پشتیبانی جامعه گسترده، طیف وسیعی از افزونه‌ها و برنامه‌های کدنویسی سازمان یافته داشته باشید، React می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

Svelte

Svelte یک فریمورک JavaScript مبتنی بر کامپوننت می‌باشد که توسط TypeScript نوشته شده است. اولین بار در سال 2016 معرفی شد و از آن زمان به سرعت درحال رشد است.

بسیاری از توسعه دهندگان Svelte را به عنوان تغییری بسیار ضروری در نحوه ساخت برنامه‌های وب سنتی می‌دانند. با Svelte کامپوننت‌ها بدون DOM مجازی ساخته می‌شوند و در قالبHTML ، CSS و JavaScript ساده قرار می‌گیرند. سپس این کد به ماژول‌های کوچک JavaScript وانیلی وارد شده و با تغییر وضعیت، DOM به روز می‌شود. کامپوننت‌های ساختاری نیز به کاهش میزان کد نوشته شده کمک می‌کنند.

در زیر برخی از دلایل محبوبیت Svelte ذکر شده است.

  • شروع کار آسان: Svelte منحنی یادگیری ملایمی دارد. درک آن در مقایسه با برخی دیگر از فریمورک‌ها کاملا ساده است، زیرا بخش زیادی از آنHTML ، CSS و JavaScript می‌باشد. همچنین هیچ الزامی برای داشتن دانش بیشتر در JSX یا TypeScript ندارد.
  • اندازه پکیج نرم‌افزاری کوچک: Svelte در مقایسه با بسیاری از فریمورک‌های دیگر، اندازه پکیج نرم‌افزاری کوچکتری دارد. ممکن است به این دلیل باشد که Svelte وابستگی‌های جانبی سمت کلاینت را ندارد.
  • کد کاهش یافته: یکی از اهداف Svelte کاهش میزان کدی است که توسعه دهندگان می‌نویسند. با نوشتن کد کمتر، احتمال کمتری برای وجود باگ و زمان بیشتری برای تمرکز بر انجام کارهای ضروری‌تر وجود دارد.
  • بدون DOM مجازی: Svelte هیچ DOM مجازی ندارد. در عوض در زمان ساخت کد را به ماژول‌های کوچک vanilla javascript کامپایل کرده و با تغییر وضعیت، DOM را به روزرسانی می‌کند. به همین دلیل Svelte نیازی به پردازش زیاد مرورگر نداشته و منجر به سریع و قابل اعتماد بودن برنامه‌های Svelte می‌شود.

مقایسه Svelte با React

عملکرد Svelte و ویژگی‌های ساده آن را به یکی از بهترین فریمورک‌ها تبدیل کرده است. برخی از شباهت‌های React و Svelte شامل معماری مبتنی بر کامپوننت‌ها، در دسترس بودن ابزارهای کارآمد برای ساخت رابط کاربری و متن باز بودن آنهاست.

یک تفاوت قابل توجه بین آنها این است که Svelte دارای کامپایلر است در حالی که React از DOM مجازی استفاده می‌کند. Svelte برنامه‌ها را در زمان ساخت کامپایل می‌کند، در حالی که React در هنگام اجرا با استفاده از DOM مجازی برنامه را تفسیر می‌کند.

برخلاف React ، Svelte از JSX استفاده نمی‌کند. در عوض از یک سینتکس HTML مانند بهره می‌گیرد که دارای یک موتور قدرتمند داخلی است. این به افراد تازه وارد در زبان کمک می‌کند تا بدون صرف زمان برای یادگیری سینتکس کار JSX سریعا شروع به کار کنند.

اندازه پکیج نرم‌افزاری Svelte در مقایسه با React نیز بسیار کوچک است. به این دلیل که هیچ وابستگی جانبی در سمت کلاینت نداشته و همچنین کتابخانه‌های مدیریت state پیچیده‌ای هم ندارد.

اندازه بسته نرم‌افزاری کوچک و زمان ساخت بسیار سریع Svelte همیشه انتخاب خوبی خواهد بود برای زمانی که می‌خواهید برنامه‌های سریع و سبک بسازید. اما اگر می‌خواهید یک برنامه بزرگ با یکپارچه سازی‌های مختلف بسازید، React ممکن است گزینه بهتری باشد.

Preact

Preact یک کتابخانه JavaScript می‌باشد که تقریبا یک نسخه سبک از React در نظر گرفته می‌شود. این کتابخانه یک DOM مجازی سریع را پیاده سازی می‌کند و یکی از کم حجم‌ترین کتابخانه‌ها با اندازه 3 کیلوبایت به حساب می‌آید و باعث می‌شود عملکرد آن با سرعت زیادی بالا رود.

فهم آسان: درک Preact در مقایسه با بسیاری از فریمورک‌های دیگر زمان کمتری طول می‌کشد و اگر کسی React را درک کرده باشد، Preact به عنوان دست گرمی خواهد بود.

سبک وزن: یکی از ویژگی‌های قابل توجه Preact اندازه کوچک آن است و استفاده از آن در پروژه‌های کوچک آسان است.

پشتیبانی گسترده از مرورگر: Preact از پشتیبانی مرورگری بسیار خوبی برخوردار است، اگرچه ممکن است نیاز به استفاده از polyfill برای IE7 و IE8 باشد.

عملکرد: Preact بسیار سریع اجرا می‌گردد و با سرعت بالا رندر می‌شود. این امر به شما کمک می‌کند تا از روند توسعه بدون دردسر اطمینان حاصل کنید.

مستندات: اسناد Preact بسیار دقیق است و دارای مثال‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند کاربران را با این فریمورک در کمترین زمان آشنا کنید.

مقایسه Preact با React

Preact گزینه خوبی برای زمانی است که نحوه عملکرد React را دوست دارید اما می‌خواهید چیزی سبک و سریع داشته باشید. همچنین می‌توانید با استفاده از Preact در مرورگر بدون نیاز به build شروع به کار کنید که به توسعه دهندگان فرصت می‌دهد روی قسمت‌های دیگر تمرکز کنند.

اگرچه شباهت‌های زیادی بین هر دو مورد وجود دارد، اما Preact قصد ندارد یک نسخه کاملا مجدد از React باشد. به همین ترتیب تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد.

برخلاف React ، Preact استفاده از className را اجباری نمی‌کند. درعوض استفاده از کلاس را بیشتر برای افرادی که از React استفاده نمی‌کنند، تشویق می کند.

Preact همچنین اعتبار سنجی propTypes را در هسته اصلی خود لحاظ نمی‌کند، زیرا طبق مستندات رسمی، همه از propTypes استفاده نمی‌کنند. با این حال propTypes با preact-compat پشتیبانی می‌شود یا می‌تواند به صورت دستی مورد استفاده قرار گیرد.

سرانجام Preact به اندازه React از ویژگی‌های JavaScript پشتیبانی نمی‌کند که منطقی است، زیرا بر وزن سبک و متمرکز باقی مانده است.

دقیقا مانند بسیاری از فریمورک‌های دیگر، Preact از اکوسیستم مقاومی که React دارد بهره نمی‌برد. با این وجود کتابخانه واقعا خوبی برای استفاده در هنگام ساخت سریع و کارآمد انواع برنامه‌ها است.

جمع بندی

همانطور که ممکن است تاکنون متوجه شده باشید، یکی از مهمترین مزایای React ویژگی‌های گسترده و همه کاره بودن آن است. بنابراین فریمورک‌های جدید همیشه برای بهبود تجربه توسعه دهنده ایجاد می‌شوند.

در این مقاله در موردAurelia ، hyperHTML ، Svelte و Preact بحث کردیم و مقایسه هر فریمورک را با React انجام دادیم. اگر می‌خواهید یک فریمورک جدید را امتحان کنید، مواردی که در اینجا ذکر شد گزینه‌های بسیار خوبی برای شروع هستند.

امتحان جدیدترین و درخشان‌ترین فریمورک‌ها ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما هرکدام را که انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که بهترین راه حل برای برنامه‌ای است که می‌سازید و از آن برای به حداکثر رساندن نقاط قوت آن استفاده می‌کنید.

مروری مختصر بر تولید برنامه‌های React

عیب یابی در برنامه‌های React ممکن است سخت باشد، به ویژه هنگامی که کاربران با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که تولید مجدد آنها دشوار است. اگر شما علاقه مند به نظارت و پیگیری وضعیت Redux هستید، به طور خودکار خطاهای JavaScript را ردیابی می‌کنید، درخواست‌های شبکه و زمان بارگیری کامپوننت‌ها را بررسی می‌کنید، حتما LogRocket را امتحان کنید.

LogRocket مانند DVR برای برنامه‌های وب است و به معنای واقعی کلمه هر آنچه در برنامه React شما اتفاق می‌افتد را ضبط می‌کند. به جای حدس زدن اینکه چرا مشکل رخ داده است، می‌توانید در هنگام بروز یک مسئله درخواست خود را گزارش دهید. LogRocket همچنین عملکرد برنامه شما، گزارشگیری با معیارهایی مانند بار CPU کلاینت، استفاده از حافظه و موارد دیگر را کنترل می‌کند.

پکیج میان‌افزاری LogRocket Redux یک دید بیشتر و دقیق‌تر به جلسات کاربری شما اضافه کرده و گزارش تمام اکشن‌ها و استیت‌ها را از Redux ثبت می‌کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید