مقایسه React و Vue :کدام یک برنده میدان است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

مقایسه React و Vue :کدام یک برنده میدان است

با اینکه بهره گیری از فریمورک‌های جاوااسکریپت اکنون برای توسعه برنامه‌های وب بسیار حیاتی است، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانند بین React و Vue کدام یک را برای پروژه‌های خود انتخاب کنند. پاسخ کوتاه این است که به طور کلی نمی‌توان بین این دو فریمورک برنده مشخصی را برگزید. هر فریمورک مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای کاربردهای مختلف مفید است. بنابراین ما برای کمک به شما در درک بهتر موارد استفاده از آنها، این راهنمای مناسب برای فریمورک‌های محبوب را گردآوری کرده‌ایم تا مشخص کنیم که کدام یک برای پروژه بعدی شما بهترین کار را خواهد کرد.

مرور مختصر

React و Vue هر دو فریمورک متن باز جاوااسکریپت هستند که ساختن رابط‌های کاربری پیچیده را برای توسعه دهندگان آسان‌تر و سریعتر می‌کنند. قبل از پرداختن به مقایسه این دو، مختصری از هر یک را برای شما شرح می‌دهیم.

کتابخانه جاوااسکریپت ری اکت انعطاف پذیری بیشتری را با استفاده از کامپوننت‌ها فراهم می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند برای ایجاد منطق و رابط کاربری پیچیده‌تر استفاده کنند. همچنین با مستندات HTML از طریق "DOM مجازی" که یک کپی از DOM واقعی است تعامل می‌کند، اما همه عناصر به عنوان اشیا جاوااسکریپت نشان داده می‌شوند. این عناصر همراه با سبک برنامه نویسی react و اتصال داده یک طرفه، روند توسعه را ساده و سریعتر می‌کنند.

Vue هم دارای کامپوننت و اتصال دو طرفه داده است و از DOM مجازی استفاده می‌کند. با این حال، مزیت اصلی آن طراحی پیش رونده آن است. Vue به گونه‌ای طراحی شده است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد پروژه‌های موجود را به تدریج به فریمورک منتقل کنند و ویژگی‌ها را یکی یکی منتقل کنند. بنابراین بسته به نیاز پروژه خود، می‌توانید از Vue به عنوان یک فریمورک کامل یا به عنوان یک کتابخانه سبک استفاده کنید.

شباهت‌ها

همانطور که می‌بینید، Vue و React کاملا شبیه یکدیگر هستند و دارای بسیاری از صفات و ویژگی‌های مشترک اند. بزرگترین شباهت استفاده از DOM مجازی است.

علاوه بر این، هر دو:

  • با پیاده سازی هر برنامه وبی سازگارند.
  • یک رویکرد کامل را به توسعه دهندگان پیشنهاد می‌دهند تا سریعا برنامه خود را طراحی کنند.
  • دارای معماری مبتنی بر کامپوننت‌ها همراه با متدهای Lifecycle.
  • دارای انعطاف پذیری، سرعت، عملکرد بالا، انجمن‌های بزرگ و فعال.
  • انتخاب گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارها را ارائه می‌دهند.

تفاوتها

با اینکه React.js و Vue.js شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های زیادی هم بین این دو وجود دارد که تأثیر قابل توجهی در تصمیم گیری برای انتخاب هر کدام دارد. تفاوت اصلی در متدهای استفاده شده برای ارائه محتوا به DOM است. Vue از الگوهای HTML و JSX استفاده می‌کند، در حالی که React فقط از JSX استفاده می‌کند که در اصل افزونه‌ای است که به شما امکان می‌دهد HTML را مستقیما در کد جاوااسکریپت وارد کنید. در حالی که JSX می‌تواند کارهای بزرگتر و پیچیده‌تری را انجام دهد، اما نکته منفی آن این است که می‌تواند کار ساده‌ای را نیز پیچیده کند.

علاوه بر این، ویژگی اصلی React پشتیبانی از کامپوننت‌ها، دستکاری DOM و مدیریت state است و هر چیز دیگری توسط جامعه توسعه و پشتیبانی می‌شود. توسعه دهندگان معمولا این سطح از آزادی را ترجیح می‌دهند، درحالی که ممکن است افراد تازه کار از فراوانی کتابخانه‌ها و ابزارهای شخص ثالث دچار سردرگمی شوند.

Vue انتخاب گسترده‌ای از راه حل‌های ساخته شده در جامعه را دارد و تیم اصلی آن ابزارهای معمول استفاده شده و کتابخانه‌های همراه مانندVue-router ، Vuex و Vue CLI را ایجاد و پشتیبانی می‌کند. چنین ترکیبی از منابع از پیش ساخته شده به رفع نیازها و خواسته‌های توسعه دهندگان مبتدی و ارشد کمک خواهد کرد.

عملکرد و کارایی

از آنجا که React و Vue عناصر مشابهی را دارند، در نتیجه عملکرد کلی آنها تقریبا برابر است. هر دو فریمورک از DOM مجازی و بارگذاری تنبل برای افزایش عملکرد و سرعت بارگذاری صفحه استفاده می‌کنند.

با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که یک فریمورک به وضوح بهتر از دیگری عمل کند. به عنوان مثال هنگامی که یک state را در کامپوننت react اصلاح می‌کنید، همه کامپوننت‌های موجود در زیر درخت آن نیز رندر می‌شوند. در حالی که در Vue، وابستگی‌ها برای جلوگیری از رندر مجدد و غیرضروری ردیابی می‌شوند. بنابراین می‌توانید از ساختارهای داده تغییرناپذیر shouldComponentUpdate یا PureComponent برای جلوگیری از رندر مجدد کامپوننت‌های فرزند در react استفاده کنید. این می‌تواند پیچیدگی بیشتری ایجاد کند و منجر به ناسازگاری حالت DOM شود.

معماری برنامه

react با دیگر فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها متفاوت است، از این جهت که الگوی معماری داخلی ندارد و از معماری مبتنی بر کامپوننت‌ها استفاده می‌کند که دارای مزایا و معایب خود است. رابط‌های کاربری react توسط کامپوننت‌هایی رندر می‌شوند که به عنوان تابع عمل می‌کنند و به تغییر داده‌ها پاسخ می‌دهند. بنابراین معماری داخلی شامل تعامل مداوم بین state کامپوننت‌ها و عملکرد کاربران است.

تمرکز Vue بیشتر بر رویکرد ViewModel الگوی MVVM است که برای برنامه‌های بزرگتر به خوبی کار می‌کند. همچنین از اتصال دو طرفه داده برای ارتباط بین View و Model بهره می‌گیرد. هدف اصلی Vue تهیه یک لایه view ساده و انعطاف پذیر است، نه یک فریمورک کامل.

مقیاس پذیری

انتخاب react برای برنامه‌هایی با مقیاس بزرگ مناسب‌تر است. از آنجا که برنامه‌های react فقط از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند، توسعه دهندگان می‌توانند از روش‌های سنتی سازماندهی کد برای مقیاس گذاری آسان بهره بگیرند. همچنین قابلیت استفاده مجدد از کامپوننت مقیاس پذیری آن را نیز افزایش می‌دهد.

با اینکه Vue هم مقیاس پذیر است، به لطف انتخاب گسترده‌ای از ابزارهای انعطاف پذیر بیشتر در کاربردهای کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد (البته اندازه برنامه به معماری بستگی دارد). با توجه به معماری پویا، شما باید از کتابخانه‌های Vue و عناصر Mixin برای غلبه بر محدودیت‌های مقیاس استفاده کنید. بنابراین اگر در نظر دارید یک برنامه سازمانی داشته باشید، react می‌تواند برای رشد آن سازگارتر باشد.

مستندات

مسلما Vue در زمینه مستندسازی بهتر است. وب سایت Vue دارای کیفیت عالی، توصیف بسیار دقیق، ارائه شده به چندین زبان و اسناد و منابع API آن به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین گزینه در صنعت شناخته می‌شود. همچنین به راحتی می‌توانید پاسخ واضحی برای سوالات و مشکلات در مستندات آن پیدا کنید. با این حال، از آنجا که جامعه Vue به اندازه react بزرگ نیست، بنابراین ممکن است در دریافت پاسخ صحیح به سوالاتی که در مستندات ذکر نشده‌اند، دچار مشکل شوید.

مستندات react به هیچ وجه به سطح Vue نزدیک نیست، بنابراین برای حل چالش‌ها و مسائل، بیشتر اوقات به جامعه مراجعه خواهید کرد. با این حال، react یک جامعه فعال و گسترده به همراه انتخاب عظیمی از موارد یادگیری دارد.

پشتیبانی جامعه

این موضوع بخش مهمی در هر فناوری است، زیرا جامعه به توسعه دهندگان جدید و باتجربه کمک کرده و راه حل‌ها و ابزارهای بیشتری را ایجاد می‌کند.

React توسط فیسبوک توسعه و نگهداری می‌شود که از آن در برنامه‌های خود استفاده می‌کند. بنابراین از پشتیبانی و جامعه فعالی برخوردار است که به طور مداوم ابزارهای جدیدی را ایجاد و نگهداری می‌کند.

Vue توسط یک توسعه دهنده و نه یک شرکت آغاز به کار کرد، بنابراین از محبوبیت بالایی که React داشت، برخوردار نبود. در حقیقت هنگام انتشار آن بسیاری از توسعه دهندگان احساس کردند که غیرقابل اعتماد است و در پذیرفتن آن مردد بودند. با این حال Vue به لطف حمایت و مشارکت جامعه کاربران، رشد قابل توجه و افزایش محبوبیت را به دنبال داشته است.

محبوبیت

اکنون با 181 هزار ستاره در گیت هاب، بدون شک Vue محبوب‌ترین فریمورک جاوااسکریپت به حساب می‌آید. هرچند react با 165 هزار ستاره به جایگاه دوم رسیده و همچنان به رشد و جذب کاربران جدید ادامه می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های معروف دارای برنامه‌های وب ساخته شده با هر دو فریمورک هستند.

نمونه‌های مطرح Vue شامل Gitlab ، Euronews ، Adobe Portfolio ، Behance ، Alibaba ، Trustpilot ، Vice ، Nintendo  و BMW هستند.

و نمونه‌های برتر React شامل BBC ، Airbnb ، Facebook ، PayPal ، The New York Times ، Netflix ، Instagram ، Twitter  و WhatsApp می‌باشند.

امنیت

هر دو فریمورک مشکلات امنیتی خاص خود را دارند، با این وجود امنیت برنامه‌های Vue نسبت به برنامه‌های مبتنی بر React کمی بالاتر است. با اینکه امکان محافظت خودکار در برابر مواردی مانند آسیب پذیری XSS وجود ندارد، توسعه دهندگان Vue می‌توانند قبل از اجرا کد HTML را sanitize کنند یا از کتابخانه‌های خارجی برای محافظت در برابر اینگونه حملات بهره بگیرند. در مواردی که می‌دانید HTML بی خطر است، می‌توانید به صراحت محتوای HTML را رندر کرده و از برنامه محافظت کنید.

امنیت react متکی به توسعه دهنده است که از بهترین متدهای امنیتی برای محافظت در برابر آسیب پذیری‌های XSS، حملات رندر سمت سرور، تزریق SQL و سایر تهدیدات استفاده می‌کند. این ممکن است شامل مواردی مانند استفاده از ماژول serialize-Javascript، بهره برداری از نقص تزریق اسکریپت و استفاده از برنامه‌های امن باشد. بنابراین اگرچه استفاده از react آسان است، اما اطمینان از ایمن بودن برنامه‌های آن به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد.

بازار کار

محبوبیت react به این معنی است که موارد بیشتری برای توسعه دهندگان با تجربه به منظور استخدام وجود دارد. طبق نظرسنجی Front-End Tooling 2020، بیش از 48 درصد از توسعه دهندگان در استفاده از React احساس راحتی می‌کنند، در حالی که تنها 23 درصد ادعا می‌کنند که کار با Vue راحت‌تر است.

با این حال، گزارش مهارت‌های توسعه دهنده HackerRank نشان داد در حالی که 33.2 درصد از شرکت‌ها به دنبال استخدام توسعه دهندگان React هستند، تنها 19 درصد از توسعه دهندگان مهارت‌های لازم را دارند. در حالی که 10 درصد شرکت‌ها به توسعه دهندگان Vue نیاز دارند، اما فقط 5.1 درصد توسعه دهندگان واجد شرایط هستند.

Vue همچنان به محبوبیت خود می‌افزاید و در رتبه بندی فناوری‌هایی که توسعه دهندگان می‌خواستند در سال 2020 بیاموزند، مقام چهارم را به خود اختصاص داد. این رشد محبوبیت، همراه با مستندات عالی و سهولت یادگیری احتمالا در آینده جذب بیشتری را به همراه خواهد داشت.

جمع بندی

به طور خلاصه، React از پشتیبانی شرکتی بیشتر، محبوبیت بیشتر در بین توسعه دهندگان و جامعه مشارکت گسترده‌ای برخوردار است که می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد. مقیاس گذاری نیز آسان‌تر است و معمولا برای برنامه‌های پیچیده و در سطح سازمانی ترجیح داده می‌شود.

از طرف دیگر، Vue هنوز به اندازه گسترده پشتیبانی و استفاده نشده است، اما به دلیل مستندات خارق العاده، سهولت استفاده و قابلیت پذیرش تدریجی، محبوبیت آن دائما در حال افزایش است. همچنین دارای پشتیبانی هسته‌ای بیشتر و طیف گسترده‌تری از ابزارها و راه حل‌های داخلی است. هنگام در نظر گرفتن سرعت توسعه با Vue CLI 4، راه اندازی و ارائه یک محصول آماده و انتشار آن در بازار به زمان زیادی نیاز ندارد.

واضح است که هر دو فریمورک برای هر برنامه وب مدرن عالی هستند و مزایا و معایب هر یک بسته به موارد استفاده تغییر می‌کند و انتخاب مناسب کاملا به اهداف و ترجیحات پروژه شما بستگی دارد.

React بهتر است اگر می‌خواهید:

  • طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها، ابزارها و اکوسیستم‌های انعطاف پذیر داشته باشید.
  • به راحتی از TypeScript ، Flow ، ReasonML ، BuckleScript استفاده کنید.
  • یک برنامه بسیار مقیاس پذیر با تست و دیباگینگ آسان ایجاد کنید.
  • به سرعت یک برنامه پیچیده بسازید.
  • یک پلتفرم پخش ویدیو یا یک سایت رسانه‌ای با عملکرد بالا ایجاد کنید.

Vue را انتخاب کنید اگر می‌خواهید:

  • یک برنامه وب پیشرفته یا تک صفحه‌ای (SPA) بسازید.
  • زمان کمتری برای توسعه در اختیار دارید.
  • به ابزارهای داخلی بیشتر دسترسی داشته باشید.
  • عملکرد برنامه موجود را گسترش دهید.

امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا مشکلی در انتخاب این دو فریمورک برای پروژه بعدی خود نداشته باشید. اگر هنوز درباره این فریمورک‌ها سوالاتی دارید، در بخش زیر با ما در میان بگذارید، خوشحال می‌شویم که بتوانیم به آنها پاسخ دهیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 6 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات